Zöld
Tipográfia

Egyre nagyobb figyelmet és több energiát kell fordítanunk környezetünk védelmére. Hogyan gondolkodunk a környezetvédelemről és földünk jövőjéről? Mennyire vagyunk „zöldek”? Ezekre a kérdésekre kereste a választ egy friss reprezentatív kutatás, amely a NaturAqua PlantBottle™ felkérésére készült el.

NaturAqua Föld jövője 0618A NaturAqua PlantBottle™„Föld jövője” kutatás eredményei szerint a magyarok négyötöde aggódik a Föld jövőjéért. Az ország lakosságának környezettudatosságát egy százfokú skálán 42-esre értékelték a válaszadók, saját környezettudatosságukat pedig magasabbra, 75-ösre.

Az emberek számára a környezetvédelmet a mindennapokban leginkább a szelektív hulladékgyűjtés jelenti, ez a háztartások több mint 90%-ában jelen van. A válaszadók háromnegyede hajlandó többet fizetni a környezetbarát módon előállított vagy ilyen csomagolóanyagban elérhető termékekért is.

A 18 és 50 éves korosztály körében készült friss kutatás eredményei összességében arra engednek következtetni, hogy fontosnak tartjuk környezetünk védelmét, tisztában vagyunk egyéni felelősségünkkel a környezetvédelemben és lehetőségeinkhez mérten próbáljuk szelektíven gyűjteni a hulladékot.

42-esen áll a magyarok környezettudatosság-szintje

A megkérdezettek több mint kétharmada úgy gondolja, hogy fontos számára a környezet védelme és 15% számolt be arról, hogy sok mindent meg is tesz ezért.

A válaszadók egy százfokú skálán 42-esre értékelték a magyarok környezettudatosságát, míg saját gondolkodásmódjukat jobbra, 75-ösre. Érdekesség, hogy a nők és a 36 évnél idősebbek magukat - és összességében a magyarokat is - környezettudatosabbnak látják.

Zöldebb csomagolás: 95% döntene mellette

Vásárlásaink során az ár, a minőség és a korábbi tapasztalat a legmeghatározóbb, a megkérdezettek egyharmada számára pedig a legfontosabb szempontok közé tartozik az is, hogy a vásárolt termék környezetbarát vagy környezetkímélő módon készült-e. A válaszadók háromnegyede többet is áldozna az ilyen termékért. A korábban is vásárolt termék esetében az új, környezetbarát csomagolást a válaszadók 95%-a választja, négyötödük ezért a termékért átlagosan 11%-kal többet is hajlandó fizetni.

A magyarok négyötöde aggódik a Föld jövőjéért

Az emberek látják, hogy saját életvitelük befolyásolja a Föld jövőjét, de az emberiség egésze ennél nagyobb mértékben határozza meg bolygónk elkövetkezendő időszakát – vagyis saját felelősségük korlátozott.

Négyötödük aggódik a Földünkért és ennek mértékében nincs különbség kor- és társadalmi csoportok között. Legveszélyesebbnek a környezetszennyezést, az erdőirtást, tehát a közvetlen hatással bíró tevékenységeket tekintik, a közvetett hatások, mint a klímaváltozás és a ritkuló ózonréteg ezután következnek a sorban. A nők minden vizsgált tényező esetében fontosabbnak érzik ezeket a hatásokat, mint a férfiak.

Az állításokra adott válaszok alapján elmondható, hogy az egyéni felelősség, a jövő generációk iránti aggodalom és az életmódváltás szükségessége is megjelenik a magyarok gondolkodásában. Az, hogy az unokáink számára lakhatatlanná válik a Föld, a legnehezebben megítélhető kérdés volt a válaszolók számára, itt 13% nem is tudott választ adni a kérdésre.

Mindennapi környezetvédelem: a szelektív hulladékgyűjtés a háztartások több mint 90%-ában jelen van

A szelektív hulladékgyűjtés valamilyen formája a háztartások több mint 90%-ában jelen van, a válaszadók egyharmada szelektíven gyűjti háztartásában a hulladékot, további 58% pedig a lehetőségeihez mérten teszi ezt. A szelektív hulladékgyűjtés különösen az idősebb korosztályra jellemző, érdekesség, hogy a lakóhely típusa, elhelyezkedése nem befolyásolja ezt. Az összes megkérdezettnek mindössze 3%-a nem tartja fontosnak a háztartásban keletkező hulladékok szelektív gyűjtését.

A szelektív hulladékgyűjtés mellett a használt elemek gyűjtése, az energiatakarékos izzók használata, a vízzel való takarékoskodás és az energiatakarékos háztartási berendezések preferenciája is jellemzi a nagy többséget. A környezetbarát közlekedési eszközök használata és a vásárlás során felmerülő környezetkímélő szempontok figyelembe vétele kevésbé széleskörű, de a többség ezekben a kérdésekben is a környezet védelmét szolgáló megoldásokat keresi.

A válaszok értelmezésénél fontos megjegyezni, hogy a válaszadók magasabb státuszúak az átlagnál, így jobban meg tudják fizetni a környezetbarát eszközöket, szolgáltatásokat.

Mi az az ökológiai lábnyom?

Az ökológiai lábnyom kifejezést a válaszadók közel fele ismeri, minden ötödik válaszadó egészen pontos definícióval rendelkezik. Mindössze csak tízből egy válaszadó találkozott először az ökológiai lábnyom fogalmával.

A „Föld jövője” kutatás a jövő élelmiszercsomagolási technológiáját, a PlantBottle Technológia™-át alkalmazó NaturAqua felkérésére valósult meg. A környezetbarát innovációnak köszönhetően a természetes ásványvíz-márka a magyar üdítőital-piacon elsőként akár 25%-ban növényi alapanyagok felhasználásával készült, teljes egészében újrahasznosítható PET palackot használ.

A NaturAqua PlantBottle™ kampányhoz „zöld nagykövetként” csatlakozott Ürge-Vorsatz Diána Nobel-békedíjas klímakutató, D. Tóth Kriszta író, újságíró, UNICEF Nagykövet és Szilágyi Áron olimpiai, világ- és Európa-bajnok kardvívó.

hírlevél feliratkozás

newsletter

trendfm

Hipermarketek