Kutatás
Tipográfia

Az amerikaiak még mindig nagy steak- és burger­fogyasztók, azonban sok jele van a húsfogyasztás terén bekövetkező tartós változásoknak. A marha elveszítette eddig betöltött pozícióját, ezzel szemben nőtt a kereslet a szárnyasok és a húst helyettesítő alternatívák iránt.

Az amerikaiak 2018-ban több húst fognak fogyasztani. Sőt az amerikai mezőgazdasági minisztérium, az USDA új rekordértéket jósol. Előrejelzésük szerint egy átlagos fogyasztó az USA-ban idén mintegy 100 kg húst és szárnyast fogyaszt el. A minisztérium arra számít, hogy ez a trend 2027-ig folytatódni fog, ezzel a fogyasztás elérheti a recesszió előtti értékeket. 

2014-ben az évi 90 kg-os húsfo­gyasz­tás az eddigi mélypont volt. Mivel az amerikai és a globális piacokon növekszik a kereslet, az USDA – a jósolt alacsony bevételek ellenére – azt várja, hogy 2027-ig növekedni fog a húselőállítás. 

A húsfogyasztás jelenlegi emelkedő tendenciája a Rabobank szerint az USA gazdasági fejlődésére vezethető vissza. 2005–2015-ig a recesszió éveiben magasak voltak a húsok árai, miközben a jövedelmek stagnáltak. Ma azonban más a helyzet. A takarmány árai csökkennek és a húselőállítás újra emelkedő tendenciát mutat, ami ahhoz vezet, hogy a szupermarketekben alacsony a hús ára. 

Tablahus1

A marhahúsfogyasztás folyamatosan csökken

Érdemes közelebbről szemügyre venni az amerikaiak húsfogyasztását, ekkor tetten érhetjük azt a tendenciát, hogy az egy főre jutó húsfogyasztás emelkedik, azonban a fogyasztási szokások jelentősen változnak. 

A World Resources Institut jelentése szerint különösen szembetűnő, hogy az egy főre jutó marhahús részesedése jelentős mértékben csökken. Az egy főre jutó marhahúsfogyasztás az USA-ban a 70-es években érte el csúcspontját, és az USDA statisztikái szerint azóta mintegy egyharmadával esett vissza. Ugyanebben az időszakban a disznóhús fogyasztása többnyire változatlan volt, miközben az amerikaiak több mint kétszer annyi szárnyashúst fogyasztottak. Ennek oka az árak mellett az egészségtudatosságban és a fogyasztók kényelemre törekvésében keresendő. Emellett sok convenience-termék is tartalmaz csirkehúst. 

Változó húsfogyasztási szokások

Az Acosta marketingügynökség egyik aktuális tanulmánya megerősíti, hogy a húsfogyasztás változó tendenciát mutat. Az Acosta az amerikai fogyasztók vásárlási szokásait vette górcső alá a húst, hústermékeket és más fehérjetartalmú termékeket illetően. 

A tanulmány szerint a fogyasztók 18%-a vásárol több húst, 12% azonban azt nyilatkozta, hogy kevesebb húst fogyaszt. Ezen csoport tagjai ezt azzal indokolták, hogy egészségesebben szeretnének táplálkozni, emellett a döntés során szerepet játszik a termékek ára is. Különösen a biológiailag előállított húsalternatívák nagyobb népszerűségnek örvendenek, mint a konvencionális árukészlet. Ráadásul egyre több vásárló ismeri fel, hogy a hús nem az egyetlen fehérjeforrás, ennek megfelelően hús helyett növényi alternatívákat választanak. 

Tablahus2

Az Acosta szerint az elmúlt évben ezen termékek eladása 11%-kal emelkedett. A húspótló alternatívák fogyasztóinak 71%-a azt nyilatkozta, hogy továbbra is fogyaszt húst. 

Különösen az ezredfordulósoknál érhető tetten az a tendencia, hogy kevesebb húst fogyasztanak, vagy teljes mértékben mellőzik azt. Az ezredfordulósok közül minden 4. fogyasztó vegán vagy vegetáriánus, miközben minden 3. mond le a hús fogyasztásáról vacsora alkalmával. A lakosság ezen csoportjának tagjai egészségügyi okok mellett ezt azzal indokolják, hogy törekednek olyan természetes élelmiszerekhez hozzájutni, amelyek kevesebb kémiai adalékanyagot tartalmaznak, valamint környezet- és állatbarát termékek. 

Az Acosta-tanulmány ezenkívül arra jutott, hogy a húson és hústermékeken található címkék és feliratok összezavarhatják a fogyasztókat. Az olyan kifejezésekkel, mint a „humanely raised” vagy a „szabadtartás”, sok fogyasztó nem tud mit kezdeni, inkább az olyan feliratok szólítják meg őket, mint a „hormonok hozzáadása nélkül készült” vagy „antibiotikumok hozzáadása nélkül készült”. 

tablahus3

Tartós tendencia

Úgy tűnik, hogy a húsfogyasztás az USA-ban tartósan meg fog változni, a vásárlók a marha helyett a csirke és más húspótló alternatívák felé fognak fordulni. Ez tetten érhető lesz a kiskereskedelem árukészletében is. 

A fogyasztó tudatosabban dönt majd egy húsfajta mellett, emellett a szupermarketben világosan szeretne látni a termékekkel, a termékkövetelményekkel és a jelzésekkel kapcsolatban. 

A célcsoporthoz tartozik az ezredfordulósok jelentős fogyasztói csoportja, ahol a friss hús és a húspótló alternatívák egyaránt kiemelten keresettek.

Sok vásárló tudatosan kevesebb húst fogyaszt, vagy vegán, illetve vegetáriánus. Ennek megfelelően abból indulhatunk ki, hogy a húspótló termékek piaca is tovább fog fejlődni.

 

(LP International)

hírlevél feliratkozás

newsletter

Hipermarketek