Polc
Tipográfia

A sportos életmódot követő, egészségtudatos fogyasztói trendek erősödésére reagálva az élelmiszeripar folyamatosan új, innovatív termékekkel jelentkezik.

Növekvőben a sportos életmódot élő fogyasztók tábora

A táplálkozással és a testmozgással kapcsolatos egészség­magatartások az élelmiszergyártókat mindig érdekelte. A ­Pécsi Tudományegyetem (PTE) 2015-ben Dudás Katalin közgazdász által végzett, Az egészségtudatos vásárlói magatartás jellemzői címet viselő kutatása szerint a felnőtt magyar lakosság negyede sportol legalább havi rendszerességgel, ami a táplálkozásukra is kihat. Ugyanakkor előremutató, hogy a kutatás szerint a felnőtt magyar fogyasztók alapvetően még alacsony szintű egészségtudatossága ellenére már egyre nagyobb az igény az egészséges életmód megvalósítására és a valóban egészségtudatos fogyasztóvá válásra. Ezt a folyamatot a PTE kutatása is hangsúlyozza, miszerint „nemcsak a magasabb jövedelműek körében, de minden fogyasztói rétegben megfigyelhető, hogy jelentős összegeket költenek az egészség megőrzésére és visszaszerzésére”.

Az étel- és italfogyasztás rendkívüli jelentőségű lett az egészségtudatosan élők vagy akár hobbi szinten sportolók erőnlétének elérésében is. A táplálkozás mindenre hatással van, a teljesítőképességtől a regenerálódás gyorsaságán át a pihenésig. A 20. századi futballisták mérkőzés utáni lakomájából ritkán hiányzott a bor, a steak vagy a sült krumpli, de manapság sokkal inkább sportitalokat fogyasztanak szomjoltónak és hajdinasalátát esznek friss ételekkel. A sportos életmódot élő, általában a termékkategóriák iránti nyitottabb fogyasztók elvárásai között szerepel a teljesítőképesség fokozása, az izmok regenerálódása, az oxidatív stressz csökkentése. 

Kutatásában Dudás Katalin kitér arra, hogy az ún. funkcionális élelmiszerek fogyasztásával konkrét egészségügyi haszon származik, „szemben a hagyományos, nem módosított élelmiszerekkel”. A termékek „olyan természetes eredetű élelmiszer-összetevőket tartalmaznak, amelyek kedvezően hatnak a szervezet fizikai és szellemi tevékenységére és csökkentik a betegségek kialakulásának általános kockázatát”. Mivel az egészségtudatos fogyasztói szegmensekre egyre inkább jellemző, hogy kerülik az élelmiszeripari tömegtermékeket, és tudatosan keresik a magasabb hozzáadott értékkel rendelkező, különleges minőségű, speciális táplálkozási igényt kielégítő termékeket, az élelmiszergyártók számára világszerte megéri funkcionális élelmiszerek fejlesztésével foglalkozni.

Apenta+ Víz extrákkal

Az italgyártók, reagálva a változó trendekre és fogyasztói igényekre, folyamatosan újabb innovatív termékekkel állnak elő. A fogyasztók ma az elvárásoknak megfelelő ár-érték arány mellett a termékújdonságokban a jó ízű, hatékony és egészségesebb termékeket keresik. A mai ízesített vizet és szénsavas üdítőitalt fogyasztók egyre tudatosabban választanak üdítőt.

Az új generációs italoknak többet kell nyújtaniuk a szomjoltáson felül annak érdekében, hogy racionális választások esetén se kelljen lemondani róluk. „Ezen igények hívták életre évekkel ezelőtt az üdítőitalok, ásványvizek kiegészítését vitaminokkal, ásványi anyagokkal, illetve egyéb összetevőkkel” – magyarázta Halász Gábor, a Maspex Olympos Kft. brand managere.

A funkcionális italok az egyik legdinamikusabban növekvő üdítőital kategória világszinten, mely lendületet az ilyen típusú italok növekvő elemszáma is igazolja. A trendekre reagálva, 2018-tól a természetes ásványvízzel készülő Apenta portfóliójában is megtalálhatóak a funkcionális italok, 750ml-es kiszerelésben. Halász Gábortól megtudtuk, hogy az Apenta+ szénsavmentes funkcionális italok vitaminokkal, ásványi anyagokkal és növényi kivonatokkal egészítik ki a hidratálást. Az új, egyéni fogyasztásra szánt termékcsaládnak 3 tagja van: Focus, Antiox és Fit.

Nem csak a sportos életvitelűeknek

A megfelelő mennyiségű folyadékbevitelre minden évben számos felmérés és kampány igyekszik felhívni a figyelmet. A fogyasztók a termékekből ma már nemcsak az ásványvíz szénsavtartalma alapján választhatnak, hanem számos „személyre szabott” alkoholmentes ital közül. Az Apenta+ termékcsalád mindhárom termékének címkéjén található néhány infografika, amelyek segítenek beazonosítani, hogy milyen élethelyzetre ideális a termék. „A címkék front oldalán egy kissé tudományosabb stílusban, nagy méretben megtalálhatóak a legfontosabb, termékhez adott vitaminok, ásványi anyagok, kivonatok. Ezek az összetevők nem csak a sportos életvitelűeknek ajánlottak, hiszen az egészségesebb életmódban kiemelt szerepben van több, már említett összetevő is” – ismertette a Maspex Olympos brand managere, hozzátéve, hogy az Apenta+ termékek alternatívát nyújtanak egy komplexebb hidratálásra. Erre a tulajdonságra mutat rá a termékcsalád szlogenje is: Víz. Extrákkal.

