Üzletlánc
Tipográfia

A vállalat hat saját tulajdonú magyarországi üzletének bezárására tesz javaslatot és kezd tárgyalásokba munkavállalóival. Nem a hazai piac az egyetlen, ahonnan távozást terveznek.

A cégnél elmondták, hogy mivel a javaslat azt tartalmazza, hogy a Magyarországon lévő érdekeltségeiket be kell zárni, ezért jelenleg az üzletekben dolgozó munkavállalókkal megkezdik az egyeztetést a munkaszerződésekről. A Marks & Spencer 1992-ben jelent meg a magyar piacon.

Tavaly a csoport saját tulajdonú üzletei tíz országban összesen 45 millió angol font bevétel mellett 171 millió angol font veszteséget termeltek, továbbá néhány piac ezek közül az utóbbi öt évben folyamatosan veszteséges. Ennek számos oka van: többek között a saját tulajdonú üzletportfólió elaprózottsága és a méretgazdaságosság hiánya. Emellett ezeken a piacokon korlátozott a jövőbeli növekedés lehetősége is, miközben a nyereséges franchise modelljük tavaly 87 millió angol font nyereséget termelt – derült ki a cégcsoport vizsgálatából.

Marad: Hong Kong, Csehország, Írország, 

„Átfogó vizsgálatunk során áttekintettük az egyes piacainkon elérhető teljesítményt és az ott mutatkozó potenciált. Számos tényezőt vizsgáltunk meg – ezek közé tartozik üzletportfóliónk összetétele, nagyságrendje és elhelyezkedése, az üzleteinkbe betérő ügyfelek száma és a márkatudatosság szintje, valamint az egyes piacokon való működés költségei és annak összetettsége. A magyarországi javaslat azért született meg, mert a vállalat még az értékesítési adatok javulása mellett is pusztán azért küzdött, hogy a költségeit kitermelje; a piac növekedésének lehetőségei pedig korlátozottak” – nyilatkozott lapunk megkeresésére a vállalat.

A bejelentés hat száz százalékos tulajdonban lévő magyarországi üzlet bezárását érinti a következő helyeken: Allee, Arena, Duna Plaza, Mammut, Váci utca 27 és a West End. Nem a magyar piac az egyetlen: a Marks & Spencer a mai napon világszerte körülbelül 2100 munkatárssal kezdte meg az egyeztetést a javaslatokról, beleértve a 129 magyarországi munkatársat is.

A háztartási termékeket és élelmiszereket is forgalmazó cég 53 piacon működő tíz saját tulajdonú üzlete mindegyikének a bezárását javasolja, tíz Kínában és hét Franciaországban, valamint Észtországban, Litvániában, Lengyelországban, Szlovákiában, Romániában, Hollandiában, Belgiumban és Magyarországon található üzleteit.

A saját tulajdonú üzletek maradnak Írországban, Hong Kongban és Csehországban, amelyek nyereségesebbek, mivel erős márkatudatosság, kialakított üzlethelyiségek és hűséges ügyfélkör jellemzi őket.

Fenntarthatóbb vállalkozás

Jonathan Glenister, a Marks & Spencer Európáért, Kínáért és Indiáért felelős regionális igazgatója elmondta: „A ma bejelentett javaslataink nemzetközi érdekeltségeink átfogó vizsgálata alapján születtek, beleértve a magyar piaci teljesítményünk és lehetőségeink részletes értékelését. A vizsgálatunk megmutatta, hogy az elmúlt három évben Magyarországon folyamatosan küzdöttünk a befektetésünk megtérüléséért, és nem folytathatjuk tovább a magyarországi kereskedelmet. Soha nem könnyű olyan változtatásokat javasolni, amelyek hatással vannak a munkatársainkra. Most párbeszédet kezdünk a magyarországi munkatársakkal, és figyelmesen meghallgatjuk a javaslatainkkal kapcsolatos visszajelzéseiket.”

A jövőben a Marks & Spencer kevesebb százszázalékos tulajdonban lévő üzlettel működik tovább, nagyobb hangsúlyt fog fektetni a közös vállalkozásokra és a franchise-társulásokra. A helyi piacokról, az ügyfelektől kapott visszajelzések alapján a Marks & Spencer fenntarthatóbb nemzetközi üzleti vállalkozást kíván létrehozni azáltal, hogy az ügyfélélmény javítását és a nyereségesség elősegítését állítja a középpontba.

A Marks & Spencer 268 országban 34 franchise üzlettel rendelkezik, továbbá közös vállalakozásokkal Görögországban és Indiában. A Marks & Spencer emellett tovább folytatja élelmiszerfranchise-üzletágának fejlesztését Franciaországban, ahol könnyen elérhető helyeken kereslet van az általa szolgáltatott minőségre és innovatív termékekre.

Magyarországon a cégnek nincs franchise üzlete és erre irányuló terveikről pillanatnyilag nem is nyilatkoznak.

hírlevél feliratkozás

newsletter

trendfm

Hipermarketek