Polc
Tipográfia

Az egyik leginkább ismert és kedvelt slágertermék, nem csak az év végi ünnepek alatt a virsli. Bár sokáig a hústermékek mostoha­gyermekének számított, úgy tűnik, nagy változáson esett át a termékkör.


Virsli az asztalon

Az étkezésekkel kapcsolatos szokások többségét valószínűleg nagyon sokan ismerik, és ha nem is tartjuk be mindet, legtöbbjük esetében a fogyasztókhoz igazodnak a gyártók és a kereskedők is.
„Esszük a virslit, isszuk a sört, akibe nem fér több, az fizet, és az veszít” – hangzik a híres mondat „A különben dühbe jövünk” című filmben. Ám a vöröshúsáru félék közül a virsli nem csak a Bud Spencer- és Terence Hill-filmek által híressé vált sör-virsli versenyek miatt kerül a kosárba, hiszen a mindennapok egyik legváltozatosabban elkészíthető és legtöbbször fogyasztott ételéről van szó. A virsli jó főzve és sütve, mustárral és salátával, főételként és kiegészítő előételként is. A virslinek gasztronómiai rangja is van, hiszen az év végi, szilveszteri és új évi menü elképzelhetetlennek tetszik nélküle.
Az igazi virslit hajdanán elsősorban fiatal bika húsából készítették és az osztrák császár egyik kedvenc eledele volt, elengedhetetlen kísérőjeként jóféle bécsi sörrel. Az eredeti recepthez marha- és disznóhúst pépesítettek, sót, fűszert és vizet adtak hozzá, majd a húspépet juhbélbe töltötték ‒ kézzel ‒ és kissé megfüstölték. Régen az ünnepeket nagyban meghatározták a vagyon gyarapodásához kapcsolódó hiedelmek, ezért nem kerülhetett ám akármi az ünnepi asztalra. Míg a karácsonyi ünnepek alatt a pulyka virsli a főételt kiegészítő apró ételek és saláták alapja, szilveszter estéjén elsősorban a halat, nyúl és szárnyas sülteket követően az újévet köszöntve disznó és malac virslit kínálnak a háziasszonyok.

Év végén koncentrálódik a forgalom

A mindennapi vásárlási és étkezési szokásokat a Nielsen Piackutató felmérése is alátámasztja: minden évben az év végi ünnepi szezon egyik slágerterméke a virsli: éves forgalmának jelentős része ez időre koncentrálódik. Mint Rhorer Dávid ügyfélkapcsolati vezetőtől megtudtuk, kiemelkedik a november-decemberi ünnepi idény forgalma, ami 8‒10 százalékkal szokott nagyobb lenni a többi kéthónapos perió­dus átlagánál. Értékben és mennyiségben is az élelmiszerek átlaga felett bővült az egyik legnépszerűbb húskészítmény, a virsli bolti eladása 2015. február – 2016. január között. Ez a kategória közel 37 milliárd forint bevételt hozott az üzleteknek, ami 15 százalékot jelent a feldolgozott hús 250 milliárd forintos teljes piacán belül.

Egész évben és ünnepekkor is

Noha a virsli-fogyasztásnak nincs régmúltra visszatekinthető hagyománya hazánkban, a német konyha hatásaként ma a vörösárufélék között az egyik legkedveltebb húsáru. „A piac­kutatási információk alapján azt látjuk, hogy a virsli még mindig az első helyen van és az eladásokat tekintve mennyiségben és értékben is növekedni tudott” – ismertette Szalayné Szilvágyi Erzsébet. A Sága Foods Zrt. kereskedelmi vezetője úgy látja, hogy a termékkör eladási csatornáját tekintve a diszkontok szerepe tovább erősödött, ezt követik a hipermarketek. A márkagyártók termékei mellett természetesen szerepet kapnak a sajátmárkás termékek is, de mint a feldolgozótól megtudtuk, úgy látják, hogy a fogyasztók hajlandóak kicsivel többet költeni egy‒egy megbízható márka­gyártó termékeire, mert így folyamatosan a megszokott, jó minőséget kapják.
A virsli a legsokoldalúbban elkészíthető húskészítménynek tekinthető, hiszen akár főzhetjük, süthetjük vagy grillezhetjük is, ezért az egyik legkedveltebb termék a vörösáruk között.
„A Wiesbauer virsli ma már fogalom Magyarországon, így forgalmunknak is jelentős részét adják” – említette Kazai Zsolt, aki úgy látja, hogy a virsli minden évszakban kedvelt termék. A Wiesbauer-Dunahús Kft. kereskedelmi vezetője szerint egy-egy jól sikerült fogyasztói árakció nagyságrendekkel növeli a forgalmat bármely időszakban. A magyar hagyományok alapján azonban még mindig a december a virsli fő szezonja.
Ahogy említettük már, a téli szezonban, főként szilvesztert tekintve mindig erős az érdeklődés a virslik iránt, a Nielsen felmérési adatait nézve talán alig akad olyan háztartás, amely hűtőjében ne találnánk a termékből. Szalayné Szilvágyi Erzsébet úgy tapasztalja, hogy a Sága a virsli kategória meghatározó szereplője egész évben, de az igazi virsli szezon szerinte is mindenképpen a szilveszter környéki időszak számukra is. Ilyenkor jelentősen növekszik a kereslet ezekre a készítményekre, ezt évről évre tapasztalják. A megfelelő ár-érték arány az egyik legalapvetőbb döntési pont. A Sága Foods kereskedelmi vezetője elmondta: a fogyasztókat számos akció és termék veszi körül az üzletek polcain. „A szilveszteri szezonra minden gyártó kiemelt figyelmet fordít, különféle akciókkal készül, ezek lehetnek összecsomagolások vagy kedvező promóciós árak – ilyenkor ezek a legmeggyőzőbb eszközök” – egészítette ki a szakember.

