Polc
Tipográfia

A mindennapi életben elengedhetetlen háztartási papír és csomagoló termékek nagy választékát kínálják a gyártók. A termékkör esetében az illat és a vastagság éppúgy fontos lehet, mint az ár.

Nem volt mindig ilyen népszerű a termékkör

A háztartási papíráruk és csomagolóanyagok ma minden háztartásban megtalálhatóak, nem csoda, hogy a legkeresettebb termékek között vannak.

A Nielsen felmérése szerint a legnagyobb kategória a toalettpapír, ezt követi a papír zsebkendő, a konyhai törlőkendő és végül a szalvéta. Azonban a termékek hosszú utat tettek meg és számos innováción estek át. Noha a ma már nélkülözhetetlen toalettpapírt 1857-ben kezdték ipari mértékben gyártani, az emberek sokáig nem látták be, miért kell a pénzt a vécébe dobálni. Az Egyesült Államok vidéki részén például még 70 évvel később is a Sears csomagküldő hálózat katalógusa volt a legkedveltebb papír a mellékhelyiségben. Ezt mi sem bizonyítja jobban, mint hogy amikor a Sears 1930-ben elkezdte katalógusát fényes papírra nyomtatni, kosárszám kapta a tiltakozó leveleket.

Korábban sokféle eszközt használtak arra, amire ma a fejlett országokban már mindenhol toalettpapírt alkalmaznak. A vécépapírt az újkorban az amerikai Joseph C. Gayetty találta fel és kezdte el gyártani 1857-ben, s nyomban kiváló minőségben: a papírt a bőrnyugtató aloe verával dúsította, s egy 500 lapot tartalmazó csomag ára 50 cent volt. Minden lapot a gyártó neve díszített, de az új termék annyira nem kelt el, így hamar kivonták a kereskedelemből.

A feltalálók és pionírok óta a háztartási papíráruk gyártása valóságos tudománnyá nőtte ki magát, s a legkülönfélébb minőségeket kínálják a vásárlóknak. Annyi azonban mindegyikben nagyjából közös kell, hogy legyen, hogy nedvszívó, de a nedvesség hatására nem szakad azonnal, viszont a vízben előbb-utóbb mintegy „elolvad”, hiszen különben eltömné a csatornákat.

Széles a háztartási ­papíráruk választéka

Különböző igényeket elégítenek ki a papíráruk, és eltérő súlyt képviselnek a forgalomban. Hegedűs Eszter, a Zewa Brand Managere elárulta, hogy az Essity (korábban SCA Hygiene Products Kft.) termékei közül a legnagyobb kategória a toalettpapír, ezt követi a papír zsebkendő, a konyhai törlőkendő és végül a szalvéta. Mint megtudtuk, toalettpapír kategóriában a nagy, 16-20 tekercses kiszerelésű termékek a legnépszerűbbek, a piaci trendekhez igazodva a tavalyi évben 24 tekercses kiszerelést is bevezetett az Essity.

„Illatos, vagy nem illatos szempontokat figyelembe véve pedig elmondható, hogy elég kiegyenlített a verseny, a toplistánkon a kamillás termékünk vezet, de szorosan ott van mögötte az illatmentes Zewa toalettpapír” – fűzte hozzá Hegedűs Eszter.

Papír zsebkendőknél a magyar piac sajátossága a nagy kiszerelésű, 90-100 db-os, úgynevezett tasakos papír zsebkendő, amely kétharmad részét teszi ki a piacnak, itt az illatmentes Zewa Deluxe termék a piacvezető.

A tasakos termékek helyett elegánsabb megoldást kínáló dobozos papír zsebkendők kategóriája évről évre jelentősen tud növekedni, ezen termékek között a 4 rétegű Zewa Softis a legkedveltebb. A Zewa Brand Managere megjegyezte, hogy a dobozos papír zsebkendőknél kiemelt fontosságú a design, hiszen ezek a termékek többnyire szem előtt vannak a lakásban.

