Polc
Tipográfia

A melegedô időjárással együtt nő a szomjoltók iránti kereslet. S bár megfigyelhetô, hogy a fogyasztók egyre nyitottabbak a különleges, egzotikus ízekre és időről időre szívesen kipróbálják az újdonságokat, azért a jól megszokott szomjoltó termékek sincsenek feledve.

 

Ízek kavalkádja

Az éghajlat melegedése tudatosabb folyadékpótlást eredményezett. Noha a tavaly elindított csapvíz fogyasztására ösztönző kampány arra emlékeztet, hogy az otthon is elérhető csapvíz nemcsak egészséges, hanem fogyasztása környezettudatos viselkedést is mutat, a fogyasztók egyre mélyebb ismeretének, a gyártók célirányos márkapolitikájának és az ötletes innovációknak is köszönhetően a szomjoltó italok manapság reneszánszukat élik.

Az elérhető piaci információkat tükrözik az Aquarius-BUSZESZ csoport eredményei, hiszen 2015-ben a szomjoltók kategóriájában kb. 20 százalékos növekedést ért el az Aquarius-Aqua Kft. és BUSZESZ Zrt. együtt. Horváth Adrienn, az Aquarius-BUSZESZ csoport marketing menedzsere úgy látja, hogy továbbra is töretlen a 2 és a 2,5 literes PET palackba csomagolt szénsavas üdítők dinamikus növekedése. A kóla, narancs, mint húzó ízek mellett, illetve után egyre többen preferálják a citrusos és dupla ízeket.

Növekvő a fogyasztók érdeklődése a gyümölcslevek iránt, csakúgy, mint a Maspex Olympos Kft. saját termékeinek forgalma. Az elmúlt években egyre nagyobb szereppel van jelen a gyümölcslé piacon a Topjoy márka: mennyiségben és értékben is több mint háromszorosára nőtt a piacrésze az elmúlt évben az azt megelőzőhöz képest – egészítette ki Cholnoky Anna Brand Manager.

A növekedéshez hozzájárult mind a 0,25l-es üveges termékcsalád növekedése, mind a 0,4l-es PET palackos kiszerelésű Fruits of the World termékcsalád bevezetése, a kaktusz, mangó, vörös áfonya és licsi izgalmas ízvilággal, illetve a stabil fogyasztóréteggel rendelkező 1 literes kartonos kiszerelésű paradicsomlevek is.

A Topjoy paradicsomlé az elmúlt évben az első számú paradicsomlé, mely tökéletes főzéshez is, egy hűsítő koktél elkészítéséhez vagy bögrébe töltve, felmelegítve kész is egy finom leves. A Brand Manager elmondta, hogy a fogyasztók körében közkedvelt a Topjoy különlegessége: minden kis üveges termék kupakjában üzenet található.

A 2015-ös év slágere a Topjoy ízei közül egyértelműen a kaktusz íz volt. A márkaportfólióból inkább a különleges ízeket preferálják a fogyasztók: mangó, görögdinnye, meggy-alma, csak hogy néhányat említsünk a kedvenc ízekből.

Idén várható újdonság: kis üveges kiszerelésben az eper-ananász és a fekete színű sárkánygyümölcs íz kerül tavasszal a polcokra, továbbá literes, kartonos dobozban is kapható lesz a kaktusz, s mellette három izgalmas íz a Fruits of the World termékcsalád tagjaként: görögdinnye, csillaggyümölcs és gránátalma.

Ásvánnyal dúsítva

A nyári szomjoltás egyik slágerterméke minden bizonnyal idén is az ásványvíz lesz. Tavaly kiemelkedően nőtt a szomjoltó italok bolti eladása – amely a rendkívüli meleg nyárnak is köszönhető –, ezért nem csoda, hogy idén nagy várakozás előzi meg a szezont.

Az ásványvizek legdinamikusabban fejlődő szegmense az ízesített vízé, amely évről évre növekedést mutat, immár 10 százalékos piacrészt tudva magáénak. Kozák Krisztina, a Magyarvíz Kft. marketingvezetője úgy látja, hogy eltolódás tapasztalható a szénsavas és szénsavmentes ásványvizek tekintetében is: tavaly év végén először átvette a vezetést, vagyis 50 százaléknál nagyobb piacrészt szerzett magának a szénsavmentes ásványvíz.

