A húst is hússal

Polc
Tipográfia

A fogyasztók körében töretlen a húskészítmények és szeletelt hústermékek népszerűsége, amihez a táplálkozástudomány és az élelmiszeripar fejlődése is hozzájárul, hiszen párhuzamosan formálódott a fogyasztói társadalom igényeivel.

Míg Gombóc Artúr mindennél jobban szereti a csokoládét, sok húskedvelő fogyasztó elmondhatja, hogy mindennél jobban szereti a húskészítményeket és a felvágott húsipari termékeket.

A húskészítmények mértékletes, napi szintű fogyasztása a kiegyensúlyozott étrend kiemelten fontos része a Magyar Húsiparosok Szövetsége (Hússzövetség) szerint. A húsok és húskészítmények olyan, az egészséges élethez elengedhetetlenül szükséges tápanyagok alapvető forrásai, mint a fehérjék, az esszenciális aminosavak, a B vitaminok – így kiemelten a B12 vitamin, mely az immunrendszer működését segíti –, vagy olyan ásványok, mint a vas és a cink. Ezért a húsok és húskészítmények rendkívül fontos tápanyagok, amelyek nehezen helyettesíthetők más termékekkel a mindennapi étkezés során. Ugyanakkor csakúgy, mint más élelmiszerek esetében is, a túlzott mértékű fogyasztás ezen a területen sem ajánlott.

Hazánkban a feldolgozott hús évi 250 milliárd forintot meghaladó piacában a legnagyobb forgalmú kategória a Nielsen által felmért 90 élelmiszer közül. A húskészítmények kiskereskedelmi forgalma értékben 4, mennyiségben 3 százalékkal emelkedett 2015. február-2016. január között, az előző hasonló időszakhoz viszonyítva.

Színes a húskészítmények palettája

A húskészítményekből készülő ételeknek se szeri, se száma. Ahány termék, annyi ételféleség, hiszen a húskészítmények nem kizárólag a boltban vásárolt formában tálalhatók. Ma már elképzelhetetlen, hogy egy háztartásban a reggeliző vagy a vacsorázó asztalnál ne legyen szeletelt felvágott vagy egyéb húskészítmény, többek között: párizsit és virslit magában foglaló vörösáru, sonka, felvágott, kolbász, szalámi, szalonna, kenőmájas, szendvicskrém és füstölt húsok. Azonban a mindennapok azt mutatják, hogy a legnépszerűbb hús­készítmények a virslik, a párizsik és a felvágottak.

„Azt tapasztaltuk a fogyasztói kutatásaink alkalmával, hogy a fogyasztó gyakran keveri a fogalmakat, felvágott alatt szinte minden feldolgozott húskészítményt ért a májastól a szalámiig, miközben a „felvágott” külön, pontosan meghatározott élelmiszerkönyvi kategóriát jelöl” – említette a Kaiser Food Kft. márka menedzsere. Fábián Péter úgy látja, hogy a felvágottak között a klasszikus olasz, Zala, fokhagymás és zöldséges felvágott a legnépszerűbb. Van, aki a csemegepultos termékre esküszik, míg más az előre szeletelt és csomagoltat keresi, hiszen „úgyis ugyanaz”, mint a pultos. A választás függ a demográfiai jellemzőktől és bolttípustól is.

A Kométa '99 ZRt. a téliszalámitól a sonkákig, a virslitől a felvágottakig széles palettát kínál a fogyasztók számára. A gyártó marketing igazgatója a felvágott kategóriában a párizsit és az olasz felvágottat emelte ki, mint a legkedveltebb termék. Az olasz felvágottak között a Kométa Mindennap finom! olasz felvágott pedig piacvezető szerepet tölt be, immár évek óta.

A több mint 90 éves múltra visszatekintő Sága Foods Zrt. például évek óta jelen van minőségi továbbfeldolgozott húskészítményeivel a magyarországi piacokon, és meghatározó szereplője a főtt termék kategóriának.

Az egészséges táplálkozásban a húsok és a felvágottak fontos szerepet töltenek be, melyet elsősorban a magas, teljes értékű fehérjetartalmuknak köszönhetnek.

