Polc
Tipográfia

A bőrápolás tekintetében a fogyasztóknak ma már nem okoznak problémát a téli időjárás okozta ­nehézségek. A nagy ­választéknak, a gyártói ­innovációnak és a termékpaletta szélesedésének ­köszönhetően ez a ­kényelmi kategória évről évre növekszik.


Nem luxus az arc- és bőrápolás

A tél próbára teszi a fedetlen és a több réteg ruhával befedett bőrt. Ez vonatkozik fiatal és idős emberre, zsíros és száraz arcbőrre egyaránt. Télen a napfény hiányában és a táplálék kevesebb vitamintartama mia tt csökken szervezetünk és ezzel bőrünk ellenálló képessége. A hideg, nyirkos levegő is megviseli az arcbőrt, mert olyankor összehúzódnak a bőr apró erei. A szűkebb csatornákon kevesebb vér áramlik át, ezért az elhalványodott bőr sejtjei kevesebb tápanyaghoz jutnak. A bőr lehűlésével könnyebben fellazul a külső szaruréteg, és ezzel csökken a kívülről odajutó kórokozókkal szembeni védettség – mondta el Dr. Katona Edit. A szél elősegíti a párolgást, vagyis tovább hűti a bőr felszínét. Ezért a bőrön finom berepedések alakulnak ki, amelyek utat nyitnak a bőrön megtelepedő baktériumok behatolásának. Ilyenkor sokan panaszkodnak viszketésről, reszelős tapintású bőrről.
A doktornő elmondta: a bőrápolás nemcsak szépészeti, hanem egészségügyi célokat is szolgál, a hideg hónapok például elsősorban a száraz bőrűeknek okoznak gondot. „Ez érthető, mert az összehúzódó ereken keresztül a bőr faggyúmirigyei is kevesebb tápanyaghoz jutnak, így csökken a faggyútermelés is. Mindenkinek a megfelelő arc- és test­ápolót kellene használni, szerencsére ma már ez nem okoz nagy problémát, hiszen a termékekből a drogériákban és a gyógyszertárakban minden bőrtípus számára széles kínálat található.”

Bőrtípusnak megfelelőt

Testünk ápolása minden évszakban fontos tevékenység, télen azonban fokozott törődést igényel. Fontos, hogy bőrünket már az ősz beköszöntével megfelelően felkészítsük a tél kihívásaira. A nagy hőingadozás (fűtött szobából ki a szabadba), a téli alacsony páratartalom, a szél, a magas koncentrációjú légszennyezettség egyaránt rendkívüli módon megviselik a bőrt, a hajat és a körmöket is.
„A téli testápolás során a fogyasztók a gazdagabb formulájú krémeket keresik, az erősebb illatok iránti igény is felerősödik, mindemellett kritérium, hogy a termék hamar beszívódjon, a mindennapi testápolási rutin ne hosszabbodjon meg jelentősen” – említette Balangó Mátyás, a Naboo Distribution Kft. ügyvezető igazgatója, hozzátéve, hogy a vásárlásnál az elsődleges szempont a fogyasztói ár, a második viszont a krémekben található összetevők, adalékanyagok minősége.
Ajánlott ilyenkor a kifejezetten téli bőrápolásra készült, magasabb olaj­tartalmú készítményeket vásárolni. Érdemes külön figyelni a külső jelekre, mert leginkább a kiszáradás fenyegeti a bőrt ebben az időszakban. Elsősorban a mélyhidratáló, vagy száraz, extra száraz bőrre javasolt termékek forgalma nő meg. Az elmúlt évben megjelentek a polcokon a magas olajtartalmú bőrápoló készítmények, melyek kifejezetten a téli időszak speciális igényeit elégítik ki. A téli bőrápolás során különösen fontos, hogy már zuhanyozás közben megfelelően hidratáljuk a bőrünket. „Legújabb termékünk, a fenjal érzéki olajos tusfürdő moringa olajjal, valóban intenzíven táplálja a bőrt, miközben az érzéki illat a lelket is kényezteti. A moringa olajos testápoló pedig hosszantartóan hidratál, megvédi a bőrt a további kiszáradástól” – ismertette Balangó Mátyás.
A Beiersdorf Kft. marketingvezetője, Jáger Melinda elmondta, hogy az általános téli testápolásban is, mint a legtöbb általános szépségápolási kategóriában, az elsődleges célcsoportként leginkább a hölgyekre fókuszál a bőrápolási cég, de természetesen a férfiak is megtalálhatják kínálatukban a számukra legmegfelelőbb, specifikus termékeket.
A fogyasztók elsősorban bőrtípus alapján választanak testápoló terméket, e mellé pedig gyakran társulnak egyéb igények a szezonnak megfelelően. „Tavasszal előszeretettel választják a bőrfeszesítő termékeinket, ősszel és télen viszont a gazdagabb textúrájú krémeket preferálják, hiszen a bőrnek ilyenkor erőteljesebb hidratálásra, táplálásra és védelemre van szüksége” - foglalta össze Jáger Melinda.

