Hírek
Tipográfia

Újabb gazdák sajátították el a közösségi gazdálkodás alapjait a nemrég lezárult Tudatos Vásárlók Egyesületének képzésén.


A közösségi gazdálkodás modelljében a gazdálkodók vállalják, hogy egy egész szezonban kizárólag egy meghatározott közösség tagjainak termelnek, és hetente szétosztják, ami a gazdaságban megtermett. Cserébe a vásárlók a szerződéses időszak alatt átalánydíjat fizetnek a gazdának. A rendszer fontos része a közös felelősségvállalás. Azaz a tagok akkor is fizetik az átalánydíjat, ha épp kevesebb termény van, például viharkár vagy aszály miatt nem tudnak szállítani. Persze ezért kárpótolnak azok az időszakok, amikor minden jól terem, mert a túltermelést is a közösség tagjai kapják meg.

apricots 1522680 640

„2011 óta folyamatos növekedést produkál a közösségi gazdálkodás. Az eddig jellemzően zöldségtermesztéssel foglalkozó szektorban az első húsos közösségek is útnak indultak” – mondta el Perényi Zsófia a Tudatos Vásárlók Egyesületének munkatársa. Mint hozzáteszi, a közösségi mezőgazdálkodás egyaránt előnyös modell a gazdálkodóknak és vásárlóiknak is.

Az egyesület adatai szerint a vásárlók egyik fő motivációja a csatlakozásra, hogy megbízható forrásból származó, jó minőségű és egészséges élelmiszerhez juthatnak egész évben. Információik szerint legalább húsz közösség működik, és több is alakulóban van. Magyarországon ezek a gazdaságok mind a biogazdálkodás elvei szerint termelnek.

A TVE nemrég zárta a már néhány éve működő gazdaságokat támogató Légy a részese! képzéssorozatát, amely a közösségi mezőgazdálkodás legfontosabb elméleti ismereteit és gyakorlati fogásait mutatta be az érdeklő gazdálkodóknak és fogyasztóknak.

Ennek köszönhetően egy év alatt négy közösségi gazdaság és egy átadópont indult el, és további négy gazdaságról tudnak, akik tervezik az indulást.

Az egyesület szakértője úgy látja, hogy a közösségi mezőgazdálkodás az a modell, amely hosszú távon is összekötheti a kistermelőket a tudatos vásárlókkal, ezért tervezik a hasonló képzések szervezését a jövőben is.

hírlevél feliratkozás

newsletter

BrandFestival

brand

trendfm

Hipermarketek

diszkontok