„Tapasztalataink és piackutatási információink szerint a felvágottak körében még mindig nagyon népszerűek a párizsik és sonkák, ezek mellett természetesen a száraz felvágottak is keresettek” – ismertette Szalayné Szilvágyi Erzsébet, a Sága Foods Zrt. kereskedelmi vezetője.

 „Örökzöld” kedvencek

Akár „retrónak” is tarthatnánk őket, pedig a régi idők ízei ma is közkedveltek, a párizsik, a virslifélék, a felvágottak pedig ma is népszerűek a fogyasztók körében. A hazai húskészítmények piacán a párizsi még mindig a legnagyobb mennyiségben vásárolt szegmens, értékben pedig jelentős részarányt képvisel a virsli mögött a pulykapárizsi. „A Kométa felvágottak és párizsik a klasszikus receptek alapján készülnek és büszkén elmondhatom, hogy minőségüket tekintve az élvonalban vannak, hiszen a Mindennap finom! termékcsaládunk 70 százalékos hústartalmával a legjobbak közt említendő” – mutatott rá Bódi Krisztina a Kométa ’99 Zrt. marketing igazgatója.

„A felvágottakat „retro” helyett, inkább örökzöldeknek nevezném, hiszen hagyománya van a magyar gasztrokultúrában” – mondta Fábián Péter hozzátéve, hogy a termékkörnek megvan a maga magyaros ízvilága, amihez ragaszkodnak a fogyasztók, ettől eltérni nem szabad. A minőséggel szembeni elvárás viszont nőtt, emellett az egészségtudatosság is előtérbe került.

Ma már fontos kritérium, hogy a termék ne csak szépen nézzen ki, hanem gazdag beltartalommal rendelkezzen. „Tény, hogy felvágottak esetén nem egy trendi termék­kategóriáról beszélnünk, fontos a stabilitás, hagyományok és ízvilág megőrzése” – emelte ki a Kaiser Food márka menedzsere.

A nagyszabású innovációk helyett inkább a termékek minőségének fokozatos növelése a cél a gyártóknak, amit elősegít az új élelmiszerkönyv, amely magasabb minőségi kritériumokat állít fel a felvágottaknak is. Ez a változás a nagy gyártókat jellemzően nem érinti, mert már korábban is bőven a meghatározott határértékek feletti termékek kerültek a polcokra.

„Ha a párizsi készítményeket értjük „retro” alatt, akkor elmondhatjuk, hogy az ebben a csoportban lévő termékeink évek óta töretlen népszerűségnek örvendenek a csemege – és önkiszolgáló pultokban egyaránt” – ismertette Szalayné Szilvágyi Erzsébet. A Sága Foods számos ízvariánst kínál, amelyek közül biztosan mindenki talál kedvére valót.

A hagyományos alapok megőrzése mellett a Sága is nagy hangsúlyt fektet arra, hogy a termékeket magas minőségben kínálja a fogyasztóknak, ezért például a párizsi készítményeinek hústartalma is 63−68% között van, ami a jelenleg ebben a kategóriában található termékek között kifejezetten magas.

Egészséges és finom

A fogyasztók egyre tudatosabbak, ez a tudatosság pedig megköveteli a gyártóktól a magas minőséget és a megfelelő tájékoztatást, hiszen az elmúlt években növekedett azok száma, akik valamilyen táplálékallergiában vagy étel­intoleranciában érintettek. A Kométa „mentes” termékek nekik is megfelelőek, hiszen nem tartalmaznak hozzáadott glutént, glutamátot, szóját, laktózt és tejfehérjét. „Ez minden márkatermékünkre vonatkozik, a sajtos párizsi kivételével.” Mindezeken felül minőségük is kiváló, és kategóriájukban az egyik legmagasabb hústartalommal rendelkeznek.

Ahogy a klasszikus, úgy a speciális igényeknek meg­felelő minőségi termékek iránt is növekszik a kereslet. Mint Szalayné Szilvágyi Erzsébettől megtudtuk, a Ságánal a termékfejlesztések során modernizálják a receptúrákat, növelik a hústartalmat, csökkentik az előforduló allergének számát, „éppen ezért dietetikussal együttműködve figyeljük a trendeket és ezekhez igazítjuk termékkínálatunkat”.

