Trend
Tipográfia

Az egészséges életmód, valamint a környezettudatosság elterjedésével az üveg ismét előtérbe kerül. Az üveget jól formálhatósága teszi különlegessé, az anyagban azonban nincs változás, ugyanúgy állítják elő, mint annak idején.

Számos kutatás és marketing tanulmány igazolja, hogy a fogyasztók a termék kiválasztásánál előnyben részesítik az üvegbe csomagolt termékeket, mivel ezekhez a termékekhez egyértelműen magasabb minőséget, az ízek jobb megőrzését tulajdonítják, valamint azért is, mert az üveget egészséges csomagolóanyagnak tekintik - fejtette ki Gyenge Éva, az Orosházi Öblösüveggyár tulajdonosa, O-I Magyarország Üvegipari Kft. kereskedelmi és kommunikációs vezetője.

Ugyanakkor egyre nagyobb igény mutatkozik a kisebb kiszerelésű termékek iránt. Ezt egyrészt az egyszemélyes háztartások számának emelkedése okozza, másrészt pedig az, hogy az egészséges és a biotermékek is kisebb kiszerelésben kerülnek forgalomba.
Az üveget jól formálhatósága teszi különlegessé. Az anyagban azonban nincs változás, ugyanúgy állítják elő, mint annak idején.

Az üveg az évezredek alatt kiállta az idők próbáját, és ez idő alatt bebizonyította hasznosságát és csomagolásra alkalmas mivoltát - emelte ki a korszerű csomagolási megoldások kapcsán Gyenge Éva. „Ami fontos számunkra, azt üvegbe csomagoljuk ma is.”

Az üveg legfontosabb összetevői a homok, a mészkő, és a szódapor, amelyek a természetben szabadon fordulnak elő. Csupán ezeket az alapanyagokat kell megfelelő arányban összekevernünk, és megmelegítenünk ahhoz, hogy az üveget elő tudjuk állítani, nincs szükség tehát semmilyen mesterséges anyagra. Mindezek miatt az üveg a csomagolás jövőjét is jelenti – fogalmazott a szakember.

ÚJ IRÁNYOK

Mivel az alternatív csomagolóanyagok súlya alacsony, ezért a fejlesztések azt célozzák, hogy az üveg összetételét, valamint a formázást úgy tudják megváltoztatni, hogy minél alacsonyabb súlyú termékeket tudjunk előállítani, így biztosítva az üveg méltó helyét a csomagolóanyagok között.

Hasonlóan vélekedik Ádók Attila, a Vetropack képviselője, aki szerint a palack könnyítése és a formavilág bővítése egyaránt cél, ez azonban a kisebb mennyiségű felhasználás miatt Magyarországon csak korlátozottan jelenik meg.

Ma már a piacon is egyre nagyobb igény van az üveg csomagolóanyag súlyának csökkentésére, úgy, hogy annak fizikai paraméterei, mint pl. az ütésszilárdság, vagy a nyomásállóság ne romoljanak.

Élelmiszereltarthatóság szempontjából az üveg az egyik legjobb csomagolóanyag. Sör esetében a barna szín védi legjobban a sört az UV sugárzástól, míg a zöld szín trendi mivolta miatt kedvelt.

A borospalackok súlyát például sokáig azért nem lehetett csökkenteni, mert különben olcsó terméknek gondolták a tartalmát. A Vetropack cégcsoport különböző országokban működő gyárai a saját piacukon tejtermékekhez is szállítanak üveget. A tejiparban az üvegfelhasználás némileg nehezebb, mivel mindenképp drágább, mint egy műanyag pohár, és csak egy fizetőképes vásárlóréteg tudja megfizetni.

KÖRNYEZETI HATÁS

Gyártóként a környezetvédelem szerepe különösen kiemelkedő, elsődleges szempont a környezet megóvása. Szeretnénk, ha a környezettudatosság mindenki számára ugyanilyen fontos volna és a szelektív hulladékgyűjtés idehaza is egyre nagyobb jelentőséggel bírna – húzta alá az O-I kereskedelmi és kommunikációs vezetője.

Az üveg az egyetlen olyan anyag, ami 100 %-ban újrahasznosítható anélkül, hogy az újrahasznosítás során veszítene értékéből. Az üveg végtelen alkalommal újra feldolgozható.

Kiemelt célként említette, az alapanyaghoz adagolt üvegcserép mennyiségének folyamatos emelését. Ez akkor lehetséges, ha a szelektív hulladékgyűjtés rendszeréből minél több üvegcserép érkezik vissza hozzánk. Az üvegcserép újrahasznosításával csökkenthető az alapanyagok mennyisége, és ami a legfontosabb, hogy az olvasztáshoz felhasznált energia jelentős mértékben mérsékelhető – hívta fel a figyelmet az O-I Magyarország Üvegipari Kft. kereskedelmi és kommunikációs vezetője.

