Polc
Tipográfia

A szezonális vásárlás egyik legkiemelkedőbb időszaka a karácsony és az azt megelőző idény, hiszen nincs karácsony ajándék nélkül, és ma már elmondható: nincs karácsony ajándékcsomag nélkül sem.

A karácsonyra mindenki figyelmet fordít

A vásárlásoknak van egy kiszámítható ritmusa, havonta, hetente, naponta váltakozóan eltérő kereslettel, és van egy kiszámíthatatlan része a hirtelen ritmusváltásnak (pl. az időjárásban bekövetkezett hirtelen változás következményeként), ami a leginkább a szituációs hatással magyarázható. A karácsonyi ünnepek idején történő vásárlás, ha más célból is, de lényegében a gyártók és a kereskedők számára is éppoly fontos, mint a fogyasztók számára, hiszen a téli szezon a gyártóknak és az egyes kereskedelmi csatornáknak is jelentős forgalomnövekedést eredményezhet. Nem csupán a gyakori tapasztalat, hanem kutatások is bizonyítják, hogy általában a nőknek pozitívabb a viszonyuk a vásárláshoz, mint a férfiaknak. Dr. Törőcsik Mária közgazdász szerint természetesen ezt a sztereotíp vélekedést is lassan megkérdőjelezik az új vásárlói magatartás-típusok képviselői, elsősorban a fiatal, nagyvárosi férfiak. A Pécsi Tudományegyetem oktatója megemlítette, hogy ez az alap vásárlói habitus a karácsonyi idényben felbomlik: bár mindenkinek van egy alapbeállítódása a vásárlásokkal kapcsolatban, nevezetesen az „imádok vásárolni” és a „gyűlölök vásárolni” skálán elfoglalva egy pozíciót, a karácsony hangulata szinte kivétel nélkül minden fogyasztóra hatással van. Sőt, ekkor a férfiak jóval többet és drágább termékeket is a kosárba tesznek ajándékozás céljából, mint az év egyéb időszakában. Ezt támasztja alá a Nielsen 2015-ben végzett felmérése, miszerint átlagot tekintve a nők kapják a drágább ajándékokat. Amíg az 1 500 forintos és drágábbak piaci részesedése nőknek szánt csomagokból 53 százalékot ért el, addig a férfiaknak való termékekből 51 százalékot, értéket tekintve. Említést érdemel, hogy amíg a női mutató 4 százalékponttal csökkent tavalyelőtthöz képest, addig a férfiaké változatlan maradt.

