Polc
Tipográfia

Jellemzően a virsli éves forgalmának jelentős része decemberre koncentrálódik. A rossz minőségű termékek ellenében ma már a minőségi közép- és felső­ kategóriás árucikkek felé tolódik a vásárlók választása.

A virsli az egyik legrégibb feldolgozott hústermék, több mint hétszáz éve készítik szerte a világban, legyen szó reggeliről, ebédről vagy vacsoráról, népszerűsége máig töretlen a fogyasztók körében. Az elmúlt egy-két évben, különösen az év végi ünnepek előtt, megemelkedett a magasabb hústartalmú, nem műbélbe töltött, drágább virslik iránti kereslet. A Magyar Élelmiszerkönyv 2016-ban történt változása óta a virsli legfeljebb 26 mm átmérőjű, természetes vagy műbélbe töltött húspépet (prádot) tartalmazó, főzéssel hőkezelt, füstöletlen, füstölt vagy füstízesítésű homogén metszéslapú termék.


A jelölés szempontjából pedig a hústartalom a késztermékre vonatkoztatva legalább 51%. Az éves virsliforgalomnak átlagosan 12–15 százalékát értékesítik decemberben az üzle­tek, de nagyobb a forgalma a szalámiknak és egyes füstölt húskészítményeknek is – tudtuk meg a Magyar Húsiparosok Szövetségének (Hússzövetség) társadalmi elnökétől. A családok év közben átlagosan 60 dekagramm virslit vesznek egy-egy bevásárlás alkalmával, míg a decemberi időszakban ez közel egyharmadával megugrik: több mint 80 dekagrammra nő az átlagos mennyiség.

42 milliárdos a virslipiac

 Több mint 33 ezer tonnát vásároltak a magyar fogyasztók az egyik legjobban keresett húskészítményből, a virsliből a 2017. szeptember–2018 augusztusi időszak alatt.
Ez a kategória több mint 42 milliárd forint bevételt hozott az üzleteknek, ami 15 százalékot jelent a feldolgozott hús 288 milliárd forintos teljes piacán belül. Virslinél értéket tekintve plusz 11 százalékot regisztrált a Nielsen kiskereskedelmi indexe egyik kumulált évről a másikra.

Az önkiszolgáló és a csemegepultnál történő értékesítés megoszlása a teljes forgalomból tovább koncentrálódott: értéket tekintve 81 százalék jutott az önkiszolgálóra, ami egy százalékponttal magasabb a tavalyi hasonló időszakhoz képest, a forgalom 19 százaléka pedig a csemegepultnál realizálódott a vizsgált időszakban.

Ha a bolttípusok súlyát nézzük, akkor a trendek azt mutatják, hogy a virsli értékben mért forgalmának közel negyede realizálódik a 2500 négyzetméternél nagyobb üzletekben, 53% pedig a szupermarketeket és diszkontokat magába foglaló 400–2500 négyzetméter alapterületű boltokban. Ezzel egy időben valamelyest növekedett a kereskedelmi márkák pozíciója: az értékbeli részesedése 42 százalékra nőtt, egy százalékponttal lett több az elmúlt év időszakához képest.

 

Virslik a fogyasztók igényeihez igazodva

Összeségében a kategória nem jelentősen, de mégis csökkent volumenben, amit a kevesebb számú vásárló és a kisebb méretű bevásárlókosár okozott, tudtuk meg Dandé Szilviától, a Kaiser Food Kft. marketingmenedzserétől. A legfrissebb adatok értékben 5%-os növekedést mutatnak a magasabb átlagáraknak köszönhetően. „A Kaiser Food tavaly év végén a tervezett eladások felett zárt, 10%-os növekedést értünk el a tavalyi hasonló időszakhoz képest. Ami a vásárlási szokásokat illeti, átlagban havonta minimum kétszer vásárolnak virslit a fogyasztók, azonban érdemes megemlíteni, hogy nem ez a legkedveltebb kategória a feldolgozott húskészítmények körében, hiszen szalámi és sonka gyakrabban kerül a kosarakba” – fogalmazott Dandé Szilvia, hozzátéve, hogy a legforgalmasabb periódus egyértelműen az év második fele, nem beszélve a szilveszteri időszakról, amikor hagyományosan nagy a virslifogyasztás. Mint megtudtuk, a sertéstermékek aránya nő a piacon – a ­frankfurti virsli továbbra is a legnépszerűbb típus –, a baromfi­készítmények aránya csökken, de még így is piacelsők. Dandé Szilvia szerint az élelmiszerkönyv hatályba lépésével mindkét szegmens esetében javult a termékek minősége, és ennek megfelelően emelkedtek valamelyest a polci árak, az azonban továbbra is az olcsóbb és a nem prémiumkategóriák teszik ki a forgalom nagyobb részét.

