Polc
Tipográfia

A befőzés terén továbbra is tartja magát az a trend, hogy a kereslet ezen termékek iránt a szezon elején a legerősebb. A befőzési szezon egyik legerősebb időszaka a május-június, és továbbra is az eper befőzése a sláger a vásárlóknál. Mint minden befőzési szezonban, az alapanyag ára az, ami befolyásolja a szezon forgalmát.

Az Auchan tapasztalatai szerint a befőzőszerek szegmense egyre inkább specializálódik. Már elkülöníthető a befőzési szezonon belül eper, barack és szilva szezon is – mutatott rá Samu Zsófia, az Auchan Magyarország külső kommunikációs menedzsere. A keresletre reagál a kínálati piac, így a gyártók a fogyasztói igényeknek megfelelő befőzőszereket dobnak piacra, melyek marketingjére egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek. Döntően a befőzési „új hullám” az édes, „gyümölcsös” termékek iránya felé tolódik el, de nagyon jelentős a savanyú, „zöldséges” termékek iránti kereslet is. A legtöbb vásárló azonban még mindig a dzsemfixeket és a befőző cukrokat keresi.  

Adalékmentesen

Az adalékmentes megoldások szerepe egyre fontosabb, hiszen egyértelműen látszik, hogy az egészséges életmód kezd hitvallássá válni, illetve kialakult egy olyan vásárlói réteg, mely ezt az életmódot képviseli és egyre elkötelezettebb a természetes alapanyagok iránt. Egyre több vásárló választ természetes alapanyagokat a befőzéshez. A teljes forgalom több mint felét még mindig a dzsemfixek adják, ez a tendencia nem változott az utóbbi években. A befőzőcukrok kereslete stagnál, de megfigyelhető a befőző cukrokon belül egy új trend, mely szintén az egészséges életmódhoz kapcsolódik, ilyen például a diabetikus vagy a sztíviás befőzőcukor iránti kereslet növekedése. A többi termékkategória viszonylag stabil képet mutat. A gyártók a felméréseik alapján készítik el az újdonságokat. Ezek a felmérések a vásárlók széleskörű, reprezentatív megkérdezésén alapulnak (pl. interneten, újságban, boltok eladó tereiben történő megkérdezések). Az újítások – mint például a diabetikus vagy a sztíviás befőzőcukor – a szezonnak megfelelő válaszokat adnak, illetve igyekeznek támogatni az egészséges életmódot. Idén több újdonsággal is jelentkeznek a gyártók. A speciális igényeket az Auchan áruházak egészségszigetein megtalálható alternatív termékekkel szolgáljuk ki, mint például a diabetikus vagy a sztíviás befőzőcukor, illetve cukor helyett nyírfacukrot vagy xilit-et kínálunk. Ezen kívül az Auchan termékportfoliójában bio készítmények, bio zselésítő szerek is megtalálhatóak (pl. az AGAR-AGAR).

A vásárlók tapasztalataink szerint inkább az ismert terméket, a márkát választják, mint az ismeretlent. A nagy gyártó márkák nagy hangsúlyt fektetnek arra, hogy termékeit minél szélesebb körben megismerjék a vásárlók. Emellett folyamatos lehetőséget biztosítanak a vásárlóknak, hogy visszajelzést adhassanak a termékről, ezzel is javítva mind a termékminőséget, mind pedig a kapcsolatot vásárlóikkal. Ezen visszajelzések alapján a következő évek esetleges fejlesztései is előirányozhatóak, a receptúrák folyamatosan finomíthatóak.

A gyártók is figyelik a piacot és látják, merre mozdul el az igény. Megfigyelhető a gyorsan elkészíthető „instant” dzsemek, lekvárok készítésére alkalmas termékkör bővülése, amely igazodik a fogyasztói trendekhez. Az utóbbi évekre jellemző trend továbbá, hogy a nagy gyártók egyre inkább a gyümölcs, illetve a zöldség fajtájához igazítják termékportfoliójukat.

A vevőkör és a márkahűség előnyös akciókkal, jó árakkal és az újdonságok azonnali integrálásával bővíthető. Az Auchan áruházak elsősorban promóciókkal és a termékkör lehető legszélesebb választékával igyekeznek kielégíteni a vásárlók különféle igényeit. „Idén is több időszakban hirdetünk termék akciókat, amik igazodnak a különféle zöldségek és gyümölcsök szezonjához” – tette hozzá Samu Zsófia.

