Trend
Tipográfia

A jövő hiper- és szupermarketjei nem csupán az új fogyasztói szokásokra fognak válaszokat adni, de alapvetően változtatják meg a vásárlást. Kivetítő képernyőkön kaphatunk információkat a megvásárolt termékekről, vagy akár virtuális túrákat is ­tehetünk a termőterületeken, miközben egy robot által készített kávét szürcsölünk. Igaz, nem ennyire futurisztikus, de egy nemrég nyílt új generációs hipermarketbe Bécsben is betérhetünk.

A bevezetőben leírtak nem egy sci-fi regényből valók, hanem egy olyan hipermarketből, melyet az építész–designer Carlo Ratti tervezett számos céggel, például az olasz Coop-al, karöltve.

Búcsút inthetünk a termékekkel plafonig pakolt polcok hosszú folyosóinak, hogy azokat a hagyományos piaci stílusú asztalok váltsák fel, melyeket – az asztalok alól – automatika tölt újra. A futurisztikus üzlet ötvözi a hagyományos piaci elrendezést és a csúcstechnológiát, a vásárlás közbeni információ-szolgáltatást és a tudatos fogyasztást.

Nem csupán azt tudhatjuk meg például, hogy mekkora szén-dioxid kibocsátás volt szükséges az adott termék előállításához, de nyomon követhetjük az árucikkek mozgását is az élelmiszerláncban.

Sztorizó termékek

Képernyők fogják a vásárlókat információkkal bombázni, melyek az egészségről, egészséges táplálkozással kapcsolatos információkról, és a termékek eredetéről szólnak. Minden portéka és készítmény egy történettel szolgál.

Attól kezdve, hogy megtaláljuk melyik fán termett az alma, amit a kezünkben tartunk – a kémiai eljárásig, amit kapott. Ha kézbe veszünk egy üveg bort, máris virtuális túrát tehetünk a szőlőbirtokon, ahol termett, vagy épp egy csomag kávét, és máris virtuális túrát tehetünk a termőterületén Dél-Amerikában. A futurisztikus szupermarket megálmodója Carlo Ratti, az Auszráliai Food and Grocery Council Fórumán elmondta, hogy a projekt nem csupán élményt nyújt, hanem kereskedelmileg is sikeres modell.

„Tapasztalatot szereztünk arról, hogyan tudunk új inter­fészeket fejleszteni, hogy információt juttassunk el a fogyasztóhoz, amikor éppen vásárol” – mondta.

robotok

A minta szupermarket az olasz Coop lánccal, a Microsoft-tal, az Intel-lel, és több más elektronikai céggel közösen valósult meg. Az ABB cég készítette el a YuMi kétkarú robotot.

Az áruház egy lehetséges jövőbeli forgatókönyvet mutat be, ahol a technológia hozzásegíti a fogyasztót az élelmiszerlánc alaposabb megismeréséhez, a tudatosabb és etikusabb vásárláshoz.

A jó öreg piaci asztal

„Az első kérdés az volt, hogyan tudunk még több információt nyújtani a fogyasztóknak a termékekről, hogyha azok asztalokon vannak. Az asztalok szociális közösségi kommunikátorok, sok ezer éve használjuk őket, hogy eladjunk róluk dolgokat – ezért is választottuk ezt a megoldást” – mondja Ratti.

„Szükségünk volt egy földalatti raktárra is, hogy robot-automatikát használva újra tudjuk tölteni az asztalokat” – részletezi.

„Bizonyos értelemben olyan, mintha visszatértünk volna a régi piacokhoz, ahol a vevők és eladók valódi interakcióba lépnek egymással” – magyarázza a projekt vezetője Andrea Galanti, aki hozzátette, hogy az volt a cél, hogy létrehozzanak egy kibővített valóságot – nehézkes interfész nélkül.

„Azt azonban sajnos nem tudjuk, hogy az extra információk hogyan változtatják meg – megváltoztatják-e – a vásárlási szokásokat. Ez a nagyon nagy kérdés és sajnos nincs ezzel kapcsolatosan adatunk, hogy összehasonlíthassuk” – mondta Ratti.

Interaktív vásárlás

Az olasz Coop részéről elmondták: izgatottan várják, hogyan fognak alakulni az új vásárlási minták, hogy a fogyasztók hogyan használják az új lehetőségeket, és lépnek interakcióba a termékekkel különböző módokon.

Ám mielőtt túlságosan beleélnénk magunkat: valószínűleg egyelőre semelyik nagy lánc nem fogja önfeltöltő robotokkal felszerelni az áruházait, mivel nem csupán a technológia nagyon drága, de nehéz megépíteni egy belső raktárat a föld alá, egy már létező szupermarketben.

A jövő tehát – ahogy Carlo Ratti elmondja – egyelőre az olyan „hagyományos” dolgoké, mint amilyen az online vásárlás, vagy a házhozszállító szolgáltatások, amelyit például az Amazon nyújt.

Mint mondta: „Amit egyre inkább látunk, az a nagyobb mozgékonyság a vásárlásban, egyre több a lehetőségünk.”

Ahogy az Interspar is egyelőre maradt a hagyományos kiszolgálásnál, igaz ultramodern köntösben, és szolgáltatásokkal bővítve.

Hiperkínálat

A Spar Austria látványos új Interspar hipermarketet nyitott Bécsben szeptember elején. Az új modern üzlet három szintes, és itt nyitották meg az első osztrák Interspar take-away-t is.

Interspar au2

A Floridsdorf kerületében elhelyezkedő hipermarket teljesen újjáépült a nyolchónapnyi felújítást követően. Az eredmény több, mint egy építészeti mesterdarab: egy bécsi hipermodern áruház mega-kínálattal, és kényelmi szolgáltatásokkal.

„Megépült Floridsdorf új szíve” – fogalmazott Markus Kaser az Interspar Austria vezérigazgatója. Az arculat nem véletlenül lenyűgöző: a belső nyílt tereket a new yorki Guggenheim múzeum inspirálta.

Az Interspar take-away részlegen a fogyasztók frissen elkészített ételeket vásárolhatnak elvitelre, az étteremben pedig helyben fogyaszthatnak reggeltől-estig. Az üzletben több mint 50 ezer termék közül válogathatnak mindabból, ami a heti nagybevásárláshoz szükséges.


A vegánok és vegák zászlóshajója

Az étteremben alacsony árkategóriájú ételeket lehet kapni, melyek napi rendszerességgel készülnek. Tészta és grill pult, valamint a népszerű saláta-bár teszi teljessé a kínálatot.

Az áruház az étteremhez tartozó teraszt is kialakított, gyönyörű kilátással. Az ázsiai konyha szerelmesei pedig a Szusi bárban a fogyasztók előtt készült friss szusit és más ázsiai specialitásokat kóstolhatnak.

Örülhetnek a vegetáriánusok, a vegánok és az ínyencek, hiszen óriási a kínálat ezen a téren is: 400 vegán és vegetáriánus étel és termék közül válogathatnak.

Új brand a polcokon Ausztriában a legnagyobb választékot produkáló berlini márka, a Veganz. 150 termék található itt, mely között kekszek és elviteles ételek is találhatók.

Az Interspar Floridsdorf Hipermarket a Bécs, és Bécs környéki termékekre helyezi a hangsúlyt: az üzletben 220 regionális termék kapható, 29 helyi termelőtől.

 

(TERMÉKMIX - 2016. október)

hírlevél feliratkozás

newsletter

trendfm

Hipermarketek

diszkontok