A virsli vásárlásának bolti helyszínéről elmondható, hogy a csemegepult piaci részesedése egyre jobban csökken, az önkiszolgáló átvette az „uralmat”. Dandé Szilvia hangsúlyozta, hogy az önkiszolgáló csomagoláson már majdnem minden márka feltünteti a vásárlók számára fontos és a vásárlást sokszor eldöntő előnyöket (pl. hústartalom, allergén­mentes információ stb.), ezeket a csemegepultokban szinte lehetetlen kommunikálni a fogyasztók felé. „Az élelmiszergyártásban egy általános fontos tendencia (nem csak a húskészítményeknél), hogy minden fogyasztó számára egyaránt elérhetők és fogyaszthatók legyenek az élelmiszerek kockázat nélkül” – említette a marketing­menedzser. Mint mondta: az érdeklődés tapasztalhatóan egyre intenzívebb, még olyan fogyasztók is előnybe részesítik a „mentes” élelmiszereket, akiknél orvosilag nem indokolt. „Ami az idei szezont illeti, nagy erővel készülünk innovációkkal, ennek megfelelően bátrabban is tervezünk, ami a növekedést illeti 2017-hez mérten. Mi inkább a virsliszezonra készülünk újdonságokkal, aktivitásokkal, hiszen ez az az időszak, amikor a fogyasztók igazán érdeklődnek a kategória iránt, felfigyelnek az újdonságokra, hajlandóak időt szánni a kiválasztásra” – fogalmazott Dandé Szilvia, hozzáfűzve, hogy a Kaiser Food olyan szegmensekben jelentkezik újdonságokkal, ahol eddig nem tudott jelentős szerepet betölteni, emellett készül egy igazán egyedi csomagolással is.

 

Előtérben a minőségi virslikínálat

„Tapasztalataink szerint egyre többen keresik a magas minőségű virsliket, így a Kométa virslik értékesítése folyamatosan növekszik. A fogyasztók egyre tudatosabbak választásukban, kutatásaink alapján egyre többen keresik a magas beltartalmi értékű termékeket” – említette Bódi Krisztina, a Kométa ’99 Zrt. marketingigazgatója. Mint megtudtuk, a Kométa portfóliójában a Kométa Bécsi virsli jelentős szereplő, és eladási számai évről évre emelkednek. A közkedvelt Bécsi virsli mellett a tavalyi évben bevezetésre került a Hámozott Koktél virsli és a Kölyök virsli. Az idei év újdonsága a kitűnő minőségű Bécsi virsli különleges ízesítésekkel: bevezetésre került a Sajtos Bécsi virsli és a Tormás Bécsi virsli. A kínálatot szélesíti továbbá a Kométa Hámozott Bécsi virsli. Az újdonságok pedig már osztott tálcás kiszerelésben kerülnek forgalomba. „Az új termékeket eladáshelyi kommunikációval, kóstoltatásokkal és az online felületeken történő megjelenésekkel támogatjuk. Természetesen már zajlanak az év végi szezon előkészületei vállalatunknál” – fűzte hozzá Bódi Krisztina. A Kométa '99 Zrt. egész évben nagy forgalmat bonyolít virsliből, de természetesen a csúcsot az értékesítésben az év végi szezon jelenti.

A különböző kiszerelések iránti keresletet nagy mértékben befolyásolja az értékesítési csatorna. A csemegepultos és a nagyobb családi kiszerelések mellett egyre népszerűek a kisebb, „gyors” fogyasztásra alkalmas csomagolások is. „A Kométa üzeme teljesen szójamentes, ezért termékeinket bátran választhatják a szójára érzékeny fogyasztók is” – említette Bódi Krisztina,aki elárulta, hogy a gyártás során ezenkívül glutén, laktóz, tejfehérje és glutamát sem kerül a Bécsi virslibe, természetesen a sajtos változat ez alól kivétel. A marketingigazgató elmondta, hogy az alapanyagárak és egyéb költségek emelkedésével a virslik fogyasztói ára is emelkedik, ám mivel a Kométa Bécsi virsli magas minőséget képvisel, ezért nem az árversenyző-kategóriában szerepel. A Kométa egyes termékeiben 2018 tavaszától 25%-kal csökkentették a sótartalmat, a szóját pedig már eddig is teljes mértékben nélkülözte a kaposvári húsüzem. Az élelmiszerkönyv tavalyi szigorítása a Kométát nem érintette, hiszen korábban is szigorúbb követelményekkel működött, mint amit a szabályok előírnak. A Kométa forgalma 2017-ben 43 milliárd forint volt, az idei évre is bizakodó kilátások vannak.

