Kutatás
Tipográfia

Az elmúlt években a nemzetközileg terjeszkedő kereskedelem csak óvatos kísérleteket tett arra, hogy új országokat hódítson meg.

A Carrefour és a Tesco jó ideje a nemzetközi terjeszkedés éllovasai, de különböző okból mindkét cég korlátozta tevékenységét.

A Carrefour vezetője, Georges Plassat elrendelte a visszavonulást Kolumbiából, Malajziából, Thaiföldről és Szinga­púrból, ezután Kenyában, Örmény­országban, és Algériában vetette meg a lábát. Kenyában a Massmart (Walmart-Dél-Afrika) és a 7-Eleven is terjeszkedni kezdett.

A Tesco kénytelen rendbe hozni mérlegét, és további eszközökre van szüksége, hogy adósságaiból lefaragjon. Következésképpen a cégnek egyik-másik külföldi kötelezettségének kiegyenlítése a részvényesek és a hitelt nyújtó bankok felé akadályokba ütközött.
A Dél-Koreából való visszavonulás feltöltötte a Tesco kasszáit, hozzájárulva ahhoz, hogy a cég ki tudja egyenlíteni adósságait. Japánból (2012), az USA-ból (2013) és Kínából (2014) a vállalat már korábban kivonult.

2010-ben a Tesco az Egyesült Királyságon kívül 13 országban volt aktív. 2015 végére ez a szám 9-re esett vissza, és megvan rá az esély, hogy továbbra is csökkenni fog.

A japán kereskedelmi vállalat, a Seven&I eközben az Egyesült Arab Emirátusokban megnyitotta 7-Eleven nevű convenience üzleteit, és további terjeszkedést tervez a közel-keleti régióban.

Afrika és a Közel-Kelet

Ez a régió 2010-2015 között a nemzetközi kereskedelem legjelentősebb terjeszkedésének helyszíne volt, és itt nem csak a jól ismert nevek merülnek fel. Így került a Spar International Kamerunba, Libanonba, vagy Omanba.
A Circle K Egyiptomban is megtalálható, a Spar International pedig egy ideje Angolában, Botsvanában, Lesothóban, Mozambikban, Namíbiában, Dél-Afrikában, és Szváziföldön is jelen van, ami megkönnyíti a régióban a terjeszkedést.

Úgy becsülik, hogy az Afrika/Közel-Kelet régió lakosságának száma 2050-ig 2 milliárdra fog emelkedni. Ezzel párhuzamosan egyre jelentősebb lesz a gazdasági növekedés és az urbanizáció, emellett növekszik a vásárlóerő és a kiskereskedelem forgalma. Mivel a kiskereskedelem viszonylag alulfejlett, ezen a területen is elengedhetetlen az erőteljes modernizálás, ami jelenleg is folyamatban van. A Casino, a Carrefour és az Auchan ebben a régióban egyre jelentősebb mértékben vannak jelen, és a további terjeszkedés érdekében kihasználják a helyi partnerekkel való együttműködést vagy esetenként franchise licenceket adnak ki. (például az Emirátusokban aktív Majid al Futtaimnak).

Európa és Észak-Amerika piaca még nem telített

Természetesen a nemzetközi kereskedelem Top 10 vállalata továbbra is aktív. Idén a Schwarz Group Litvániában és Szerbiában kezdett terjeszkedni. A Lidl előreláthatólag 2018-ban fogja elhagyni Európát és az Egyesült Államokban kezdi meg hódító útját. Az Aldi Olaszországban nyit üzleteket, a Costconak pedig valószínűleg sikerülni fog sokáig halogatott belépése Franciaországba.

Bár a nemzetközi kereskedelmi vállalatok jelenléte 2015-ben enyhén nőtt, az akkori bevételek stagnáltak, vagy némileg visszaestek. Ehhez a gazdasági hullámzás és a valutaárfolyam erős ingadozásai is hozzájárultak.

A Walmart külföldi üzletei például 9,7%-kal estek vissza, ha az ottani bevételeket dollárba számoljuk át. Ha a számítás során a mindenkori helyi valutát vennénk alapul, 3,3%-os forgalomnövekedéssel lenne dolgunk.
A Costco esetében is forgalom mínusszal van dolgunk, ha a cég külföldi tevékenységeit vesszük górcső alá, annak ellenére, hogy a vállalat 2015-ben 11 új üzletet nyitott az USA-n kívül.