Lovas Ildikó, a Reál Hungária Élelmiszer Kft. kiskereskedelmi vezetője szerint a gyártó cégek igyekeznek minél hatékonyabban kezük alá dolgozni a háziasszonyoknak, egyre trendibb termékek piacra hozatalával, igazodva mindenféle igény kielégítésére.

Az idősebb korosztály még mindig igényt tart a  hagyományos befőzési, illetve savanyúság, befőtt tartósító termékekre (például: cukor, citromsav, nátrium benzoát, szalicil, és ragaszkodnak a dunsztoláshoz. A teljes vevőkör - a speciális igényűek - kielégítése érdekében kapható üzleteikben az egyre keresettebb, fruktózzal és édesítõszerrel készült befőzőcukor, ami jóval alacsonyabb kalóriatartalmú, mint az egyéb befőzőcukrok, illetve a sztíviával készült befőzőcukor. „Ahhoz, hogy minden vásárlót ki tudjunk elégíteni és be tudjuk csalogatni üzleteinkbe, fontos, hogy az egyszerű és olcsó citromsavtól kezdve a magasabb árfekvésű sztíviás befőző cukorig minden termék kapható legyen – fogalmazott a vezető.

A fiatalok is befőznek

A befőzési termékek trendjeire kedvezően hat, hogy a fiatalabb korosztály is szívesen fog neki a lekvárkészítésnek.

A fiatalok mellett a gyakorlott háziasszonyok is mind gyakrabban készítenek házi lekvárokat, amit az elmúlt évek kiváló gyümölcstermései lehetővé tettek. A kategória alakulásában a legfontosabb szempont továbbra is az időjárás, a költség és az egyszerűség. Ezért is kedvelik egyre többen a befőzőcukrokat, hiszen megoldást jelent mindhárom tényező optimalizálására – fejtette ki Simon-Nagy Henriette.

A Magyar Cukor Zrt. marketing koordinátora hozzátette: mivel rendkívül széles a termékválaszték, és az információ hiányában a fogyasztók nehezen választanak, ebben az évben edukációs kampánytámogatással segítik a termékek forgalmát. A Koronás Cukor kínálatába két fajta befőzőcukor, a 2:1, valamint a 3:1-es variáció tartozik. A két termék között a különbség az, hogy az egyik esetében 500 g termékhez 1000 g gyümölcsöt kell adnunk, míg a másik esetében ugyanennyi termékhez 1500 g gyümölcs szükséges. A számok tehát a gyümölcs-cukor arányát mutatják – emelte ki Simon-Nagy Henriette.

A lekvár egyszerű elkészítését az teszi lehetővé, hogy a Koronás Befőzőcukor termékek a finomszemcséjű kristálycukor mellett természetes eredetű almapektint és citromsavat is tartalmaznak, amelyek segítik a zselésedést, valamint gondoskodnak a gyümölcsök színének, ízének megőrzéséről.

Az elmúlt évek forgalmi adatai szerint egyre többen keresik a cukormentes, vagy csökkentett cukortartalmú megoldásokat. Erre az igényre a Koronás Befőzőcukor 3:1-et kínálják, ahol ez a termék a magasabb gyümölcsmennyiség mellett garantálja ugyanazt a lekvár állagot, mint a 2:1 arányú változat.

„Szeretnénk megmutatni idén a fogyasztóknak, hogy a lekvárkészítés már nem egy bonyolult, sokáig tartó konyhai művelet, hanem egyszerű és gyors, csupán Koronás Befőzőcukor, gyümölcs és 10 perc szükséges hozzá” – fogalmazott Simon-Nagy Henriette. Receptekkel, videókkal, tippekkel és természetesen nyereményjátékkal várják idén is a lekvár kedvelőit a www.azenlekvarom.hu weboldalon, valamint az idén húsz éves Koronás Cukor hivatalos facebook oldalán.

Kényelem és tradíció

Az  időjárás, a gyümölcs ára, a fogyasztók vásárlóereje éppúgy hatással van a befőzési termékek forgalmára, mint az alapanyag árak alakulása. A vevői igényekhez igazított kiszerelés, csomagolás, választék és a garantált minőség fontos tényező a vásárlási döntésben.

A felhasználói kör szélesedésének köszönhetően növekszik a befőzési termékek iránti kereslet. A Kelly 2000 Zrt. kiskereskedelmi forgalma ebben a kategóriában évről évre növekszik a márka ismeretségnek köszönhetően. Szőcs Noémi kereskedelmi igazgató a cég befőzési termékeinek főbb ismérvei között a kedvező ár-érték arányt, a kényelmi megoldásokat, valamint a régi tradicionális használatot emelte ki.

