Polc
Tipográfia

A tavaszi-nyári idényben folyamatosan nő a grilltermékek, -húsok, -fűszerek, -szószok és a grillezéshez kapcsolódó áruk iránti kereslet.

Ha csak a számokat vetjük össze, akkor nemcsak a magyarok, de még az olaszok is erősen lemaradnak a barbecue ős­hazájától, az Egyesült Államoktól, ahol évente 2,7 milliárd közös sütést rendeznek és a családok nyolcvan százaléka rendelkezik grillezővel – ez mellesleg összességében évi négymillió dolláros üzlet az ágazatnak. Noha Keleti Marcell, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) élelmiszeripari igazgatója szerint a fogyasztók a grillezéshez is egyre inkább a magyar terméket részesítik előnyben, szívesen kipróbálják a nemzetközi ízeket és termékeket is.

A vevőket a vásárlás során egyszerre több minden befolyásolja. A minőség, az ár, az információszolgáltatás, az előállítás technológiája, az iparági speciális előírások, a kulturális tényezők stb. A vevők egyfajta bizalommal vannak a kiskereskedők iránt, hiszen a kívánt termékről a fogyasztás/használat során szereznek pontos tapasztalatot. Törőcsik Mária közgazdász szerint alkalmi fogyasztású készítményekről lévén szó, a grilltermékek esetében nagyon fontos a frissesség, a minőség, a többfunkciós használat stb. A szabadtéri környezetben való sütéshez ma a kiskereskedők nemcsak valódi szabadtéri kiegészítő termékeket kínálnak, hiszen akár a konyhában is elkészíthetők a megvett grillerek.

Színes termékkínálat a Lidl áruházakban

A Lidl Magyarország áruházaiban a tavaszi-nyári időszakhoz kapcsolható több szezonális termék is megtalálható a polcokon. Ezek közül a Lidl termékkínálatában több éve már fontos szerepet töltenek be a grilltermékek. A Lidl Magyarország vállalati kommunikációs vezetője, Tőzsér Judit elárulta, hogy a grill szezonja április 1-jével indult az áruházlánc üzleteiben, és az idei évben is színes termékkínálattal és újdonságokkal várja vásárlóit mind az élelmiszerek, mind pedig a non-food termékválaszték tekintetében.„A vásárlók körében a tavalyi évben, mondhatni, már hagyományosan, a baromfihúsok és a sertéstarja különböző pácolásban kínált változatai voltak a legkedveltebbek, melyeket a grillkolbászok és virslik követtek” – ismertette Tőzsér Judit, hozzátéve, hogy az idei évben az áruházlánc szélesíti a grillhúsok termékkínálatát mind a húsok fajtáiban, mind pedig az elérhető ízvilágok tekintetében. Mint megtudtuk, idén az említett húsokon túl grillsajtok és halak is várják a vásárlókat.
 „A Lidl Magyarország vásárlói a hagyományok őrzése mellett szívesen nyitnak az újdonságok felé, amit az áruház­láncban a garantált kiváló minőség mellett tehetnek meg” – fogalmazott a vállalati kommunikációs vezető, aki elmondta: a már megszokott ízeket kereső vásárlók sem lesznek majd csalódottak, idén is lesz mustáros-marinált tarja vagy dijoni mustáros csirkemellfilé a termékkínálatban.

Nem elhanyagolható kiegészítők

A grillhúsok, pácok, fűszerek, fűszersók és szószok mellett a Lidl 1 kg-os kiszerelésű krumpli- és káposztasalátát is kínál, öntetek tekintetében pedig balzsamecetes, mézes-mustáros és cézárízesítéssel, illetve saláta-fűszerkeverékekkel is színesíti a palettát, melyek kiváló kiegészítői a sütögetésnek.„A grill és bográcsozás kedvelői nem csak ételek, de eszközök tekintetében is sokszínű választékkal találkozhatnak a tavaszi-nyári szezonban a Lidl Magyarország áruházaiban” – említette Tőzsér Judit. Grillezéshez többek között gömbgrill és öntöttvas grill-lapok, valamint tárcsák, bográcsozáshoz zománcozott és rozsdamentes bográcsok is elérhetők lesznek különböző méretekben, praktikus kiegészítőkkel.

