Kutatás
Tipográfia

A német diszkontok fenyegetik a brit élelmiszerkereskedelem vezetőit, de eddig a Waitrose-t megkímélték. Vajon miért? David Gray, a Planet Retail elemzője beszélt erről „Az év szupermarketje 2015-ben”című rendezvényen, Bonnban.

waitroseA Waitrose anyavállalata a John Lewis Partnership. A cég vállalati filozófiája jelentősen különbözik a versenytársakétól, ide tartozik például az, hogy az alkalmazottak részesedést kapnak a nyereségből.

Az év végén a Waitrose az Egyesült Királyságban 336 üzletet üzemeltetetett. Ebből 60 a „Little Waitrose”elnevezésűconvenience üzlet, amely 520000 négyzetméteren 6.5 milliárd fontos (9 milliárd euró) forgalmat bonyolít. Minden üzlet bevétele átlagosan 19,3 milliófont (27 millióeuró), az üzletek területe pedig átlagosan 1570 négyzetméter. Ebbe az átlagba beszámítják a sokkal kisebb convenience üzleteket is.

A Waitrosenak legutóbb 5,4 százalékos piaci részesedése volt, és ezzel a cég a brit élelmiszerkereskedelem ranglétráján a hetedik helyet foglalta el. Azonban a legfrissebb számok szerint az Aldi forgalma a folyóév első hónapjaiban annyira gyorsan nőtt, hogy a Waitrose kénytelen volt átadni a helyét a német diszkontnak. Az árharcokból, amelyekben minden résztvevő csak veszíthet, a Waitrose eddig ki tudott maradni. Ennek oka, hogy a Waitrose vevői nem csak a kedvező árak miatt hűségesek az üzletlánchoz. A cég prémium szolgáltatóként szerzett nevet magának, de természetesen hosszútávon ez nem elegendő. Ma a cég multichannel kereskedőként működik. A klasszikus Waitrose szupermarketek mellett ugyanis széles a paletta: Waitrose.com, Waitrose Food & Home, Little Waitrose a városokban és a pályaudvarokon, valamint Waitrose Motorway az autópályákon. A cég tehát kiválóimage-ét további értékesítési pontokra is kiterjeszti.

A terjeszkedés 2015-ben olyan területeket szándékozik meghódítani, amelyek eddig a relatíve jómódú központi területen kívül esnek. A növekedést a szupermarketek, a convenience üzletek és az e-kereskedelem hivatott biztosítani. Mindehhez a cég egy saját áruelosztóközpontot is épít. A legnagyobb üzletekben lehetőség szerint gasztronómiai részlegeket is létesítenek.

A saját márkák export cikkek lettek

waitrose tabla1Mivel a saját márkák nemzetközileg is elismertek, mint prémium márkák, a cég egyre nagyobb hangsúlyt fektet az exportra. A siker további faktorai például a motivált (részesedést kapó) dolgozók. Emellett magas színvonalúvevőszolgálat, és hosszútávú befektetések előnyben részesítése jellemzi. És még ha néhányan bizalmatlanok is a cég kezdeményezéseivel szemben, úgy tűnik, hogy a vevők őszintének érzik a lépéseket, feltétlen bizalmat szavaznak a Waitrose számára, és hűek maradnak a céghez.

waitrose tabla2A Waitrose néhány elve a svájci Migroséra hajaz, ahol még ma is a cég alapítójának, Gottlieb Duttweilernek a mottóját követik: „Szolgálunk, hogy profitáljunk”. Azonban a Migros a Waitrose-zal ellentétben nem a jómódúlakosságra specializálódott.

  A lakókörnyezet minősége a legfontosabb

A Waitrose fővásárlói továbbra is hűek a lánchoz. A lakóterület meghatározó: a Waitrose vevői drága és kedvelt lakónegyedekben laknak. Ez a jellegzetesség egy Waitrose-vevő esetében ötször nagyobb jelentőségű a brit átlaghoz képest.

Big Data

Ha egy cég a vásárlói adatait gyűjti, azokat kiértékeli, és különféle előnyöket ígér vevőinek, de ezek természetesen az adatgyűjtő szempontjából is fontosak. A vevőkártya tulajdonosai a Waitrose üzletekben ingyenesen kaphatnak egy csésze kávét vagy teát. Ezáltal a vevő jobban értékeli, ahol vásárol.

A kártyatulajdonosok az árból akár 10% kedvezményt is kaphatnak. Ráadásul az adatokból az is kiderül, hogy a vevők mit szeretnek, és mit nem.

Saját márkák

A saját márkákat vizsgálva a Waitrose a minőséget illetően széles palettát vonultat fel. Az „Economy”, illetve az „Essential”az elsőár kategória, ezt követik a közepes árfekvésű és a prémium saját márkás árucikkek, és végül a diétás termékek (Love life).
A Waitrose saját márkás termékei az Egyesült Királyság kereskedelmében az üzletág leginnovatívabb árucikkeiként vannak számon tartva.
A saját márkás árukészlet nem csak az élelmiszerekre szorítkozik, hanem jelentős számú háztartási cikket is tartalmaz. Az üzlet layout-ját, a berendezését, a szervizrészlegek integrálását (például a gasztronómiai részlegeket) illetően a Waitrose folyamatosan a legkülönfélébb elképzeléseket teszteli, hogy a versenytársaival szemben előnyt szerezzen.

E-kereskedelem

Bár a Waitrose még nem a legnagyobb, de a legnagyobb iramban növekvőe-kereskedő. Időközben a cégnek nagyobb szállítóeszközöket kellett beszereznie, hogy kielégíthesse a növekvő szükségleteket.
A Waitrose elsősorban az üzletekben osztja szét a termékeit, de egyre több speciális áruelosztó központot is létesít. Az üzletlánc terjeszkedésével párhuzamosan bővül az e-kereskedelem is. Csaknem mindenhol, ahol az e-kereskedelemben jelentősége nő, a Click&Collect módszer is egyre kedveltebb lesz. Közismert, hogy a franciáknál a Drive kap kiemelt jelentőséget. Az átvételi állomások már nem csak az üzletekben, hanem a pályaudvarokon és a metró aluljárókban is megtalálhatóak.

Mivel egyetlen e-kereskedelemmel foglalkozó cég sem lehet meg mobil alkalmazás nélkül, ez a Waitrose számára is egyre fontosabb szerephez jut. Ezáltal az ajánlatokat még inkább személyre lehet szabni, és az is követhető, hogy a vásárló éppen az üzletben tartózkodik-e, és ha igen, hol. Így aztán könnyedén felhívhatják a figyelmét az újdonságokra vagy a kedvezményekre, és végül részletes képet kapnak a vevők viselkedéséről is.

A Waitrose sikerét biztosító tényezők:

•A dolgozók tulajdonosok is

•Jómódúvásárlók

•Igazi multichannel szolgáltató

•Magas az élelmiszerek minősége

•Erős a saját márkákon alapulópozíciója

•Megszólítja a vevőket

•Innovatív hűség-rendszerrel rendelkezik

•Kiterjedt expanziós program

 

(Termékmix - 2015. júniusi szám)

hírlevél feliratkozás

newsletter

BrandFestival

brand

trendfm

Hipermarketek

diszkontok