„Éppen ezért az idei évben a teljes Zewa dobozos zsebkendő termékkínálatunk megújult, az új csomagolások rendkívül népszerűek” – említette Hegedűs Eszter, hozzáfűzve, hogy mivel a papír zsebkendők között is népszerűek az illatos termékek, most már kamillás, levendulás és mentolos illatú Zewa dobozos papír zsebkendők is elérhetőek a piacon. A kis csomagos termékek között a Zewa Softis 4 rétegű papír zsebkendői a legnépszerűbbek, a tavalyi év végén bevezetett antibakteriális Zewa Softis Protect termék is nagyon kedvelt a fogyasztók körében.

A Vajda-Papír Kft. mindössze egy gépre alapozott mellékállásból mára értékesítés és gyártás szempontjából is több országot felölelő, milliárdos forgalmú nagyvállalkozássá vált, amit a folyamatos termékfejlesztések jellemeznek. „Innovációinknak köszönhetően és a növekvő piaci igényeknek megfelelően új fejlesztésünk, az egy tekercses Ooops! Maxi háztartási papírtörlő termékünk igazi sikertermékké vált” – ismertette a Vajda-Papír Kft. Brand Managere. Varga Orsolya elmondta, hogy az 500 szöszmentes lapjával és gigantikus méreteivel igazán hosszantartó, gazdaságos megoldás a háztartások minden szegletében, a konyhától a garázsig.

Mint megtudtuk, az egyre szélesebb disztribúcióval rendelkező, új fejlesztésű 2 tekercses Ooops! Duo XXL papírtörlő 220 puha, de mégis kiválóan nedvszívó, dekoratív lapjával nélkülözhetetlen a háztartásokban. „Fogyasztóink szívesen próbálják ki az újdonságokat” – jegyezte meg Varga Orsolya, hozzátéve, hogy ezért kellemes, nyári vízparti emlékeket visszaidéző illatot csempésztek az új, limitált kiadású, Ooops! AQUA papír zsebkendőkbe, amellyel a nyári időszakban találkozhattak a vásárlók. Az Ooops! papír zsebkendők közé idén még egy, testet-lelket megnyugtató levendula illat is érkezett, amellyel egyre szélesebb körben találkozhatnak a vásárlók.

Megfelelni a piaci ­igé­nyek­nek

Egy gyors ütemben fejlődő piacról van szó, ami számos innovatív újdonsággal áll elő időről-időre, ennek ellenére ebben a kategóriában is fontos a folyamatos fogyasztói elégedettség fenntartása. Ezért felmerül a kérdés: milyen kihívásoknak és elvárásoknak kell megfelelni a háztartási papíráru és csomagolóanyag piacán a gyártóknak?

A Vajda-Papír Trade Marketing Managere, Burján Daniella úgy látja, fontos, hogy a vásárló azonnal, a vásárlás pillanatában tudja az adott termék darab, réteg, illetve egyéb adatait, amelyek miatt épp amellett a termék mellett dönt. „Valamint különböző ízlésvilágúak a vásárlók, így fontos, hogy a csomagolóanyag is több szemnek tetsző, ugyanakkor a sorból kitűnő, jól észrevehető legyen és a márkahű vásárlók mellett az akcióvadászok is egyből felismerjék a jól bevált Ooops! termékeket” – hangsúlyozta Burján Daniella.

A Trade Marketing Manager megjegyezte, hogy a papírtermékek esetében a könnyű nyithatóság mára már szinte minden fogyasztó alapelvárása, ezért az ő kényelmük szolgálatáért alkalmazzák számos termékükön az Easy open és az Open&Close innovációkat, vagy például a papírtörlők esetében a Center Feed adagolási lehetőséget.

„A háztartási papíráruk piacán a legnagyobb kihívást az jelenti, hogy a fogyasztók érdeklődése viszonylag alacsony, összehasonlítva például egy szépségápolási kategóriával” – vélekedett a Zewa Brand Managere.

Ugyanakkor ez egy rendkívül fontos kategória, hiszen napi szinten is nélkülözhetetlen. Hegedűs Eszter hozzáfűzte, hogy a Zewa mindig igyekszik a fogyasztói igényeket a legmagasabb szinten kielégíteni, így számos kutatást végeznek, az innovációkat mindig a piaci igények alapján fejlesztik.

