Kutatás
Tipográfia

Háztartási vegyi áruból és kozmetikumból a kiskereskedelem mintegy 356 milliárd forint forgalmat bonyolított le tavaly; 6 százalékkal nagyobbat, mint egy évvel korábban. Mennyiséget tekintve változatlan maradt az eladás.

Többek között ezt állapítja meg a hetven háztartási vegyi és kozmetikum kategóriát mérő Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat Kiskereskedelmi Indexe.

Ha a legnagyobb forgalmú húsz terméket nézzük, akkor két számjegyű növekedést regisztráltak a következők bolti eladásában: tusfürdő, papír zsebkendő, dekor kozmetikum, konyhai törlőkendő, toalett-tisztító és testápoló szer.

„Kozmetikumoknál és papír zsebkendőnél azt figyeltük meg, hogy a drágább prémium termékek iránt emelkedett a kereslet, ami a növekedés motorjává vált. Hasonló trendet tapasztaltunk a karácsonyi ajándékcsomagoknál is, amelyek testápolókat, kozmetikumot tartalmaznak. Ott is több drágább terméket vettek a fogyasztók, mint a tavalyelőtti ünnepi szezonban” – állapítja meg Kapronczai Balázs, a Nielsen ügyfélkapcsolati vezetője.

Hozzáteszi a forgalom bővülésével kapcsolatban, hogy a láncok saját márkás termékeinek bolti eladása 5,6 százalékkal nőtt tavaly, az előző évhez képest. Viszont a gyártói márkáké ennél nagyobb mértékben, 6,4 százalékkal. Élelmiszereknél fordított a helyzet: ott a kereskedelmi márkák növekedésének mértéke meghaladta a gyártói márkákét, egyik évről a másikra.

Ami a bolttípusok súlyát illeti, az erős koncentráltság 1 százalékponttal tovább növekedett háztartási vegyi áruknál és kozmetikumoknál. Összes bevételük 87 százalékát vitték el a 400 négyzetméteresnél nagyobb üzletek és drogériák tavaly. Így a 400 négyzetméteres és kisebb egységeknek 13 százalék maradt. Élelmiszereknél egyenletesebben oszlik meg a forgalom; ott 34 százalék jutott a 400 négyzetméteres és kisebb boltokra.

„Többek között kiemelten koncentrált a pelenka és a dezodor eladása. Kis boltokban viszonylag sokat adnak el például papír zsebkendőből és általános tisztítóból” - tájékoztat Szűcs-Villányi Ágnes, a Nielsen osztályvezetője. „ - Az 50 négyzetméteres és kisebb üzletek azért is vesztenek teret, mert változnak a vásárlási szokások” – tájékoztat Szűcs-Villányi Ágnes, a Nielsen osztályvezetője. – „Egyre jobban előtérbe kerül a választék, amikor boltot választanak a fogyasztók: Legfontosabb szempontjukká lépett elő, hogy könnyen és gyorsan megtalálják, amire szükségük van. Ahhoz persze készleten kell lennie az árucikknek, amit keresnek”.

Regionális szempontból átlag felett bővült a háztartási vegyi áru és kozmetikum értékben mért forgalma a Budapestet és Pest megyét magában foglaló centrumban, valamint délkeleten 8-8 százalékkal, míg északkeleten 7 százalékkal, értéket tekintve. A Dunától nyugatra viszont csak plusz 3 százalékot regisztráltak.

hírlevél feliratkozás

newsletter

trendfm

Hipermarketek