Extrém és hagyományos ízek a SPAR áruházakban

A tavaszi, nyári, őszi szezonban is megnő a grilltermékek iránti kereslet. A grill tekintetében a szezon a tavaszi hónapokban kezdődik, a csúcsidőszak maga a nyár és a levezető időszak az őszi hónapokra tehető” – árulta el a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetője. Maczelka Márk hozzátette, hogy a téli időszakban csökkentett szortimenttel, de jelen vannak a grilltermékek a SPAR-áruházak polcain.

A kommunikációs vezető úgy látja, hogy a vásárlók nyitottak az új, akár extrém ízekre is, azonban a hagyományos ízvilág adja még mindig a forgalom legnagyobb részét. A SPAR saját márkás újdonsága is a különleges ízek kedvelőit kívánja megszólítani, illetve meggyőzni. „Az idei évben két új extrém ízzel szeretnénk elindulni: az egyik a sertéstarja sörös ízben, illetve a sertéstarja juharszirupos ízben” – mondta el Maczelka Márk.

A SPAR-áruházakban széles termékkínálattal várják a vásárlókat – többek között REGNUM pikáns, csípős, magyaros, chilis stb. fűszerezésű grillhúsokkal, grillkolbászokkal. Mint megtudtuk, az áruházakban idén is 13 pultos és 18 csomagolt, fűszerezett grillterméket – hagyományos és új ízeket is – biztosítanak a vásárlóknak. A kínálatban szerepel a hagyományos sertéstermékek mellett bárány- és borjútermék is. 
„A grilltermékek tekintetében kiemelt szerepet kap a Prémium kategóriás REGNUM marha, illetve az ANGUS érlelt marhasteak. Továbbá meg kell említeni a háromféle ízben kapható érlelt ANGUS szuvid marhacombsteaket is” – ismertette Maczelka Márk.

Grillfűszerek és -szószok a polcsorokon

„A SPAR-hálózatban a grillszezonra a fűszereken kívül rendkívül széles választékban kínálunk grillszószokat is” – említette a SPAR kommunikációs vezetője, hozzáfűzve, hogy az utóbbi időben mind a fűszerek, mind a szószok terén sikeresnek számítanak a BBQ és a különböző csípősségű chiliszószok és természetesen az alapfűszerek.

Az áruházakban a fentieken túl a húsokhoz való fűszereken kívül biztosítanak halakhoz és grillzöldségekhez speciális ízesítésű termékeket, de vannak a szortimentben hamburger-fűszerkeverékek is.

A saláta gyors és könnyű elkészítését segítik a salátaöntetek, amelyeknél megtalálhatóak a kínálatban a poralapú salátaöntetek elkészítéséhez alkalmas termékek, melyek lehetnek joghurt- vagy olaj alapúak, tudtuk meg Maczelka Márktól. A salátaönteteknél a legkedveltebb a cézárízesítésű, de sokan keresik a fokhagymás, kapros ízesítésűt is. 
„Figyelve a speciális étrenddel étkező fogyasztókra, a választékunkban található gluténmentes salátaöntet is” – hangsúlyozta a SPAR kommunikációs vezetője, akitől megtudtuk, hogy a kész salátaönteteken kívül megfigyelhető a nyári szezonban a különböző salátaecetek és balzsamecetek forgalmának növekedése is.

A hazai beszállítókra is támaszkodik az ALDI

A grillfanok a „slow food” hívei, vagyis a konyhaművészetben és az étkezésben a rafinériát, a minőségi alapanyagokat és a lassú élvezetet részesítik előnyben a gyorséttermi stílussal szemben. 
A grillételek vásárlásakor a fogyasztók a frissesség mellett nemcsak a hús, a zöldségek stb. árát nézik meg, hanem a minőséget is. Az ALDI is felkészül a grillszezonra: friss húsok, hentesáruk és sajtok, valamint szószok széles választékával várják a vásárlókat, az áruházlánctól megszokott kiváló ár-érték aránnyal.