A Sága kereskedelmi vezetője elmondta: a Sága új, pré­mium kategóriás Royal termékcsaládjának tagjai olyan magas 80−85%-os hústartalmú sonkák, melyek pulyka- vagy ­csirkemell filéből készülnek, 1−2%-os a zsírtartalmuk, emellett laktóz- és gluténmentesek, nem tartalmaznak hozzáadott szóját és nátrium glutamátot.

Az egészségtudatos vagy diétát folytató életmóddal élők számára a Kaiser Food is széles kínálattal fordul a fogyasztók felé. „Kaiser, Csabahús és Finonimo termékeink receptúrájában csak indokolt esetben található hozzáadott allergén anyag (pl. sajtos párizsi), míg az elmúlt években folyamatosan fejlesztettük a receptúráinkat annak érdekében, hogy száműzzük az allergéneket” – ismertette Fábián Péter. A Kaiser Premium termékcsalád tagjai egytől egyik a sonka, virsli, szalámi és virsli kategóriában a legkiemelkedőbb termékek közé tartoznak, májas kategóriában pedig az utolsó negyedévben egy igazi prémium termék fog a polcokra kerülni. Emellett ismert, hogy a gyártó a piacon elsők között vezette be a 90%-os sertéshús tartalmú sonkát vagy a 97%-os hústartalmú virslit is.

 

Kínálat speciális csoportoknak is

„A speciális csoportba sorolhatjuk a gyermekeket is, hiszen az ő ízlésviláguk és ízérzékelésük eltér a felnőttekétől” – tette hozzá Szalayné Szilvágyi Erzsébet. A Sága Foods Zrt. már 2013 óta gyárt kifejezetten gyermekek részére fejlesztett termékeket, azonban a gyártó nemcsak a külső megjelenésre fordít különös figyelmet, hanem készítményeik beltartalma is fontos. A gyermekek részére fejlesztett Fini Mini készítményeik a fenti termékelőnyökön túl hozzáadott vitaminokat és ásványi anyagot is tartalmaznak, melyek fontosak a fejlődésben lévő gyermekek számára.

A laktóz-érzékenységben szenvedők számára kínált húskészítményekkel kapcsolatban Bódi Krisztina is úgy látja, hogy külön figyelmet kell rájuk fordítani. „Üzeneteinkben az egészséges életmód kialakítását ösztönözzük, melynek a Kométa termékei kiváló részei lehetnek” – emelte ki Bódi Krisztina. A Kométa marketing igazgatója fontosnak tartja, hogy a fogyasztók mára már egyre tudatosabbak, „ami nagyon pozitív, hiszen jelentősen tudjuk befolyásolni egészségünket azáltal, hogy milyen táplálékot fogyasztunk”. Ez a tudatosság pedig megköveteli a gyártóktól a magas minőséget és a megfelelő tájékoztatást. --„Szeptemberben felfrissítjük 3 felvágottunk receptúráját, és még finomabb ízben, új köntösben lesznek elérhe­tőek az Olasz, Fokhagymás és Májusi csemege felvágottjaink.”

A Ságánál évek óta nagy figyelmet fordítanak arra, hogy a fogyasztói igényeket széles körben ki tudják szolgálni. A táplálékallergiában vagy -intoleranciában szenvedők száma világszerte emelkedik. Hazánkban közel másfél millió ember tejcukorérzékeny, és minden 50. ember gluténérzékeny.

„Fontos, hogy ők ne fogyasszák azokat az élelmiszereket, amelyek súlyos egészségkárosodást okozhatnak, ugyan­akkor számukra az élelmiszer választása akkor sem könnyű, ha tudják, mitől kell óvakodniuk” – hívta fel a figyelmet Szalayné Szilvágyi Erzsébet. A megvalósítás azért nehéz, mert az allergének rejtetten is jelen lehetnek az ételekben. Tejcukrot nem csak a tejtermékek, glutént nem csak a gabonafélékből készült élelmiszerek tartalmaznak, hanem hozzáadott formában, egyéb összetevőkön keresztül például a húskészítményekben is megtalálhatóak.