Kiegészítő, de fontos ajándék

Az ajándékcsomag termékkört tekintve minden évben biztosan nagy érdeklődés van a szépségipari kozmetikum árukat és test- és arcápolókat tartalmazó karácsonyi ajándékcsomagok iránt. Kiemelkedően népszerűek a tusfürdő és a dezodor ajándékcsomagok, illetve a toalett szappant, sampont, borotválkozás utáni szereket, testápolókat és arckrémeket tartalmazó ajándékcsomagok. Mellettük sikeresnek mondható az édesipari termékek karácsonyi csomagkínálata: 2015-ben újra rekordot döntött a decemberi ünnepek szezonális édességeinél az élelmiszer–kiskereskedelem.
A Nielsen Indexe szerint minden eddiginél nagyobb, közel 3,4 milliárd forint bevételt értek el a boltok, kereken 655 tonna édes ajándékkal, legutóbb november-decemberben. „Ünnepi édességekből a boltok bevétele legutóbb november–december folyamán 7 százalékkal haladta meg az előző évi hasonló periódus addig rekordnak számító forgalmát” – ismertette Bányai Ágnes, a Nielsen Piackutató ügyfélkapcsolati vezetője. Sláger hagyományosan a csokoládé Mikulás figura, amelyből tavaly közel 432 tonnányit adtak el; 3 százalékkal többet, mint tavalyelőtt. Értékben ez több mint 2 milliárd forintot jelent, ami 8 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit.
A NIVEA már évek óta kínál ajándékcsomagokat az év végi, karácsonyi bevásárlások idején. „Az ajándék-csomagok piacán évről évre találkozunk olyan tendenciákkal, melyeket már szinte adottságként kezelünk, hiszen ezek szinte minden évben állandó tényezőnek számítanak” – említette Jáger Melinda, a Beiersdorf Kft. marketingvezetője. Az egyik ilyen az ajándékcsomagok vásárlásának időpontja: jellegéből adódóan a vásárlók a karácsony előtti utolsó héten tesznek a kosarukba ilyen jellegű termékeket, hiszen nem ez a fő karácsonyi ajándék, inkább csak egy kedves kiegészítés a már meglévő ajándékok mellé. Valamint az eladási számok azt mutatják, hogy jellemzően a hölgyek vásárolnak ajándékcsomagokat: mind a hipermarketekben, mind pedig a drogériákban a férfi ajándékcsomagok fogynak jobban.
Rátóti Orsolyától, a Malen Kereskedelmi Kft. ügyvezető igazgatójától megtudtuk: a partnereknek kiajánlott csomagoknál alapvetően a piaci visszajelzéseket veszik alapul. Szempont, hogy az ajándékcsomagokba önmagukban is kedvelt termékek, márkák kerüljenek, illetve olyan termékkategóriák, amelyek alkalmasak az ajándékozásra.
„Tehát egy Brado Life kézfertőtlenítő termékekből, hiába nagyon népszerű termékcsoportunk, nincs karácsonyi díszdobozunk, hiszen ilyen terméket nem ajándékoz az ember. A tartalmát tekintve figyelünk arra, hogy az ajándékcsomagokban lévő termékek illeszkedjenek egymáshoz, tehát pl. két egyforma, vagy hasonló funkcióval rendelkező kozmetikum ne legyen egy dobozban” – ismertette Rátóti Orsolya.

Ajándékkal színesített ajándékcsomagok
A téli ünnepek közeledtét figyelembe véve Jáger Melinda megemlítette, hogy a jótékonykodás a NIVEA vállalati kultúrájában nagyon fontos szerepet játszik, ezért szinte magától értetődő volt, hogy az előző évek sikerein felbuzdulva idén is egy jótékonysági programot kapcsoljon a gyártó a karácsonyi ajándékcsomagokhoz. A vállalat idén második alkalommal „A NIVEA törődik a családokkal” jótékonysági program keretében minden megvásárolt NIVEA karácsonyi csomag árából 15 Ft-ot adományoz az SOS Gyermekfalu magyarországi alapítványának. Mint megtudtuk, az eladásokból összegyűjtött összeget a NIVEA saját forrásból kiegészíti, és az SOS Gyermekfalvakban élő gyere¬kek képességfejlesztését, tehetségek keresését és kinevelését, valamint a krízishelyzetben lévő családok meg-segítésére irányuló programot támogatja már évek óta.
A teacsomagokat tekintve az idei évre nagy újdonságokkal készül a Jacobs Douwe Egberts. Új bögrét vezetnek be, amely anyagában mintázott, és nagyon letisztult vonalat képvisel. A másik újdongságuk pedig egy üveg, maci alakú mézadagaló pumpával, ami egy teakínáló készlet részeként kerül a vásárlókhoz. „Ez a teakínáló megkönnyíti az otthoni teázást, nem kell különböző dobozokat tárolni” – ismertette Gábor Andrea, a Jacobs Douwe Egberts HU Zrt. márkamenedzsere. Mint megtudtuk, az önadagolós doboz három ízt tartalmaz, és a maci mellette lesz elhelyezve, így minden megvan egy helyen, amire egy meghitt teázáshoz szükség van. „Ez a fajta karácsonyi csomag igazi innovációnak számít a piacon.

