Polc
Tipográfia

A mustárt, ketchupöt, grillkrémeket vagy fűszeres asztali szószokat és salátaönteteket nem kizárólag a kerti grillezés nyári idényében vásárolják a fogyasztók, a magyar konyhát egyre inkább kiegészítő termékek egész évben megtalálhatók a háztartásokban.

Átlag felett bővült a piac

A mindennapi élet eseményei, a „hétköznapok történelme” mindig befolyásolják a konyhaművészetet, ami kihat mind a fogyasztókra, mind a feldolgozókra és gyártókra. Hatottak az alapanyagokra, az előkészítés technikákra, stílusra, designra és a készítményekre is. A gasztronómia fejlődésével párhuzamosan jelent meg az igény a házilag is elkészíthető szósztermékek, mustárok, paradicsompürék, ketchupök és egyéb öntetek, barbecue-k gyári készítésére és forgalmazására.
Ma már elképzelhetetlen egy olyan háztartás, amely nem szolgál legalább az egyik termékfélével. És annak ellenére – vagy tán pont ezért –, hogy a magyar konyha nem kifejezetten szószpárti, ma szinte nincs olyan ételünk, amelyhez ne társítanánk valamit a szósztermékek széles tárából.

A márka erősségei

Az 1948-ban alapított, kecskeméti székhelyű 100 százalékban magyar tulajdonban lévő Univer Product Zrt. Magyarország egyik meghatározó élelmiszeripari vállalata. Az Univer termékei a következő termékcsoportokba sorolhatók: nedves ételízesítők – majonéz, mustár, ketchup, salátaöntetek és asztali szószok –, magyaros ételízesítők – Piros Arany, Erős Pista, Haragos Pista, Gulyás­krém, hagymakrémek, grillkrémek, sűrített paradicsom, bébiételek, lekvárok, zöldségkrémek, gyümölcslevek és gasztronómiai termékek.
Elmondható, hogy az Univer a majonéz, mustár, ketchup és magyaros ételízesítő termékkategóriákban az egyik piacvezetőnek számít.
A szósztermékek fogalomkörébe az Univernél szűkebb értelemben a ténylegesen szószként elnevezett ételízesítőket sorolják, mint chili, barbecue és hamburgerszósz. De ha tágabban tekintjük a kategóriát, akkor ide tartoznak a dresszingek is, mint majonéz, mustár, ketchup, salátaöntetek.
„Termékeink erős márkával rendelkeznek, ami garantálja a minőséget, az országos lefedettséget és a széles szorti­mentet – említette az Univer Product Zrt. marketing vezetője. Bazsó Rita hozzáfűzte, hogy ezt megerősítendő majonéz és mustár kategóriában a gyártó évek óta tartja piacvezető szerepét, a ketchup esetében felváltva van jelen a legfőbb versenytárssal piacelsőként, illetve másodikként.

Kis és nagy méretben is

A téli idényre eső ünnepek alatt a szósztermékek forgalma is megnő. „Tekintve, hogy a karácsony a legnagyobb szezon, természetes, hogy ebben az időszakban kiemelkedő forgalmat produkálnak termékeink” – magyarázta Bazsó Rita. Talán éppen ezért izgalmas kérdés, hogy a magyar fogyasztókat mi befolyásolja elsősorban a termékek vásárlása esetén, a természetes alapanyagokat, egészségtudatosságot, innovációt, illetve az árat figyelembe véve. A marketingvezető szerint az ár még mindig nagyon fontos faktor, de korántsem annyira, mint néhány évvel ezelőtt volt. Egyre inkább a minőség, a beltartalom irányába mozdulnak el a fogyasztók, és igyekeznek olyan termékeket vásárolni, amelyek a természetesség és az egészség jegyében készülnek. „Egy-egy innovatívabb csomagolást is szívesen fogadnak, ilyen pl. az XL méretű tubus, vagy a talpas tasak” – egészítette ki a gondolatot Bazsó Rita.

