Kutatás
Tipográfia

A Planet Retail piackutatási adatai segítségével betekintést nyerhetünk az orosz vevők vásárlási szokásaiba. A jövőben előreláthatólag három dolog fogja döntően befolyásolni az orosz fogyasztók vásárlással kapcsolatos döntéseit: a convenience, a kedvező árak és a jutalmak a vevők hűségéért.

A legtöbb vezető kereskedelmi vállalat számára az "omnichannel" fogalom nagyon fontossá vált. Ezért ebben a tekintetben a sikeres online kereskedelem három előfeltétele:
- A "Connected consumer", vagyis az a vevő, aki éjjel-nappal készen áll megrendelések küldésére és a fogadásra - "Make it personal" - azaz minden egyes vevő személyre szabott kiszolgálása - "Speedy fulfilment" - azaz a megrendelt áru lehető leggyorsabb házhoz szállítása.


TOVÁBBI NÖVEKEDÉS
Amennyiben az orosz fogyasztó vásárlóereje csökken, a kereskedelem harca a vevők kiadásainak megszerzéséért egyre intenzívebbé válik. Ez általában azt jelenti, hogy az
a vállalat győz, amelyik a legkedvezőbb áron kínálja termékeit. Mivel a teljes gazdasági perspektíva inkább negatív, mint pozitív, ez hatást gyakorol a fogyasztó
hangulatára, amit először a kereskedelem érez meg. Ennek következtében a relatív drága háztartási eszközök vagy autók vásárlása visszaesik. Ez a tendencia kevésbé
érinti az élelmiszereket, a drogériák termékeit, valamint a kozmetikai- és egészségügyi termékeket. Minden kockázat ellenére további befektetések várhatóak az infrastruktúrába, ami kedvezhet új mallok és árusító helyek létrejöttének.
Jelenleg is nőnek a piacvezető kereskedelmi vállalatok a két tizedesjegyű "birodalomban", és ez már évek óta így van. Azonban ez a terjeszkedési tempó a folyamatok világos
optimalizálása és további konszolidáció nélkül nem tartható.
A Planet Retail előrejelzése szerint a helyhez kötött kereskedelem forgalma 2016 és 2021 között 28%-kal fog nőni. Ez azt jelenti, hogy a cégek lemondhatnak az eddig megszokott kétjegyű növekedési rátákról.



AZ ONLINE KIUGRÓAN NŐ
Azonban az online kereskedelem ezt valamennyire ellensúlyozhatja, mivel ugyanebben az időszakban ezen a területen 158%- os forgalomnövekedéssel számolhatunk.
Nem az a fontos, hogy a vevők mely csatornákat használják vásárlásra, hanem az, hogy mely csatornákat használják egyidejűleg. Ebben az árukészlet fontos szerepet játszik.
Így az e-kereskedelem az élelmiszer kereskedelem területén még egy ideig elsősorban az olyan nagy orosz városokra fog korlátozódni, mint Moszkva és Szentpétervár.
Az ehhez szükséges infrastruktúra összetettsége még egy ideig sok kereskedelmi vállalatot vissza fog tartani attól, hogy online kínáljanak, illetve kiszállítsanak élelmiszereket.
Sok orosz fogyasztó előszeretettel fizet készpénzzel, amely akadályt gördít annak útjába, hogy a cégek bővítsék a "click&collect" szolgáltatást. Ezzel a nehézséggel Oroszország
nincs egyedül, sok feltörekvő ország hasonló problémákkal szembesül. Az online árak gyakran magasabbak, mint a bolti árak, az online árukészlet legtöbbször kisebb, a friss árukkal pedig nem is mernek próbálkozni az online kereskedők. Előnyben részesített árukészletek a tartós élelmiszerek, italok, gabonák, tésztafélék, konzervek, és egyéb, biztonságosan csomagolt termékek.



Mire használja az orosz fogyasztó a leggyakrabban az okostelefonját?