Cél a hatékonyság

A felhasznált anyagok nemcsak könnyebbek és erősebbek évről évre, de a szigorú környezetvédelmi szabályozásoknak is meg kell felelniük.

Az újrahasznosított alapanyagból készülő toalettpapír ma már hamarabb mint három perc elteltével szétmállik a vízben. A termékfejlesztéseknek köszönhetően mára már a fogyasztók jóval bátrabban használhatják a hagyományos és a nedves toalettpapírokat.

A háztartási higiéniai papíráruk körében is fontos a folyamatos fogyasztói elégedettség fenntartása, ami leginkább a termék minőségét érinti.
Mint megtudtuk, a Vajda-Papír termékfejlesztéseit nemcsak a piackutatási adatok, hanem természetesen a fogyasztói igények által támasztott követelmények is meghatározzák, ezért fogyasztói kutatással és mintatermékek fogyasztói tesztelésével is igyekeznek minél több visszajelzést kapni a trendekről és elvárásokról.

„Tesszük ezt azért, hogy növeljük az Ooops! fogyasztóink elégedettségét és újabb, lojális vásárlókkal bővüljön a márkahű felhasználók tábora” – jegyezte meg Varga Orsolya Brand Manager.

 Mind népszerűbb a konyhai törlőkendő

Konyhai törlőkendő, papír zsebkendő, toalettpapír és papírszalvéta alkotja a háztartási papíráruk Nielsen által mért kategóriáját. Együttes piacuk a Nielsen kiskereskedelmi indexe szerint elérte a 60 milliárd forintot 2016 július és 2017 június között: ez 5%-os értékbeli növekedést jelent az előző hasonló periódushoz viszonyítva. Kiemelkedően teljesített a konyhai törlőkendő és a papír zsebkendő kategória: bolti eladásuk értékben is, mennyiségben is nőtt.
A többi kategória közül egyedül a papírszalvéta mutat negatív trendeket a mennyiségi eladás szempontjából. A konyhai törlőkendő tízmilliárdot meghaladó forgalma 9%-os értékbeli és 8%-os mennyiségi növekedés eredménye.
A kategória erősen koncentrált, jóllehet, a 400 m2-nél nagyobb csatornák együttes piaci részesedése – értékben – 71%-ról 70-re csökkent. A 2500 m2-nél nagyobb üzletek jelentősége 1 százalékponttal csökkent. Egy százalékponttal javult a kisebb (51-200 m2) üzlettípusok és a drogériák pozíciója.
A gyártói márkák pozíciója nem változott, értékben mért piaci részesedésük továbbra is 36%. A 2016. július és 2017. június között regisztrált közel 14 millió forintos forgalmával a papír zsebkendő a top tíz kategóriába tartozik a Nielsen által mért nyolcvan háztartási vegyi áru és kozmetikum kategória forgalom szerint rangsorában.
Értékben 7%-kal, mennyiség szempontjából 4%-kal többet adtak el a boltok 2016 július és 2017 június között, mint egy évvel korábban. Itt az eladás kevéssé koncentrált: a 400 négyzetméteresnél nagyobb üzletek értékben mért piaci részaránya továbbra is 60%-os. Némileg csökkent a gyártói márkák pozíciója. Piaci részesedésük papír zsebkendőnél – érték szempontjából – 58% a vizsgált időszakban, ez egy százalékpontos csökkenés az egy évvel korábbi azonos időszakhoz képest.
A papírszalvéta forgalma hárommilliárd forint felett mozgott 2016. július és 2017. június között, ez gyakorlatilag egyezik az előző évi azonos időszak forgalmával. Mennyiség szempontjából viszont 3%-os csökkenést regisztrált a Nielsen kiskereskedelmi indexe. Nőtt a koncentráció: 400 m2-nél nagyobb boltoké a forgalom 63%-a (ez egy százalékpontos emelkedés). Ezért a növekedésért a 2500 m2-nél nagyobb boltok piaci részesedésének növekedése felel.
A gyártói márkák részaránya 61%-os értéket tekintve, ez egy százalékpontos csökkenés az előző évi adatokhoz képest.