Többféle ízvilág

A szószok, mártások számtalan variációja van jelen a modern gasztronómiá­ban, így a nemzetközi piacon is.
De milyen igényeknek, ízvilágnak és étkezési szokásoknak kell megfelelni a hazai fogyasztók szokásait figyelembe véve? Az Univer marketingvezetője elmondta: az ízesítések kialakításánál a vállalat mindig arra törekszik, hogy olyan ízvilágot fejlesszenek ki, ami a magyar emberek számára ismert, kedvelt. „Így született meg a majonézes tormánk, a tormás mustárunk, illetve a fokhagymás majonézünk, vagy akár a csípős verziók a ketchup és mustár estében” – tette hozzá Bazsó Rita, megemlítve, hogy termékek fejlesztésénél előfordul, hogy az egészséget helyezik előtérbe. Ennek mentén született pl. a light majonéz, amelynek energiatartalma kevesebb, mint fele az eredeti Univer Majonéz energiatartalmának.
Az Univer termékkörét tekintve megemlíthetjük, hogy a szószok között a jól ismert és kedvelt friss ízű Cézár salátaönteten, Ezersziget salátaönteten és Fokhagymás salátaönteten kívül különleges és pikáns ízvariánsok is megtalálhatók: a Joghurtos medvehagymás salátaöntet, Kapros salátaöntet, Mézes mustáros salátaöntet és Tzatziki saláta­öntet. Ezek a termékek Omega 6 és Omega 3 zsírsavakkal dúsítottak.
Az Univer asztali szószai közül a Barbecue szósz elnevezésű termék télen is visszaadhatja és felelevenítheti a nyári esték és kerti sütögetések hangulatát. A valódi paprikából készült Chili szósz pedig az igazán tüzes ízek kedvelőinek készül.

Szósz, de milyen és hol?

A nedves ételízesítők, szószok termékkörét tekintve a fogyasztók széles termékkínálatból választhatnak, és az általános ízek mellett itthon is egyre kelendőbbnek tűnnek az új ízesítésű szószok és öntetek. A kereskedelmi hálózatokban könnyen hozzáférhető, nagy forgalmat és kedveltséget elérő magyar termékek mellett a nemzetközi brandek által kínált árukra is komoly figyelem fordul.

Ha már kiskereskedelmi eladásokat említettük, a vásárlók által megszokott kiskereskedelmi helyszínek mellett érdemes bemutatni a delikát, fűszerboltokat is.
Budapesten található a Delizia Gourmet & More, nevéhez hűen prémium minőséget képviselő gourmet üzlet. A boltban ugyanúgy megtalálhatók az alapvető élelmiszerek, mint a nemzetközi konyha fűszerei, sajt-, bor- és pezsgőkülönlegességek, sonka- és szalámispecialitások, szendvicskrémek, a prémium minőségű csokoládék, édességek, lekvárok és teák, illetve számos más gourmet finomság. A szószokat és mártásokat tekintve a fogyasztók új ízekkel ismerkedhetnek meg. A delikátban kapható tartósítószert csak minimális mértékben tartalmazó, és minden esetben gluténmentes Atkins & Potts márkájú termékek közül a hollandi mártások, majonézek, mustárkülönlegességek szerte a világon az ínyencek kedvencei.
Mint a boltvezetőtől megtudtuk, a vásárlók kifejezetten a máshol nem kapható, vagy ritkábban, nehezebben beszerezhető ízesítésű asztali szószokat és mustárokat választják előszeretettel. A Nicola és Robert Young által gyártott szószok, öntetek saját recept alapján készülnek, méghozzá kézműves módszerekkel.
A helyi lakosok és a vendégek kiszolgálását vette célba a Balatonalmádiban található Nagyi Kamrája elnevezésű delikátesz bolt üzletvezetője. A főként a nyári szezonra építő üzletben a vásárlók kedvükre válogathatnak a különböző ínyencségek között. A boltvezető úgy látja, hogy a hazai mustárok és majo­né­zek a külföldi vendégeknek igazi ínyencségnek tűnnek. A vegyes vásárlói kör miatt az olasz és francia szószfélék, mustárok, majonézek és salátaöntetek mellett az itthon jól ismert márkatermékeket is árusítják.