Az „extrák” ez esetben nem kizárólag a sportolók teljesítményfokozásáról szól. „Az Apenta+ Focus-ban lévő B-vitaminok és cink segítenek abban, hogy mindig fókuszban maradjunk” – árulta el Halász Gábor, hozzáfűzve, hogy a vitaminok mellett ginkgo és guarana kivonatot is tartalmaz az ital. A jobb koncentrációban partner a B3-, B6-, B12-vitamin, melyek hozzájárulnak a fáradtság és a kifáradás csökkentéséhez.

Az Apenta+ Antiox jelszava: Vitaminokkal a szépségünkért, kisugárzásunkért! Az energiaszegény termék szelénnel, cinkkel, E- és C-vitaminnal van kiegészítve, melyek között többről is köztudott antioxidáns tulajdonsága. Ezen felül a szelén hozzájárul a köröm és a haj normál állapotának fenntartásához.  

Az Apenta+ Fit a termékcsalád energiamentes, mégis kitartó tagja, ami jól jön, ha egy kis plusz lendületre van szükség a nap folyamán. A B-vitaminok és a C-vitamin segít formában maradni. Továbbá palackonként 750mg L-karnitint is tartalmaz az ital.

Mint megtudtuk, a termékek listázása folyamatosan zajlik, és számos kereskedelmi partner kínálatában megtalálhatóak már. A kiskereskedelmen felül az Apenta számára egy új területen, már több budapesti edzőteremben is kapható Apenta+.

Üdítően frissítő

Nem csak a nagy meleg hat kedvezően az alkoholmentes italok fogyasztásának növekedésére. Bár a tartós kánikulában – a tapasztalatok alapján – a fogyasztás mintegy harmadával nő, az év bármely időszakában, testmozgástól függően fontos a folyadékpótlás – áll a Magyar Ásványvíz, Gyümölcslé és Üdítőital Szövetség közleményében. Bikfalvi Istvánné, a szövetség titkára szerint a javasolt folyadékfogyasztás átlagos időjárási körülmények között napi 2,0–2,5 liter, a sportolás idején ennek akár a dupláját is célszerű meginni. A sportos életmód, illetve az aktív sportolás alatt az egészség megőrzése és a teljesítmény szinten tartása végett kiemelten fontos a szervezet vízigényének kielégítése. 

A napi normálisnak tartott folyadékvesztés mellett akár már egy óra hosszat tartó intenzív sportolás is plusz 1,5 liter folyadékveszteséggel jár. Jó tudni azt is, ha változatosan iszik vizet, gyümölcslevet, üdítőitalt az ember, többet tud inni, és a gyümölcslevek, üdítőitalok fogyasztásával, amelyek 90–95 százaléka víz, így nemcsak az elveszett folyadék pótolható, hanem egyéb hasznos anyag, vitaminok, rostok is jutnak a szervezetbe.

A hazánkban kapható sportitalok – Vitalade, Apenta+, Active 02, Watt isotonic sportdrink energiaital, Gatorade, Powerade, Aptona stb. – a víz, a cukor és az elektrolitok kombinációjából állnak, amik sportolás után feltöltik és egyensúlyba hozzák a szervezetet, de akkor is segíthetnek, ha a testmozgás hosszabb ideig tart, vagy valamely tevékenység miatt többet izzad valaki. A sportitalok hatásukat tekintve hasonlóak az energiaitalokhoz, de a legalapvetőbb különbség, hogy az energiaitalok elsősorban az agyműködést serkentik, míg a sportitalok a fáradtságérzetet csökkentik, felfrissítik a szervezetet. Mint megtudtuk, egy sportitallal szemben az elsődleges fogyasztói elvárás, hogy egyformán tartalmazzon gyorsan és lassan felszívódó szénhidrátot, valamint ásványi sókat, továbbá nem elhanyagolható az élvezeti értéke sem.

A sportitalokat edzés alatt célszerű fogyasztani, mielőtt még a szomjúság jelentkezik. Ellentétben az egyéb táplálék-kiegészítőkkel, amelyek nem mindenkinek egyformán jók, sőt, adott esetben túladagolást is okozhatnak, a sportitaloknak nincs ellenjavallata. Nemcsak élsportolóknak ajánlhatók, hanem hobbiszinten sportolóknak is, sőt, minden olyan esetben, amikor nagy megterheléssel járó fizikai munkát végez valaki, vagy nagy melegben dolgozik, védőitalnak is megfelelő.

 

(TERMÉKMIX - 2018 áprilisi szám)

hírlevél feliratkozás

newsletter

Hipermarketek