Hűségesek a fogyasztók

A fogyasztói tudatosság mára a test- és szépségápolásban is teret nyert. Vásárlások alkalmával a fogyasztók a termékek kiválasztása során egyre inkább odafigyelnek, melyik termékeket tegyék a kosarukba kipróbálás céljából, és melyeket a rendszeres használat miatt. Általánosságban elmondható, hogy a hideg időben azok a fogyasztók, akik szezonon kívül nem, vagy alig használnak arc- és testápoló termékeket, általában a speciális bőrápoló hatású termékeket keresik, így ők legtöbbször a kisebb kiszerelésű, zsírosabb állagú és vitaminnal dúsított krémeket választják.
„A testápolóknál megfigyelhető egy új tendencia, miszerint a nagyobb kiszerelések egyre kedveltebbek” – hangsúlyozta Jáger Melinda, hozzáfűzve, hogy ez az elmozdulás nemcsak a téli időszakban, hanem egész évre jellemző.
A Beiersdorf Kft. marketingvezetőjétől megtudtuk: a fogyasztók márkahűsége egyértelműen megfigyelhető a testápolási kategóriánál, „emellett persze fontos az ár–érték arány is a fogyasztók számára”. Mint mondta, sokan a mára már közkedveltté vált akciós napokon vásárolják meg a testápoló termékeket, vagy a nagyobb kiszerelésű termékeket veszik le a polcról.
A márkahűség a Naboo Distribution termékei esetében is megjelenik. A fenjal kozmetikai termékeket bőrápolási szakértők segítségével fejlesztették ki; növényi olajokban gazdagok, így nemcsak táplálják, védik, hanem kényeztetik is a bőrt és segítenek felkészíteni azt a mindennapi kihívásokra. Balangó Mátyás kiemelte, hogy a termékcsalád célcsoportja azok a tudatos nők, akiknek fontos a magas minőség és a hatékony ápolás. „A fogyasztók megbíznak a márkában, számukra a brand a magas minőség és a megbízhatóság garanciája” – mondta az ügyvezető igazgató.

Egyik nőtt, másik csökkent

Az arc- és szemránckrém fontos termékcsoportnak tekinthető, hiszen a Nielsen által mért hetven termékcsoport között a top húszban szerepel. Kiskereskedelmi forgalma 4 milliárd forint felett mozgott a legutóbbi két év első nyolc hónapja során. Értéket tekintve 11, mennyiség szempontjából 8 százalék növekedést regisztrált a Nielsen Kiskereskedelmi Indexe legutóbb január-augusztus között, a múlt évi hasonló időszakhoz  viszonyítva. A bolttípusokat illetően, egyrészt kiemelkedően koncentrált a forgalom, másrészt stabil az egyes csatornák pozíciója. A drogéria értéket tekintve a forgalomból 82 százalékot vitt el idén az első nyolc hónap alatt, ahogyan tavaly is. Szintén változatlan maradt a hipermarket 16 százalékos, valamint a szupermarketet és diszkontot magában foglaló 401‒2 500 négyzetméteres csatorna 2 százalékos részaránya.
A testápoló krémek termékköre rögtön az arckrémek után következik a forgalom szerinti rangsorban. Piaca szintén 4 milliárd felett mozgott a legutóbbi két január-augusztusi időszakban. Érték szempontjából 2 száza­lékkal csökkent az eladás, mennyiséget tekintve pedig 9 százalékkal. A testápolók értékesítése kevésbé koncentrált: bár dominál a drogéria, és az összes bevételből 60 százalék jutott rá idén az első nyolc hónap során; 1 százalékponttal több, mint az előző hasonló periódus alatt. Ezt az 1 százalékpontot az 51‒200 négyzetméteres csatornától vette el, amelynek mutatója 5 százalék után 4 lett. Változatlan maradt a hipermarket 24 százalékos, valamint a szupermarketet és diszkontot magában foglaló 401‒2 500 négyzetméteres csatorna 8 százalékos részaránya. Szintén stabil a 201‒400 négyzetméteres szegmensben mért 2 százalék.
A gyártói márkák az arc- és szemránckrémeket tekintve az idei első félév értékben mért forgalmából 88 százalékot vittek el, míg egy évvel azelőtt még 89-et. A testápoló termékeket tekintve a gyártói márkák mind a tavalyi, mind az idei első félév értékben mért forgalmából 89 százalékot vittek el.

