Trend
Tipográfia

Az élelmiszerkereskedelem Nyugat-Európában a Planet Retail jelentése szerint túllépte telítettségi határát, és különböző modellekkel kísérletezik, hogy legyőzze „életközépi válságát”. A nagy alapterületű formátumok, a szupermarketek és a nemzetköziesedés ma már nem jelentenek garanciát arra, hogy új növekedést indítanak el. Ezt a cégek inkább a convenience üzletektől és az online kereskedelemtől várják.

europai kereskedelmi szovetsegek

A mennyiségi növekedés még rosszabb képet mutat. A tömegtermékek, amelyeket mindenki ismer, leginkább az online kereskedelemre alkalmasak, mivel gyakran erős árprésnek vannak kitéve, így a legkedvezőbb árfekvésű termékek itt könnyedén megtalálhatóak.
Ezek a kereskedők tartós és FMCG termékekkel orozzák el a bevételeket a nagy formátumú üzletekkel rendelkező kereskedőktől.

Ennek megfelelően az árrések csökkennek és hozam-zsákutcába vezetnek. És ha emellett az online kereskedők, mint például az Amazon, több friss terméket kínálnak, további hozamtörések várhatóak az eddig jövedelmező frissárukészletekben.

ertekesitesi csatornak ny eu

Strukturális finomhangolás

Az élelmiszerkereskedelem már évek óta a vásárlások csoportosításával próbálja megmenteni árréseit az európai kereskedelmi szövetségeken belül.
Természetesen az üzletszerzések és fúziók is ezt a célt szolgálják, erre a legfrissebb példa az Ahold és a Delhaize szövetsége. Jelenleg a Carrefour és a Cora (Louis Delhaize) is azt tervezi, hogy árubeszerzéseiket közösen fogják bonyolítani.
A helyi vásárlói struktúra szerint a vállalatok finoman tuningolt koncepciókkal operálnak, itt a formátumok a csemege­üzlettől (pl. Carrefour Gourmet) az alacsony árszintű üzletekig terjednek.
A diszkontok arra törekednek, hogy már ne tekintsék őket csupán olcsónak, céljuk, hogy „normális” üzletekké nőjék ki magukat, ami a gondosan válogatott service szupermarketnek további problémákat okozhat, ha nem hangsúlyozza specifikus erősségeit. Ide tartozik például az új termékek, illetve a saját márkák fejlesztése és innovációja.
A csemege mellett ide tartoznak még a népszerű trendek, az egészség, a bio, a convenience, vagy az egyéni vevőkiszolgálás.
Természetesen a diszkontok is megpróbálják meglovagolni ezt a hullámot, ami nekik részben jobban sikerült és sikerül, mint a hagyományos szupermarketnek.

 

A trendek

A Planet Retail így foglalja össze a  nyugat-európai kereskedelem trendjeit:
Egyre nő a convenience üzletek és a convenience árukínálat jelentősége. A gyártóknak erre kell összpontosítania a termékek fejlesztése során.
A diszkont üzletek normál kereskedőkké válnak, és olyan szegmenseket hódítanak meg, amelyeket korábban a szupermarketek tartottak a kezükben.
Mivel a diszkontok egyre több márkás terméket forgalmaznak, ez a gyártók számára fenyegetés helyett esélyt kellene, hogy jelentsen.
A kereskedelemnek eltérő, különböző formátumokkal kell operálnia.
A sikeres élelmiszerkereskedelemben kötelezővé vált az online szolgáltatás bevetése, ami részben nagyon költséges, de nincs mit tenni, még drágulhat is.
A házhozszállítási díjak emelése néhány esetben elkerülhetetlen lesz.
Az átvételi pontok (Click&Collect) száma nem csak a külvárosban, hanem a belvárosokban is emelkedni fog.


Németország
Az Edeka és a Rewe vezeti Német­ország legnagyobb élelmiszerkereskedőinek listáját. Ez azonban változhat, ugyanis a Schwarz Group már most Európa legnagyobb élelmiszerkereskedelmi vállalatának számít. A magas növekedési rátákat tekintve nem tarthat már sokáig, hogy a Lidl és a Kauf­land is bekerüljön a német kereskedelem éllovasai közé. Bár Németország a diszkont kereskedelem mintaképe, a diszkont üzletek forgalma a jövőben is erőteljesebb tempóban fog növekedni, mint a szupermarketek vagy a hipermarketek forgalma. Még szembetűnőbb lesz a convenience üzletek forgalomnövekedése. Egy globális trendnek lehetünk a tanúi, amely egyre erősebben érezteti a hatását Németországban is.

