Polc
Tipográfia

Noha az élelmiszer-áruházakban széles a választék, a vásárlók óvatosak, és még mindig ragaszkodnak a jól ismert és semleges, selymes ízű sajtokhoz.

Magyarország tovább is a félkemény sajtok „hazája”

Nem titok, hogy az ár a magyar vásárlási döntésekben meghatározó, ha nem az egyik legfontosabb tényező. Az utóbbi években tapasztalható változékony nyerstej-piaci árak hatása egyértelműen látható a sajtok kereskedelmi forgalmán. A 2016 második félévében indult áremelkedés nyomott hagyott a sajtpiacon – különösképp a még mindig nagyobb volumenben vásárolt kimért termékek esetében, írta a GfK 2018 júliusában kiadott közleményében. A Tej Terméktanács szerint a tejtermékek, azon belül is a sajtok pozitív élettani hatásai ellenére is Magyarországon a sajtfogyasztás körülbelül a fele az európai uniós átlagnak. A magyarok számára a kedvenc még mindig a félkemény sajt, de a tavalyi évben már gyakrabban kerültek a bevásárlókosarakba a kemény, a grill- és a füstölt sajtok is. Annak ellenére, hogy stabilan magas a sajtok penetrációja, típusonként azért vannak eltérések. A kemény, félkemény sajtok közül még ma is a trappista és az edami éri el a legnagyobb forgalmat, ám mára már szorosabban követi őket a gouda, és a fogyasztók egyre nagyobb figyelmet fordítanak a termékek összetételére és a természetességükre.

Széles választék mindenki számára

Az ALDI Magyarország tapasztalatai szerint az egyre növekvő vásárlóerőnek köszönhetően egyre többen próbálnak ki minőségi, hosszú érlelésű vagy speciális, nem tehéntejből készített sajtokat, és ezen igénynek az áruházlánc is igyekszik eleget tenni szortimentjének ilyen irányú bővítésével, valamint in & out akciós kínálatával. „Mindemellett azonban továbbra is jellemző az ár-érték arányban legkedvezőbb ajánlatnak bizonyuló sajtok iránti növekvő kereslet, ilyen például a trappistasajt és annak különböző formái – blokk, felezett, szeletelt, darabolt, reszelt – normál és laktózmentes verziókban. Az ALDI ugyanis kiemelt figyelmet fordít az ételintoleranciában szenvedőkre, ezért laktóz- és gluténmentes termékekből több mint 100-féle található meg kínálatában” – közölte az ALDI. Mint megtudtuk, ezek a termékek mind a fogyasztók, mind a szakértők tetszését elnyerték, amelyet bizonyít többek közt a GfK Hungária által odaítélt, 2000 fős közvéleménykutatáson alapuló Az év terméke díj a laktózmentes válogatásnak, valamint a laktózmentes tejföl első helyezése a NÉBIH Szupermenta-tesztjén.

Az ALDI sajtportfóliója igen széles, és a diszkontáruházak között különösen nagy választékkal igyekszik minden igénynek és pénztárcának megfelelő kínálatot kialakítani. A sokszínű szortimentben a tömlős sajttól kezdve a 15 hónapig érlelt olasz visszazárható csomagolású grana padanóig számos sajttípus megtalálható, a legkeresettebbek azonban a trappistasajtok és a snacktermékek. Az ALDI sajtportfólióját szortimentakciókkal is vonzóbbá teszi vásárlói számára (polci ár tekintetében), de természetesen egész évben különböző témákhoz többféle in & out sajtokat is kínál a készlet erejéig, legyen szó gourmet-, francia-, olasz- vagy borhetekről. Az idei év újdonságai között szerepel a 200 grammos kiszerelésű reszelt gouda és mozzarella, a 2x110 grammos sajtsnack, ami többféle sajtot takar egy csomagban, a 150 grammos kecskesajt, a hosszabb érlelésű, pikáns holland gouda, a minisajtok és a szeletelt kecskesajt.

sajt ker13454321 l

 

Az egyszerűtől a különlegesig

„A magyarok nemcsak kedvelik, de fogyasztják is a sajttermékeket, a tejtermékforgalmunk több mint 25%-át teszi ki a vásárlók által sajtra elköltött összeg” – ismertette Maczelka Márk, a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetője, aki elmondta, hogy a legkedveltebbek a tehéntejből készült sajtok, de egyre nő a kecskesajtok forgalma is. Mint megtudtuk, a juhtejből készült sajtok forgalma nem számottevő a magyar piacon, és ez a SPAR választékában is megmutatkozik. Maczelka Márk elmondta, hogy a SPAR-áruházak sajtválasztékának két pólusa között az elmúlt egy-két évhez hasonlóan még mindig nagy a kontraszt. Egyrészről megtalálható a forgalom még mindig jelentős részét jelentő közép árkategóriás félkemény sajt, melyet a hazai gyártású termékek mellett importsajttal egészítenek ki. Másrészről egyre inkább népszerűek a magasabb árfekvésű, egyedi igényeket kielégítő, különlegesebb, minőségi termékek, de ettől függetlenül a vásárlók jelentős része az alacsonyabb árfekvésű termékeket keresi.