Nem ciki testápolót vásárolni

A kozmetikai termékeket legfőképpen a drogériákban vásárolják, és azokat követik az egyéb értékesítési csatornák, azonban mára egyre nagyobb figyelem fordul az online vásárlásra és az online vásárlást kedvelő fogyasztókra is. A veszprémi és budapesti üzletet és online áruházat is üzemeltető Zöldbolt ­vásárlói köre a Nielsen Piackutató Intézet legutóbbi felmérését igazolja, miszerint a bolttípusokat tekintve kiemelkedően koncentrált a forgalom, másrészt stabil az egyes csatornák pozí­ciója. A drogéria értéket tekintve a forgalomból 82 százalékot vitt el idén az első nyolc hónap alatt, ahogyan tavaly is.
„Elmúltak azok az idők, amikor az arc- és testápolás még tabu témának számított. A vásárlóink egyre fiatalabbak, akik nemcsak a jó sminket tartják fontosnak, hanem a szép, ápolt bőrt is” – tudtuk meg az M-Katka Kft. cégvezetőjétől. A több mint harminc éve kiskereskedelemmel foglalkozó ­Móczár Géza, a Katka Háztartási Áruk Háza háztartási és drogéria kisbolt és a Katka Háztartási Bolt online áruház tulajdonosa úgy látja, a testápolást érintő divatos stílusok követésére már egyre fiatalabb korban jelentkezik az igény. „Másrészt úgy tapasztalom, hogy egyre nagyobb kereslet keletkezik az ötven év feletti korosztály kozmetikai igényeit kielégítő termékek iránt. Ma már senki számára nem ciki egy testápoló vagy egy arckrém kosárba helyezése” – tette hozzá a cégvezető. Következésképpen egyre szaporodik a kifejezetten férfiaknak, illetve nőknek, valamint valamely meghatározott korcsoportnak, illetve a különböző bőrtípusokhoz szánt termékek száma.

Férfias szépségápolás

A testápolók, az arckrémek illata éppúgy öltöztet, mint a megfelelően eltalált stílusú ruha, cipő, táska vagy szemüveg, amire azt mondja viselője: „ezt nekem találták ki”. Dr. Katona Edit szerint lényeges, hogy vásárlás során bőrtípushoz, egyéniséghez és korhoz illő arc- és testápolót találjanak a fogyasztók. Elmúltak már azok az idők, amikor a férfiak titokban feleségük, barátnőjük tégelyeit és üvegcséit használták a fürdőszobában. A kozmetika terén megszűnt a nők egyeduralma. A férfiak már minden tekintetben felzárkóztak a nők mögé. Testápolási szokások és igények terén megszűnt a nemek közötti különbség. A szépítkezés ma már a férfiak "foglalkozása" is, olyannyira, hogy már nem tartják kellemetlennek a kozmetikai, azon belül is az arc- és testápoló termékek vásárlását, akár más, akár saját maguk számára. A kínálat széles, éppen ezért nem mindegy, mire és milyen terméket tesz a kosarába a vásárló.
Jáger Melinda szerint a klasszikus NIVEA Body Milk Intenzív testápoló tej a legkedveltebb a márka testápolói közül, férfiak és nők egyaránt használják. A NIVEA széles testápoló termékpalettájában külön figyelmet kapnak a férfiak is. A TermékMix megtudta, hogy a NIVEA MEN Vitalizáló testápolót kifejezetten a férfiak bőrére fejlesztették ki, talán ennek is köszönhető, hogy ez a termék egy nagyon stabil fogyasztói bázissal rendelkezik. „Emellett tavaly év elején került bevezetésre az első, férfiaknak kifejlesztett univerzális krém, a NIVEA MEN Creme, ami kirobbanó sikereket ért el a férfiak körében” – egészítette ki a Beiersdorf marketingvezetője. A friss, férfias illatú, könnyű krém puhítja a bőrt, és megakadályozza kiszáradását. Ideális az arc, a kéz, a könyök és minden olyan testtáj ápolására, ahol arra a bőrnek szüksége van. Nem hagy ragadós bőrérzetet és gyorsan beszívódik.
A testápoló termék választásában legfontosabb szempontok a gyors beszívódás, a hidratálás foka és a hatás tartóssága. „Bár ezeket a termékeket még a fiúk és a férfiak számára is elsősorban a nők vásárolják meg, azt már megfigyeltem, hogy a férfiak is kiveszik a részüket a termékek kiválasztásakor” – említette Móczár Géza.



 

 

(TERMÉKMIX- 2016 decemberi szám)

hírlevél feliratkozás

newsletter

trendfm

Hipermarketek

diszkontok