Nagy-Britannia
Problémái ellenére a Tesco továbbra is a brit élelmiszerkereskedelem leg­nagyobb forgalmú vállalata. A cég már sok évvel ezelőtt letaszította az első helyről a Sainsbury’s-t, ahol a brit Walmart-leányvállalat, az Asda a harmadik. Jelenleg mindhárom vállalat piaci részesedést veszít az Aldi és a Lidl javára. Az előrejelzés szerint a diszkontok forgalma óriási növekedési rátákkal fog tovább emelkedni. Ez alapján a nagy formátumú üzletek és a szupermarketek tovább veszíthetnek jelentőségükből, a convenience üzletek és a drogériák az elkövetkező 4 évben növelhetik bevételeiket.

Franciaország
A Carrefour és a Leclerc a francia élelmiszerkereskedelem rangsorában viszony­lag szorosan követik egymást.  A Carrefour egy központilag irányított, nemzetközi szinten tevékenykedő vállalat, míg a Leclerc üzleteit önálló kereskedők vezetik. A Leclerc-nél a jövő­beli növekedési ráták segítséget nyújtanak majd abban, hogy megkérdőjelezzék a Carrefour piacvezető helyét. Az Intermarché sok évvel ezelőtt „hűtlen” Leclerc kereskedők közreműködésével született meg, és a legmagasabb növekedési rátákat mutatja fel, ha a forgalom alakulását 2020-ra vetítjük. 2020-ig Franciaországban növekedés várható a forgalmi előrejelzések tekintetében. A Franciaországban üzemelő hipermarketek forgalma még mindig emelkedik, és a szupermarketek jelentősebb mértékben nőnek, mint a hipermarketek. A legerőteljesebb növekedés a diszkont üzleteknél várható.

Spanyolország
Spanyolország élelmiszerkereskedelme túl van a nehézségeken. Az előre­jelzés szerint a Mercadona, amit néhány évvel ezelőtt szinte senki nem vett komolyan, egyértelműen piac­vezető és a jövőben is az marad. A hagyományos áruház, az El Corte Inglés évtizedek óta krízismentes vállalat. Azonban ma egy ilyen nagyvállalatnál is az új idők rugalmas stratégiákat követelnek, ami láthatóan nehezére esik a vállalatnak.
2020-ig minden formátumnál növekedést jeleznek a forgalom alakulása tekintetében, a legdinamikusabban a convenience üzletek fognak fejlődni. A Carrefour és az El Corte Inglés idejében felismerte ezt a trendet. Ugyanilyen dinamikusan fog fejlődni a diszkont kereskedelem.

Benelux-Államok
Ha a Benelux-Államokat nézzük, az Ahold (NL) és a Delhaize (B) fúziója után az Ahold/Delhaize uralja Európa észak-nyugati részét. A belga kereskedelmi konszern, a Colruyt erőteljesebb tempóban nő, azonban nem olyan jelentős mértékben, hogy a piacvezető számára veszélyt jelentene. A Jumbo gyűjtötte össze a legjobb ötleteket az USA-ból, sőt, tulajdonképpen az egész világból. A tulajdonos van Eert család az elmúlt években az egész világot beutazta, és megvalósította a legjobb ötleteket.
A Benelux-államokban is a diszkont szektor nő a legerőteljesebben, azonban itt a szupermarketek egyértelműen jelentősebb növekedést tudnak felmutatni, mint Európa más országaiban, ez többek között Belgium és Hollandia kistérség jellegének köszönhető.

 

AMAZON: Convenience üzletek
Az Amazon hamarosan állandó üzleteket fog működtetni? A lehetőség, hogy egy élelmiszer-raktárban lehet átvenni a megrendelt élelmiszereket, már Kaliforniában is elérhető és hamarosan Seattleben is igénybe vehető lesz, de az Amazon eddig nem szívesen vállalta fel az üzemeltetését ezeket a lé­tesítményeknek.
Belső körökben már az úgynevezett „Projekt Como”-ról beszélnek. Az Amazon Fresh előfizetői lesznek az elsők, akiknek hozzáférésük lesz az ilyen üzletekhez, és kiemelt tagságot élvezhetnek, épp úgy, ahogyan ezt a Sam’s Club, vagy a Costco esetében láthatjuk. Természetesen ezek a vásárlók akár az autóban is maradhatnak, megvárva, hogy valaki bepakolja a megrendelésüket az autóba. Az új „Projekt Como”-ban elsősorban a rövid lejáratú friss élelmiszerek állnak a középpontban, nyilvánvalóan itt kezd el drágulni a dolog. A szigorú hőmérsékleti ellenőrzések, a megfelelő üzletberendezés és raktározás ebben az esetben elengedhetetlen.

 

(TERMÉKMIX - 2016. novemberi szám)

 

forrás. LP Internationa

hírlevél feliratkozás

newsletter

trendfm

Hipermarketek

diszkontok