virsli40825060 l

Egész évben keresett a virsli

„A számok alapján a Wiesbauer virslik kedveltsége kimagasló. 2017-ben 16%-kal növeltük eladásainkat, idén az év első kilenc hónapjában 9%-kal. Ez több mint 2000 tonna virslit jelent” – tudtuk meg Kazai Zsolttól, a Wiesbauer-Dunahús Kft. értékesítési vezetőjétől. A virslik iránt egész évben folyamatos a kereslet, amelyet egy-egy promócióval jelentősen meg lehet növelni az év bármely szakában. „Természetesen a december jelenti a csúcsot a virsli­fo­gyasz­tás­ban. Ilyenkor realizálódik a Wiesbauer-Dunahús virsli­forgalmának majd 20%-a” – ismertette Kazai Zsolt. Mint megtudtuk, a kizárólag sertés- és marhahúsból előállított Wiesbauer-virslikkel évről évre két számjegyű növekedést ér el a vállalat. Kazai Zsolt szerint ez azt is jelzi, hogy a fogyasztók kedvelik a minőségi sertésvirsliket. Az értékesítési vezető tapasztalatai szerint az önkiszolgáló csomagolás forgalmi részaránya évek óta folyamatosan nő. Ezt a tendenciát a de­cember töri meg, amikor jelentősen megnő a csemegepultban kapható lédigvirslik aránya az értékesítésben. „Legkedveltebb termékünk a Pré­mium Bécsi virsli 2x200 g és a csemege­pultokban kapható Bécsi hosszú virslink, de az elmúlt években egyre kedveltebb a szintén juhbélbe töltött, sertés- és marhahús felhasználásával készült Sacher virslink” – sorolta Kazai Zsolt. „Az idei év újdonságaink közül kiemelném Light virslinket, amely egyedülálló a magyar piacon” – jegyezte meg az értékesítő vezető, hozzáfűzve, hogy a 30%-kal kevesebb zsírt tartalmazó termék 170 grammos kiszerelésben kapható.

Mint megtudtuk, a különösen szilveszterkor népszerű borjúvirslit is elérhetővé tette a cég 170 grammos kiszerelésben az eddigi 800 grammos mellett. Kazai Zsolt hozzátette, hogy nagyon pozitív fogadtatásra talált mindkét 170 grammos termék a fogyasztók körében. A piacot jellemző folyamatos innováció a fogyasztók erősödő egészségtudatosságának is igyekszik megfelelni. Ezt mutatja, hogy a mentes termékek iránt növekszik az érdeklődés. Kazai Zsolt elárulta, hogy miután a Wiesbauer csak szója-, glutén- és laktózmentes virsliket gyárt, ez is hozzájárul a gyártó dinamikus növekedéséhez. A jellemzően árérzékeny magyar fogyasztók tapasztalhatták, hogy az elmúlt években szinte nem volt változás az árakban. „Idén sajnos több tényező – elszabadult forint­árfolyam, növekvő bér- és szállítási költségek, infláció – miatt érezhető áremelkedést vagyunk kénytelenek végrehajtani. De ez még mindig alatta marad az inflációnak” – fogalmazott Kazai Zsolt.

 

Minőségi bővülő választék

A virsli folyamatosan keresett termékkategória, azonban év végén jóval keresettebb, éves forgalmának jelentős része decemberre koncentrálódik. „Ahogy a legtöbb termékkategóriánál, a virslik esetében is megfigyelhető a szezonalitás, év végén, a decemberi hónapban a legerősebb a termék forgalma. A kereskedelmi partnereink már az ősz elejen megkezdik a felkészülést a szezonra” – fogalmazott Kovács Péter, a Tamási-Hús Kft. kereskedelmi igazgatója. Mint elmondta, nagy segítség a partnerektől kapott mennyiségi előrejelzés, hiszen viszonylag rövid szavatosságú idővel rendelkező termékekből kell nagyobb mennyiséget legyártani. Kovács Péter szerint a kiszerelést tekintve nagyobb kedveltségnek örvendenek az önkiszolgáló pultnál vásárolható termékek, aminek valószínűleg az az oka, hogy az üzletekben csökkent a csemegepultok száma. „A Tamási-Hús glutén-, laktóz- és szójamentes frankfurti virsli termékei továbbra is keresettek, cégünk kiemelkedően magas hústartalmú, allergénmentes sertéshúsból készülő virslivel igyekszik a fogyasztók kedvében járni” – ismertette a kereskedelmi igazgató. „Folyamatosan növekszik az igény mind kereskedelmi partnereink, mind pedig fogyasztói oldalról allergénmentes termékekre” – árulta el Kovács Péter. Mint megtudtuk, a kizárólag sertésvirslitermékekkel rendelkező cégcsoport egy allergénmentes 90% hústartalmú frankfurti virslivel, egy műbeles sertésvirslivel, valamint egy roppanós frankfurti virslivel jelentkezik idén.

(TERMÉKMIX magazin – 2018 november)

hírlevél feliratkozás

newsletter

Hipermarketek