Polc
Tipográfia

A magyar borok megbecsültsége és kereslete nemcsak külföldön, hazánkban is növekedett. Egyre magasabb szintű a borkínálat, növekszik a minőségi borok iránti kereslet, fellendült a borturizmus.

Változóban a borászati szegmens

A szőlőtermesztésnek és a borkészítésnek Magyarországon évezredes hagyománya van. Noha hosszú évtizedekig visszaszorították hazánkban mind a magyar borkészítést, mind a borkereskedést, mára a borászat felemelkedését a rendszerváltozás utáni időszak egyik sikertörténetének is nevezhetjük, noha még mindig számos problémával kell megküzdeni. Az elmúlt három évben folyamatosan csökken a szőlőborkészítéssel foglalkozó magyar cégek száma, ezzel párhuzamosan a szektor árbevétele évről évre emelkedett – derült ki az Opten céginformációs szolgáltató adataiból.  Az Opten közleménye szerint míg 2015-ben közel 900 borkészítő vállalkozás működött Magyarországon, addig idén már csak 835. 2015-ben a borkészítő vállalkozások éves nettó árbevétele meghaladta a 102 milliárd forintot, a tavalyi évet több mint 108 milliárd forinttal zárták. 

 

A nemzetközi trendeket követjük

„A Lidl Magyarország büszke egyedülálló borkínálatára, mely kiváló minőségű és elérhető áron kapható magyar és külföldi borokból áll. A vállalat mindig is fontosnak tartotta a magyar termékek népszerűsítését, célja továbbra is, hogy növelje a magyar termékek arányát a szortimentjében, ezáltal támogatva a magyar termelőket és lehetőséget biztosítva számukra a hazai és nemzetközi jelenlétre” – nyilatkozta Tőzsér Judit, a vállalat kommunikációs vezetője. Mint mondta, a nemzetközi trendek, ahol a rozé, a habzó- és az aromatizált borok erősödése figyelhető meg, már Magyar­országon is érzékelhetők, a Lidl vásárlói körében a rozéborok népszerűsége növekvő tendenciát mutat. A habzóborok iránti kereslet elsősorban a kiemelt ünnepi időszakokban, így például szilveszterkor érzékelhető.

„A magyar vásárlók a magyar borokat részesítik előnyben, ez érezhető a Lidl tematikus borhetein, ahol a Lidl kínálatában egyre több magyar borászat és bor mutatkozik be” – fűzte hozzá Tőzsér Judit. A Lidl tapasztalatai alapján elmondható, hogy az állandó kínálatban a legkeresettebb az Irsai Olivér, emellett a vásárlók körében a könnyed rozéborok, valamint a tradicionális gyümölcsös vörösborok a népszerűek az egri és a szekszárdi borvidékekről. Tőzsér Judit szerint a magyar fogyasztókat árérzékenység jellemzi, de elmondható az is, hogy a vásárlók egyre nyitottabbak és az érdeklődés a minőségi borok felé növekszik, így egy-egy üveg palackért hajlandóak akár a megszokottnál is magasabb árat kifizetni. Mint mondta: a Magyarországon értékesített hazai borok száma a 2017-es gazdasági évben 7,8 millió palack volt, ami 1,5 millióval haladja meg a 2016-os év adatát. „A Lidl számára kiemelten fontos, hogy a kiváló magyar borainkat itthon és külföldön is eljuttassuk a vásárlóinkhoz. Ezért is dolgozunk együtt hazai családi pincészetekkel” – fogalmazott Tőzsér Judit, hozzáfűzve, hogy a vásárlók ezáltal különleges tételekhez juthatnak hozzá. Most öt magyar családi borászat mutatkozik be a Lidl Magyar Szüreti Borhetén.

A magyar termékek népszerűsítése és az export növelésére irányuló aktivitások mindig is fontos szempontot képviseltek a Lidl Magyarország részére. A 2013-ban indított a magyar beszállítókért programmal az áruházlánc azt a célt tűzte ki maga elé, hogy növelje szortimentjében a magyar termékek arányát, támogassa a magyar termelőket a hazai és a nemzetközi jelenlét erősítésében. „2014-ben a beszállítói programhoz kapcsolódva a Lidl Magyarország elindította a Lidl Wine Expo Hungaryt azzal a céllal, hogy felkutassa a legjobb, legkiválóbb hazai pincészeteket, köztük a kisebb családi és kézműves termelőket is, hogy aztán a már ismertebb nagyobb vállalatok termékeivel együtt bemutassa őket a külföldi Lidl-áruházak képviselői számára, népszerűsítve ezzel a kiváló minőségű magyar borokat és elősegítve a hazai borászatok exporttevékenységét” – ismertette Tőzsér Judit.