A vevők 39%-a a mobilja segítségével összehasonlítja az árakat, amikor vásárolni indul, 37%-uk free wifit keres az árusító helyeken, 29% a vásárlás előtt elolvassa a kiegészítő
termékinformációkat, 19% pedig letölt egy gyártói app-ot. Természetesen itt nem a vidéki családanyákról, hanem fiatal, nagy vásárlóerejű, és jól képzett emberekről van
szó. Az online vásárlás még a legmodernebb technológiával felszerelt fogyasztók-nál is inkább kiegészíti a hagyományos bevásárlást.



A KÖZÖSSÉGI MÉDIA HASZNA
A vásárlói döntéseknél a közösségi média Oroszországban is egyre fontosabb szerepet játszik. A kereskedelem és a gyártók ezek segítségével juttatják el a legfrissebb
információkat a vásárlóknak. Egyre fontosabbá válik, hogy a vevők megbízható információkat szerezzenek, és köztudott, hogy ebben a közösségi média szerepe
nem jelentéktelen.
Ugyan Oroszországban is van Facebook, de az ehhez való hozzáférés és használat nem működik mindig és mindenhol. A VK (V Kontakte) nevű oldalnak kétszer annyi
felhasználója van, mint a Facebooknak. 50,2 millió orosz használja ezt az oldalt információszerzésre, a felhasználók nagy része 25 év alatti. Az Odnoklassniki nevű közösségi
hálózatot elsősorban a 25-50 év közötti korosztály használja, és a Moszkva - Szentpétervár régiókon kívül is működik, és az oldalnak 39,3 millió felhasználója van.

ÖT ÚT A BEVÁSÁRLÁSHOZ
2014 augusztus és 2015 november között 6000 személy megkérdezése alapján a Planet Retail a következő tényeket közölte:
• A vevők 30%-a vásárlás előtt tanulmányozza mások értékelését az adott üzletről.
• 26% egy márka vagy egy kereskedelmi vállalat "követőjének" nevezi magát, amit a közösségi média tesz lehetővé.
• 21% egy közösségi médiában beszámol tapasztalatairól egy termékkel vagy egy szolgáltatással kapcsolatban.
• 19% a közösségi médiákon keresztül visszajelzéseket (pozitív/negatív) ad egy kereskedelmi vállalatról vagy egy márkatermék gyártójáról.
• 15% vásárlással kapcsolatos döntéseit egy kereskedelmi vállalat, termék vagy márka javára függővé teszi a közösségi médiában megjelent értékelésétől.

DÖNTÉSI SZEMPONTOK
A megkérdezettek 76%-a azt nyilatkozta, hogy egy kereskedelmi vállalat melletti döntés Oroszországban attól függ, hogy a legközelebb fekvő üzletet egyszerűen el lehet-e elérni. Ezt követi az árukészlet (75%), ezt pedig a vevők igénye, hogy a vásárlásokért megjutalmazzák (74%).
A fogyasztók 71%-a arra vágyik, hogy már vásárlás közben megjutalmazzák, tehát nem akar várni addig, amíg elér egy bizonyos pontszámot. 70% keresi az akciós
ajánlatokat, 68% pedig a kedvenc márkáit.
61% hagyja magát meggyőzni egy bizalomgerjesztő és ismert márka által, 65% számára fontos, hogy a nem kívánt, online rendelt árukat a legközelebb fekvő
üzletbe visszavihesse. 58% számára elengedhetetlen, hogy a házhozszállítás idejét rugalmasan választhassa meg, 64% pedig kényelmesen elérhető felvevő állomásokra
vágyik.

Összefoglalásképpen megállapíthatjuk, hogy az orosz fogyasztók sok dologban és nézeteikben olyanok, mint bármely más ország vásárlói, és a kívánságaik is hasonlóak. Azonban a kívánságok közül soknak a teljesítése plusz költségekkel jár. A magasabb árak kényes helyzetet hoznak létre, elsősorban akkor, ha infláció van, ha stagnál a gazdaság, vagy ha egyre kiélezettebbé válik a verseny.

 

(Termékmix- 2016. júniusi szám)

 

(forrás: LP International)

hírlevél feliratkozás

newsletter

trendfm

Hipermarketek

diszkontok