Trend
Tipográfia

A Planet Retail elemzése szerint az már nem újdonság, hogy az Amazon 2020-ig várhatóan gyors tempóban fog növekedni. Az azonban említésre méltó, hogy a világszerte legnagyobb kiskereskedő, a Walmart már nem fog megjelenni a legnagyobb növekedési perspektívákkal a top 10 tagjai között.

Ki fog a következő öt évben a győztesek közé tartozni?

A Planet Retail kifejlesztett egy mátrixot, amelyből kiderül, hogy a kereskedelmi vállalatoknak mely területen vannak igazán jó kilátásai, és hol vannak még hátralékai. Így az Amazon a 10-ből 4 kategóriában 3 csillaggal végez.

Ezt csak a török diszkont, a BIM múlja fölül. A lánc 10-ből 5 kategóriában szinte verhetetlen. Sőt, az egyszerűséget illetően egy vállalat sem tud a BIM nyomába eredni. A német Schwarz Group a 10 kategória egyikében sem éri el a maximumot, azonban majdnem minden kategóriában átlagosan jó eredményt produkál.
A Planet Retail által megvizsgált vállalatok közül néhány, több kutatás szerint egy ideje az élen áll. Feltehetjük a kérdést, hogy egyáltalán mely cégek ezek, és hogyan tudnak felmutatni ilyen magas növekedési potenciált, és itt nem csak azokról a vállalatokról van szó, amelyeknél a legnagyobb forgalomnövekedés várható, hanem további, ugyanolyan fontos kritériumokról és kérdésekről. Például arról, hogy az adott cég a megfelelő értékesítési csatornát választotta-e, vagy, hogy a modellje nemzetközivé tehető-e, vagy annyira egyszerű, hogy a fogyasztók azonnal megértik, hogy mit fejez ki? Tehát az értékelési kritériumok bővítése esetén olyan kereskedők is feltűnhetnek, amelyek eddig nem nagyon rúgtak labdába.

Diverzifikáció vagy korlátozás?

Természetesen egy kereskedelmi vállalat globális szempontból csak akkor válhat igazán népszerűvé, ha szülőhazájában, és az ottani piacon jelentős szerephez jut. A néhány évvel ezelőtt még sok cég által a különböző üzleti területeken megcélzott diverzikáció már jó néhány éve nem követelmény, erre a Metro példája a legfrissebb bizonyíték. A legnagyobb kereskedők sok ázsiai országban a legkülönfélébb gazdasági szektorokban jelen vannak, a beszerzési központtól az áruházon át az autógyártásig, az építési vállalatokon át az energiakonszernig vagy az energia előállítókig. Európai szemmel nézve csak nehezen elképzelhető, hogy ez a jövőben a siker modelljeként is szolgálhat. A diverzifikáció fogalmát tekintve ebben az esetben a diverzifikációt új értékesítési csatornákba semmiképpen nem láthatjuk el negatív előjellel. Azonban az e-kereskedelem szektorban jó néhány példa van arra, hogy az út a nullához viszonylag hosszúra nyúlhat, és idő előtti kapitulációhoz vezet.

Erősségek és gyengeségek

Ha megnézzük azt az öt vállalatot, amelynek a legtöbb esélye van arra, hogy a jövőben a győztesek közé tartozzon, akkor ennek a csapatnak az élén az Amazon, a Walgreens és a Costco áll.

A Planet Retail több szempont szerint értékeli az egyes kereskedelmi vállalatokat erősségeik és gyengeségeik alapján.

Bár a helyi vállalatok természetesen különböznek a globálisan aktív cégektől, találhatunk közös pontokat. Ide tartozik például a "megfelelő" értékesítési csatorna megválasztása, ez azonban kontinensről-kontinensre, országról-országra különböző lehet. Az egyik legfontosabb kérdés az, hogy egy vállalat ebben a vonatkozásban eredményesebb-e, mint a versenytársai. Néhány országban az a legjobb megoldás, ha egy adott cég, amilyen hamar csak lehetséges, vezető diszkontként nevet szerez magának. Egyes országokban a másik lehetőség az, ha egy vállalat az online kereskedelemben hódít teret, ha az Amazon vagy az Alibaba nem foglalt el minden területet.

