A termékkör, amely egyetlen háztartásból sem hiányozhat

Polc
Tipográfia

A háztartási papíráruk piacán, érthető okokból, a leg­nagyobb mennyiséget a toalettpapírokból vásárolják a fogyasztók, azonban a papír zsebkendők, a háztartási papírtörlők és a szalvéták, illetve a megfelelő csomagolótermékek is a keresett áruk között vannak.

Papírból sosem elég

A globális papírfelhasználás mintegy 370 millió tonnára tehető, amelynek valamivel több mint a felét a különböző csomagolóanyagok adják. A felhasználás egyébiránt – a korszerű, környezetbarát papír csomagolások előretörésével – folyamatosan növekszik, ahelyett, hogy csökkenne.

Bár, mint említettük, papírból sosem elég, nem volt mindig szükség a háztartási papírtermékekre, például toalett papírra sem. Noha ezt a ma már nélkülözhetetlen terméket 1857-ben kezdték ipari mértékben gyártani, az emberek sokáig nem látták be, miért kell a pénzt a vécébe dobálni. Korábban sokféle eszközt használtak arra, amire ma a fejlett országokban már mindenhol vécépapírt alkalmaznak: a régi Rómában a gazdagok illatosított gyapjúval kényeztették ülepüket, s a római szegények is egész jól megoldották a dolgot: egy pálcára erősített tengeri szivacsot és sós vizet használtak. A középkorban a vikingek ugyancsak gyapjút, mások akkoriban és később faleveleket, szénát, homokot, a tengerparti vidékeken kagylókat, a trópusokon helyenként a kókuszdió héját, matrózok kirojtosodott kötélvégeket, s például az első amerikai bevándorlók kukoricacsutkát vittek magukkal az illemhelyre. Az első ilyen célra használt papírról időszámításunk 875. évéből tudunk: Kínában, a papír hazájában használták a gazdagok.

Azonban nemcsak a letűnt korok háztartási papír használata, hanem a jelené is izgalmas. Toalett papír, papír zsebkendő, konyhai törlőkendő és papír szalvéta alkotja a háztartási papíráruk Nielsen által mért kategóriáját. A kategória együttes piaca mintegy 55 milliárd forintot ért el a Nielsen Kiskereskedelmi Indexe szerint – tudtuk meg Kovács Gergelytől, a Nielsen ügyfélkapcsolati vezetőjétől. Három kategória bolti eladása nőtt értékben is, mennyiségben is. Kivétel a papír szalvéta, negatív trendekkel mindkét szempontból.

A Nielsen piackutatási adataiból az látszik, hogy 2015-ben a háztartási papíráru piac értékben 7 százalékot, míg eladott csomagban 3 százalékot növekedett a 2014-es évhez képest.

A felmért kategóriák közül a toalettpapír 57 százalékos értékbeli részesedéssel a legjelentősebb, azonban a konyhai törlőkendők értékben 12 százalékot növekedtek egy év alatt, így ez a legdinamikusabban fejlődő szegmens – ismertette Varga Orsolya, a Vajda Papír brand menedzsere.

A háztartási papíráruk piacán a legnagyobb mennyiséget a toalettpapírokból vásárolják a fogyasztók, utána a papír zsebkendőkből, majd a háztartási papírtörlőkből, legkevésbé pedig a szalvétákból. A toalettpapír termékkörön belül a 3 rétegű, nagyobb kiszerelésű (16+ tekercs) termékek azok, amelyek a legjobban fogynak és ezen termékek növekedése is a legmagasabb. A 3 rétegű termékek növekedése éves szinten 10 százalék felett van – egészítette ki az SCA Hygiene Products Kft. marketing­menedzsere. A papír zsebkendő kategóriában jelenleg a nagy csomagos (90-100 db-os) termékek vezetik a toplistákat, viszont a dobozos papír zsebkendők, illetve a kis csomagos (9-10 db-os) zsebkendők eladásai évről évre növekednek. A dobozos papír zsebkendők növekedése éves szinten közelít a 15%-hoz. Ez is azt mutatja, hogy a vásárlók a prémium termékek felé mozdulnak el – magyarázta Nagy Réka, a Zewa marketingmenedzsere. A háztartási papírtörlőknél a hagyományos, 2 tekercses, 2 rétegű termékek a legkeresettebbek, de itt a növekedést nem ez a szegmens hozza, hanem a jumbo kiszerelésűek (1 nagy tekercs), közel 30 százalékos fejlődést mutatva tavalyhoz képest.