„Az árak változatlanok, sőt jellemző a magasabban pozícionált, felülnyomott fóliás márkák árcsökkentése.”

A Magyarvíz 2016-ban folytatja a Mizse márkával tavaly elkezdett imázsépítést. „A Mizse egy jó ár-érték arányú, kellemes ízű, kiegyenlített ásványi anyag tartalmú természetes ásványvíz, így bárki bármennyit fogyaszthat belőle, akár az egész család ihatja minden nap” – mondta a marketingvezető.
Mint megtudtuk, a szénsavmentes terméknél a palack formája is változik, a többi családtag esetében a címkék továbbfejlesztése várható, amihez a vásárlók segítségét kérik majd.

A „nagy szezon” az ásványvíz piacon általában az első napsugarakkal és 20 fok körüli hőmérséklettel érkezik, ezért idén is fokozott aktivitással készült fel az Aquarius-BUSZESZ csoport.

„Ez alatt nemcsak a marketingakciókat – újdonságokat, extra kihelyezéseket, megjelenéseket és promóciókat értjük, hanem az „idő előtti” egyeztetéseket, úgymond felkészülési stratégia kidolgozását is, partnereink, ezáltal fogyasztóink zökkenőmentes kiszolgálására alapanyag-beszerzési, logisztikai és termelési szempontból” – magyarázta Horváth Adrienn.

Ahogy az üdítőknél, úgy az ásványvizet kedvelők is egyre nyitottabbak a különleges, egzotikus ízekre, és időről időre szívesen próbálnak ki újdonságokat; „ezért is vettük a bátorságot, hogy olyan ízkombinációkat fejlesszünk ki, amelyek alig ismertek az itthoni piacon” – mondta Beraki Eszter, az Apenta Brand Managere.

Nemrég kerültek a boltokba Apenta RIO ízei al-márkanév alatt a legújabb Apenta üdítők.

Kiemelt figyelmet fektetett tavaly a gyártó a light üdítőkre is: új, könnyed csomagolást kapott az Apenta Light termékvonala, és ezért vezették be a legnépszerűbb ízű Apenta üdítőnek a Light verzióját, az Apenta Light málnát.

Újdonságok a polcokon

Általában elmondható a szénsavas üdítők piacáról, hogy ami az Egyesült Államokban vagy Nyugat-Európában működik, az nálunk, Magyarországon nem. Nálunk az alapízek variánsaira nem olyan nyitott a fogyasztó. Elmondhatjuk, hogy a jegesteák piacán, ahol tíz éven át nem volt változás, a XIXO bevezetése, berobbanása új lendületet és új ízeket hozott. Jenei Tamástól, a HELL ENERGY Magyarország Kft. kereskedelmi igazgatójától megtudtuk: a piackutatások és a láncok adatai azt mutatják, hogy az egész kategória megnövekedett a XIXO piacra lépésével.

„Cégünk az ice teák terén is innovatív, minőségi megoldásokra törekszik, amelyek reményeink szerint elnyerik a fogyasztók tetszését és mellyel tovább erősíthetjük a XIXO márka iránti elköteleződést” – tette hozzá a kereskedelmi igazgató.

A többi termékkategória tekintetében a tavasszal bevezetett új ízes víz mellett a nyárra is újabb meglepetések várhatók az üdítőitalok terén.

„Az ice teák kategóriáját nézve a legkelendőbb a hagyományos 1,5 literes kiszerelés, azonban úgy gondoljuk, hogy a fémdobozos termékek megjelenése meg fogja mozgatni a piacot, újabb átrendeződést eredményez majd az üdítőital-piacon” – említette Jenei Tamás. A gyártó idén áprilisban vezette be négy különböző ízben a 0,25 literes fémdobozos jegesteáit, amelyek egy különleges együttműködés keretén belül további meglepetéseket tartogatnak nyár elejére a fiatal korosztály számára. Szintén áprilisban került forgalomba az idei új ízesített vizük, egy rendkívül frissítő ízvilággal, narancs-mandarin ízben.

