Polc
Tipográfia

A téli szezon elképzelhetetlen a sütőben sült ízletes fogások, húsételek és sütemények elkészítése és tálalása nélkül. A gyártók pedig az ünnepek alatt is minden szinten igyekeznek kielégíteni az egyre egészségtudatosabb fogyasztók igényeit.

Sütve és sülve jó

A magyar főzési és sütési szokásokat tekintve a mai napig a pörköltek, a rántott ételek, a sült krumpli, illetve a margarinnal készült sütemények szerepelnek az élen, derült ki a GfK 2016 márciusában közreadott, legutóbbi étkezési szokásokat vizsgáló kutatásából. Ezek közül számos klasszikus kerül sok családnál az ünnepi asztalra is. A téli szezonban, kiváltképp karácsony és szilveszter környékén, a háziasszonyok jelentős száma süt, főz otthon. Amikor beütjük a Google keresőbe a „sütés” szót, csak magyarul nagyjából 1.920.000 találatot kapunk.

Az ünnepekre hangolva

„A jó étel készítésének ugyanaz a titka, mint a jó életnek; nem elég hozzá a recept, hanem jó szív és nem utolsó sorban jó hozzávalók kellenek hozzá” – vallja Szakál László gasztronómus. Ennek a gondolatnak a szellemében követni lehet a vásárlási szokásokat, és a háztartások sütési kedvét. Amikor a friss sütemények vagy sültek előtérbe kerülnek, elengedhetetlen a hozzávalókat megemlíteni.
Fodor Ákos, az 1. Magyar Cukor Manu­faktúra marketing me­nedzsere úgy látja, hogy két olyan időszak van, ami a sütés-főzés szempontjából ténylegesen kiemelt fontosságú, a karácsony és a húsvét. Mint megtudtuk, ezen időszakok előtt áruházi akciókkal, összecsomagolással és folyamatos online játékkal és recept­szponzorációkkal készül a vállalat.
A Diamant és Cukormanufaktúra márkák kínálatában megtalálható minden olyan cukor és cukor különlegesség, ami ma előfordulhat a polcokon, nemcsak kristálycukor termékek (nád, por vagy éppen vanillin cukor) képezik a portfóliók részét, hanem alternatív édesítőszereket is kínálnak (eritrit, xilit).
Ünnepekkor, fontosabb eseményekkor a Bunge Zrt. márkázott termékei fogynak erősebben, így az év hátralevő részében ezzel a szezonalitással számolnak. Ennek szellemében karácsonykor és az azt megelőző időszakban a gyártó legfontosabb márkája, a Vénusz kapja a legnagyobb támogatást különböző médiafelületeken és bolt szinten egyaránt.

„Stratégiánkat, aktivitásainkat a fogyasztói igényekhez alakítottuk, figyelembe vettük a jelenlegi piaci körülményeket. Illetve az idei utolsó bevezetésünket is ehhez az ünnepi időszakhoz hangoltuk” – magyarázta Rajz Andrea, a Bunge Zrt. Senior Brand Managere.
Az ünnepi időszakokra általában elmondható, hogy a fogyasztók a megbízható, általuk preferált márkák felé fordulnak. „Ez az az időszak, amikor a minőség kerül előtérbe, hiszen mindannyian biztosak akarunk lenni abban, hogy a legfinomabb ételek kerülnek az asztalra, amihez elengedhetetlen a minőségi alapanyagok beszerzése” – egészítette ki a Senior Brand Mana­ger. Ugyanakkor ez az az időszak, amikor a minőség mellett a praktikus megoldások is felkeltik a vásárlók figyelmét.
Elsősorban olyan termékek nyerik el a vásárlók bizalmát, melyek megkönnyítik az ünnepi készülődést, akár sütemény­készítésről vagy rántott ételek készítéséről van szó.