„Gyártóként fontosnak tartjuk a korrekt és széleskörű fogyasztói tájékoztatást, és ezt szem előtt tartva fejlesztjük termékeinket, hogy megfelelő élelmiszerválasztékot tudjunk biztosítani az ő számukra is” – jegyezte meg Szalayné Szilvágyi Erzsébet megemlítve, hogy a sajtos ízeket kivéve a Sága készítményei laktózmentesek, emellett minden főtt termékük gluténmentes is és nem tartalmaznak hozzáadott szóját sem. A gyártó csomagolásain figyelemfelkeltő ikonok segítségével tájékoztatja a vásárlókat a mentességekről vagy épp a kiemelt termékelőnyökről. Ezen kívül honlapukon egy úgynevezett allergénszűrőt működtetnek, amellyel könnyedén ellenőrizhető termékeikben az egyes allergének jelenléte.

Pozitív kilátások

A sertés tőkehús általános forgalmi adójának (ÁFA) csökkentése előre láthatóan változtatott a fogyasztás mértékén, ill. a vásárlói kedven.

Fábián Péter szerint a piaci adatok alapján a legnagyobb visszaesést a grill és szárazkolbász kategória szenvedte, ami borítékolható volt, egyedül a mértékéről voltak eltérő vélemények.

Mindkét kategória esetén racionális a vásárlók döntése, mert itthon a grillezett húsok aránya jelentősen nagyobb a grillkolbászokénál, így a választás a húsok felé tolódott, főleg ha még jelentősen olcsóbb is lett. Érdekesség, hogy az alacsony húsárak mellett, sokan kedvet kaphattak a kolbásztöltéshez is, így kevesebb kolbászt vásároltak a kiskereskedelmi üzletekből.

„Összegségében elmondhatom, hogy számunkra a vártnál kevésbé csökkent a forgalom. Remélem, hogy tovább fog folytatódni az alapvető élelmiszerek áfájának csökkentése, és ki lesz terjesztve a feldolgozott húskészítményekre is” – jegyezte meg a Kaiser Foods márka menedzser.

A Kométa forgalmát sem befolyásolta túlzottan a változás, mint Bódi Krisztina marketing igazgatótól megtudtuk, az első időszakban emelkedett az értékesítés, de később lassan konszolidálódott a helyzet.

„A továbbfeldolgozott termékek piacán nem tapasztaltunk visszaesést saját forgalmunkban emiatt. A hazai hús­fogyasztásban második helyen szerepel a pulykahús, mellyel világviszonylatban is dobogós helyen vagyunk” – említette a Sága kereskedelmi vezetője.

Szalayné Szilvágyi Erzsébet kiemelte, hogy a ­pulykahúsnak élvezeti értéke mellett jelentős a táplálkozás élettani értéke is, ami elsősorban fehérje és zsírtartalmának köszönhető. „Magyarországon a friss pulykahús mellett igen kedveltek a belőle készült húsipari termékek is, melyeket mi is gyártunk.”

Nielsen: A legnagyobb forgalmú kategória

A feldolgozott hús évi 250 milliárd forintot meghaladó piacával a legnagyobb forgalmú kategória a Nielsen által felmért kilencven élelmiszer közül. Forgalma értékben 4, mennyiségben 3 százalékkal emelkedett 2015. február−2016. január között, az előző hasonló időszakhoz viszonyítva.

Mindegyik bolttípus pozíciója változott. Míg a koncentráció valamelyest nőtt, az 51−200 négyzetméteres üzletek piaci részesedése 1 százalékponttal emelkedett, egyik kumulált évről a másikra.

Magas a kereskedelmi márkák részaránya. Amíg élelmiszerek értékben mért forgalmából átlag 28 százalék jutott tavaly a láncok saját márkáira, addig feldolgozott húsból 33 százalék; 1 százalékponttal több, mint egy évvel azelőtt.

 

(TERMÉKMIX - 2016. szeptemberi szám)

 

hírlevél feliratkozás

newsletter

trendfm

Hipermarketek