Kutatás
Tipográfia

A helyhez kötött kereskedelmi csatornák és értékesítési rendszerek globális összehasonlítása azt az eredményt hozta, hogy az elkövetkező 5 évben a convenience-üzletek forgalma tovább növekszik. Ez a piackutató vállalat, a Planet Retail tanulmányának következtetése. 

A Planet Retail számításai szerint a convenience-üzletek forgalma a 2017 és 2022 közötti időszakban évente 4,8%-kal növekedhet. A diszkontok forgalma ezen időtartam alatt évente 5,8%-kal fog emelkedni. Azonban a helyhez kötött értékesítési formák nyomába sem érhetnek az élelmiszer-online kereskedelem növekedésének: itt évente 17,4% lehet a növekedési ráta. 

De még korai leírni a hiper- és szupermarketeket. Abszolút értékekben kifejezve a hipermarketek és superstore-ok forgalma 136 milliárd USA dollárral (153 milliárd euró) emelkedhet. A szupermarketek és a lakóhelyközeli üzletek 120 milliárd USA dollárral (135 milliárd euró) nagyobb forgalmat fognak bonyolítani, a convenience store-ok és a benzinkútshopok esetén 78 milliárd USA dollárról (87 milliárd euró) szól a prognózis. 

Ázsia előkelő helyen

Ha szemügyre vesszük a convenience-üzletág főszereplőit, az első négy helyen japán vállalatokat találunk. Látszólag behozhatatlan előnnyel előkelő helyet foglal el a Seven & I. De az ezután következő japán szolgáltató, a Family Mart-UNY és a Lawson egyaránt jelentősen elkülönülnek a mezőny többi részétől, amit a Couche-Tard vezet az USA-ban és Kanadában. 

A Tesco a legnagyobb forgalommal rendelkező európai kereskedelmi vállalat a convenience store szektorban. A vállalat még inkább megszilárdíthatja pozícióját, ha engedélyezik a Booker átvételét. Csupán a mexikói vállalat, az Oxxo, amely a Coca Cola palackozójának, a Femsának a leányvállalata, 2022-ig több mint 10 milliárdos forgalmat bonyolíthat, ami a többi kereskedőnek valószínűleg nem fog sikerülni. 

A Planet Retail számításai szerint az Indomaret indonéz kereskedelmi vállalat 2022-re megduplázhatja jelenlegi forgalmát és elérheti az átszámítva 10 milliárd USA dolláros forgalmat. 

A convenience-üzletek térhódításának kedvez a világszerte tetten érhető városiasodás, valamint a nők növekvő foglalkoztatottsága. A legtöbb országban ehhez jön hozzá a lakosság elöregedése. 

Az üzletek számát tekintve a forga­lom­hoz hasonlóan a Seven & I és a Family Mart-UNY birtokolják az első helyeket. Azonban ebben a tekintetben a jövőben az Oxxo és az Indomaret a Lawsont az ötödik helyre utasítják. A Shell, a BP, a Total, a Chevron vagy az Exxon benzinkútshopoktól nem várhatóak számottevő előrelépések. 

A Tescónál más a helyzet. Itt szem előtt kell tartani azt, hogy a Bookertől átvett üzletek esetében szinte kizárólag önálló üzemeltetőkről van szó, akik szabadon választhatják meg beszerzési forrásaikat.

convenience t1A convenience tovább nő

Az 5 világrégió közül 4-ben a con­venience-üzletek jelentősége tovább fog nőni. A piaci részesedések nyeresége ­általában a hipermarketek és a superstore-ok rovására megy. Az egyetlen kivétel Afrika és a közép-keleti régió, ahol a nagy alapterületű üzletek még nem érték el a telítettségi határt. Ráadásul az idősebb vásárlók szükségletei szerényebbek, és kevesebb kedvük is van ahhoz, hogy autóba üljenek és nagy­bevásárlást bonyolítsanak. 