A külföldi terjeszkedés kedvező és hátrányos feltételeit a következőképpen foglalhatjuk össze:

Kedvező tényezők:

Csekély növekedés Európában és Észak-Amerikában

Jelentős növekedés a feltörekvő országokban

Az üzletek deregulációja (pl. Vietnamban)

Határokon átívelő online kereskedelem

Akvizíciók és növekvő koncentrációs tendenciák

Hátrányos tényezők:

Erős USA dollár

Mérleg-problémák és a magüzletre való koncentráció a helyi piacon

Néhány országban növekvő protekcionizmus

Politikai instabilitás

Gazdasági instabilitás

A piacra való belépés akadályai (technológiailag is)

Eddig az internacionalizáció esetében a figyelem elsősorban a világszerte aktív nagyvállalatokra irányult, és az árukészlet súlypontja az élelmiszereken volt. Amióta a Walgreens az amerikai drugstore vállalat, a Boots többségét átvette, a nemzetközi terjeszkedést vizsgálva már nem lehet figyelmen kívül hagyni ezt a vállalatot. A Walgreens Boots Alliance a fúzió óta az Egyesült Királyság és a Közel-Kelet között 18 országban van jelen.

A világszerte aktív Top 10 az elmúlt 5 év folyamán bővítette ország-portfólióját, 16 országban most először nyitottak üzletet.

Ázsia-Óceánia

Ez a régió a nagy kereskedelmi vállalatok számára továbbra is kitűnő növekedési perspektívákat kínál. Ez a szépségipari és egészségügyi termékeket kínáló vállalatokra még inkább érvényes, mint az élelmiszer kereskedelemre. Itt azonban más üzleti praktikák és engedélyezési procedúrák vannak érvényben, mint Nyugat-Európában vagy Észak-Amerikában.

Sok vállalat számára szokatlan a tény, hogy Kínában a gazdasági fellendülés megállt. Új üzletek nélkül nem számíthatunk forgalomnövekedésre, amihez az egyre intenzívebbé váló konkurenciaharc is hozzájárul.

Bár nemrégiben Indiában azt bizonygatták, hogy a külföldi kereskedelmi vállalatok új üzleteket nyithatnak, a kereskedelem időközben bizalmatlanná vált az ilyen kijelentésekkel szemben, a helyi bürokrácia miatt. Emiatt az Auchan és a Carrefour újra feladták indiai terveiket, ezzel azonban az Ázsia iránti érdeklődés egyáltalán nem lankad. Például Vietnam külföldi befektetőinek kedvező perspektívákat kínál.

Ezen a téren több pozitív tényező találkozik: erőteljes gazdasági növekedés, növekvő bevételek és vásárlóerő, nagyszámú és fiatal lakosság, valamint a kereskedelem gyors modernizációja és a törvények és előírások deregularizációja.

Közép- és Kelet-Európa

Az ebben a régióban tevékenykedő külföldi kereskedelmi vállalatok a politikai fejlődést illetően nehéz keretfeltételeknek és növekvő bizonytalanság kombinációjának vannak kitéve. A Del­haize és az ITM az elmúlt években újra elhagyták ezt a területet (Bosznia-Hercegovina, Bulgária, Montenegro, Szerbia). Összességében ez a régió a 100 legnagyobb kereskedelmi vállalat számára veszített jelentőségéből.

Latin-Amerika

Ez a kontinens a legtöbb kereskedelmi vállalat számára fontos maradt, és lassan ennél a területnél is fontosabbá válik Afrika és a Közel-Kelet. 2015-ben a Top 100 kereskedelmi vállalat Latin-Amerikában forgalmának 7,4%-ra tett szert, 2010-ben ez az arány 6,9% volt.

A francia kereskedelmi vállalat, a Carrefour és a Casino erőteljesen Latin-Amerikában terjeszkedik. Ez elsősorban Brazíliára érvényes, annak ellenére, hogy ott bizonytalan szelek fújnak. A két drugstore óriás, a CVS és a Walgreens Boots Alliance az elmúlt években Brazíliában egyértelműen növekedni kezdtek. Ez érvényes a convenience specialistára, a mexikói OXXO-ra is, amely Chilében egy helyi drugstore hálózatot szerzett meg.