A Zewa Brand Managere elmondta, hogy az egyre népszerűbb Zewa nedves toalettpapírok ugyanúgy lehúzhatók a WC-ben, mint a hagyományos toalettpapírok. A lapok szétoszlanak a vízben és semmiféle dugulást nem okoznak.
A Zewa nedves toalettpapírjai emellett biológiailag lebomlanak, tehát természetes folyamatok útján lassan, egészen apró részekre esnek szét.
„Nedves toalettpapír kategóriában idén tavasszal egy új Aloe Verás változattal bővült kínálatunk, így már 5 féle változatban érhetőek el a Zewa nedves toalettpapírok” – jegyezte meg Hegedűs Eszter.

Mint megtudtuk, nedves törlőkendő kategóriában két új kategóriát építő terméket vezetett be idén tavasszal az Essity. A Zewa Classic és Protect nedves kéz- és arctörlő kendők ideális megoldást nyújtanak útközben, amikor nincs lehetőség például kézmosásra. Hegedűs Eszter kiemelte: minden Zewa nedves törlőkendő (kéz- és arctörlők, valamint a nedves toalettpapírok is) bőrgyógyászatilag tesztelt.

Kéznél legyen

A háztartások életében jelentősebb szerepük van a háztartási papír kéztörlőknek: a mindennapos főzés, takarítás, illetve a nyaralás során is fontos a használata – egy-egy fertőzést, betegséget megelőzendő.

A Vajda-Papír Trade Marketing Managere elmondta, hogy a papírtörlők esetében például a piaci tendenciákat megfigyelve egyre népszerűbbek az 1 tekercses és úgynevezett duci törlők. Burján Daniella hozzáfűzte: „ezek a termékek nedvszívóképességük mellett praktikusan tárolhatók és ahogy már említettük, az Ooops! márkához illően középről adagolhatóak (CenterFeed)”.

A háztartási papírtörlőknél a tendencia az 1 tekercses, 500 lapos termékek ugrásszerű fejlődését és az egyre nagyobb lapszámú, 2 tekercses kiszerelések iránti kereslet fejlődését mutatja, tudtuk meg Varga Orsolyától, a Vajda-Papír Brand Managerétől.
Háztartási papírtörlőknél a nagy kiszerelésű Jumbo termékek a legkeresettebbek, a piacon a Zewa Jumbo vagy compact termékek a legnépszerűbbek és állnak a toplista élén.
Ebből arra lehet következtetni, hogy fontos, hogy mindig legyen kéznél megfelelő mennyiség, elsősorban a konyhában, „de egyre több helyen használnak a fogyasztók háztartási papírtörlőt, pl. grillezésnél, garázsban, fürdőszobában, háziállatoknál stb.”, jegyezte meg a Zewa Brand Managere.

A kicsiknek is nagyot

A felnőttek mellett a kisgyerekek sem elhanyagolható fogyasztói kör. Burján Daniella szerint a gyermekek imádják a hőseiket, éppen ezért fontos, hogy ne csalódjanak a kedvenc Disney hősükkel ellátott papírtermékek használatakor sem.
„Pontosan emiatt a Disney figurás Ooops! pocket papír zsebkendő termékek 4 rétegűek és praktikus, 10x8 db-os kiszerelésben vásárolhatóak” – magyarázta a Trade Marketing Manager.

A Zewa Kids termékek játékos, gyermekek számára vonzó állatfigurás csomagolással rendelkeznek. A dobozos papír zsebkendők ezen felül 3 dimenzióban kihajthatóak, így még jobban megragadják a gyerekek figyelmét. „Zewa Kids termékeinkkel igyekszünk segítséget nyújtani a szülőknek a gyermekek higiéniára nevelésében” – tudtuk meg a a Zewa Brand Managerétől. Hegedűs Eszter megjegyezte, hogy a Zewa Kids nedves toalettpapír például felválthatja a baba nedves törlőkendőt, amikor már nincs szükség pelenkázásra.

 

 

(TERMÉKMIX - 2017 szeptemberi szám)

hírlevél feliratkozás

newsletter

trendfm

Hipermarketek