Kereskedelem
Tipográfia

A helyhez kötött kereskedelemnek világszerte fel kell vennie a kesztyűt az egyre növekő online kereskedelemmel szemben. Franziska Schmidt, a Planet Retail munkatársa úgy véli, hogy a kereskedelmi vállalatoknak fontos az árukészletet a szükségletekhez igazítani, valamint gyorsaságot és digitális szolgáltatást nyújtani.

A helyhez kötött kereskedelem világszerte ki van téve az internet növekvő nyomásának. A sebesség növekedésével változnak a fogyasztók vásárlási szokásai és elvárásai, ami ahhoz vezet, hogy a kereskedők kevesebb új üzletet nyitnak, a meglévőket bezárják és kisebb formátumokba fektetnek be, a meglévő üzleteket pedig átstrukturálják.

Ugyan a helyhez kötött kereskedelmet nem fenyegeti a „kihalás” veszélye, de fontos változnia, igazodnia kell a vásárlók igényeihez. Az egyre kisebb háztartások már nem teszik szükségessé a nagybevásárlásokat, a fogyasztók pedig bevételük egyre nagyobb részét költik a termékek helyett élményekre.

A legnagyobb kihívás

Az üzletek számára a legnagyobb kihívás az egyre növekvő online kereskedelem, amelynek részesedése a kiskereskedelemben a 2017-es 8%-os értékről 2023-ra globálisan 11%-ra emelkedhet. A mindennapok fejlődő digitalizációja, például a Voice-Shopping vagy az auto­matizált rendelés is hozzá fog járulni ahhoz, hogy a helyhez kötött üzletek jelentősége az élelmiszerek beszerzésé­ben csökken.

A kereskedőknek konkrét és meggyőző pozicionálást kell találniuk az üzletek számára. Milyen az üzlet profil­ja és elsősorban mely vevőkört célozza meg? Idáig a helyhez kötött üzletek az átlagos fogyasztó szükségleteihez igazodtak, és csak csekély mértékben különböztek. A fogyasztói magatartás növekvő differenciálódásával azonban az üzletek bizonyos pozicionálása vált szükségessé, hogy a vállalatok ki tudjanak emelkedni a számtalan helyhez kötött és virtuális vásárlási opció közül. A rendelkezésre álló vásárlói adatok lehetővé teszik a gyártók és a kereskedők számára, hogy a fogyasztókat minden korábbinál célzottabban szólítsák meg.

Pozicionálás kell

A kereskedőknek két lehetőségük van üzleteik pozicionálására. Az egyik opció, hogy minimalizálják a költségeket, hogy lehetőleg alacsony árakon kínálhassák termékeiket.

A legtöbb kereskedő a második opciót fogja választani, azaz megpróbálnak lehetőleg jelentős mértékben kiemelkedni a versenytársaik közül.

Ez utóbbi verziónak alapjában véve 4 fő eleme van, amelyre a kereskedők figyelmet fordíthatnak:

1. Élményeket biztosítani az üzletben online nem lehetséges.Ez a faktor a kereskedelmi vállalatok egyik fontos építőköve abban, hogy továbbra is arra motiválják az embereket, hogy a helyhez kötött üzletekben vásároljanak. A különböző rendezvények, a workshopok, a gasztro­nómia és a szolgáltatások lehetőségek a kereskedők számára, hogy az üzletbe vonzzák a vásárlókat.

2. Az árukészletnek is nagy ­szerepe van az üzletek pozicionálásában. A termékeknek tükröznie kell a ­helyi preferenciákat és a szezonalitást. A rendszeres fejlesztések és exkluzív termékek, akár az üzletben előállított áruk a polcokon, szintén hozzá­járulnak ahhoz, hogy az adott kereskedő kiemelkedjen az online üzletek közül, amely a választékot illetően arra törekszik, hogy a helyi finomságok helyett az átlagos standardhoz igazodjon.

3. A kereskedőknek a pénztárakat is optimalizálniuk kell, ha pozitív vásárlói élményeket szeretnének biztosítani. A hosszas sorban állás a fizetés miatt egyre kevesebb vásárló számára elfogadható. Az egyre gyorsuló internet az okostelefonoknak köszönhetően és a mindenhol jelen lévő hálózattal való összekapcsolás sokkal nagyobb elvárásokat támasztott a folyamatok gyorsasága tekintetében. Zök­kenőmentes fizetés például a Scan&Go-technológiának köszönhetően, valamint az automatizált felvevőpontok meglévő eszközök, amelyek lehetővé teszik a vásárlók számára, hogy rövid idő alatt bevásároljanak.

4. A mindennapok fejlődő digi­tali­zá­ció­ját a kereskedőknek is tükrözniük kell az üzleteikben, hogy időszerűek maradjanak.
Az online és az offline vásárlás egyre inkább egymást egészítik ki. Az üzleteknek, amelyek a jövő­ben eredményesen akarnak működni, egyesíteniük kell e két területet. A vállalatok az Augmented Realityt (AR) és a Virtual Realityt (VR) igénybe vehetik, ezek is növelhetik a vásárlói élményt.

VR

A kereskedők, akik elfogadják az új követelményeket, vagy gondoskodnak a gyors és olcsó bevásárlásról, le fogják körözni az olyan üzleteket, amelyek nélkülözik a vásárlói élményt, a releváns árukészleteket, pénztáraik sok időt rabolnak el a vevőiktől, vagy épp nem használják a digitalizációs lehetőségeket.

 

(LP International)

hírlevél feliratkozás

newsletter

Hipermarketek