A HELL ENERGY valódi gyümölcstartalommal készülő szénsavas limonádéi is megújulnak, mind ízben, mind külsőre. „Természetesen ezek továbbra is cukor, tartósítószer és aszpartam mentes termékek lesznek, amelyekhez a vizet saját kútjainkból nyerjük.”

Innovációs megoldások

Az Aquarius-BUSZESZ csoport 2016-ban két újdonsággal rukkol elő a QUEEN szénsavas üdítő családon belül.

A fogyasztók által közkedvelt és keresett kólának kifejlesztették az ugyanolyan ízélményt nyújtó, teljesen energiamentes változatát. Továbbá a vásárlók találkozhatnak egy új, tavaszi ízzel is, amely frissítő jelleggel és gyógynövény ízhatással bír.

„Ez utóbbi termékünk energiaszegény, tehát könnyen illeszthető az egészségtudatos étrendbe is” – emelte ki Horváth Adrienn.

Érdekes, de a tapasztalat azt mutatja, hogy a csomagoláson tovább faragni nem mindig célszerű, mert az már a palack minőségének a rovására mehet, így innováció a palack formájában lehetséges a technológia fejlesztésével.

„Idén ezért bevezetésre kerül cégünknél egy praktikus, ergonómikus palackforma a szénsavmentes 1,5L termékeknél” – említette a Magyarvíz Kft. marketingvezetője.

A gyártó nem áll meg egy innovációs megoldásnál: a trendeket követve a fogyasztók idén már megkóstolhatják az ízesített szénsavas ásványvíz család bővítéseként a Mizse 1,5L Bodzás-szőlős ízesített vizet a már jól ismert erdei-gyümölcsös és citromos mellett.

Az ízek kavalkádjával találkozhatnak a fogyasztók az Olympos gyümölcsitalok esetében is. Idei újdonság az Olympos Mediterrán termékcsalád, amely már kapható a boltokban, négy különleges ízben. 

Cholnoky Anna kiemelte, hogy az Olympos Light termékek hozzáadott cukor nélkül készülnek, így tökéletesen passzolhatnak akár egy diétás étrendbe is.

A fogyókúrázóknak is jó hír lehet, hogy új ízként jelenik meg a polcokon az alma-gránátalma-meggy gyümölcsital. A gránátalma magas antioxidáns tartalmú gyümölcs és szakemberek szerint csökkentheti az éhségérzetet. Az eddigi ananász-citrus ízt pedig a népszerű multifruit követi.

 

Sörrel frissülve

A szomjoltók közül külön kategóriaként említhetjük a sörtermékeket, hiszen az alkoholtartalmú és a mentes sörök könnyen „lecsúsznak” a nyári melegben.

A sörpiac „nagyszereplői” termékfejlesztéssel, márkaportfólió- és kiszerelés bővítéssel igyekeznek reagálni a fogyasztói piac azon szegmensére, akik különleges, speciális, „minőségi” söröket keresnek és igényelnek. A Pécsi Sörfőzde – hazánkban gyári méretben egyedülálló módon – nyíltkádas erjesztési eljárással és ezt követő klasszikus ászokolással is készít söröket, ebből a termékkörből hozza ez év áprilisában piacra dobozos és palackos kiszerelésben prémium minőségű specialitását – a Pécsi Prémium Láger Sört – tudtuk meg Szabó Ádámtól, a Pécsi Sörfőzde Zrt. marketingmenedzserétől.

A szakember elmondta, hogy a termékkört tekintve a radlerek esetében beszélhetünk erősebb szezonalitásról.

A Pécsi Sörfőzde tavaly csapolt formában kóstoltatott 0,0 százalékos citromos radlert, melyre korábban nem sokszor volt példa Magyarországon. A nyári hónapokban népszerű radler kategórián belül egyre kedveltebbek a mixelt ízek, de a hagyományosnak mondható ízek továbbra is meghatározzák a piacot. Szabó Ádám megjegyezte: „egyre több radlert lehet kapni 0,0 százalékos alkohollal, ami szélesebb elérhetőséget biztosít a kategóriának”.