Nem csak színes a kínálat

A háztartási higiéniai papíráru termékeket tekintve a vásárlók elsősorban a jó ár-érték arányú termékeket keresik és vásárolják, ezen felül pedig erősen meghatározóak az igények, hogy milyen célra vásárolnak. A Zewa marketingmenedzsere elmondta: toalettpapírban a nagy kiszerelést (16+ ­tekercses) veszik, azon belül, hogy illatos vagy illatmentes, fehér vagy színes, az szubjektív preferencia alapján dől el. „Itt fontos, hogy ne fogyjon ki hamar, mert az igen kellemetlen tud lenni” – említette Nagy Réka.

A háztartási papíráruk közül a papír zsebkendők esetében leginkább az illatmentes fogy, ami érthető is, egy nagyobb megfázás, allergia esetén ez jobban megfelel a célnak. Azonban, ha nincs komolyabb baj, akkor az illa­tosított változatok is szóba jöhetnek, és a fogyasztók szeretik is kényeztetni magukat velük. Háztartási papírtörlők esetén sem mindegy, hogy általános takarításhoz használunk egy gazdaságosabb terméket (pl. jumbo) vagy ételekhez, szennyeződésekhez, esetleg zsír/olaj felszívásához egy nagyobb nedvszívó képességű terméket (pl. Zewa Wisch&Weg).

Több háztartásban előfordul, hogy több fajta terméket is tartanak otthon.

Szalvétáknál fontos az alkalom, mást használnak/vásárolnak ünnepekre (a karácsony, húsvét fontos időszak) és mást egy mindennapi szendvics csomagolásához.

A Vajda Attila és Vajdáné Csata Szilvia által létrehozott Vajda Papír Kft. 1999-ben mindössze egy termékkel lépett a piacra, de a kedvező fogadtatásnak köszönhetően és a növekvő igények kiszolgálása céljából hamarosan bővítésre került sor, és ma már a háztartási papíráru termékek piacának egyik fontos gyártója. A vállalat brand menedzsere szerint a piaci adatokat tekintve elmondható, hogy a vásárlói igények a toalettpapírok esetében, a nagyobb kiszerelésű, általában illatosított, minimum háromrétegű, kiváló ár−érték arányú termékek irányába tolódnak. A vásárlói kosárértékek növekednek, ez főleg a papír zsebkendő kategóriában a dobozos kiszerelésű papír zsebkendőknek köszönhető, de egyre több a 7-10 db-os, kis csomagos kiszereléseket vásárló is.

A háztartási papírtörlőknél a tendencia az 1 és 2 tekercses, egyre ­nagyobb lapszámú kiszerelések iránti kereslet fejlődését mutatja.

„A vásárlóink kedvelik és keresik az akciós árral és extra, másodlagos ki­helyezésen megtalálható, nagy kiszerelésű higiéniai és háztartási papíráru termékeket” – tette hozzá a Vajda Papír brand menedzsere.

Varga Orsolya kiemelte, hogy a Vajda Papír termékfejlesztéseit nemcsak a piackutatási adatok, hanem természetesen a fogyasztói igények által támasztott követelmények is meghatározzák, „ezért fogyasztói kutatással és mintatermékek fogyasztói tesztelésével is igyekszünk minél több visszajelzést kapni a trendekről és elvárásokról”.

„Extrákkal” és „extrák” nélkül

A színes kínálatot tekintve felmerül a kérdés, mennyire keresettek a környezetbarát, szenzitív, bőr-, ill. nőgyógyászatilag tesztelt termékek.

„Tapasztalataink alapján ezen tulajdonságok nem igazán játszanak fontos szerepet a vásárláskor, ami nem zárja ki, hogy a távolabbi jövőben, az erősödő versenynek köszönhetően ezek az „extrák” egyre fontosabb tényezőkké váljanak a vásárlási döntésekben” – ­válaszolta az SCA marketingmenedzsere.

Idén újult meg az Ooops! szalvéta választéka a három rétegű prémium, a két rétegű és az egy rétegű kategóriá­ban is.

Mint megtudtuk, a Vajda Papír Kft. limitált kiadású, nagy kiszerelésű toalettpapír termékkel is készült a nyári időszak fontosabb sporteseményei kapcsán.

„Legfrissebb hírként megjelent az egy tekercses Ooops! Maxi háztartási papírtörlő termékünk, amely 500 lapjával és gigantikus méreteivel igazán hosszantartó, gazdaságos megoldás a háztartások minden csurranó-cseppenő problémájára. Emellett az idei évben tervezzük még a papír zsebkendő kategóriában is új termékekkel gazdagítani a portfoliónkat” – ismertette Varga Orsolya.