A SPAR-áruházak sajtválasztékának nagysága a boltok méretétől és elhelyezkedésétől is függ. „A kereslet sokat változott az elmúlt években, de a legkeresettebb és legnépszerűbb még mindig a félkemény trappistasajt, ami a forgalom közel 40%-át teszi ki” – árulta el a kommunikációs vezető, hozzátéve, hogy megfigyelhető, hogy az utazások alkalmával és a televíziós főzőműsorokból megismert sajtokat is előszeretettel keresik a vásárlók. A SPAR Magyarország kommunikációs vezetője elmondta, hogy a cég legnépszerűbb hirdetési felületein, a heti rendszerességgel megjelenő szórólapjaiban jelentetik meg a sajtakciókat. „A katalógusainkban (ínyenckatalógusok, borkatalógus), vagy pedig a szórólapjaink tematikus sajtoldalain igyekszünk különlegességeket kínálni vásárlóinknak. Január végétől 11 üzletben próbáltunk ki extra sajtválasztékot, amellyel a gourmet-üzletek kínálatával kívántuk felvenni a versenyt” – tudtuk meg Maczelka Márktól, aki elárulta, hogy a sikerre való tekintettel a programot további SPAR áruházakra is ki fogják terjeszteni.

Folyamatosan bővülő szortiment

„A Lidl termékkínálatában minden sajtszerető megtalálja a saját ízléséhez legközelebb álló sajtot, legyen szó hagyományos ízekről vagy sajtkülönlegességekről. A fogyasztási szokások változásával együtt változik a piac is, a Lidl tapasztalati alapján elmondható, hogy előtérbe kerültek a kényelmi termékek, így az előre csomagolt tömb és szeletelt, valamint ready-to-eat termékek” – fogalmazott a Lidl Magyarország vállalati kommunikációs vezetője. Tőzsér Judit elmondta, hogy az áruházlánc polcain megtalálható széles kínálat ellenére a magyar vásárlók körében még mindig a trappistasajt a legkedveltebb termék, mely a Lidl polcain a Bluedino saját márkanév alatt minden formában – szeletelt, mini, tömb vagy reszelt – megvásárolható.

A Lidl Magyarország az elmúlt 6 évben új sajttípusokkal bővítette termékkínálatát, a Milbona sajátmárka-palettája is szélesedett és a kínálatban elérhetőek az Emmentáli, Edam, Maasdamer, és Gouda sajtok is többféle kiszerelésben. „Ettől függetlenül elmondható, hogy a sajtforgalom 60%-a még mindig a trappistasajt eladásából származik” – tette hozzá Tőzsér Judit. Az állandó listázott termékek mellett a vállalat a vásárlói trendeket lekövetve szélesíti kínálatát. „A natúr, light és füstölt sajtok népszerűsége mellett a növekvő érdeklődést jól példázza, hogy a tematikus heteken az enyhe ízvilágú sajtoktól egészen a karakteres, egyedi ízvilágot képviselő ízesített sajtokig, például a borban érlelt vagy a prémium Deluxe sajtok is népszerűek a Lidl vásárlói körében. A vásárlóink érdeklődése megnőtt a kemény és félkemény sajtok, különböző specialitások iránt” – ismertette Tőzsér Judit.

A Lidl termékkínálatában a lágy, félkemény és kemény sajtok mind megtalálhatók. Tőzsér Judit szerint, ha lassan is, de változnak a fogyasztói szokások, hiszen „a széles termékkínálat azt mutatja, hogy a közkedvelt trappistasajt mellett van kereslet más típusú sajtok iránt is. A magyar fogyasztók szeretik a kenhető sajtokat, krémsajtokat, melyek kenyérfeltétként szolgálnak.” Mint megtudtuk, a Lidl saját márkás kínálatában a Milbona Crefée több ízesítésben is kínál sajtkrémet: hagyományos, sonkás, zöldfűszeres, tormás és habosított kivitelben. „Nemrég egy online nagy sajtkrémteszten a Lidl saját márkás Milbona tormás sajtkrémje nyerte el a győztes címet. Szezonális időszakban jól fogynak a polcokról a saját márkás Bluedino grillsajtok – natúr, chilis és zöldfűszeres ízesítésben – is, de elmondható, hogy az elmúlt időszakban élénkült a kereslet a prémium sajtok iránt” – árulta el a vállalati kommunikációs vezető, hozzáfűzve: a Lidl Hazánk kincsei termékcsaládon belül egyre népszerűbbek a kecskesajtok, melyek az áruházlánc polcain paprikás, borsos, kömény, zöldfűszeres ízesítésben állandó jelleggel elérhetők. „A laktózintoleranciával élőknek sem kell lemondaniuk a tejtermékek fogyasztásáról, hiszen ma már számos laktózmentes termék közül lehet válogatni, így sajtból is széles választékot találnak a vásárlók a Lidl polcain” – hangsúlyozta Tőzsér Judit.

 

Százmilliárd fölötti a sajtforgalom

A sajt a harmadik legnagyobb forgalmú élelmiszer a Nielsen által mért kilencven élelmiszerkategória között. 2017. augusztus és 2018. július között 109 milliárd forintot meghaladó forgalmánál csak a feldolgozott hús és a sör ért el többet. Ami a trendeket illeti, értékben 9%-kal nőtt a sajt értékben mért eladása a vizsgált időszakban, míg mennyiség szempontjából 3%-os növekedést regisztrált a Nielsen kiskereskedelmi indexe. Továbbra is erősen koncentrált a sajt bolti eladása: a 400 négyzetméternél nagyobb üzletekben realizálódik a forgalom 81%-a, ez 1 százalék­ponttal nagyobb az előző azonos időszakhoz képest. A szuper­marketet és diszkontot magában foglaló 401–2500 négyzet­méteres csatorna részaránya 54%-ra nőtt, míg a 2500 négyzetméteresnél nagyobb boltok részaránya 6%-kal csökkent, így jelenleg 27%-on áll. A gyártói márkák pozíciója csökkent, értéket tekintve a forgalomból 60% jutott rájuk 2017. augusztus és 2018. július között, szemben az előző, azonos időszakban mért 57%-kal.

Nielsen tabla 002sajt

 


 

(TERMÉKMIX – 2018 októberi szám)

hírlevél feliratkozás

newsletter

Hipermarketek