Polc
Tipográfia

A változó fogyasztói szokások ellenére a virsli tartja magát, és az ünnepi szezon, kiváltképp a szilveszter egyik slágerterméke.

 Milyen a jó virsli?

A magyar fogyasztók egyik mindennapi étele, a virsli nagy múltra vezet vissza, Pesti vizit című cikkében ­Krúdy Gyula például így ír a XIX. század végi városi képről: „Pestnek akkoriban császárzsemlye-, frissen csapolt ser- és virsliszaga volt.” Vagyis a virsli már akkor is a hagyományos étrend része volt, sőt, a frankfurti virsli állítólag II. Ferencnek és Ferenc Józsefnek is a kedvenc ételei közé tartozott. A magyar népi étkezés hagyományai szerint régen a disznótorosból megmaradt ételeket fogyasztották újév napján. A virsli szilveszteri menübe kerülése már modern, városi hagyomány; a német étkezési kultúra hatása.

De milyen is a jó virsli? Krúdy szerint a szaftos roppanós tormával, de a szakértők amondók: a virslit mindenki másképp szereti. Nem mindegy, hogy egy fogyasztó inkább a fűszeres ízeket kedveli-e, vagy a natúrabbat, a sertéshúst, marhát vagy a baromfit. A gyerekek esetében kifejezetten fontos, hogy a kevésbé fűszeres, natúr ízvilág domináljon, mindamellett, hogy a kiválasztott virsli magas – 80 százalékos – hústartalommal, esetleg további hozzáadott értékkel rendelkezzen. Ezeknek a termékeknek az alapanyaga a prádnak nevezett húspép, amihez szalonnát, fűszereket, sót és egyéb ízesítő anyagokat adnak – a húspép íze mellett a bors-, fűszerpaprika és enyhe sós íz érezhető –, majd bélbe töltik és hőkezelés, füstölés után érik el végleges formájukat.

A fogyasztók számára az az elsődleges szempont, hogy magas legyen a hústartalma, amire ma már nagyobb esély van, hiszen a Magyar Élelmiszerkönyv módosítása szerint már csak a magasabb hústartalommal készülő termékek kerülhetnek forgalomba.

A Magyar Élelmiszerkönyv pontos meghatározása szerint a virsli jelenleg „legfeljebb 26 mm átmérőjű, természetes vagy műbélbe töltött húspépet (prádot) tartalmazó, főzéssel hőkezelt, füstöletlen, füstölt vagy füst ízesítésű homogén metszéslapú termék. A jelölés szempontjából a hústartalomnak a késztermékre vonatkoztatva legalább 51 százaléknak kell lennie”. A csontokról mechanikusan lefejtett hús mennyisége ezen felül a késztermékre vonatkoztatva legfeljebb 10 százalék lehet.

Virslivel ünneplünk

A virsli továbbra is az egyik legnépszerűbb feldolgozott hústermék, azonban fogyása egyre inkább koncentrálódik az év végi ünnepi szezonra, és november-decemberben súlyosan megugrik a szilveszteri buli elmaradhatatlan slágerterméke, a virsli kiskereskedelmi forgalma. Decemberben egy vásárlás alkalmával a háztartások több mint fele vásárol belőle harmadával többet, összesen 80 dekagrammnyit. Ilyenkor még azok is vesznek virslit, akik egyébként egész évben nem vásárolnak belőle.

Varga Diána dietetikus szerint a baromfi-készítmények közül érdemesebb az enyhén füstölteket választani, mert ezeknek az íze karakteresebb. A drágább, bőrös, juhbeles, vagy frankfurti virsli emlékeztet leginkább a klasszikus bécsi fajta ízéhez. A húskészítmény minősége nemcsak attól függ, bélbe vagy műanyagba töltik-e, hanem, ahogy már említettük, attól is, hogy mi van a töltelékanyagban.

„Cégünk jelentős növekedést tapasztalt az elmúlt évben, ami az eladásokat illeti (2016 vs. 2015)” – tudtuk meg Erdei Orsolyától, a Kaiser Food Kft. trade marketing specialistájától. A kategória egyértelműen azt a trendet mutatja, hogy a fogyasztók igénye a magasabb minőségű termékek irányába tolódik.

„Év közben is jelentős a virsli forgalom, de nyilvánvalóan a szilveszteri idő­szak az évi eladásoknak nagy részét adja (20%)” – jegyezte meg Erdei Orsolya, hozzáfűzve, hogy ebben az időszakban termékkörüket tekintve leginkább a jó minőségű Kaiser baromfi virslik fogynak (Party virsli). A téli ünnepi szezonban mindegyik virslitermék jól fogy, ám a decemberi kiugró szezongörbétől eltekintve a virsli egy egész éves termék, fogalmazott a Wiesbauer-Dunahús Kft. kereskedelmi vezetője. Kazai Zsolt hozzáfűzte, hogy évek óta dinamikusan növekszik a húsüzem termékeinek év közbeni forgalma is, amit egy-egy akció jelentősen megnövel.