Mint megtudtuk, az ALDI-áruházakban a grillkolbászokból ötféle termékcsalád is elérhető. 
„A 275, illetve 250 grammos kiszerelésben kapható Grillspecialitások Barbecue Griller, Mini grillkolbászkák nyárson, Mini grill-virslik sajttal, szalonnával, Pulyka Salsa Griller, Csípős Griller, Sonkás Mini Berner. A 250 grammos Griller sajtos és pikáns ízesítéssel, a 400 grammos fűszeres grillkolbász krakkói és fűszeres verzióban kerül az áruházak polcaira, míg a Berni virsli 300 és 250 grammos kiszerelésben, a 300 grammos grillkolbászok sajtos, chilis és fokhagymás ízben kaphatóak” – ismertette az ALDI.

Partizni hív az Aldi

A baromfihús fogyasztásának fontosságát, a táplálkozásban betöltött szerepének szükségességét nehéz lenne vitatni. A termékkör vásárlásakor a vevők számára kiemelten fontos a termék frissessége, külső megjelenése, higiénikus ki­helyezése. A sorban csak ezután következik az ár (Szakály, 2015). Az ALDI-ban a baromfitermékek is keresettek, ezért csirkéből grilltálat is kínál a diszkontlánc fokhagymás-zöldfűszeres, illetve magyaros pácban. Mint megtudtuk, ugyanezen ízkombinációkban érhetőek el a marinádozott csirkeszárnyak, -felsőcomb-filék és -mellfilék is.

A marinádozott sertéskaraj, illetve a fűszeresebb ízvilágot kedvelők számára tarja magyaros, valamint fokhagymás-borsos ízvilággal is megtalálható. A marhasteak natúr és borsos fűszerezéssel, míg a burgerek marhahúsos és szalonnás változatban kaphatóak.

A szezon újdonsága a csirke felsőcomb-filéből, valamint mellből készült saslik. Akcióban lesz még továbbá a Grillparty elnevezésű grillkolbász-válogatás, amely négyfajta, nagyon jó minőségű terméket takar. 
„Szintén akciósan lesz még elérhető osztrák marha hátszín steak, magyar borjú, és a tervek szerint báránysteak, és az ALDI további tervei között szerepel hazai beszállítótól érkező marhahátszín, nyak és comb steakek beemelése a kínálatba” – közölte az ALDI.

A sajtok közül a grillszezonra az ALDI a halloumi grill­sajtot, valamint a grillsajtválogatást, a fűszeres és tzatzikis túrót, a fűszervajat, a tzatzikit és a mediterrán előétel-­válogatást is kínálja.

Széles termékkínálat és új ízek a Tesco áruházakban

A tavaszi, nyári, őszi szezonban a Tesco-áruházakban is megnő a grilltermékek iránti kereslet. „Tapasztalataink azt mutatják, hogy a szezonális ún. kényelmi termékek (csomagolt termékek) iránti kereslet folyamatosan nő, a vásárlók igénylik és keresik az újdonságokat, szívesen kipróbálják az új ízeket” – fogalmazott a Tesco sajtóosztálya.

A Tescónál a feldolgozott húsok esetén a grillkolbászok, grillerek, valamint berner típusú termékek, míg friss húsok esetében a baconos csirkemell, a marinált, pácolt szárnyas- és sertéshúsok, a magyaros friss grillkolbász és grilltarja tartoznak a kifejezett tavaszi-nyári, grillszezonban elérhető és népszerű termékek közé. A szezonban ebben a húskategóriában széles választékkal készül a Tesco, mint a sajtóosztálytól megtudtuk: többféle ízesítésben kaphatóak lesznek grillkolbászok, de a választékban megtalálhatóak lesznek az úgynevezett német típusú fehér kolbászok, friss hús területen pedig csirkemell- és -combfilék különböző fűszereséssel, saslik, grilltál, valamint sertés- és marhatermé­kek is elérhetők lesznek.