A sörpiacon a radler kategória az elmúlt években sokat fejlődött és ebben a szegmensben – akár további termékfejlesztések mentén – még további növekedési potenciál van, amivel várhatóan a radler termékeket előállítók élni is fognak.

„A Pécsi Radlereink mellett hamarosan az Ottakringer Radlerünkkel is találkozhatnak majd a fogyasztók, melynek különlegessége gyümölcstartalmában, illetve 0,0 százalékos alkoholtartalmában rejlik majd.”  A Pécsi Sörfőzde marketingmenedzsere úgy látja, hogy a sörpiacon aktivizálódott a kézműves sörfőző „társadalom”, fesztiválokon való koncentrált megjelenésük a sörfesztiváloknak egy új szegmense.

A kisüzemi sörfőzdék által készített sörök különböző karakterű, számos esetben az angol és belga sörfőzési kultúrát idéző főzetek, sok sör esetében relatíve magas alkohollal. A kézműves sörök - jellemzően rövid szavatossági idejük, és magas árszínvonaluk miatt- elsősorban hordós, kisebb arányban palackos kiszerelésben, a HoReCa piacon, illetve rendezvényeken keresztül érhetők el, így egy elég korlátozott elérhetőségről beszélhetünk. A lehetőségeik - összes főzőkapacitásuk alapján – erre tud kiterjedni.

Rendezvények esetében elsősorban – a korábban említett – sörfesztiválok tudták megkavarni az állóvizet, „mely véleményem szerint jót tett a hazai fesztiváltársadalomnak. A magunk részéről az idei szezonra egyedi főzésű fesztiválsörökkel készülünk, gondolva a Pécsi Sörfőzde, mint márka pozícionálását, hiszen méretünkből, és felhasznált technológiánkból fakadóan egyediek vagyunk kívül-belül” – ismertette Szabó Ádám.

Közösen a sörkultúra emeléséért

Az idén sorra kerülő hazai és nemzetközi sportrendezvények, fesztiválok és a várható meleg idő miatt jelentősen megnőhet a sörök iránti kereslet az idén nyáron.

A Magyar Sörgyártók Szövetsége 2015-ben úgy módosította az alapszabályt, hogy a szakmai szervezet pártoló tagjai lehessek a kis és közepes magyar sörgyártó vállalkozások is, „ez a magyar sörkultúra szélesítését szolgálja” -mondta dr. Schillinger Attila, a Sörszövetség elnöke. A bővítéssel leginkább a belföldi sörfogyasztás növekedését szeretnék elérni hosszabb távon. Így az ágazatban tevékenykedő cégeket – mérettől függetlenül – a Sörszövetség szeretné megnyerni, hogy közösen tegyenek a belföldi sörkultúra emeléséért.

A prémium kategóriájú sörökből 2015-ben 23%-kal több fogyott, mint az előző évben, és ez a tendencia folytatódhat az idén is a szövetség szerint.

 

Kis boltok nagy forgalommal

Ha a 200 nm2-es és kisebb boltok választékát nézzük, egyik slágere a sör. Értékben mért teljes forgalmából együttesen 38%-ot vittek el 2015. december-2016. március között. Ennél nagyobb piaci rész az üdítők között csak energiaitalból és szénsavas üdítőitalból jutott rájuk, egyaránt 39%-kal.

Sörnél az 51-200 nm2-es csatornára 20, míg az annál kisebb boltokra 18% jutott a legutóbbi kumulált év során. Ami a piaci trendeket illeti, értékben a forgalom 1 %-kal emelkedett, míg mennyiségben ugyanennyivel csökkent, az elmúlt négy hónapot az előző év azonos időszakához hasonlítva. Így a boltok összes bevétele meghaladta a 32 milliárd forintot. Ebből gyártói márkákra 88% jutott múlt évben. Részarányuk tavaly még 90%-ot ért el. Televíziós reklámköltés szempontjából újra dobogós helyre került a sör az élelmiszerek között. Listaáron a cégek 12,9 milliárd forintot költöttek tévéreklámra tavaly; 37 százalékkal többet, mint egy évvel azelőtt, így a rangsorban harmadik.

 

(TERMÉKMIX - 2016. májusi szám)

hírlevél feliratkozás

newsletter

trendfm

Hipermarketek

diszkontok