Egészséges finomságok a sütés-főzéshez


Az élelmiszerek egészségessége iránti igény azonban határozottan megjelenik az ünnepi nagy eszem-iszom idején is – főként – az adalékanyagok (mesterséges színezék, ízesítő, tartósítószer) elutasításában. Ezzel egyidejűleg a fogyasztóknak kevésbé számít a zsír- és a szénhidráttartalom, illetve a biotermékeket is kevesen keresik. Az egészségesség élelmiszervásárláskor elsősorban a nők, a 40 évnél idősebbek, a felsőfokú végzettséggel rendelkezők számára fontos szempont, főleg Budapesten, a Nyugat-Dunántúlon és Észak-Magyarországon.
A magyar hagyományok szerint a legtöbb háztartásban az omlós tésztákon kívül dióval, mákkal, aszalt gyümölcsökkel készülő finomságok kerülnek az ünnepi asztalra. Azonban a Gilan Trading Kft. által Kalifa márkanév alatt gyártott termékek sütés-főzés szegmense nem kizárólag a téli szezon miatt mutat folyamatos fejlődést az utóbbi évtizedben az aszalványok és natúr magvak mellett. „Az utóbbi években a Kalifa darált dió és mák a szegmens meghatározó termékei lettek, az egész országot lefedő disztribúcióval” – említette Lovász Rita. A Gilan Trading Kft. marketingigazgatója elmondta: tavaly, az októbertől december végéig tartó kiemelkedő szezonban a Kalifa sütési alapanyagok magyarországi forgalma közel 20%-kal növekedett, az előző év azonos időszakához képest.


Az egészségtudatosságot szem előtt tartva az idei őszi-téli időszakban a tavaly bevezetett életmód termékeit ajánlják a vásárlóknak, így elérhető az Omega 3&6 margarin és étolaj, valamint a Cardio és D-vitamin margarin a boltok polcain.
„Egyetlen újdonságunk Vénusz Immuno étolajunk, mely a tavalyi évben bevezetett D-vitamin termékünk továbbfejlesztett változata” – említette a Bunge Zrt. Brand Managere. Mint megtudtuk, az étolajban található D-vitamin mennyiségét a gyártó megnövelte, és a termék nevét úgy változtatta meg, hogy az a D-vitamin pozitív hatását egyértelműen kommunikálja. Ennek köszönhetően a fogyasztók számára egy sokkal könnyebben értelmezhető, kézzelfogható hatással rendelkező terméket hoztak létre.
A Vénusz Immuno étolaj 100% napraforgó-étolaj hozzáadott D-vitamin tartalommal, mely vitamin hozzájárul az immunrendszer normál működéséhez. A Vénusz Immuno egy adagjában (10g) található D-vitamin mennyisége fedezi a felnőttek számára ajánlott napi szükséglet 15 százalékát.
A sütési alapanyagok közül Kalifa márkanév alatt a polcokon megtalálhatóak még különböző fajta mazsolák, kókuszreszelék, szeletelt mandula, szezámmag, lenmag. Lovász Rita úgy látja, hogy a vállalat aszalvány szegmenséből, melyben piacvezetők Magyarországon, az aszalt szilvát, sárgabarackot, datolyát, fügét, áfonyát és egyéb szárított és kandírozott gyümölcsöket is előszeretettel használja a magyar konyha, sütési alapanyagként.
„Végül, de nem utolsó sorban, az egészséges táplálkozás terjedésének hatására, egyre népszerűbb a natúr olajos magvak termékkörünk néhány terméke is, így a natúr hántolt napra­forgó, a héjnélküli tökmag” – tette hozzá a marketingigazgató.
„A múlt tapasztalataiból kiindulva, a háziasszonyok mindinkább keresik az elismert, megbízható márkákat, amit már jól ismernek és tudhatják, hogy a karácsonyi sütemény ugyanolyan jól sikerül, mint tíz vagy épp hatvan éve” – hozta szóba az 1.MCM marketing menedzsere. Fodor Ákos elmondta: a fogyasztók igényeit kiszolgálva az 1. Magyar Cukor Manufaktúra alternatív cukor kínálata két új termékkel bővül.
„Az eritrit és a kókuszvirág nektárjából készített cukorkülönlegességekkel jelenünk meg a boltok polcain, az eddig jól ismert xilit mellett.” Mindkét új termék az egészségtudatos táplálkozás részeként jól illeszkedik a családok étkezésébe, többek között az alacsonyabb glikémiás indexüknek köszönhetően is. Így azok számára, akik a megszokott és eddig bevált kristálycukor mellett szeretnének újfajta édesítőszert kipróbálni, a Cukormanufaktúra próbál minél szélesebb portfoliót biztosítani ehhez.


