Kutatás
Tipográfia

A KSH adatai szerint a kiskereskedelmi forgalom 2015-ben túllépte a 9200 milliárd forintot is, a gépjármű- és járműalkatrész kiskereskedelemmel együtt pedig 9800 milliárd forint felett van. A kiskereskedelem legnagyobb szelete az élelmiszer költekezés, amely már a 4300 milliárd forintot is meghaladta.

Az elektronikus áruházak forgalma 222 milliárd forint volt, ez a legnagyobb növekedést felmutató terület már 2011 óta. Üzemanyagból sokkal több fogyott, mint egy évvel korábban, a forgalom 1500 milliárd forintos értéke azonban 100 milliárd forinttal kisebb volt 2015-ben, az áresés következtében. Minden árterületen nőtt a vásárlások értéke (a már említett üzemanyagokat leszámítva).

A kiskereskedelem 2015. évi 5,5%-is növekedése az elmúlt 3 év legnagyobb bővülési üteme. Éves szinten az elektronikus áruházak forgalma 26%-kal nőtt, az élelmiszereké 3,4%-kal, az iparcikkeké 7,6%-kal, az üzemanyagé pedig 7,1%-kal. A webes költekezés mellett az iparcikk vásárlások húzták felfelé jelentősebb mértékben a kiskereskedelem mérlegét.

Mind az éves 5,5%-os, mind a decemberi 5%-os kiskereskedelmi növekedési ütem nemzetközi viszonylatban is kiemelkedő mértékűnek számít. Az uniós átlag a magyar kiskereskedelem növekedési ütemétől jelentős mértékben elmarad.

A kiskereskedelemi forgalom 2015-ben a korábbi előrejelzéseknek megfelelően alakult. A növekedésben a gazdaság teljesítménye, a reáljövedelmek emelkedése és az üzemanyagárak csökkenése mellett, jelentős szerepet játszott az online pénztárgépek piactisztító hatása is (a KSH a nyugtaadással kísért, tiszta forgalmat méri).

2016-ban a jelenlegi ismeretek alapján további növekedéssel lehet számolni a kiskereskedelemben, ennek mértéke azonban a 2015. évinél kisebb lehet, előre láthatóan 3-4% körül. Ennek két döntő oka van, egyrészt a GDP kisebb bővülési üteme, másrészt az online pénztárgép rendszernek a növekedési mutatóban várható kisebb súlya miatt.

Várható a kiskereskedelem szervezetrendszerének további változása is. Az elmúlt években a KSH adatai szerint csökkent mind a kiskereskedelemi vállalkozások, mind a kiskereskedelmi értékesítőhelyek száma.

Ez azzal függ össze, hogy a piaci versenyben döntő versenyképesség olyan követelményeket támaszt, melyeknek nem tud minden vállalkozás megfelelni. Ennek érdekében mindenképpen szükséges mind további adócsökkentés, mind a vállalkozások működési adminisztrációjának egyszerűsítése.

Az SZJA-nak, a lakásértékesítés ÁFA-jának, továbbá a sertéshús ÁFA-jának csökkentése kedvező a fogyasztói piac számára.

hírlevél feliratkozás

newsletter

trendfm

Hipermarketek