A nemzetközi vagy globális jelenlét csak olyan vállalatok számára ajánlott, amelyek szülőhazájukban is vezető szerepet töltenek be. Ha megtalálták a megfelelő értékesítési stratégiát, a cél az, hogy ezt átlagon felüli növekedés útján kiépítsék, hogy a valószínűleg ugyanezt az utat járó versenytársakkal szemben távolságot tudjanak tartani.
A cél eléréséhez jó, ha a cég fő kompetenciájára összpontosít, és lehetőleg nem aprózza el magát.

Amazon

Az Amazon, a globális világpiac vezető kereskedelmi vállalata az online kereskedelemben a Planet Retail előrejelzése szerint 2020-ig közel 98 milliárdos plusz forgalmat bonyolíthat. Ez átlagosan éves 13,2%-os forgalomnövekedésnek felel meg. A vállalat jelenleg arra törekszik, hogy meghódítsa az élelmiszerszállítás világpiacát, és ezen cél elérése érdekében lépésről-lépésre, országról-országra, és városról-városra halad. Az Amazon Fresh több amerikai városban aktív, és az Amazon Pantry az Egyesült Királyságban és Németországban próbálja ki magát. Ebben az évben az Amazon együttműködésbe kezd a brit élelmiszerkereskedővel, a Morrisons-szal, ebből a szövetségből elvileg mindkét partner jócskán profitálhat, ezek az eredmények azonban még váratnak magukra.

Az Amazon arra törekszik, hogy a vásárlóit megnyerje az Amazon Prime számára. Vevőik egy bizonyos díj befizetése ellenében kiemelt bánásmódban részesülnek, és bizonyos szolgáltatásokat és előnyöket "díjmentesen" vehetnek igénybe.

Repülőgépek és hajók

Az Amazon nagyon innovatív és találékony, ha arról van szó, hogy a vásárlói hogyan kapják meg a megrendelt árukat. A vállalat jelenleg azt tűzte ki célul, hogy megtalálja a lehető leggyorsabb kézbesítési módszereket, és ezért jelenleg többek között drónok bevetését teszteli. Ezek a szerkezetek arra hivatottak, hogy segítsék az úgynevezett egy órás kézbesítés kiterjesztését. Globálisan aktív vállalatként az Amazon saját repülőgép-flottát is épít. Első körben a cégnek nincs is szüksége saját repülőgépekre, elegendő, ha béreli őket. Ugyanez érvényes más szállító eszközökre, például a hajókra.

Costco

2020-ig az amerikai kereskedelmi vállalat, a Costco előreláthatólag 31 milliárd USA dollárral tudja majd növelni forgalmát. A cég az elkövetkezendő 5 évben 150 új üzlet megnyitását tervezi. A Costco Wholesale Clubs hálózat jelenleg 11 országban van jelen, és a jövőben további terjeszkedés várható.

A vállalat legmagasabb forgalmát az Egyesült Királyságban található üzletei biztosítják. Itt a Costco időközben sokkal jobb mutatókat tud felmutatni, mint legnagyobb riválisa, a Sam's Club (Walmart). A Costco növekedési esélyeit leginkább az online kereskedelemben, valamint a prémium és bio termékcsoportokban látja.

2014-ben a cég Spanyolországba érkezett, és a kezdeti nehézségek után 2016-ban Franciaországot hódítja meg, illetve további terjeszkedést tervez Európában és Ázsiában.

Schwarz Group

Az új üzletek, illetve a már meglévő modernizált üzletek 2020-ig előreláthatólag plusz 28 milliárd USA dollárral járulnak majd hozzá a Schwarz Group teljes forgalmához. Ez átlagosan éves 5,4%-os forgalomnövekedésnek felel meg. Jelenleg Európa legnagyobb kereskedelmi vállalatával van dolgunk. A cég számára a versenytárs Aldival ellentétben az USA és talán Ausztrália mint új piacok és kontinensek végtelen növekedési potenciált jelenthetnek az elkövetkezendő években. Ezekben az országokban az Aldi már jó néhány éve jelen van. A Lidl és a Kaufland jelenleg 26 országban aktív, ebben az évben Litvániában és Szerbiában hódítanak teret, az Egyesült Királyságba való belépést 2018-ra tervezik.