Majonéz, ketchup, mustár: Átlag feletti a bővülés
Együttesen a majonéz, ketchup és mustár kiskereskedelmi forgalma mintegy 18 milliárd forint, 2015. február–2016. január között. Ez 6%-kal több, mint az előző hasonló időszak során. Kedvezőbb, mint a Nielsen által mért kilencven élelmiszer kategória átlag 4 százalékos növekedése – a Nielsen Kiskereskedelmi Indexe szerint.
Értéket és mennyiséget tekintve is a majonéz trendjei az élelmiszerek átlagánál nagyobb növekedést jeleznek.
Jelentősen, 16%-kal többet költöttek a vállalatok a három kategória televíziós reklámozására tavaly, mint egy évvel azelőtt. A Nielsen Közön­ség­mérés Kft. által szpont szinten vizsgált csatornákat alapul véve csaknem 4 milliárd forintot adtak ki, listaáron. Ennél azonban a valós költség lényegesen kisebb lehet, mivel a televíziós társaságok kedvezményeket adnak a hirdetőknek.
MAJONÉZ: Kiskereskedelmi forgalma megközelítette a 8 milliárd forintot a legutóbbi kumulált év során. Értéket tekintve 5, mennyiség szempontjából 4% növekedést regisztráltunk, egyik tizenkét hónapos időszakról a másikra.  
Eléggé stabil képet mutat az eladáshelyek súlya. Egyik kumulált évről a másikra annyi változott, hogy a 201–400 négyzetméteres csatorna 1 százalékponttal nőtt; amit az 50 négyzetméteres és kisebbek amúgy is alacsony részesedéséből vett el.
Javult a gyártói márkák pozíciója. Az értékben mért forgalomból ugyanis 72 százalékkal részesedtek múlt évben. Ez a mutató 2 százalékkal nagyobb, mint tavalyelőtt.
KETCHUP: Éves bolti eladása mintegy 6 milliárd forint. Legutóbb február–január között 8 százalékkal emelkedett a boltok bevétele, az előző hasonló periódushoz viszonyítva. Ha a mennyiséget tekintjük, 3 százalékkal adtak el többet a boltok.
A három kategória közül leginkább koncentrált a ketchup bolti eladása. A 400 négyzetméteres csatornák ugyanis stabilan elvitték a teljes forgalom 76 százalékát, a legutóbbi két kumulált évben.  
Itt a gyártói márkák részaránya nem változott. Tavaly ugyanúgy 72 százalék jutott rájuk az értékben mért eladásokból, mint egy évvel azelőtt.
MUSTÁR: Éves piaca 4 milliárd forint felett mozog. Legutóbb értékben 5, mennyiségben 2 százalékkal bővült az eladás, az előző február-januári periódushoz viszonyítva.
Legkevésbé a mustár értékesítése koncentrált. A 2 500 négyzetméternél nagyobb üzletek 31 százalékkal részesedtek a bolti forgalomból a legutóbbi kumulált évben; ez 1 százalékponttal kevesebb, mint az előző hasonló periódus során. Ugyanekkora mértékben emelkedett a szupermarketet és diszkontot magában foglaló 401–2500 négyzetméteres szegmens mutatója.
Hasonlóan a ketchuphöz szintén stabil a gyártói márkák 75 százalékos mutatója a kiskereskedelem bevételéből a legutóbbi két év során.

 

 

(TERMÉKMIX - 2016. novemberi szám)



hírlevél feliratkozás

newsletter

trendfm

Hipermarketek