Eljött a sütőmargarinok ideje


Egyetlen háztartásból sem hiányozhatnak a margarin termékek, legyen szó napi étkezésről vagy sütésről. Az utóbbihoz, azaz a sütéshez szükséges alapanyagok közül az egyik legfontosabb a margarin.
Rajz Andrea Senior Brand Manager elmondta: a Vénusz margarinok, köztük a Sütőmargarin termékcsalád 2011-es sikeres bevezetése után a gyártó folyamatosan keresi a lehetőséget az új fejlesztésekre. Ennek – a sütőmargarin kategóriában – első eredményei a 80% zsírtartalmú Vajízű és Vaníliaízű margarinok lettek, melyek nagyszerű fogadtatása után folyamatosan növekednek mind eladásban és ismertségben.
„A sikerek, illetve a Vaníliaízű 2016 év terméke díj elismerése után most egy még különlegesebb újdonsággal készülünk az ünnepekre, így került októberben bevezetésre a Fahéjízű termékünk” – jegyezte meg a szakember. A fahéj sok ünnepi sütemény fontos hozzávalója, ízével és illatával meghitt fesztív hangulatot varázsolhatunk az esős őszi és a hideg téli estéken is. A Vénusz Fahéjízű Sütőmargarin teljes mértékben növényi alapú, így a termék laktózmentes, ezzel és fahéj ízével egyedülálló a magyar piacon. „Ráadásul ünnepi ruhába öltöztettük, így évszakhoz és ünnephez illő módon figyelemfelkeltő a polcokon” – egészítette ki Rajz Andrea.
Az ünnepi asztal elengedhetetlen és mindenki által kívánt részesei a rántott ételek, melyek elkészítéséhez két különleges terméket is ajánlunk a háziasszonyoknak. Kosaras Brigitta Brand Manager megemlítette, hogy az egyik, a 2 literes kiszerelésben kapható Vénusz Sütőolaj, mely FritoptiTM-t tartalmaz. A FritoptiTM, egy nemesített napraforgómagból készült étolaj, mely az egyik legjobb hőtűrőképességgel rendelkezik a napraforgó-étolajok között. „Másik, kifejezetten a megnövekedett számú sütésekre kifejlesztett étolajunk az 1 literes Sütőolaj, melyben antioxidáns tartalmának köszönhetően akár 10-szer is lehet sütni anélkül, hogy le kellene cserélni az olajat” – ismertette a szakember.
A margarin és olajgyártó, illetve - forgalmazó Bunge a karácsonyi szezonban is különböző aktivitásokkal szeretne vásárlóinak kedvezni. A válla­lat Trade Development Managere elmondta: ebben az időszakban kiemelten fontos szerepet kapnak az árakciók mindkét kategórián belül, hogy minél inkább kedvező áron kerüljenek termékek az ünnepi asztalra. „De ahogy már a Vénusz márkától ez megszokott, a kedvező árakon kívül egyéb apró figyelmességekkel, azonnali ajándékokkal és kedvezményekkel igyekszünk megfűszerezni az ünnepet” – magyarázta Bibók Judit.

 

Kellékek, de nem csak kiegészítők a sütésnél

A karácsonyt megelőző időszakban jellemzően emelkedő tendenciát mutat a sütési kellékek kereslete a vásárlói igények megnövekedése révén.

A modern konyha egyik kedveltebb termékkörét, a sütőpapírokat és sütő­fóliákat gyártó és forgalmazó Kelly 2000 Zrt. ügyvezető igazgatója, Ficzere Mihály elmondta: „évek óta nagyobb és nagyobb volument szállítunk partnereink részére, amely visszaigazolás cégünk minőségpolitiká­jának”.