Ezen felül a gyümölcstea rajongóknak megtartották a minden évben sikernek örvendő Pickwick Teaválogatást, amelybe hat gyümölcsös ízt csomagoltak.
A gyártó mind a három csomag esetében teljesen megújult, fiatalos designnal jelenik meg idén.
A karácsonyi tea ajándékcsomag esetében fontos az ízösszeállítás, de a csomagoknál elsősorban az ajándék a döntő szempont. Gábor Andrea úgy tapasztalta, ha az ajándék tetszik a vásárlónak, akkor az íz másodlagossá válhat. A Pickwick esetében a gyűjthetőség is minden évben fontos szerepet játszik. Az elmúlt három évben megszokott bögréket, amiket különböző motívumokkal, színekkel díszítettek, idén egy letisztultabb koncepcióra váltják fel. „Új bögrét vezetünk be, amely anyagában mintázott, kötött pulcsira emlékeztető motívumokat jelenít meg. Idén 2 különböző minta lesz elérhető, hogy a gyűjthetőséget biztosítsuk a Pickwick rajongók számára” – ismertette a márkamenedzser.
A célszerűséget szem előtt tartva a vásárlók szerint, a teához hasonlóan, a kávé termékek ajándékozása is különösen kedvelt, az évszaknak és az ünnepi időszaknak megfelelő hangulatot nyújt. Ennek megfelelően a vásárlók elsősorban a kávézáshoz kapcsolódó, hétköznapokban használható praktikus ajándékokat keresik, nem véletlen, hogy a klasszikus díszdobozos, illetve bögrés összecsomagolások a legnépszerűbbek. Csóka Gyula, a Mocca Negra Zrt. vezérigazgatója hozzáfűzte: a Bravos a karácsonyi szezonra a hagyományosnak mondható bögrés összecsomagolással készül a márka új, „I need coffee” arculatának népszerűsítésére. Az idei karácsonyi csomagba a magas arabica tartalmú, felső-közép kategóriás Espresso kávét csomagolják egy „I need coffee” logós bögre társaságában.
A kávézáshoz kötődő karácsonyi ajándékcsomagok általában nem a közeli rokonoknak vagy ismerősöknek szánt ajándékok, „így a csomagoknál célszerű „vonzó” árképzést használni, ezért kerülnek a legkisebb értékű negyedkilós termékek a legtöbb ajándékcsomagba” – egészítette ki a Mocca Negra vezérigazgatója. A magas hozzáadott ajándék–érték és az igényes csomagolás jelentős költséget képez, a márka szemével nézve ezek a termékek sokkal inkább a promóció, és nem a profitszerzés eszközei.
A Jacobs Douwe Egberts márkamenedzsere is úgy véli, hogy az ilyen jellegű csomagoknál is természetesen nagyon fontos a megfelelő ár kialakítása, de legalább ennyire fontos, hogy egyedi teázással kapcsolatos eszközt vezessünk be a piacra, mely egyediség megmutatkozhat a formában, designban, vagy magában a tárgyban. Ezen felül a vonzó csomagolás, és az ajándékdoboz jelleg is kiemelkedő szerepet kap.
„Karácsonyi csomagjainkkal a különböző vásárlási igényeket, és fogyasztói réteget igyekszünk lefedni azáltal, hogy minden kategóriában kedvező árú, ugyanakkor minőségi termékekkel ellátott csomagokkal vagyunk jelen a piacon” – magyarázta Rátóti Orsolya, megemlítve, hogy a karácsonyi csomagok hozzáadott értéke alapvetően az, hogy ötletet adnak, ezáltal időt takarítanak meg a vásárlónak, így levesznek egy gondot a válláról. A fogyasztónak nem kell összeválogatni a termékeket, illetve nem kell arra is külön időt fordítania, hogy egy szép, ízléses csomagolást varázsoljon rá. A Malen ügyvezető igazgatója hozzáfűzte: mindemellett el lehet érni velük olyan fogyasztókat is, akik az önálló terméket addig még nem vásárolták, de a szezonális csomagok által meg tudnak ismerkedni a márkával.