Ha trendként tekintünk például a legújabb Disney mesékre és mozifilmekre, akkor abszolút megfigyelhető a média nemzetközi hatása a magyar vásárlókra.

Ezt figyelembe véve a Vajda Papír a gyermekekről sem feledkezett meg, hiszen az Ooops! Frozen 2 tekercses hópehelymintás papírtörlőt és az Ooops! Frozen 4 rétegű 10x8 db-os papír zsebkendőt a Jégvarázs című Disney mesét kedvelőknek tervezték. Varga Orsolya úgy látja, hogy a Disney és Marvel mesehősökkel (pl. Cars, Avangers, Violeta, Frozen) ellátott termékek közkedveltek és gyorsan gazdára találnak a boltok polcairól, hiszen a kisebb- nagyobb korcsoportú gyermekek is szívesebben használnak olyan Ooops! papír zsebkendőket, amelyekről kedvenc karakterük tekint vissza.

A háztartási papíráruk piacán állandó és fogyasztóbarát innováció figyelhető meg. Az SCA Hygiene Products termékei esetében a toalett papír kategóriában a prémium szegmens iránti növekvő kereslet trendjével összhangban, idén egy új 4 rétegű mandulatejjel átitatott terméket vezettek be.

A vásárlói igények még jobb kielégítése érdekében pedig egy 3 rétegű, nagyobb kiszerelés bevezetését is tervezik. „Papír zsebkendők terén pedig egy antibakteriális 4 rétegű terméket vezetünk be szeptembertől, amely egyedülálló ajánlat lesz a magyar piacon” – egészítette ki Nagy Réka, a Zewa marketingmenedzsere, hozzá­téve, hogy a papírtermékek piacán igen magas (kb. 50%) a saját márkák aránya, így nagyon erős márkahűségről nehéz beszélni.

A Zewa több éve tartó, folyamatos és konzisztens kommunikációjának köszönhetően a legmagasabb szintű márka lojalitással rendelkezik a magyar piacon. Az egyes termékcsoportokat vizsgálva a legmagasabb fokú hűséget a papír zsebkendőknél látjuk, míg a legalacsonyabbat a háztartási papír­törlőknél figyelhetjük meg.

A Vajda Papír fő márkája, az Ooops! a tavaly év végi csomagolás megújulás után, az idei márkafejlesztési szakaszban, egy megújult kreatív platformmal jelenik meg, amelynek középpontjában az igazi értékek és törődés, a család és a gyermekek állnak. A megújult imázst a klasszikusnak mondható, ATL és BTL (televízió, online marketing, Facebook, print) fogyasztóknak szóló marketing megjelenéseken túl, az őszi-téli szezonidőszakban integrált marketing kommunikációs kampánnyal erősíti a vállalat.

Csomagolt igények

A háztartási csomagoló termékek jóval nagyobb szerepet töltenek be a fogyasztók mindennapjaiban, mint azt gondolnánk. Minden háztartásban észrevétlenül jelen vannak, hiszen a háztartások mindennapjaiban fontos a megfelelő csomagolás, hogy az adott alapanyag, előkészített vagy elkészített élelmiszer megfelelően tárolható legyen a felhasználásig, elfogyasztásig.

Szatmáriné Nyéki Zsuzsanna, a többek között háztartási és alumíniumfólia-, különféle tasakok-, illetve szemeteszsákok magyarországi gyártója és forgalmazója, a Kelly 2000 Zrt. értékesítési ügyintézője elmondta, hogy a csomagolóanyagok felhasználása széles spektrumon mozog, így folyamatos kihívás előtt állnak, hogy naprakészen, az aktuális trendeknek megfelelően ki tudják elégíteni a felmerült igényeket. „Ezzel is hozzájárulhatunk a háziasszonyok kényelméhez, ezáltal a polcokon is előnyben részesülhetünk a kiválasztáskor.”

Szezon és fazon

A nyár alapvetően a tartósítás, fagyasztás időszaka. Ilyenkor egyértelmű növekedés tapasztalható a befőzést és fagyasztást segítő termékek keresletében. A Kelly 2000 többféle megoldást kínál ezen célokra: befőzési fólia, celofán, gumigyűrűk, hűtő és fagyasztó tasakok többféle méretben és kiszerelésben is megtalálhatók termékkörükben.

A nyári jó idő kedvez a kerti partyknak, sütögetéseknek is. A szezonban előtérbe kerülnek az ehhez használatos csomagoló és tároló anyagok is, ide értve a különböző méretű és vastagságú alufóliákat és nagy kedvenc a jégkocka készítő tasak is.

