Polc
Tipográfia

A vitaminokban dúskáló friss gyümölcsök az őszi-téli szezonban nehezebben ­elérhetőek, azonban a tudatos fogyasztók egész évben odafigyelnek az egészséges táplálkozásra, és a kiskereskedelmi egységekben is kapható vitaminokkal is ­kiegészítik a hagyományos táplálkozást.

Polcsorokon az egészség

A magyar lakosságra egyre jellemzőbb az egészségtudatos életmód, ezt jól tükrözi, hogy mind több vitamint és étrendkiegészítőt adnak el a gyógyszertárakban és a kis­kereskedelmi üzletekben, méghozzá szigorú feltételek mellett. A vitaminok, ásványi anyagok és étrendkiegészítő termékek forgalmazásának alapfeltétele, hogy a gyártó vagy kereskedő rendelkezzen az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet (OGYÉI) egyik főigazgatóságaként működő Országos Élelmezés- és Táplálkozástudományi Intézet (OÉTI) engedélyével. A kiskereskedelmi láncnak pedig bejelentési kötelezettsége van az illetékes önkormányzat felé a kategória forgalmazási igényére vonatkozóan. Továbbá nagyon fontos a szállítási és tárolási feltételek biztosítása. Felmerül a kérdés, mi lehet az oka annak, hogy a változói fogyasztói szokásokkal egyre több vitamin fogy a kiskereskedelmi üzletekben?

Az egészséges életmódra való törekvés kiemelt fontossággal bír napjainkban, hangsúlyozta Maczelka Márk. A SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetője szerint a vásárlók eljutottak arra a szintre, hogy tudják például szelént nem lehet, illetve nagyon nehéz bevinni a szervezetbe a hagyományos táplálkozást folytatva.

„Talán a legfontosabb magyarázat a kérdésre a termék, illetve a dm iránti bizalom” – fogalmazott a dm Kft. marketing és PR menedzsere. Kanyó Roland megjegyezte, hogy az elmúlt évek tapasztalati alapján elmondható, hogy polcokon olyan étrendkiegészítők, gyógyhatású készítmények, gyógyászati célra szánt tápszerek kerültek forgalomba, amelyek egytől egyig megfeleltek a törvényi előírásoknak és magas minőséget képviseltek, illetve képviselnek a mai napig. Mint mondta: mindemellett a szabad polcos jellemző további előnyt jelent. Ezt a tényt egyre inkább felismerték a különböző kereskedelmi láncok is (drogéria, hipermarket, szupermarket stb.), ezért bővítették a termékpalettájukat ilyen irányba.

Szezonfüggés, meg nem is

A kiskereskedelmi forgalomban kapható vitaminok közül elsősorban az egy-egy konkrét egészségi problémát – például szemfáradtság, diabétesz vagy ízületi fájdalom –, illetve a tünetek csökkentését kívánják megoldani a fogyasztók. Emellett főként a betegségek megelőzésére vásárolnak vitaminokat, multivitaminokat és ásványi anyagokat.

Maczelka Márk elmondta, hogy a C-vitamin mellett a magnézium és a multivitamin emelkedik ki a vitaminok közül, és az elmúlt egy-két évben megugrott a D-vitamin iránti kereslet is. Az a tendencia is megfigyelhető, hogy például a C-vitamin esetén a kisebb dózisokról átállt a fogyasztás a magasabb dózisú verziókra. Emellett kiemelhető, hogy a piac elindult a vitamin-kombinációk irányába, mint például a C+D3 vitamin, Mg+B6, Ca+Fe stb. „Összegezve az látható, hogy a fogyasztók gyors és komplex megoldásokat keresnek mind a saját, mind a családjuk számára, és ma már nemcsak tüneti kezelésre, hanem megelőzés miatt is vásárolják a vitaminokat és az étrendkiegészítő készítményeket” – fűzte hozzá a kommunikációs vezető.

Természetesen a dm-nél is a C-vitamin és különböző multivitamin termékek a legkeresettebbek, melyeket szorosan követnek az ásványi anyagokat tartalmazó készítmények (magnézium, kálcium), árulta el Kanyó Roland. „Nem okozok túl nagy meglepetést, ha azt mondom, hogy a C-vitaminok, multivitaminok, megfázásos termékek szezonja októbertől márciusig húzódik” – jegyezte meg a drogériahálózat marketing és PR menedzsere, kiegészítve, hogy áprilistól a fogyókúrás termékek, illetve a sportolást segítő vitaminok, ásványi anyagok forgalma erős. A téli időszak erősebb gyógyszerfogyasztása miatt az emésztés kategóriában szereplő probiotikumok szerepe és fogyása is megemelkedik.

Alapvetően a téli és a nyári időszakban lehet kiugró értékeket mérni egy-egy vitamin vagy vitamin kombináció esetén. A téli, influenzás időszakban a C-vitamin, a D vitamin eladása ugrik meg, míg nyáron a magnézium és a kálcium növekedése látszik, tudtuk meg a SPAR Magyarország kommunikációs vezetőjétől.

A választás élménye

Az önálló polcokon, elkülönített üzletrészben, jól látható módon jelezett vitaminokat nemhiába vásárolják a patikákon kívül is a fogyasztók.

„Első és legfontosabb a már korábban említett bizalom, ami természetesen a nagyobb márkák felé tereli a vásárlókat, de az elmúlt 2 évben egyre erősebb lett az árverseny is a kategóriában” – magyarázta Kanyó Roland. Kevésbé ismert márkák nagyon jó árakkal tudtak maguknak szeleteket hasítani a tortából. A dm marketing és PR menedzserétől megtudtuk: a hirdetések elengedhetetlenek ennél a termékkörnél is. „Ezt értem a saját dm-en belüli hirdetésekre, illetve az országos hirdetésekre. A három tényező (minőség, ár, kommunikáció) egyensúlyban tartása lehet a siker titka” – mondta Kanyó Roland.

Az INTERSPAR hipermarketekben a kiemelt egészséges életmód modulban érhetők el ezen termékek, a SPAR szupermarketekben az üdítőitalok mellett találhatóak meg a vitaminok. A SPAR Magyarország kommunikációs vezetője szerint alapvetően ketté lehet bontani a vásárolt termékek csoportját. Vannak az alacsonyabb ár-érték aránnyal rendelkező úgynevezett bliszteres termékek és vannak a jól brandingelt egyéb termékek. „Az első esetben a vásárló azt keresi, hogy például hogyan tudna a lehető legolcsóbban például C-vitaminhoz jutni, míg a másik esetben a már jól bevált, évek óta használt és ismert brand terméket keresi” – említette Maczelka Márk. Mint megtudtuk, ennél a termékcsoportnál nagyon erős ATL kampányok folynak az októbertől márciusig tartó időszakban, amelyek szintén erősen befolyásolják, hogy milyen vitamin, vagy étrendkiegészítő készítmény kerüljön a kosárba.

 

(TERMÉKMIX - 2017. októberi szám)

hírlevél feliratkozás

newsletter

trendfm

Hipermarketek