2030-ban a világ lakosságának 17%-a 65 évesnél idősebb lesz, ma ez az érték 12,5%. Tehát logikus, hogy ez a csoport lehetőleg a közelben vásárolja meg a számára szükséges mennyiséggel és amint a városba költözik, lemondjon a saját autóról. Ez az üzemeltetőktől és a szállítóktól egyaránt megkívánja a változó szükségletekhez való állandó alkalmazkodást. 

A lakosság városiasodása egyrészt globális trend, de akadnak különbségek. A városi lakosság aránya 80%-kal a legmagasabb Észak-Amerikában, Dél-Amerikában és Európában, azonban ebben a tekintetben elkezdett felzárkózni Ázsia és Óceánia. Ezzel a legnagyobb növekedés Ázsia villámgyorsan növekvő városaiban várható. 

Egyre kisebb háztartások

Az elöregedés, a városiasodás és a növekvő jólét közvetlen következményei az egyre kisebb háztartások. 2022-ben egy átlagos háztartás nagysága a „fejlett” országokban 2,4 személy.

A feltörekvő országokban 3,6, a fejlődő országokban pedig 4,7 személlyel számolnak. Az idő szűkössége a jövőben valószínűleg kedvez majd annak, hogy a convenience-termékek eljussanak a vásárlókhoz. Tehát a convenience a vásárlóerőtől is függ, amely csaknem minden fejlődő és feltörekvő országban egyre nő. 

Az egy főre jutó bevétel jelenleg a leggyorsabban Ázsiában nő. Az elmúlt évben a legalacsonyabb bevétellel rendelkező réteghez tartozott a világ lakosságának 30%-a. 2021-ben ez az arány valószínűleg mindössze 17% lesz. Bevétel tekintetében a középső réteg aránya az elkövetkező 5 évben 8,4%-ról 35%-ra fog emelkedni. A felső középrétegre 3,2% juthat, amely ma 2,8%. A „tehetőseket” tekintve 2,1%-ról 2,8%-ra emelkedik ez az érték. 

Az online tovább nő

Még ha az előrejelzések időnként tévednek, általános az egyetértés abban, hogy az online kereskedelem jelentős mértékben növekedni fog az élelmiszerek tekintetében is.  

2022-ben az online kereskedelem a kiskereskedelem forgalmának 25%-át (food és non-food) fogja lefedni. A convenience- és az online kereskedelem ekkor gyakorlatilag két fogalom lesz ugyanarra a dologra. 

convenience t2

Ez szükséges a jövőben

A jövő convenience-üzletei a szakértők meggyőződése szerint 4 területen szerezhetnek nevet maguknak: » Az üzletnek elég bátornak kell lennie a kísérletezéshez. Ide tartoznak például a foodservice, a vásárlás élménye és az ismert márkákkal való partneri viszony. 

» Az üzletnek a szociális környezet részét kell képeznie. 

» Nincs többé szakadás a helyhez kötött és az online kereskedelem között. A vásárló elmegy a megrendelt termékekért, kiszolgálja magát az auto­matákból, és nem kell többé sorban állnia a kasszáknál. 

» A convenience-üzletnek ápolnia kell az erősségeit, vagy ki kell építenie azokat. Ez a követelmény például az abszolút frissességre, a food-to-gora, vagy a demográfiai váltáshoz való alkalmazkodásra vonatkozik. 

Ma a convenience-üzletek már partneri viszonyt ápolnak ismert márkákkal (Subway, Costa Cafe). Erre egy további példa az Amazonnal vagy az Alibabával és platformjával, a Tmall-lal való partnerség. Ezenkívül egy másik értékesítési forma sem alkalmas ennyire a haladó technológiai projektekre, gondoljunk csak az automatizált üzletekre, ahol telephelyek és a vásárlói struktúra szerint a fiatal vevők esetében az időtakarékosság, az idősebb vásárlóknál pedig a szociális kapcsolatok is szóba kerülhetnek.

 

(forrás: LP International)

hírlevél feliratkozás

newsletter

Hipermarketek