Csomagok a fa alatt

Polc
Tipográfia

A karácsonyi csomagok vásárlásakor a fogyasztó összeköti a hasznost a kellemessel, hiszen a személyre szabott csomag megvételével az ajándékozás örömét erősíti. A karácsonyi ajándékcsomagok egyszerre tartalmaznak exkluzív, egyedi és a mindennapok során használt termékeket.

Két legyet egy csapásra

Miközben folyamatosan nő azok aránya, akik a vásárlás előtt utánanéznek egy-egy terméknek, vagyis tudatosabban vásárolnak, a fogyasztók többsége december előtt ritkán kezdi el az ajándékok megvásárlását, sőt, 15 százalékuk az utolsó hétre hagyja. Nem közhely, hanem felmérések által alátámasztott tény, hogy a nők leginkább a szépséggel, háztartással és egészséggel kapcsolatos ajándékokat várják szívesen a fa alá, a férfiak pedig javarészt ezzel is készülnek a hölgyeknek karácsonyra. S bár az Ipsos Zrt. felmérése 2011-ig visszamenőleg azt mutatja, hogy a felnőtt lakosság 86 százaléka néz spórolós ünnepek elé: 42 százalék kisebb értékű ajándékokat keres, harmaduk utánajár, hogy a kinézett ajándékot hol kapja meg a legolcsóbban, míg az emberek egynegyede leértékeléskor, akcióban szerzi be a meglepetéseket. Minden második ember az interneten keres információkat, és egyre többen néznek utána akcióknak, áraknak az ár-összehasonlító oldalakon.

Noha maga az online, interneten történő vásárlás folyamatosan emelkedik, a karácsonyi ajándékvásárlást egy helyen, egy időben szeretik elintézni a fogyasztók, a leggyakrabban választott helyszínek a bevásárlóközpontok, áruházak, szuper- és hipermarketek: tízből hat európai itt szerzi be az ajándékokat. Másodikként a kisebb szaküzleteket, butikokat, ajándékboltokat jelölték meg. A magyar vásárlási hagyományok közé tartozik, hogy szívesen vásárolnak ajándékcsomagokat egy-egy márka kirakodó pultjánál, utcai kereskedőktől, illetve különböző karácsonyi vásárokban.

Adni jó

A NIVEA már évek óta kínál ajándékcsomagokat az év végi, karácsonyi bevásárlások idején. „Az ajándékcsomagok piacán évről évre találkozunk olyan tendenciákkal, melyeket már szinte adottságként kezelünk, hiszen ezek szinte minden évben állandó tényezőnek számítanak” – ismertette a Beiersdorf Kft. marketingvezetője. Jáger Melinda hozzáfűzte, hogy az egyik ilyen az ajándékcsomagok vásárlásának időpontja: jellegéből adódóan a vásárlók a karácsony előtti utolsó héten tesznek a kosarukba ilyen jellegű termékeket, hiszen nem ez a fő karácsonyi ajándék, inkább csak egy kedves kiegészítés a már meglévő ajándékok mellé.

„Minden évben arra törekszünk, hogy vonzó csomagokat kínáljunk a teakedvelőknek, éppen ezért a legnépszerűbb ízeinket használjuk karácsonykor is” – mondta a Jacobs Douwe Egberts Zrt. brand managere. Timkó-Lautner Zsófia megjegyezte, hogy a tapasztalatok szerint a fogyasztók szeretik a változatosságot, többféle szegmensből vásárolnak egyszerre, így egy csomagon belül megtalálható a népszerű zöld vagy gyógynövénytea, fekete tea és a tisztán gyümölcsös tea is.

„Nagyon széles választékkal, több tucat különböző kozmetikai termékeket tartalmazó ajándékcsomaggal készülünk az év végére” – ismertette a Malen Kft. ügyvezető igazgatója, Rátóti Orsolya. Mint megtudtuk, ezek között szerepelnek eddig már bevált, sikeres csomagok és új, idei fejlesztések is. A nemek különböző igényeire is gondoltak, így férfiak és nők számára egyaránt készülnek, jellemzően parfüm, deo, after shave, testápoló, tusfürdő, borotvahab termékek kerülnek összecsomagolásra különböző kombinációban.

Újdonságként idén az egészségtudatos vásárlók számára 0%-os, mindenféle aggodalomra okot adó vegyszer mellőzésével készült termékeket tartalmazó ajándékcsomagokat is kínál a Malen, és ezen belül arcápolási témában is készülnek díszdobozos termék összeállítással.