„Egyaránt kimagasló fogyása van mindkét stratégiai termékünknek, így az egy kilogrammos Bécsi hosszú virslink­nek és a 2x200 grammos Prémium Bécsi virslinek” – ismertette Kazai Zsolt, hozzáfűzve, hogy mindemellett ebben az időszakban nagy a kereslet az összes többi Wiesbauer-virslire is, így a Sacher virslire és a borjú és frankfurti virslire egyaránt.

„Jelenlegi szortimentünk már a piac összes szegmensét lefedi, de például a kiszerelések változatossága mindig jó figyelemfelhívó lehetőség a gyártók és a fogyasztók számára is.
A Kaiser Food idén első ízben jelenik meg az ünnepi, XXL-es kiszereléssel, ami most partner specifikus ugyan, de hisszük, hogy van relevanciája és jövőre már országos promóció válik belőle” – említette a Kaiser Food trade marketing specialistája. Ami az innovációkat illeti, mint megtudtuk, ez egy meglehetősen tradicionális kategória, talán a fogyasztók is nehezebben barátkoznak meg az újításokkal, bár lassan-lassan azért be tudják fogadni azokat, kiváltképpen, ha jó minőséggel és kedvező árral is párosul.

Virsli az asztalon

Stabil a fogyasztás a virsli piacán

Közel 33 ezer tonnát vásároltak a magyar fogyasztók az egyik legjobban keresett húskészítményből, a virsliből a 2016. augusztus–2017 júliusi időszak alatt. Ez a kategória közel 38 milliárd forint bevételt hozott az üzleteknek, ami 14 százalékot jelent a feldolgozott hús 267 milliárd forintos teljes piacán belül. Virslinél értéket tekintve plusz 2 százalékot regisztrált a Nielsen kiskereskedelmi indexe egyik kumulált évről a másikra. Ezzel egy időben mennyiséget tekintve 39 ezer tonna stabil fogyasztást jelent az előző időszak hoz képest. Kiemelkedő a decemberi ünnepi szezon forgalma, ami 2016-ban az éves virsli eladás 11 százalékát adta. Az önkiszolgáló és a csemegepultnál történő értékesítés megoszlása a teljes forgalomból tovább koncentrálódott: Értéket tekintve 80 százalék jutott az önkiszolgálóra, ami egy százalékponttal magasabb a tavalyi hasonló időszakhoz képest, a forgalom 20 százaléka pedig a csemegepultnál realizálódott legutóbb augusztus–július között. Ha a bolttípusok súlyát nézzük, akkor a trendek azt mutatják, hogy a virsli értékben mért forgalmának több mint felét két csatorna viszi el: Diszkontra stabilan 31, hipermarketekre pedig 25 százalék jutott a legutóbbi két augusztus-július kumulált év során. Ezzel egy időben valamelyest gyengült a gyártói márkák pozíciója: a virsli értékben mért eladásából piaci részesedésük 60 százalékról 59-re csökkent.

A Kaiser Food trade marketing specialistája úgy véli, hogy a virslit mindenki vásárolja. Van, aki rendszeresen, mert beépült a heti menübe, van, aki csak akkor, amikor gyorsan elkészíthető ételre van szüksége, mert nincs ideje főzni. „Mivel a gyerekek nagyon kedvelik például a hot dogot, amit nagyon könnyű elkészíteni, anyukák is rendszeresen vásárolják fiatalabb gyermekeiknek. De olyan fogyasztó is akad, aki csak ’kiegészítő’ hozzávalóként fogyasztja: pl. lecsóba, rakott krumpliba, salátába” – jegyezte meg Erdei Orsolya.

„A virsli egy demokratikus termék. Egyaránt fogyasztja öreg és fiatal, férfi és nő, vidéki és városi” – hangsúlyozta Kazai Zsolt. A Wiesbauer-Dunahús kereskedelmi vezetője szerint mára teljes mértékben igaz, hogy a vásárlások során a fogyasztók egyre inkább a minőségi termékeket választják. A fogyasztók egyre tudatosabban vásárolnak és figyelnek az összetevők mellett a termék ár-érték arányára és a megbízható, ismert gyártókra.

Varga Diána dietetikus szerint a szélesedő választékból minden fogyasztó megtalálja a neki megfelelő terméket. Mint mondta: az igazi, finom virsli titka, hogy színhúsból készül. Ezt a véleményt támasztják alá a Termékmix által megkérdezettek is.

A Kaiser Food trade marketing specialistája szerint a jó virsli elsősorban megfelelő hústartalommal rendelkezik – sokat javult a helyzet az 51%-os hústartalomra vonatkozó rendelettel -, roppanós és ehető műbeles.

„Jó virsli az, ami ízlik” – mondta a Wiesbauer-Dunahús kereskedelmi vezetője, hozzátéve, hogy ehhez jó minőségű alapanyagra van szükség, megfelelő fűszerekre és gondos, hozzáértő gyártásra. Kazai Zsolt az egészségtudatos, illetve ételallergiával küzdő fogyasztóknak is ajánlja bármely Wiesbauer terméket, így a virsliket is, „hiszen minden termékünk szója-glutén- és laktózmentes”.

 

(TERMÉKMIX - 2017 novemberi szám)

 

 

hírlevél feliratkozás

newsletter

trendfm

Hipermarketek