Kereskedelem
Tipográfia

A tavalyi évre az orosz kereskedelmi cégek nagy forgalomemelkedésről számoltak be, és egyúttal az üzletek számát is bővítették.

O’Key

Az orosz kereskedelmi vállalat, az O’Key 2015-re 160,3 milliárd rubel nagyságú (2,6 milliárd euró) forgalmat jelentett be. Ez az előző évhez lépest 6,9 %-os emelkedést jelent. Az azonos piacokon 0,6%-kal nőttek a bevételek. Tavaly a cég az üzlethálózatot 38 árusító hellyel (2 hipermarket és 35 diszkont üzlet) bővítette, amelyek DA! néven futnak. Ezáltal az üzemeltetett árusító hely területe 7,4%-kal nőtt.

A vállalat Szentpéterváron egy új áruelosztó központot helyezett üzembe. Az O’Key azt mondja, hogy ez az első orosz kereskedelmi vállalat, amelynek a teljes élelmiszer és nonfood árukészlete online is megrendelhető.

A teljes üzlethálózat 2015 végén 71 hipermarketből, 40 szupermarketből, és 35 diszkont üzletből, összesen tehát 146 árusító helyből állt. A cég a nettó árusító területet 593 000 nm-ben adta meg.

Lenta

2015-ben az orosz kereskedelmi vállalat, a Lenta forgalma 30,3%-kal 252,8 milliárd rubelre emelkedett (4 milliárd euró, ebből 242,9 rubelt a hipermarketek, 9, 8 milliárd rubelt pedig a szupermarketek hoztak. Az azonos üzletekben a forgalomnövekedés 9,1% volt. Az üzletek látogatottsága 9,1%-kal nőtt, és vásárlásonként átlagosan 5%-kal többet költöttek, mint az előző évben. 2015 folyamán 32 hipermarketet, és 8 szupermarketet nyitottak. Ezáltal az árusító helyek száma 140 hipermarketre és 32 szupermarketre nőtt, összesen tehát 172 üzletre. Az árusító helyek területe 882,383 nm volt. Az előző évvel ellentétben ehhez jó 188 000 nm jött hozzá.

Magnit/X5

Az orosz piacvezető, a Magnit az elmúlt évre 24,5%-os forgalomnövekedést jelentett be. Az előző piacvezető, az X5 Retail Group azonban még magasabb, 27,3%-os forgalomnövekedéssel dicsekedhet.

A Magnit ráadásul egy ennél is nagyobb növekedést helyezett kilátásba, miközben az X5 előrejelzése állítólag pontos volt, ami többek között összefüggésbe hozható új üzletek megszerzésével. Ennek hatására 2011 óta most volt a legnagyobb a forgalomnövekedés. Az X5 a befektetések 20%-ából a fennálló üzleteket újította fel és modernizálta, 60%-ból új üzleteket nyitott, a maradék összeg pedig a logisztika és az IT területén landolt. Bár a Magnit többségi tulajdonosa, Galitskiy nemrég bejelentette, hogy nem a növekedés, hanem sokkal inkább profitabilitás a fontos, úgy tűnik, hogy a Magnit és az X5 párbajt vív a legmagasabb piaci részesedés megszerzéséért. Számítások szerint a Magnit 6,9%-os piaci részesedést mondhat magáénak, miközben az X5-re 5,9% jut. Ezen a listán 3,1%-kal azért még mindig az Auchan a harmadik legerősebb kereskedelmi vállalat, az utánuk következő versenyzők piaci részesedése meg sem haladja a 2%-ot. Úgy tűnik, hogy a korábbi piacvezető, az X5 „comeback” stratégiát követ, miközben a Magnit lélegzetelállító növekedési rátáival megpróbálja növelni előnyét. Mindenesetre a Magnit az elmúlt év második negyedévében megpróbálta a hipermarketek területén behozni lemaradását. Ez némileg lelassította a növekedést, mivel jóval több időbe telik egy hipermarketet lábra állítani, mint egy kisebb üzletet. Mindkét kereskedelmi vállalat azon fáradozik, hogy az elkövetkező két évben optimalizálja beszerzési piacai helyzetét, és rendezze tartozásait, mivel a pénzforgalomból aligha fedezhetőek a költségek.

 

(Termékmix  - 2016. márciusi szám)

 

forrás: LP International

hírlevél feliratkozás

newsletter

trendfm

Hipermarketek