Az az üveggyártó kapacitás, amivel európai gyártók rendelkeznek, az átrendeződések során is mindig megtalálja a piacát. A mennyiség tehát nem hogy csökken, hanem egy két százalékkal évről évre nő – mutatott rá Ádók Attila.

Vannak olyan termékkörök, ahol az üveg szerepe egyértelműen dominás. A sörfogyasztó nemzeteknél – Csehország, Németország, Ausztria, Dánia, Hollandia – az üvegpalackos fogyasztás a meghatározó. Magyarországon más a helyzet: a „dobozos sör a márkás” szemlélet még sokaknál tartja magát.

TERVEZÉS HOSSZÚTÁVON

A palackgyártásnál is az árképzés egyik legfontosabb faktora a volumen nagysága – húzta alá Ádók Attila.

„Minél nagyobb szériában tudunk egy terméket gyártani, annál kedvezőbb lesz az ára. Ez sajnos hátráltatja az innovatív saját formák elterjedését, mivel a magyar töltőütemek igényei sajnos sokszor nem érik el azt a darabszámot, ahol az általuk megálmodott formapalack, vagy üveg kedvező áron gyártható lenne.”

Az iparágban hosszútávon kell tervezni. Mint azt a Vetropack képviselője elmondta: évekre előre meghatározzák, hogy hány ezer tonna fehér, barna, zöld, vagy más speciális színű üveget fognak feldolgozni. Az éves tervben pedig már előre rögzítve van, hogy mikor milyen termék kerül gyártásba. Ennek a nehézipari termelésnek a sajátossága, hogy a tervektől menetközben már nem nagyon lehet eltérni. Emiatt gyakran éri az a vád gyártókat, hogy rugalmatlanok, amikor az ügyfelek előre nem tervezett igényeinek nem tudnak olyan gyorsasággal eleget tenni, ahogy azt elvárnák.

Egyre jobban fejlődik a környezettudatos szemlélet, s ezzel együtt több szó kellene, hogy essen arról, hogy mennyire környezetbarát csomagolóanyag az üveg. Teljes egészében természetes anyagból állítják elő, azonban még mindig nem kapta meg az őt megillető rangot. A hétköznapi életben gyakran úgy gondolkodnak róla, hogy nehéz, törik, nem praktikus. A Vetropack a színes üvegeket Svájcban 90 százalékban, Ausztriában 80 százalékban visszagyűjtött üvegcserépből állítja elő. Az üveg az egyetlen anyag, amely újrahasznosításakor száz százalékban ugyanazt a terméket lehet ismételten előállítani.

ÉPÍTI A MÁRKÁT

Önmagában az üveg, mint csomagolóanyag is alkalmas a márkaépítésre, hiszen a fogyasztók magasabb minőséget társítanak az üvegbe csomagolt termékekhez, és az üveget előtérbe helyezik az alternatív csomagolóanyagokkal szemben.

Az utóbbi néhány évben a magyar borkultúra jelentős fejlődésen ment keresztül, számos új típusú palackra mutatkozik igény.

Az elmúlt évben a borászatok számára két új termékkel jelentkezett az O-I Magyarország Üvegipari Kft. Az egyik a 750 ml-es fehér színű, belső mintázatú bordolese Nobile palack. A tavalyi év újdonságaként a 750 ml-es palackot említette a szakember, amit a vállalat egyik észak olasz gyárában, Mezzocoronában állítanak elő uvag színben. A palack a szekszárdi borászok kezdeményezése alapján jött létre azzal a céllal, hogy a régió számára egyedi és egységes arculatot alakítsanak ki. Az említett belső mintázatú palack kiváló támogatást nyújt a márkaépítéshez, ugyanis egy olyan hozzáadott értéket jelent, amely alkalmas arra, hogy a beléje palackozott termék a polcra helyezve megkülönböztethetővé váljék a polcon levő hasonló többi terméktől.

STRATÉGIAI TERMÉK

Az üveg minden üvegfelhasználó cégnél stratégiai termék. A sörös piacon a nagy gyártók közötti verseny is hozzájárul a palackok terén megmutatkozó fejlődéshez: a cégek kisebb súlyú, ám ugyanazoknak a minőségi paramétereknek megfelelő palackok előállítását várják el, amit szigorúan ellenőriznek is, valamint éves szinten a CO felhasználásról is be kell számolniuk a gyártóknak. Konzervgyártóknál az egyedi üveg felhasználás még mindig meglehetősen ritka. Az egyes borrégiók részéről Tokajban, Szekszárdon van igény rá, hogy saját palackjuk legyen, ezen kívül még néhány magyar borász lépte meg, hogy saját palackba tölt.
Sajnos azonban ez még mindig ritka, ezért marad a magyar uborka hosszú évekig ugyanabban az üvegben.

 

(Termékmix - 2016. júniusi szám)

hírlevél feliratkozás

newsletter

trendfm

Hipermarketek