Fontos az egyediség

A férfiaknak és a hölgyeknek szánt ajándékcsomagok között is a tusfürdő-dezodor párosítás a legnépszerűbb, hiszen ezek ára nagyon kedvező, sokszor a piacon elérhető szépségápolási ajándék¬csomagok átlagára alatt van, tudtuk meg a Beiersdorf marketingvezetőjétől. A két-három terméket tartalmazó csomagok teszik ki a piac nagy részét, de emellett a NIVEA is kínál ún. kényeztető csomagokat, amelyek megvásárlásával a fogyasztók több kategória legjobb termékeihez juthatnak hozzá igen kedvező áron.
„A karácsonyi kínálatunk elengedhetetlen részét képezik az ízléses, elegáns díszdobozokba csomagolt termékek, mint a Charme, a Fruisse, az Alex, a Madlene vagy a Dramers díszdobozok” – jegyezte meg a Malen ügyvezető igazgatója. Ezek önmagukban pluszt jelentenek a karácsonyi időszakban, hiszen praktikus, emellett időtakarékos megoldások. A vállalat igyekszik a fogyasztói véleményeket, igényeket és a piacot figyelve arra törekedni, hogy a karácsonyi ajánlatokat naprakészen tartsa, és az éppen aktuális fogyasztói trendeknek megfelelően határozza meg.
A karácsonyi ajándékcsomagok termékválasztásai alapján elmondható, hogy az ajándékozásra szánt termékeknél kiemelten fontos a kimagasló, minőségi megjelenés, és az érdeklődést felkeltő, megfelelő hozzáadott érték. Fontos szempont, hogy a termék és a márka pozíciója és a hozzáadott extra összhangban legyen egymással. „Tapasztalataink szerint egy igényes megjelenésű összecsomagolás a megfelelő ajándékkal segít megnyerni azok bizalmát is, akik eddig tartózkodtak a márkától, vagy a márka egy másik, alacsonyabb kategóriájú termékét fogyasztották” – hangsúlyozta Csóka Gyula a szezonális ajándékcsomagok külső megjelenésével kapcsolatban.
A Jacobs Douwe Egberts márkamenedzsere is úgy látja, hogy a karácsonyi időszakban még fontosabb, a design, az in-store megjelenések egyedisége és az észrevehetőség, mert ilyenkor a legnagyobb a zaj és ilyenkor éri a legtöbb inger a vásárlókat. „A csomagok designjának fejlesztésekor erre különösen nagy hangsúlyt kell fektetni” – hívta fel a figyelmet Gábor Andrea, megemlítve, hogy az idei évben egy új, fiatalos irányvonalat képviselnek a Pickwick doboz designjai: „reméljük, hogy a vásárlók/fogyasztók tetszését is elnyerik majd”.
Rátóti Orsolya kiemelte: a fogyasztó nyilvánvalóan elvárja, hogy az ajándékcsomagban lévő termékek kiszerelése ugyanakkora legyen, mint az önmagában kapható kozmetikum. „Ezen túl – tapasztalataink szerint – a kettő, maximum három terméket tartalmazó csomagok azok, amiket keresnek a fogyasztók”. Ehhez igazodva a piacon lévő karácsonyi csomagok többsége két termékből tevődik össze, és a Malen által forgalmazott ajándékdobozok is ilyen kiszerelésben jelennek meg. Mint megtudtuk, a brandek tekintetében a jól ismert márkák ajándékdobozai közül a férfiaknak szánt Alex deót és tusfürdőt tartalmazó csomag volt a legkelendőbb a tavalyi év szeptember eleje és év vége közötti időszakban. Ezt követte a Fruisse tusfürdőt és testápolót magában foglaló doboz két különböző illatban, majd a klasszikus parfümünk, a Charme, illetve a Dramers illatok ajándékcsomagjai.

 

 

 

(Termékmix - 2016. októberi szám)

hírlevél feliratkozás

newsletter

trendfm

Hipermarketek

diszkontok