 

„A borászat egyre izgalmasabb arcát mutatja”

„A szakági kimutatásokat látva elmondhatjuk, hogy a borforgalom dinamikusan nő, illetve tavaly készült egy alapozó kutatás a márkánkról, amiben azt állapították meg a kutatók, hogy az átlagköltés hétköznapi borfogyasztásra 884 Ft, és egy átlag borfogyasztó egy évben kb. 52 palack bort iszik meg” – ismertette a borforgalom növekedését Debreczeni Mónika, a Vylyan Szőlőbirtok és Pincészet birtokigazgatója. A minőségi bor népszerűsége jelentősen megnőtt az utóbbi néhány évben, így vásárlóköre is bővült Magyarországon. A birtokigazgató is úgy látja, a hazai borok fogyasztása a magyar piacon töretlen, a külföldi borok részaránya nem növekszik jelentősen, a hazai fogyasztó túlnyomó részben „országhű”. A fogyasztás/kereslet elmozdult a minőség irányába, ez látszik az eladási helyek választékán és emelkedő polci/eladási árakon is. A rozéborok népszerűsége nem csökken, sőt, mind a fehér-, mind a vörösboroknál növekszik a könnyedebb, frissebb borok részaránya, már ami a palackszámot illeti.

„Egy borászat számára mindig fontos, mely borai a legkeresettebbek, azonban ezt a kérdést két szempontból vizsgálhatjuk, egyrészt mennyiségi (palackszám), másrészt értékoldalról” – szögezte le Debreczeni Mónika. Mint megtudtuk, a Vylyan kínálatából a palackszámot tekintve a Kakas (rosé), a Macska (portugieser) és az Ördög (cuvée) a legnépszerűbb, míg értékoldalról megközelítve a Vylyan Montenuovo Cuvée, Vylyan Cabernet Sauvignon és a Vylyan Villányi Franc borok. „Mind a Classicus, mind a Prémium borainkra növekvő kereslet mutatkozik, de tudjuk azt, hogy mindkét borcsalád más-más szegmenst elégít ki, és fogyásuk erős szezonalitást mutat” – fűzte hozzá a birtokigazgató.

A Vylyan birtokigazgatója elárulta, hogy a fogyasztók márkahűségét összességében közepesen erősnek tartja, „hiszen a változatosság gyönyörködtet. Mindemellett biztos, hogy számos Vylyan márkahű fogyasztónk már a kezdetektől veszi a borainkat.” Debreczeni Mónika megjegyezte, hogy vannak, akik egy évben néhányszor nagy mennyiségben vásárolnak a borászattól, esküsznek a márkára, illetve egy-egy borra. „Ez számunkra sokat jelent, nagyon büszkék vagyunk rá, és személyre szabottan tartjuk velük a kapcsolatot” – említette a birtokigazgató, aki hozzáfűzte, hogy a Vylyan borok kaphatóak több kiskereskedelmi láncban, mint pl. az Auchan, a METRO, a SPAR, a Tesco, a COOP és a CBA üzleteiben. A diszkontláncok közül pedig az ALDI-ba szállítanak egyedi címkével. A XV. századi Villány megnevezésről elnevezett Vylyan a Villányi borvidék egyik legmeghatározóbb borászata. Első szőlőültetvényüket 1992-ben telepítették, s a pincészetük Kisharsányban a Fekete-hegyen, a Dobogó dűlő szívében található.

Debreczeni Mónika elmondta, hogy Vylyannál hisznek a bor és a művészet összetartozásában, ezért számos művészi projektet indítottak el. Ilyen például a Bogyólé pályázat, amit idén már tizennegyedik alkalommal hirdettek meg művészeti iskolák tanulóinak. 9 iskolából 240 pályázat érkezett be és ebből választották ki az új boruk (Bogyólé) címkéjét. Bogyóléből 25 000 palack készül és több kiskereskedelmi láncban kapható. Vagy másik példa a művészi hordó projekt: ismert hazai művészek pl. Háy János, Rutkai Bori festettek meg hordókat, amik a Vylyan birtokon ki vannak állítva.

borok52649628 l

 

A vásárlók is befolyásolják a kínálatot

„Maga a bor már nem csak az ünnepek itala, így egyre inkább helyet talál magának a kisebb kosarakban is, főleg a meleg időjárású hónapokban. Ennek megfelelően a borkínálatunkkal elsősorban a vásárlói igényeket igyekszünk kiszolgálni, így nagyobb hangsúlyt fektetünk a divatos fajtákra (pl. Irsai Olivér, sauvignon blanc) és a roséra, mint kategóriára” – tudtuk meg a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetőjétől. Maczelka Márk elárulta, hogy mivel akár egy éven belül is változik a borkínálat trendje, a SPAR ennek megfelelően alakítja ki a promócióit is. A SPAR-áruházak borkínálata áruháztípusonként és méretenként eltér, azonban – mint megtudtuk – a roséborok, valamint az illatos fajták a legjobban fogyó termékek. A vásárlói kosár mérete és értéke folyamatosan növekszik. Maczelka Márk véleménye szerint a borválasztás esetén a márkahűség erősnek mondható, de egy kiemelt akció esetén a vonzó fogyasztói árpont képes a vásárlókat váltásra csábítani.