Timkó-Lautner Zsófia elárulta, hogy a fogyasztók körében közkedveltek azok a csomagok, amelyek a teákon felül valami egyedi, különleges, extra ajándékot tartalmaznak. „Tapasztalatunk szerint a legnépszerűbbek a bögrék, poharak, ezért is készülünk minden évben valami ilyen jellegű ajándékkal” – tette hozzá a Jacobs Douwe Egberts brand managere. Mint mondta: a fogyasztók szeretik a praktikus, hétköznapokban használható tárgyakat, például a mézadagló is a mindennapjaikban nyújt számukra segítséget.

„Idén négy különleges teacsomaggal készülünk fogyasztóinknak, melyek közül egy kizárólag a Tesco üzletekben lesz elérhető” – mondta el Timkó-Lautner Zsófia. Ez a Tesco exkluzív csomag egy régebbi emléket idéz: a Pickwick reklámokból megismert és évekkel ezelőtti csomagokban is szereplő, közkedvelt eper alakú kancsó mellé most hasonló külsejű bögrét kínálnak.

Ezen kívül a kínálatban ismét szerepel az anyagában mintázott, letisztult bögrét tartalmazó csomag, hogy a család többi tagja számára tovább tudják bővíteni a bögre gyűjteményüket a fogyasztók. Tavaly az egyik legnépszerűbb, egyedi ajándék idén szélesebb körben lesz elérhető: egy teakínáló készlet a legkedveltebb ízekkel feltöltve, mely mellé egy üveg, macialakú mézadagoló pumpát adunk. „Idén is el­maradhatatlan tagja a karácsonyi kínálatunknak a Teaválogatás, melybe hat ízt csomagoltunk, többféle típusból a zöldteától a gyógynövény teáig” – egészítette ki Timkó-Lautner Zsófia.

Férfias ajándékok

Noha az elmúlt években sokat változott a fogyasztói magatartás, még ma is igaz, hogy a férfiak különösen rossz ajándékvásárlónak tűnnek, és több mint 30 százalékuk nem tervezi ajándék vásárlását. Az ajándékozók döntően ruházati cikkeket, alkohollal, kávéval vagy teával társított előre csomagolt ajándékokat, kozmetikumcsomagokat és könyveket keresnek.
Az Ipsos felmérése alapján úgy tűnik, hogy a férfiak többsége tudja, mi kell a nőknek, hiszen több mint 50 százalékuk egészséggel és szépséggel kapcsolatos ajándékban, illetve ajándékcsomagban gondolkodik vásárlás közben.

 Vegyiáru kategóriák karácsonyi ajándékcsomagjai:
Emelkedett a magasabb árszínvonalú csomagok aránya

Vegyiárukat tartalmazó karácsonyi ajándékcsomagokból több mint 3 milliárd forintért kétmillió darabot adott el a kiskereskedelem 2016. november-decemberben. Értékben 4%-kal csökkent a bevétel az előző év hasonló időszakához képest. Mennyiség szempontjából pedig 7%-kal csökkent a bolti forgalom. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen elemzése.
A vizsgált kategóriák közül kiemelkedően legkedveltebb évek óta a tusfürdő, utána pedig a dezodor. A megajándékozottak tíz csomag közül nyolcban találhattak tusfürdőt, hatban pedig dezodort.
Legjobban fogynak az 1000-1499 forint közötti ajándékcsomagok, amelyek elvitték a teljes forgalom 35%-át tavaly november-december során. Itt némi csökkenés tapasztalható a tavalyelőtti szezon 40%-ához viszonyítva.
Emelkedett viszont a 2000 forintos és drágább összeállítások részaránya, összesen 38-ról 44%-ra.
Értékben a tusfürdő vezeti az ajándékcsomagokban lévő árucikkek  rangsorát, a dezodor előtt nem sokkal. A két termékre együttesen 56% jutott az ajándékcsomagok összes költéséből legutóbb november-decemberben. Harmadik a testápoló krém 10%-os részesedéssel.
Figyelemre méltó, hogy erősen koncentrált az ajándékcsomagok forgalma. Tavaly a hipermarketek 51%-os piaci  részesedést értek el az értékben mért forgalomból, az utolsó két hónap alatt, míg a drogériák 41%-ost.

ajandekcsomag tabla

Mint megtudtuk, az eladási számok azt mutatják, hogy jellemzően a hölgyek vásárolnak ajándékcsomagokat: mind a hipermarketekben, mind pedig a drogériákban a férfi ajándékcsomagok fogynak jobban.

Jáger Melinda elárulta, hogy a férfiaknak és a hölgyeknek szánt ajándékcsomagok között is a tusfürdő-dezodor párosítás a legnépszerűbb, hiszen ezek ára nagyon kedvező, sokszor a piacon elérhető szépségápolási ajándékcsomagok átlagára alatt van.