„Befőzési termékeink minőségében nem változtattunk, a régi, megszokott, magas minőségű termékeinkkel igyekszünk továbbra is a vásárlóink jövőbeni megelégedettségére szolgálni. A magas, kiváló minőségű termékeink évről-évre bizonyítják, hogy termékeinket újravásárolják, szeretik” – mutatott rá.

Az alapvetően szezonális kategória éves forgalma azonban sok külső tényező függvénye: ilyen az időjárás, a gyümölcs ára, a gazdasági tényezők, és nem utolsó sorban a felhasználók vásárlóereje. Gyártóként pedig az alapanyag árak alakulását is figyelembe kell venni – fejtette ki.

A vásárlói döntésben az alapanyagok olcsóbb beszerzésén túl fontos szempont, hogy a hagyományos eljárással, otthon elkészített befőttek, savanyúságok, lekvárok lehetőség szerint adalékmentesek legyenek. Ehhez pedig gyártóként folyamatosan magas minőséget, vevői igényekhez igazított kiszerelést, csomagolást, választékot kell biztosítani. A befőzéshez kapcsolódó termékek immár többgenerációs termékekké váltak: a fiatal háziasszonyok is fontosnak tartják a tudatos vásárlás mellett, hogy otthon is korszerű körülmények között készült lekvár vagy savanyúság legyen a polcokon. A fiatalabb felhasználók visszajelzései pedig rávilágítanak, hogy manapság nem csak a hagyományos zöldég-gyümölcsöket rakják el, hanem az egzotikus gyümölcsök, lekvárok készítése is egyre népszerűbb.  Épp ezért, a választék bővítése során - a befőzés tradicionális jellegégből adódóan - a mai igényekhez igazodva kell felidézni a régi hagyományokat. A kereskedelmi vezető gyártóként a legfontosabb célok között említette, hogy a befőzési termékek ugyanazt az eredményt érjék el, mint „nagyszüleink” idejében. Az évek során kialakult és bevált termékkiszerelések hatékony és gazdaságos felhasználást tesznek lehetővé. A lehető legjobb ár-érték arány szerepe fontos tényező, aminek  köszönhetően a vevők szeretik a Kelly termékcsaládot.

A 2016-os szezonban az eladó partnerek a polcok első feltöltését követően máris újravásárolják a cég befőzés termékeit.

A cégnél fontosnak tartják tehát, hogy minden csatornát kihasználva marketing eszközökkel támogassák a termékeket, ami nagyban elősegíti a márka elismertségét. A Kelly termékek jó ár-érték arányt képviselnek, így a termékcsalád magas minősége és kedvező árfekvése miatt széles fogyasztói kör számára elérhető.

A kereskedelmi vezető  az értékesítés területén a fontos tényezők között említette a minőséget, a 100%-os kiszolgálási szint biztosítása mellett az országos disztribúciós lefedettséget, és a termékek akciós hirdetésekkel való folyamatos támogatását.

 „Tapasztalatunk és meggyőződésünk, hogy a jó minőség, az ahhoz tartozó kedvező fogyasztói árak, időben történő megfelelő raktárkészlet, pontos szállítás segítségével elégedett vásárlókat tudhatunk magunk körül ebben az évben is”- fogalmazott Szőcs Noémi.

Befőzőszerek trendjei: Legkevésbé a befőtt tartósító eladása csökkent

Másfél és két milliárd forint között mozgott a befőzőszerek piaca az elmúlt  két kumulált év során. Legutóbb február-január között a kiskereskedelmi forgalom érték szempontjából 12, mennyiséget tekintve 14 százalékkal csökkent, a Nielsen Kiskereskedelmi Indexe szerint.

A kategória mintegy 1,7 milliárd forintos teljes bevételéből a legnagyobb szegmensre, dzsemfixre több mint kétharmad (68%) jutott 2015. február-2016. január között. Második a savanyúság tartósító 12 százalékos piacrésszel, majd a befőzőcukor következik 10, befőtt tartósító 9, valamint a szörptartósító, 1 százalékos részaránnyal. Mindegyik szegmens forgalma csökkent értékben is, mennyiségben is, egyik kumulált évről a másikra.

Ha értékben nézzük, a legnagyobb mértékű csökkenést, 15 százalék mínuszt  a befőzőcukornál regisztráltuk. Legkevésbé pedig, 5 százalékkal, a befőtt tartósító eladása csökkent. 

 

 

(TERMÉKMIX - 2016.májusi szám)

hírlevél feliratkozás

newsletter

trendfm

Hipermarketek