Kutatás
Tipográfia

A karácsonyi kiadásokra szánt összeg átlagosan 40 ezer forint az idén, a lakosság fele 25 ezer forintnál kevesebbet költ el karácsonykor, a legtöbben pedig hipermarketekben vásárolnak - derül ki a CIB Bank megbízásából készült reprezentatív kutatásból, amelyet az NRC piackutató készített.

A felmérés szerint a lakosság további 24 százaléka 25 ezer és 50 ezer forint között áldoz erre a célra. Ugyanakkor 75 ezer forint felett már csak a magyarok 13 százaléka költ a karácsonyi ünnepkor, így nem egészen 40 ezer forintot tesz ki a válaszok alapján kalkulált átlagos költség. Az ajándékok vásárlásánál a legtöbb vásárló, 77 százalék hipermarketeket is felkeres, míg 67 százalékuk bevásárlóközpontok üzleteiben, 54 százalékuk diszkontáruházban, 50 százalékuk karácsonyi vásárban és interneten keresztül is sokan tervezik az ajándékok beszerzését.

kar

A felmerülő költségeket a válaszadók háromnegyede az aktuális havi jövedelméből fedezi karácsony előtt, ám 22 százalék a félretett pénzéből is gazdálkodik. A hitelt ugyanakkor csak a megkérdezettek 4 százaléka említette meg a források között - ők jellemzően hitelkártyájukat vagy folyószámla-hitelkeretüket veszik igénybe a karácsonyi vásárláskor, átlagosan 25 ezer forint értékben. A magyar lakosság 20 százaléka kifejezetten a karácsonyi ünnepre is szokott takarékoskodni, és ezeknek a válaszadóknak túlnyomó többsége, 85 százaléka már legkésőbb októberben félretesz erre a célra.

A három leginkább vágyott ajándék lett a készpénz 25 százalékkal, 18 és 17 százalékkal a kézzel készített személyes ajándék és az élményajándék, például utazás vagy koncertjegy. Népszerűek még a könyvek, CD-k, DVD-k, ruházati cikkek és az okostelefonok is, amelyek 13 és 16 százalék közötti eredményt értek el.

Az adni tervezett ajándékok között 22 százalékkal a szépségápolási cikkek szerepelnek, majd 13 százalékkal a kézzel készített tárgyak következnek és sokan - 10 és 18 százalék közötti aránnyal - ruhaneműt, könyvet, CD-t, DVD-t, vagy játékot ajándékoznak karácsonykor, készpénzt mindössze 8 százalék, élményajándékot pedig 6 százalék tervez adni.

MTI

hírlevél feliratkozás

newsletter

trendfm

Hipermarketek