Ipar
Tipográfia

Az FMCG termékek gyártói az elmúlt évben különbözőképpen fejlődtek, az iparág legnagyobbjai között is találhatunk győzteseket és veszteseket. Ezt a trendet a digitalizáció jelentősen befolyásolta – állítja egy tanulmány.

A nemzetközi tanácsadó vállalat, az OC&C Strategy Consultants a gazdasági mutatók alapján 2002 óta elemzi az élelmiszer üzletágat, ez alapján összeállította az FMCG termékek legsikeresebb gyártóinak rangsorát. Idén a vizsgálat egy újdonsággal szolgál: 2016-ban a világ 50 legnagyobb fogyasztási cikk gyártójának először kellett forgalomvisszaesést elkönyvelnie, a forgalom átlagosan 0,7%-kal csökkent.

A csökkenő növekedési ráták trendje folytatódik. Az előző évhez képest az 50 legnagyobb fogyasztási cikk gyártójának csaknem a fele és a 19, rangsorban szereplő amerikai vállalat közül csak 4 rendelkezik pozitív növekedési számokkal. Ez elsősorban az élelmiszer üzletágat érinti.

Csökkenő forgalom

A szegmens FMCG-óriás vállalatai átlagosan forgalmuk 2,5%-át veszítették el.

Világszerte a legnagyobb FMCG vállalat továbbra is a Nestlé. A svájci konszern 2016-ban 1%-kal nőtt és 90,8 milliárd USA dolláros forgalmával a rangsor élén áll. Rosszabbak a Nestlé-t követő vállalatok eredményei: a második helyen a Procter & Gamble áll 64,9 milliárd USA dolláros bevételével. Ez 8%-os mínuszt jelent. A forgalom visszaesése azzal magyarázható, hogy a cég kisebb lett, elsősorban azáltal, hogy a test- és szépségápolási részlegét átvette a Coty.

A harmadik helyen álló PepsiCo növekedése stagnált, és 2016-ban 62,8 milliárd USA dolláros forgalmat könyvelhetett el, miközben a negyedik helyet birtokló Unilever 58,3 milliárd USA dolláros bevétellel, 1%-os forgalomvisszaesést könyvelhetett el.

A top 5 közül kizárólag a brazil húsfeldolgozó, a JBS ért el jelentős, 7%-os forgalomnövekedést, a vállalat forgalma 48,6 milliárd USA dollárra emelkedett.

„A növekedési ráták először diagnosztizált visszaesésével egy trend folytatódik. Ennek sokféle oka van: néhány FMCG vállalat legutóbb csekély mértékben nőtt és az értékesítést nem tudták a népesség növekedésének megfelelően növelni. Ezek a vállalatok gyakran éppen a feltörekvő piacokon harcolnak a piacvezető szerepért a helyi vállalatokkal. Más cégek a kisebb kereskedők részéről érzékelnek kihívást, amelyek a teret hódító digitalizáció nyújtotta esélyeket használják ki.

Elsősorban az élelmiszer üzletág sínyli meg a csökkenő alapanyagárakat, és ennek köszönhetően a csökkenő forgalmat – magyarázta Chehab Wahby, az OC&C Strategy Consultans partnere, a tanulmány szerzője.

Digitalizáció

Az FMCG gyártók forgalomveszteségének oka többek között az egyre inkább teret hódító digitalizáció. A piaci akadályokat egyre könnyebben át lehet lépni. A közösségi médiákon keresztül a kisebb vállalatok közvetlenül veszik fel a kapcsolatot a célcsoporttal és kikerülik a klasszikus disztribúciós hálózatot.

Rugalmasság

„Az FMCG vállalatok nagy marketing költségeivel és méret­gazdaságosságával szemben a kisebb vállalatok inkább vásárlói közelségüknek, rugalmasságuknak és hitelességüknek köszönhetik eredményeiket. Ezek olyan sajátosságok, amelyek a digitális világban egyre nagyobb jelentőséggel bírnak. Az agilis cégek a javukra fordítják a trendciklusok lerövidítését is.

„A vásárlói közelségnek és a rövidtávú visszajelzéseknek köszönhetően ezek a kisvállalatok gyorsabban felismerik a trendeket és sikeresebben alkalmazkodnak azokhoz, mint a nagyvállalatok. Emellett betöltik a piaci réseket” – nyilatkozta Rolf Pensky, az OC&C Strategy Consultants partnere, a tanulmány társszerzője.

Felvásárlások

Amikor csekély a növekedés és csak mérsékelten emelkednek az árak, a vállalatok a legnagyobb forgalomnövekedéseket pótlólagos felvásárlásokkal érik el. A Reynolds American a Lorillard átvételével megszilárdította pozícióját a mentolos és e-cigaretták piacán, és a top 50 soraiban a legnagyobb, 17%-os a forgalom növekedése.

fmcgpiac

 

Az 50 legmagasabb forgalommal rendelkező FMCG vállalat soraiban megjelenő egyetlen új szereplő, a Yamazaki növekedést mutatott fel, és a new york-i bagel gyártó Bakewise Brands akvizíciójával megerősítette a pozícióját az USA-ban.

Az óriási japán sörfőzde, az Asahi több mint 11 milliárd USA dollár értékű felvásárlással építi európai üzletét. 2017 januárjában a Reynolds maradék 58%-ának 60,7 milliárd USA dolláros átvételével a British American ­Tobacco a tőzsdén jegyzett világszerte legnagyobb dohány­konszernné nőtte ki magát.

„A felvásárlások továbbra is központi stratégiák, amelyek segítségével mennyiségi- és árnövekedést, valamint a csökkenő alapanyagáraknak köszönhetően forgalomnövekedést érnek el – mondta Chehab Wahby.

 

(forrás. LP International)

hírlevél feliratkozás

newsletter

trendfm

Hipermarketek