Általános
Tipográfia

A diszkontok terjeszkedtek idén a legintenzívebben a magyar élelmiszer-kereskedelemben, míg a magyar kézben lévő áruházláncok zsugorodtak.

Idén a legdinamikusabban terjeszkedő kiskereskedelmi lánc az Aldi volt, melynek már megnyílt nyolc új áruháza többek között Budapesten, Szegeden, Kecskeméten és Nagykanizsán, és még decemberben négy további nyílik – írja a Világgazdaság. Aktív volt a SPAR is, a Tesco viszont inkább összébb húzódik.

A Penny Market tavaly még 200 boltból álló hálózata idén októberig 207-re bővült, Veszprémben pedig elkezdték építeni harmadik logisztikai központjukat, amely 7,7 milliárd forintba kerül. Ugyanakkor a Lidl idén csak egy új boltot nyitott, igaz, felújított 17-et a 165-ből.

kocsi

A korábbi évekhez hasonlóan várhatóan idén tovább nő a diszkontok piaci részesedése a magyar élelmiszer-kereskedelemben. A magyar tulajdonú üzletláncok ugyanakkor gyengélkednek: 2013 és 2015 között mintegy félezerrel csökkent a CBA-, a Coop- és a Reál-üzletek száma.

Helycserék

Az idén a korábbi évekhez hasonlóan vélhetően tovább nőtt a diszkontok piaci részesedése az élelmiszer-kereskedelemben, mivel árszintjük és termékeik minősége egyre több fogyasztót vonz, annak ellenére, hogy a kormány fékezi a kiskereskedelmi hálózatok bővítését. A 2012-től érvényben lévő plázastop alapján 2014 végéig a 300 négyzetméternél, 2015-től a 400 négyzetméternél nagyobb áruházak építése tilos, de egyrészt ezt ki lehet kerülni, másrészt semmi sem tiltja, hogy már működő üzlethelyet vegyen át egy lánc, vagy éppen más helyére költözzön be egy bevásárlóközpontba.

A diszkontok elsősorban a magyar tulajdonú üzletláncok gyengélkedő tagjainak üzleteit tudják átvenni. A legtöbb esetben az ALDI volt a beköltöző, de a Penny Market és a SPAR is kivette a részét a helycserés terjeszkedésből. A legnagyobb veszteség a CBA-t érte, amelynek az idén bedőlt az északi regionális központja is, a Palóc Nagykereskedelmi Kft.

ksh grafika12

Aktív volt a SPAR is, amely az idén 4 új üzletet nyitott és 26-ot modernizált. Emellett a franchise-hálózat bővítésére és az online értékesítés jövő év végi elindítására koncentrálnak. Az idén összesen 23 milliárd forintot ruháztak be. A legkomolyabb tétel a pesterzsébeti Interspar csaknem kétmilliárdos modernizálása volt.

Az Auchannál a 2016-os bővítési stratégia középpontjában az online kereskedelem állt - november 10-én indult el a cég webáruháza. A Tesco viszont inkább csak zsugorodik: tavaly több üzletet is bezártak, idén pedig egy budapesti egységükre tettek lakatot. Ráadásul a cég megállapodott a Media Markttal, hogy az elektronikai lánc két új áruházat nyit a Tesco győri és veszprémi hipermarketjeiben, ami szintén nem a bővülés jele.

 

hírlevél feliratkozás

newsletter

trendfm

Hipermarketek

diszkontok