Kereskedelem
Tipográfia

Az orosz kereskedelmi vállalat, a Magnit mintegy 4 évvel ezelőtt átvette a piaci vezető szerepet az X5 Retail Grouptól, azonban az X5 visszahódította azt.

Az orosz kereskedelemben továbbra is olyan növekedési rátákkal találkozunk, amelyekről a nyugati kereskedelmi vállalatok csak álmodozhatnak. Azonban ebben az új üzletek megnyitása mellett elsősorban a konkurens vállalatok átvétele játszik döntő szerepet. 

A Planet Retail szerint a piacvezető X5 Retail Group jelenleg 8,8%-os piaci részesedéssel rendelkezik, az őt követő Magnit pedig 8,1%-kal a 3. helyen álló Auchan piaci részesedése 3,7%-os. 

Oroszország a Föld legnagyobb területű országa, amely 2 kontinensen terül el. A kifejezetten vidéki környezetben működő kereskedőknek, mint például a Magnitnak, sokkal nagyobb erőfeszítéseket kell tennie, ha növelni akarja piaci részesedését, mint például a Lentának a hipermarketekkel, amelyeket elsősorban olyan városi helyszíneken találunk, mint Szentpétervár vagy Moszkva. 

Ha a rubelben megadott bevételeket USA-dollárra számítjuk át, akkor a Planet Retail szerint az X5 forgalma 2017-ben 24,5 milliárd USA-dollárra rúg, a Magnit bevétele 22,5 milliárd, az Auchan forgalma pedig 10,4 milliárd USA-dollár volt.

A vállalatok dinamikája ugyanakkor kifejezőbb, mint a rubelforgalom. Eszerint az X5 forgalma 1,3 billió rubel, amely az előző évhez képest 25,5%-os növekedésnek felel meg. A Magnit bevétele 1,1 billió rubel, ez 6,4%-os növekedést jelent. 

X5 Retail Group 

A vállalat vezetője, Igor Shekhtermann 2017-et erős évnek nevezte mind a forgalom, mind a nyereség szempontjából. A nehéz gazdasági helyzet ellenére a vállalat kitartóan helytállt és továbbfejlődött. Az infláció Oroszországban jelentősen visszaesett, 2016-ban 6%-os, 2017-ben már csak 3%-os volt. Ez stabilabb árakhoz és csekélyebb forgalomnövekedéshez vezetett, mint a korábbi években.

A vállalat jelentősebb mértékben nőtt, mint a legtöbb versenytársa. Ezt mutatja a növekedés az azonos árusítóhelyeken, amelyek forgalmukat 3%-kal tudták növelni. A vállalat, történelmében először, az X5 Retail Group értékesítési területét egy év leforgása alatt egymillió négyzetméterrel tudta bővíteni.

2018-ban és az ezután következő években a vállalat gyors, hatékony és profitot termelő növekedésre fog törekedni. Az aktuális számok még nem tartalmazzák a 2017-ben átvett versenytárs, az O’Key 32 szupermarketének átvételét. Ezeket a vállalat a Pyaterochka diszkontok üzlethálózatába illeszti be. 

X5tabla

Magnit

A dél-orosz, krasnodari székhelyű kereskedelmi vállalat, a Magnit 16 350 árusítóhelyet üzemeltet. Ezek 7 tartományban, 2 709 városban és községben találhatóak meg.

A vállalat az elmúlt évben az értékesítési területet 13,6%-kal bővítette, ami az év végén 5,75 millió nm-re rúgott. Az azt megelőző évben 5,07 millió nm volt. Ehhez jött hozzá 2 291 új üzlet. 12 125 árusítóhellyel az üzlethálózat legnagyobb része a kisebb, lakó­hely­közeli üzletekre esett. 

A nettó forgalom 6,4%-kal 1 143 billió rubelre emelkedett. Az előző évben ez 1 075 billió rubel volt. Az üzemi nyereség 295,8 billióról 304,7 billió rubelre emelkedett, a bruttó kereskedelmi árrés 26,65%-os volt. A vállalat adatai szerint a bruttó nyereség az adók és a leírások után 8,03%-os, a nettó nyereség pedig 3,11%-os volt. A pozitív számokat némileg csökkentette a pénztárrendszerek szükségszerű átállítása, amelyek az új szoftverek telepítése céljából decemberben 3 napig nem működtek, amely csaknem 1 milliárd rubeles forgalomkieséshez vezetett. 

MagnitTabla

Lenta

A szentpétervári székhelyű orosz kereskedelmi vállalat 2017-ben 328 üzletével (ebből 231 hipermarket) átszámítva 6,3 milliárd USA-dollár forgalmat bonyolított, amely 2,15%-os piaci részesedésnek felel meg.

A forgalomnövekedés 19,2%-kal meghaladta az előző évi értéket. Ehhez elsősorban az újonnan megnyitott 40 hipermarket és 49 szupermarket járult hozzá. Ezen új üzletek nélkül a fogalomnövekedés mindössze 0,9%-ra rúgott. 

2017 végén az értékesítési terület mintegy 1,4 millió nm volt, ezzel 20,6%-kal haladta meg az előző évi értéket. A vevőkártyák 12,3 millió tulajdonosára 2017 utolsó negyedévében a vásárlások 95%-a jutott. 

Az újonnan megnyitott üzletek nélkül a már működő üzletekbe 1,4%-kal több vásárló jött, ennek következtében az egy főre jutó vásárlási összeg 2,3%-kal emelkedett. Ez a hipermarketekben vevőnként átszámítva 21 USA dollárnak felel meg, amely az orosz élelmiszerkereskedelemben a legmagasabb érték.

2017 végén a Lenta aláírt egy szerződést a Holiday Grouppal 22 szibériai szupermarket átvételéről. Ezenfelül a vállalat csatlakozott az European Marketing Distributionhoz (EMD), hogy élvezhesse a legnagyobb európai vásárlói hálózat előnyeit. A Pirkka elnevezésű saját márkák esetében együttműködésre került sor a finn kereskedelmi céggel, a Keskoval. Ettől a vállalattól a Lenta 2016-ban 14 Nash hipermarketet vett át, amelyeket 2017 novemberében Lenta hipermarketként nyitottak újra. 

Jelenleg az élelmiszerek eladását tekintve a Lenta a harmadik legnagyobb orosz kiskereskedelmi vállalat. A cég első üzleteit 2013-ban nyitotta meg Moszkvában, ahol végül összesen 24 hipermarket és 43 szupermarket létesült.

Lenta tabla

(forrás: LP International)

hírlevél feliratkozás

newsletter

Hipermarketek