A SPAR saját márkás Pincemester borai közkedveltek a vásárlói visszajelzések szerint, ezenfelül a cég saját márkás kínálatában szerepelnek a SPAR Válogatás elnevezésű exkluzív termékek. „Noha a vásárlói kedv, a fogyasztás folyamatos, a bortípusok változnak az év adott szakaszaiban. Az is megfigyelhető, hogy pl. egy adott borvidék forgalma erősen függ az ismert borászok számától és a vidék fajtaszerkezetétől, ez alapján állítható fel a sorrend a forgalomban is” – fogalmazott Maczelka Márk. A kommunikációs vezető elárulta, hogy amellett, hogy a SPAR a megfelelő partnerekkel folyamatosan a minőségi borkínálatra igyekszik irányítani a figyelmet, a kiemelt rendezvényeken és a katalógusokban is a minőségi termékeket kínálja, illetve emeli ki a vásárlóknak.

 

Nyitás a magyar borok felé

Az ALDI is a borok népszerűségének emelkedését és a magyar borok iránti kereslet növekedését tapasztalja, éppen ezért teljes mértékben a legjobb ár-érték arányú magyar tételekre fókuszál mind állandó, mind szezonális, illetve akciós kínálatában. „Az ALDI globálisan mindig is fontosnak tartotta a helyi termelőkkel való szoros együttműködést, nincs ez már másképp Magyarországon sem, így az idei évben egyre több exkluzív, kizárólag az ALDI számára házasított tétel jelenik meg üzletláncunk polcain” – ismertette az ALDI. Mint megtudtuk, az ALDI-nál a tavaszi és nyári szezonban toronymagasan a rozé és a könnyű fehér tételek fogynak a legjobban, az őszi és téli szezonban viszont a vörösborok eladása nő meg számottevően. „Növekvő tendenciát mutatnak áruházláncunk eladásai, több bort adunk el, és az adatokból egyértelműen kivehető a minőségi, az élelmiszer-kereskedelemben drágább tételnek mondható borok térnyerése, a kereslet a magasabb minőség felé mozdul el” – közölte az ALDI.

A diszkontlánc saját márkás tételei között a legnagyobb újdonság, hogy egyre több a kizárólagosan az ALDI számára elkészített házasítás, melyek köre a téli szezonban tovább bővül majd – tudtuk meg az ALDI-tól. Mint közölték: nyáron a Lajvér Pincészet, a Kristinus Borászat is készített kizárólagosan az ALDI-nak tételeket, de a Danubiana „Selected by Dúzsi Tamás” sorozatát is csak a hálózatnál érhetik el a vásárlók. „A borok esetében gyakorlatilag maga az ALDI-ban történő vásárlás a minőségbiztosítás, nincs ugyanis külön márka az egyes bortételekre. Az olcsóbb, 500–799 forint körüli boroknál a fajtanevet tüntetjük fel a terméken, amelyeket pedig ismert borászat készít számunkra, ott az áruházlánc és a pincészet együttműködése reprezentálja a minőséget” – tudtuk meg az ALDI-tól.

A diszkontlánc igyekszik minél több borászattal együttműködni, így egy olyan színes, különböző borvidékek különböző tételeit szerepeltető kínálatot felépíteni, amelyben mindenki talál az ízlésének megfelelőt. A többi termékhez hasonlóan a borok esetében van egy árszint, ami felett már óvatosabban vásárolnak, választanak a vásárlók egy-egy tételt, de egyértelműen látható a prémiumkategória felé fordulás trendje. A többi élelmiszer- és non-food termékhez hasonlóan az ALDI a borok esetében is a mindenkori legjobb árat biztosítja vásárlói számára. Az ALDI a minőségi borfogyasztást elsősorban termékkínálatával, annak színesítésével és a mindenkor legjobb ár-érték arányú tételek biztosításával kívánja támogatni. Mint megtudtuk, az áruházlánc célja, hogy a vásárlóknak a borok esetében is az nyújtsa a minőségi garanciát, hogy az ALDI-ban vásárolták, vagyis a termék árkategóriájától függetlenül az ár-érték arányban és a minőségben nem fognak csalódni. Ezenfelül marketingaktivitásaik is a borok és pincészetek bemutatására, a borfogyasztás színesítésére törekszenek.

 

(Termékmix – 2018 októberi szám)

hírlevél feliratkozás

newsletter

Hipermarketek