Ünnep előtt megnövekszik a kereslet

Egyre nagyobb hangsúlyt kap a hétköznapokban is a gasztronómia, a háziasszonyok is sokkal virtuózabbakká válnak a konyhában, nem félnek kipróbálni az újdonságokat mind ízben, mind formában és szélesebb körű a sütés-főzés terén használt eszközök mennyisége is. „Az ünnepek közeledtével ez a tendencia még erőteljesebbé válik” – tette hozzá Ficzere Mihály.
A Kelly 2000 ügyvezető igazgatója úgy tapasztalja, hogy ebben az időszakban a vásárlók igényeinek megnövekedése vehető észre, a felhasználás is sokkal nagyobb, így a gyártás és készletezés számunkra egy sarkalatos pont, mert fontos, hogy a megszokott minőségű terméket megtalálja a boltok polcain a vásárló.
„Az aktuális szezonális termékek alapjában véve nem mutattak változást” – említette az ügyvezető igazgató.

Ha a főételek kivitelezését vesszük figyelembe, akkor az alufólia, amely a megszokott minőséget hordozza, többféle kiszerelésben kapható, így több szempont alapján kiválasztható a számunkra megfelelő termék, és a tároláshoz, formázáshoz inkább használt frissentartó fólia az, ami vezeti a piacot, de egyre nagyobb teret hódítanak meg a sütőzacskók is, egyszerű és kényelmes felhasználási feltételeik miatt. Itt egyre fontosabb szempont a vásárlók részéről, hogy hozzáadott zsiradék nélkül elkészíthető az étel. A sütemények elkészítésekor pedig a szilikonos sütőpapír az, ami a legnagyobb számban kerül értékesítésre.

Sütési kellékek a trendeknek megfelelve

A vállalat kedvelt termékei széles skálán mozognak. Az elmúlt időszak egyik innovációja a teflonos bevonattal ellátott sütőlap, amely hagyományos tepsi méretű, 1000-szer felhasználható. Ezáltal környezetbarátabb a sütés-főzés, és kisebb helyet is foglal tároláskor a fólialap.
„A mai életben egyre fontosabb a gasztronómia, a mai háziasszonyok ismét egyre több időt töltenek el a konyhában, és ezt a trendet mi is követjük. Folyamatosan keressük az újdonságokat, amelyeket sikeresen fel is kutattunk, így a 2017-es évet számos forradalmian új, Magyarországon abszolút újdonságnak számító termékekkel nyitjuk meg” – említette Ficzere Mihály, hozzátéve, hogy a sütési kellékek felhasználásának szinte csak a fantázia szabhat határt. Az előkészítés, a díszítés, sőt, a tárolás folyamataiban is segítségül hívhatók a megfelelő fázisokban.

 

Sütési adalékanyagok: Két szegmens kétszámjegyű növekedéssel

A sütési adalékanyagok piacán 2015. február–2016. január során közel 6 milliárd forintos forgalmat bonyolítottak le a kiskereskedelemben; 3%-kal többet az egy évvel ezelőtti időszakhoz viszonyítva, a Nielsen Kiskereskedelmi Indexe alapján.
Mennyiség szempontjából 1%-kal csökkent a bolti eladás. tabla sutesi adalekA sütési adalékok egy csomagra jutó, mennyiségi eladással súlyozott fogyasztói átlagára 58 forint a vizsgált időszak során. Ez 19%-kal több, mint az egy évvel korábbi 48 forint. 
Értékbeli eladást tekintve a két legnagyobb szegmens továbbra is a vani­llincukor és sütőpor. Sorrendben következik zselatin, torta- és palacsinta­töltelék; mindkét szegmens dinamikus, kétszámjegyű növekedést ért el érték szempontjából, a torta- és palacsintatöltelék mennyiséget tekintve is.
Az eladáshelyek fontossága nem rendeződött át. A legnagyobb, 2500 négyzetméter fölötti üzletek jelentősége értékben 25%, ami 1%-kal kevesebb, mint 2014. február – 2015 január között. Ezzel egy időben az 51–100 négyzetméteres boltok piacrésze nőtt 8%-ról 9-re. A többi három csatorna mutatója változatlan maradt egyik kumulált évről a másikra.

 

 

(Termékmix - 2016. novemberi szám)

hírlevél feliratkozás

newsletter

trendfm

Hipermarketek