Trendek

A Planet Retail meghatározta azokat a trendeket, amelyek a kereskedelem internacionalizációja szempontjából kedvezőek: 

a helyi vásárlói szövetségek

a saját márkás termékek nagyobb jelentősége

a helyi kereskedelmi vállalatok fontosabbá válnak a nagyobb gyártók számára

a convenience csatorna világszerte jelentős növekedési potenciált biztosít

Ha megvizsgáljuk a jövőbeli fejlesztéseket, az online kereskedelem természetesen fontos szerepet játszik. Ez a csatorna a kisebb vállalatok számára is lehetővé teszi, hogy globális szinten tevékenykedjenek.

A korábbi helyzettel ellentétben ezen a területen például jelentősen csökken a hibás beruházások kockázata, amihez jelentősen hozzájárul az online felületek használata.

Új szövetségek köttethetnek az internet platformok és a helyi kereskedelmi hálózatok között. Így kerülnek a Sainsbury's (Egyesült Királyság) vagy a Woolworths (Ausztrália) saját márkás termékei a Tmall-lal (Alibaba) való együttműködés során a kínai fogyasztókhoz. Az előnyben részesített saját márkás termékekhez tartoznak a bio, egészséges, testápolási vagy a tartós élelmiszer-termékcsoportok.

Az amerikai kereskedelmi vállalat, a Costco ebből a szempontból úttörő volt. Amikor a Costco 2014-ben néhány termékét tesztképpen a Tmall-on kínálta, 24 órán belül meglepő módon 3,5 millió USA dolláros forgalmat könyvelhetett el.

Szövetségek

A kereskedelem nemzetközi szövetségei is hozzájárulnak ahhoz, hogy a nemzetközi bevételek villámgyorsan nőnek. Az utóbbi hónapokban egyre több új szövetség jött létre vagy alakult át. Bár a Walmartnak nincs szüksége ilyen együttműködésekre, a brit Walmart leányvállalat, az Asda csatlakozása az EMD-hez némi feltűnést keltett.

Convenience robbanás

A Planet Retail a convenience-szel összefüggésben a „robbanás” kifejezést használja. A convenience üzletek vezető vállalatai, mint például a 7-Eleven, a FamilyMart, a Lawson vagy a Circle K nagyratörő terjeszkedési terveket dédelgetnek, és ebben központi szerepet játszik Ázsia. Mivel az ottani piac telítettnek számít, Ázsia többi országa előkelő helyet foglal el a prioritási listán.

A Planet Retail abból indul ki, hogy az elkövetkező 10 évben a kereskedelem értékesítési formáin belül a convenience üzletekből fog kiindulni a legerősebb növekedési impulzus. A japán vállalat, a Lawson bejelentette, hogy az elkövetkező 10 éven belül Japánon kívül 11 000 új convenience üzlet megnyitását tervezi. Ennek következtében 2025-ig külföldön több convenience üzletet fognak üzemeltetni, mint Japánban. Idén a Lawson a Fülöp-szigeteken is megnyitja első convenience üzletét. Itt 2020-ig 500 árusító hely nyílik. Ezenkívül a cég tervezi a piacra a belépést Vietnamban, Kambodzsában és Mianmarban. A japán versenytárs, a FamilyMart az elkövetkező 5 éven belül több mint 10 000 convenience üzletet fog üzemeltetni. Idén a FamilyMart Malajziában kezdett terjeszkedni, és a cég céllistáján ugyanazok az országok szerepelnek, mint a Lawsonnál.

A 7-Eleven fehér foltokkal

A convenience üzletek világában egyértelmű piacvezető a 7-Eleven. A vállalat csaknem 18 országban 60 000 üzletet üzemeltet, vagy franchise partnerei töltik be ezt a szerepet. A cég több kontinensen illetve országban még egyáltalán nincs jelen. Afrika, Közel-Kelet, Európa nagy részei és Latin-Amerika még érintetlenek. 2015-ben nyílt a 7-Eleven első convenience üzlete az Arab Emirátusokban.

tablazat

 

(TERMÉKMIX - 2016. szeptemberi szám)

 

[forrás: LP International]

hírlevél feliratkozás

newsletter

trendfm

Hipermarketek

diszkontok