Minőségi diszkontok

Bár a mai üzleteket már nem hasonlíthatjuk össze az első diszkont üzletekkel, az Aldi hű marad a diszkont elvhez, és nemzetközi szempontból is kijelöli a haladás irányát. A cég üzletei ma vevőbarátak, modernek, és jól felszereltek, azonban jóval kevesebb terméket kínálnak, mint egy teljesen felszerelt service szupermarket. Ez azonban nincs hatással az árukészlet aktualitására és minőségére. A vásárló itt a frissen sült kenyértől a biotermékekig mindent megtalál, ami ma egy modern kereskedő árukészletében alapkövetelmény.

Magnit

Az orosz kereskedelmi vállalat, a Magnit 5 évvel ezelőtt megelőzte az addig piacvezető szolgáltatót, az X5 Retail Groupot. A Planet Retail 2020-ig a cég 2015-ös forgalmának a megkétszereződését jósolja. Ez azt jelenti, hogy a vállalat forgalma átlagosan évi 16,7%-kal fog nőni. Amennyiben Közép-Kelet-Európát és Kelet-Európát közös piacnak tekintjük, akkor a Magnit, forgalmát tekintve, 2019-ig meg fogja előzni az eddigi piacvezetőt, a Metro Groupot. Ehhez elsősorban az orosz vállalat terjeszkedési tempója járul hozzá. A mostani üzletekhez éves átlagban mintegy 2000 üzlet csatlakozhat, a vállalat régióról-régióra halad. A szupermarket a legfontosabb formátum, azonban új formátumok, például a drogériák is hozzájárulnak a forgalomnövekedéshez.

BIM

A török diszkont, a BIM tulajdonképpen a legnagyobb meglepetés a Planet Retail mostani listáján. Az Aldi korábbi menedzsere, Dieter Brandes részt vett a vállalat alapításában, és gondosan figyelt arra, hogy a hardcore diszkont elve ne lazuljon fel. Ez egy olyan ország számára, mint Törökország, valószínűleg a legjobb döntés volt. A mostani, átszámítva 9 milliárd USA dolláros forgalom 2020-ig valószínűleg meg fog duplázódni. Ez átlagosan éves 19,8%-os forgalomnövekedésnek felel meg.

A jövőben évente 500 új üzlet nyílhat, melyek jelentősen növelhetik a vállalat forgalmát. Van olyan szupermarket is, amely a tartósan alacsony ár elvét követi. 2015-ben pedig a BIM további diverzifikációkat tervez. Nemzetközi piacként a BIM Marokkó és Egyiptom felé szeretne terjeszkedni, a törökök ezekben az országokban szeretnék a náluk már bevált diszkont elvet terjeszteni, de más országok is szerepelnek a listájukon.

OXXO

A mexikói convenience üzlet üzemeltetője a Föld legnagyobb spanyol nyelvű országában és Latin-Amerika más országaiban is teret hódít. 2020-ig a vállalat 3,6 milliárd USA dolláros plusz forgalommal számolhat, amely átlagosan éves 9%-os növekedési rátának felel meg.

Az OXXO a Femsa-nak, Latin-Amerika legnagyobb Coca-Cola töltő vállalatának tulajdonában van, és évente 1000 új üzletet nyit. A cég egyértelműen a globális növekedési szegmens felé mozdul el, a jövőben pedig a drogériák területén új convenience üzletek létesítését tervezi.

Ajánlások

A Planet Retail az FMCG gyártóknak azt ajánlja, hogy a leggyorsabban terjeszkedő kereskedelmi vállalatokkal foglalkozzanak, amelyek világszerte termékeik értékesítési közvetítőiként ténykedhetnek. Az elkövetkezendő 5 év értékesítési terveiben az itt bemutatott kereskedők kiemelt figyelemre számíthatnak. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy a kevésbé gyorsan növekvő vállalatokat elhanyagolhatjuk. Például, ha az abszolút forgalomnövekedést vesszük górcső alá, a Walmart esetében várható plusz 68 milliárd dolláros forgalmat nem hagyhatjuk figyelmen kívül. Ugyanez érvényes a Carrefourra, az Aldira, a Krogerre és az Auchanra is.

 

(Termékmix - 2016. júniusi szám)

 

(forrás: LP International)

hírlevél feliratkozás

newsletter

trendfm

Hipermarketek