„Az eddigi tapasztalataink alapján elmondható, hogy ajándékcsomagok tekintetében a vásárlók kifejezetten árérzékenyek” – jegyezte meg a Beiersdorf marketingvezetője, hozzátéve, hogy ennek oka szintén az ajándék jellegéből adódik, hiszen más ajándékokra már elköltötték a pénzüket a vásárlók, olcsó, de mégis hasznos meglepetést keresnek kiegészítésként.

„Tapasztalataink szerint a hölgyeknek szánt termékeknél keresettek a parfüm + dezodor összecsomagolások mellett a tusfürdő + testápoló párosítások is, de emellett idén arcápolási termékekkel is készülünk” – említette a Malen ügyvezető igazgatója.

Ár-szín-vonal

Nem sokat változott az elmúlt években a karácsonyi ajándékokra szánt összeg. A magyar fogyasztók átlagosan 30-33 ezer forintot szánnak karácsonyi ajándékra, egy megajándékozottra átlagosan 6-10 ezer forintot költenek, ám a tapasztalatok szerint az ajándékokra szánt összeg a vásárlás hevében még emelkedhet. Minden harmadik megkérdezett mindössze 10 ezer forintból, vagy annál is kisebb összegből gazdálkodhat, azok aránya pedig, akik 100 ezer forintnál is többet szánnak a karácsonyi ajándékokra, mindössze 4 százalék.

Rátóti Orsolya tapasztalata szerint karácsonykor mindenki egy kicsit jobban a pénztárcájába nyúl, de azért ilyenkor sem tűnnek el az árérzékeny vásárlók. A kevésbé tehetősek számára az ünnepek ideje alatt is fontos szempont marad az ár.

„Fontos, hogy őket is megfelelő színvonalú és küllemű ajándékcsomagokkal tudjuk kiszolgálni” – hangsúlyozta, hozzátéve, hogy akik a hétköznapjaikban is megszokták a márkás termékek használatát, esetleg letették a voksukat bizonyos márkák mellett, azok karácsonykor is ezeket a termékeket fogják elsősorban keresni.

A Jacobs Douwe Egberts brand managere elárulta, hogy mint az év többi részén, karácsonykor is fontos az ár, ezért igyekeznek úgy képezni az árakat és úgy összeállítani a csomagokat, hogy többféle árkategóriában mindenki megtalálja a kedvére valót.

Az ismert, egész évben népszerű márkák csomagjai a szezonban is közkedveltek. „A megbízható márkanév alatt kínált változatos ízeket, díszes csomagokat előnyben részesítik a fogyasztók, de nyitottak az újdonságokra is, hiszen az innováció nagyon fontos a tea kategóriában” – jegyezte meg Timkó-Lautner Zsófia.

A két-három terméket tartalmazó csomagok teszik ki a piac nagy részét, de emellett a NIVEA is kínál ún. kényeztető csomagokat, amelyek megvásárlásával a fogyasztók több kategória legjobb termékeihez juthatnak hozzá igen kedvező áron.

„A fogyasztók direkt elérése érdekében vásárláshelyi promóciókkal növeljük a NIVEA márka és ajándékcsomagjainak ismertségét” – egészítette ki Jáger Melinda.

Ünnepi díszbe öltözve

A gyártók és a forgalmazók minden évben nagy hangsúlyt fektetnek a karácsonyi csomagok igényes, trendi designjára. „Nagyon fontos a vonzó, dekoratív csomagolás, hiszen egyrészt ezeket a termékeket ajándéknak veszik a vásárlók, így egy szép, igényes külső sokkal értékesebb, másrészt a karácsonyi ajándék kavalkádban a polcokon, másodkihelyezéseken is szeretnénk kitűnni a tömegből” – hangsúlyozta Jacobs Douwe Egberts brand managere.

Idén is a legtöbb kereskedelmi láncban megtalálhatóak a Pickwick karácsonyi csomagok, hiszen minél szélesebb körben szeretnék ezeket eljuttatni a fogyasztókhoz.

„Az eperalakú bögrét tartalmazó ajándékcsomagunk idén csak a Tesco áruházakban lesz elérhető” – Timkó-Lautner Zsófia.

A csomagolás kozmetikai termékek esetében mindig nagyon fontos, de ebben a kategóriában talán még kiemeltebb szerepet kap. Mindenki szeretne a szeretteinek tetszetős, jó minőséget sugalló, ízléses ajándékot adni.

„Saját tapasztalatunk szerint a díszdobozok igen kedveltek, ezekből többféle kivitelből is választhatnak vásárlóink.” Rátóti Orsolya hozzátette, hogy népszerű praktikusságánál fogva a füles doboz vagy a könnyen becsomagolható hasáb formájú dobozos kiszerelés.

 

(TERMÉKMIX - 2017 októberi szám)

 

hírlevél feliratkozás

newsletter

trendfm

Hipermarketek