Szárnyasvonalon különleges ízesítésű termékekkel is készül az idei szezonra a Tesco, mint például az arrabiátás, mediterrán vagy BBQ-ízesítésű pácolt csirketermékek.
„Illetve ezzel párhuzamosan építünk a már jól ismert bevált ízekre is, mint a fűszervajas, mézes-mustáros vagy magyaros grilltermékekre” – közölte a Tesco sajtóosztálya. A saját márkás termékek közül idén újdonságként szerepelnek a választékban steakhúsok, BBQ mix gyerekeknek, valamint a csípős-paprikás csirkeszárny.

A faszenes grillkészülékektől a gömbgrillekig

A grillezés leginkább összejövetelekhez kapcsolódik, ebből adódóan a társaság átlagos méretét figyelembe véve a nagyobb tűzterű kerti grilleket keresik, hiszen egy időben több szelet húst is lehet sütni rajta, egy időben kiszolgálva az összes vendég igényét. Van, aki gázgrillre, van, aki pedig a faszenesre esküszik. 

Boncz Péter, a Praktiker Kft. szezonális és kihelyezési osztályvezetője elmondta: a Praktikernél faszenes, gáz- és betongrillek széles választéka kapható. A legolcsóbb kis grillkocsiktól a magas minőséget képviselő és drágább gáz- és betongrillekig. A kínálatban a gázgrillkocsik a legdrágábbak. A gázgrilleken kényelmes főzni, a komoly technikának köszönhetően nem lesz piszkos a kéz, a rozsdamentes acélégő pillanatok alatt felmelegíti a tűzteret, a dupla falú fedél pedig segít megtartani az elért hőmérsékletet.

A grillek eladása terén idén is emelkedésre számít a barkács­áruházlánc. Boncz Péter úgy véli, erősödik majd a gázgrillek forgalma, illetve a nagyobb faszenes grillek iránti kereslet is növekedik.
Mint megtudtuk, a tapasztalat azt mutatja, hogy akik alkalmanként grilleznek, azok általában az alapkészüléket vásárolják meg. A tapasztaltabbak több paraméterre is figyelnek, mert fontos számukra, hogy a grillezés igazi élményt jelentsen. „A séfműsoroknak is köszönhetően érzékelhető, hogy egyre több a „profi”, akiknek már az apró részletek is fontosak, például, hogy a termék hőmérővel, tetővel, illetve egyéb plusz kiegészítőkkel rendelkezzen” – fogalmazott Boncz Péter, megjegyezve, hogy a grillezés szerelmesei jobban ragaszkodnak a minőséghez és bátrabban költenek rá. A Praktiker kínálatában rengeteg grillkiegészítő elérhető: húsvasaló, króm grillhalsütő vagy komplett grillkészlet is.
„Az eladási adataink alapján a gömbgrillek is nagyon népszerűek” – hangsúlyozta az osztályvezető. Mint mondta: érdemes kipróbálni ezekben a füstölést, a különféle fűszerezett füstölőfák ugyanis egyedülállóan különleges aromát adnak a grillezett ételeknek. Az idei trendek közé tartozik a száraz levendulavirággal való grillezés is.

A kerti grillek szezonja
Leginkább az időjárás befolyásolja a grillek iránti keresletet. „Azt tapasztaljuk, hogy már áprilistól folyamatos az érdeklődés és a nyár közepén vásárolnak a legtöbben grillkészülékeket” – említette Boncz Péter. A kerti sütögetésbe azonban nemcsak a grillezés, de a bográcsozás is beletartozik. Ez utóbbinak is köszönhetően a kültéri sütögetős szezon októberig is elnyúlik.

A nagy hőségben visszaesik a termékek forgalma – érthetően, kinek van kedve kint a melegben még grillezni –, de a hőség megszűnése után ismét nő a kereslet. Helyi szokások is befolyással vannak a forgalomra. Nyugat-Magyarországon például grillben készítik el a sült gesztenyét és bográcsozni is sokan szeretnek, így ősszel is keresettek a grillezéshez, bográcsozáshoz kapcsolódó termékeik.



(TERMÉKMIX - 2018 májusi szám)

hírlevél feliratkozás

newsletter

Hipermarketek