A vállalat idei újdonságainak egyike is a szezonalitáshoz kötődik. Feliratozható, többször használható fagyasztó tasakok segítik a hűtve tárolásban a fel­használókat.

„Tapasztalataink szerint a fogyasztók elsődleges szempontjai a választásnál a megbízható, minőségi, az esztétikusan kinéző termék” – fogalmazott Szatmáriné Nyéki Zsuzsanna, hozzátéve, hogy a vásárlás során az ár is fontos szempont, azonban a minőség egyre fontosabb tényező a felhasználók részéről.

Az elmúlt időszak nagy innovációi közé sorolhatók az illatosított szemetes zsákok megjelenése a piacon. Mint megtudtuk, folyamatosan emelkedik a kereslet az ilyen jellegű termékek iránt, és újabb illatok megjelenésével lefedhető a különböző ízlések kielégítése. Napjainkban egyre nagyobb hangsúlyt kap a környezet védelme, így keresettebbek azok a termékek, amelyek többször felhasználhatók, illetve kevésbé terhelik a természetet. „A termékek csomagolásainál is arra törekszünk, hogy a lehető legkevesebb hulladékkal járjon a felbontás utáni tárolás, a valódi használat pedig minimális hulladékkal járjon” – tette hozzá a Kelly 2000 értékesítési ügyintézője.

 

A HÁZTARTÁSI PAPÍRÁRUK ÉVES PIACA 55 MILLIÁRD FORINTRA BŐVÜLT

Toalett papír, papír zsebkendő, konyhai törlőkendő és papír szalvéta alkotja a háztartási papíráruk Nielsen által mért kategóriáját. Együttes piacuk tavaly 7 százalékkal nőtt, az előző évhez viszonyítva; mintegy 55 milliárd forintot ért el a Nielsen Kiskereskedelmi Indexe szerint.

TOALETT PAPÍR: Ez a termékcsoporton belül a legnagyobb kategória, amelyből a boltok bevétele meghaladta a 29 milliárd forintot legutóbb január-december között. Értékben 5% emelkedést regisztrált a Nielsen, míg mennyiségben 3%-ost, éves összehasonlításban.

A Nielsen által mért 70 háztartási vegyi áru és kozmetikum forgalom szerinti rangsorában a listavezető mosószer után második helyen következik a toalett papír. Továbbra is viszonylag magas az eladás koncentrációja. A 400 m2 feletti üzletek elvitték az értékben mért forgalom 71%-át, szemben a vegyi áruk 52%-os átlagával.

Stabilnak látszik a kereskedelmi márkák értékben mért piaci részesedése. Értéket tekintve immár a harmadik egymás után következő évben 44%-os részarányt regisztráltunk.

PAPÍR ZSEBKENDŐ: Beletartozik 13 milliárd forint feletti éves piacával a top tízbe. Értékben 10, mennyiség szempontjából 5%-kal többet adtak el a boltok legutóbb tavaly, mint egy évvel korábban.

Egy kivétellel mindegyik bolttípus súlya változott. Nagyobb lett a 201-400 m2-es, valamint a drogéria mutatója; 7, illetve 13%. Csökkent a következőké: 2 500 m2-nél nagyobbak, 401-2 500 m2 közöttiek és 51 m2 alattiak.

A gyártói márkák piaci részesedése papír zsebkendőnél − értékben – 59% a tavalyi adatok szerint, szemben az előző évi 58%-kal.

KONYHAI TÖRLŐKENDŐ: Tavaly elért, mintegy 9 milliárd forintos forgalmával a top húsz drug kategória egyike a konyhai törlőkendő. Érték szempontjából 12, míg mennyiséget tekintve 5%-kal többet adtak el belőle tavaly, mint egy évvel korábban.
Kiemelkedően magas a kereskedelmi márkák értékben mért piaci részesedése: 64% a tavalyi adatok szerint, ami 1 százalékponttal kisebb az előző évinél.

PAPÍRSZALVÉTA: A négy háztartási papír kategória közül itt legnagyobb a gyártói márkák részaránya; tavaly és tavalyelőtt is 61%, értéket tekintve.

A papírszalvéta forgalma 3 milliárd forint felett körül mozgott a legutóbbi két év során. Tavaly értékben is, mennyiségben is 3%-os csökkenést regisztrált a Nielsen Kiskereskedelmi Indexe, az előző évhez képest.

 

(TERMÉKMIX - 2016. szeptemberi szám)

hírlevél feliratkozás

newsletter

trendfm

Hipermarketek