Ma már a minőség az első

Napjainkban többféle kiszerelésben gyártják a virslit, sok mindentől függ, hogy a fogyasztók melyik csomagolást választják.
A Nielsen felmérése alapján az önkiszolgáló és a csemege pultnál történő értékesítés megoszlása a teljes forgalomból változatlan: értéket tekintve 78% jutott az önkiszolgálóra, 22% pedig a csemegepultra legutóbb február-január között.
A Wiesbauer-Dunahús kereskedelmi vezetőjének véleménye szerint elmondható, hogy nem a csomagolástól függ egy-egy termék kedveltsége. „Sokkal inkább számít a brand, az ízvilág, a minőség, az ár-érték arány. A Wiesbauer virslik egyaránt kedveltek csemegepultos és önkiszolgáló kiszerelésben is” – mondta el a kereskedelmi vezető, aki hozzátette: a legfontosabb különbség a két variáns között a minőségmegőrzési idő. Az önkiszolgáló, vákuumcsomagolt vagy védőgázas kiszerelés hosszabb eltarthatósággal bír.
„Tapasztalataink szerint a fogyasztók többsége még mindig az önkiszolgáló pultokban vásárolt készítményeket részesíti előnyben” – a Sága Foods kereskedelmi vezetője kiemelte, ennek egyik oka lehet, hogy az élelmiszerek körében egyre nagyobb kereslet mutatkozik a speciális igényeknek megfelelő, minőségi termékek iránt. A szakember fontosnak tartja, hogy az előre csomagolt ételek esetében minden szükséges információ a fogyasztók rendelkezésére áll, így, aki táplálék allergiával vagy intoleranciával küzd is bátran választhat és biztosan talál megfelelőt a Sága termékek között is.
A Magyar Élelmiszerkönyv módosításának köszönhetően nemcsak a rozskenyerek összetétele változik, hanem a hazai készítésű virsliké is. Eddig a virsliben kötelezően legalább 40 százalék húsnak kellett lennie, ezt most 51 százalékra emelik. Vagyis az előírás szerint a virsli legfeljebb 26 mm átmérőjű, természetes vagy műbélbe töltött húspépet (prádot) tartalmazó, főzéssel hőkezelt, füstöletlen, füstölt vagy füst ízesítésű homogén metszéslapú termék. A jelölés szempontjából a hústartalom a késztermékre vonatkoztatva legalább 51%.
A csontokról mechanikusan lefejtett hús mennyisége ezen felül a késztermékre vonatkoztatva legfeljebb 10%.
Kazai Zsolttól megtudtuk, hogy ez a változás a Wiesbauer-Dunahús termékeit kevésbé érinti, hisz, mint mondta, termékeik eddig is magas hústartalommal rendelkeztek. A feldolgozó újdonságai is ennek a kívánalomnak megfelelve kerülnek a kiskereskedők polcaira. A kereskedelmi vezető elmondta, hogy tavaly nagy sikert aratott Sacher virsli a csemege pultokban, és idén már elegáns csomagolású 320 grammos önkiszolgáló kiszerelésben is kínálják ezt a hagyományosan juhbélbe töltött terméket. „A Sacher virsli válogatott sertés és marhahúsból készül, jellegzetes hosszú mérete kiemeli a többi termék közül. Egyedi ízét a fűszerek és a bükkfával történő füstölés által nyeri el” – ismertette Kazai Zsolt.
A Sága Foods kereskedelmi vezetője megjegyezte, hogy a hústartalom növelése és az elvárások egyértelművé tétele mindenképpen pozitív változás. „A termékportfóliónkat mindig is a magasabb minőségi kategóriába pozícionáltuk a hazai piacon. Ezen belül az elmúlt években – az Élelmiszer­könyv változásai nélkül is - további magas minőségű termékeket vezettünk be. Ide tartozik a Fini Mini és Royal termékcsaládunk” – egészítette ki Szalayné Szilvágyi Erzsébet, akitől megtudtuk: a Sága Foods ősszel két új virslit vezet be a piacra. A Frankfurti klasszikus és Frankfurti Piccolo virslik a már jól ismert és közkedvelt Sága ízvilágot hordozzák. A kellemesen fűszerezett, füstölt roppanós termékek pulyka­húsból készülnek, laktóz- és gluténmentesek, valamint nem tartalmaznak hozzáadott szóját.

Ízben gazdag

A virsli legyen finom és roppanós. Ennek az alapvető kívánalomnak igyekeznek megfelelni ma a gyártók. A virsli is számos ízvariánsban kapható termék, amelyből a sertés és baromfi a legkelendőbb, de olyan különlegességek is megtalálhatóak a boltokban, mint a mangalica virsli. Az Élelmiszerkönyv pontos előírása szerint a metszéslapnak egyenletesnek, a gyártmánylapban rögzítettnek megfelelő színnel kell rendelkeznie a terméknek. A fűszereloszlás egyenletes. „A főtt húspép (prád) íze mellett bors-, fűszerpaprika és enyhe sós íz érezhető, de idegen és mellékízektől mentes. Illatában a főtt húspép (prád), a bors és a fűszerpaprika illata érezhető, idegen szagoktól mentes. Füstölt és füst ízesítésű termékek esetében füstíz és -illat is érezhető” – olvasható a rendeletben.
Az „ezerféle” ízű és ízesített (sajtos, füst ízesítésű, csípős, frankfurti stb.) termékkörből, illetve a prémium termékekből, melyek a Wiesbauer-Dunahús legkedveltebb termékei között kiemelt a klasszikus, juhbélbe töltött Bécsi hosszú virsli és az ún. hámozott, bél nélküli Frankfurti virsli.
A Sága zászlóshajó terméke a virsli kategóriában a Füstli, amely tavaly ünnepelte 15 éves születésnapját. „Büszkén mondhatjuk, hogy termékünk azon kevés innovációk közé tartozik, amely nemcsak bevezetése idején számított újdonságnak, hanem azóta is töretlen népszerűségnek örvend” – hívta fel rá a figyelmet Szalayné Szilvágyi Erzsébet.
A kereskedelmi vezető kiemelte: a Füstli gyártási technológiája a mai napig egyedülálló Magyarországon. A feldolgozó azt tapasztalta, hogy fogyasztóik igénylik a széles termékpalettát, ezért a Füstli 4 ízben, kétféle kiszerelés méretben kínál választási lehetőséget. Kiemelt figyelmet fordítanak a gyermekekre, Fini Mini pulykavirsli terméküket kifejezetten a fejlődő szervezetű korosztály ízlése szerint fejlesztették ki. A snack kategóriában található Snacki&GO! termék tavalyi bevezetése óta rendkívül népszerű lett a fiatal felnőtt fogyasztók körében.
„Ezeken a termékeinken kívül prémium kategóriás, magas hústartalmú Royal Bécsi Ínyenc virslinket is szívesen választják vásárlóink” – fűzte hozzá a Sága Foods kereskedelmi vezetője.
Fontos megjegyezni, hogy a Sága által gyártott virsli termékek mind laktóz- és gluténmentesek, nem tartalmaznak hozzáadott szóját, így a táplálék allergiával vagy intoleranciával küzdők is biztosan találnak kedvükre valót a kínálatban. Csomagolásaikon minden szükséges információt feltüntetnek, hogy ezzel is megkönnyítsék választásukat és a könnyebb tájékozódást.

 

(TERMÉKMIX - 2016. novemberi szám)

hírlevél feliratkozás

newsletter

trendfm

Hipermarketek

diszkontok