Polc
Tipográfia

A grillhús kategóriában a fogyasztók szívesen próbálnak ki új, eddig ismeretlen ízeket, és egyre inkább előnyben részesítik a minőségi, ismert gyártók termékeit. Fontos az ár-érték arány, a vonzó megjelenés, a polci láthatóság és a kiszerelés nagysága is.

Előny a márka ismertsége

A grill kategóriában a Sága Foods Zrt. 4-féle ízesítésű pulykakolbász termékkel van jelen, amelyek évek óta közkedveltek a piacon. Ez azt jelzi, hogy nem csak a tradicionális sertés és marhahús készítményeket keresik a fogyasztók, hanem az alacsonyabb zsírtartalmú húsokból előállított termékek iránt is egyre nagyobb a kereslet – emlékeztetett Szalayné Szilvágyi Erzsébet, a Sága Foods Zrt. kereskedelmi vezetője.

Jellemzően a hagyományos ízek, klasszikus füstölt, sajtos, magyaros-pikáns és barbecue ízesítések a legkedveltebbek, s a cég kínálatát is ez jellemzi.  Az idei szezonra a termékek csomagolása is megújul, a kiszerelések nagyságát pedig úgy alakították ki, hogy akár nagyobb családi összejöveteleken, de egyszemélyes háztartásoknál is ideális legyen.

„A grillezés nem csak a felnőttek, de a gyerekek számára is öröm, ezért rájuk is gondoltunk. Magas hústartalmú, vitaminokkal és ásványi anyagokkal dúsított Fini Mini minivirsli termékünket akár nyársra fűzve a kicsik saját maguk is elkészíthetik – tette hozzá Szalayné Szilvágyi Erzsébet. 

A tendenciák kapcsán a kereskedelmi vezető úgy véli, hogy a fogyasztói döntésben fontos szempont, hogy egy már bevált, jól ismert gyártó termékeit szívesebben veszik le a polcról, mert folyamatosan garantált jó minőségű terméket kapnak.

A márka ismertsége, a megfelelő ár-érték arány, a tetszetős csomagolás egyaránt fontos tényezők a vásárlás során.

Kínálat speciális igényekre

Napjainkban a lakosság egyre nagyobb részét érinti táplálékintolerancia vagy táplálékallergia, így speciális igények is megjelentek a húskészítmények összetételével kapcsolatban.

A Sága grillkolbász termékei gluténmentesek, a sajtos ízt kivéve pedig laktózt sem tartalmaznak.

A termékválaszték elérhetőségét minden régióban, országos lefedettséggel szeretné biztosítani a cég, de a legnagyobb fókusz – mint általában jellemző – a hipermarketekre helyeződik. Marketing aktivitást csak erre a kategóriára nem terveznek, de akcióikkal biztosan találkozhatnak majd a vásárlók. Évről-évre növekszik a grilltermékek kínálata mind a saját márkás, mind pedig a márkázott termékcsoportban.

Előny a változatosság

A Kaiser grill portfólióját az idei évben is a magasabb minőségű termékek alkotják. A visszajelzések alapján a fogyasztók a Kaiser grillkolbászokat az ízük, a minőségük és az ár-érték arányuk miatt kedvelik a leginkább – fogalmazott Fábián Péter. Mint azt a Kaiser Food Kft. márkamenedzsere kifejtette, a különböző kiszerelések terén a kisebb, 190 grammos termékek nagyobb választási lehetőséget biztosítanak, hiszen a vásárlók többféle ízesítésű terméket is megvásárolhatnak és megkóstolhatnak a portfólió öt tagja közül. Ízek tekintetében a mustáros és a pikáns ízesítések, valamint a sajtos és bajor ízesítésű grillkolbászok a legnépszerűbbek. A márkacsaládon belül a mix kiszerelést a változatosságot kedvelőknek ajánlják. A termékek hosszú, 45 napos szavatossági ideje garantálja a biztonságos eltarthatóságot, csökkentve az esetleges rossz idő miatti kockázatot – fejtette ki a márkamenedzser. Mint mondta: június-július hónapban látványos áruházi kóstoltatásokat terveznek, ahol a termékcsalád összes tagját meg lehet kóstolni, emellett a szezon ideje alatt a termékek kiemelt újságos akciókban, promóciókban szerepelnek, amiket látványos másodkihelyezések kísérnek.

„A 2015-ös év sikeres volt számunkra, amivel nem vagyunk egyedül, hiszen a teljes hazai grillkolbász kategória dinamikus növekedést ért el mennyiségben és értékben egyaránt. Hiszünk benne, hogy ez a tendencia folytatódik, hiszen régiós összehasonlításban a magyar grill­-

kolbász piac még mindig a legkisebbek közé tartozik.”

Az értékesítési csatornák közötti jelentős átrendeződés nem mutatkozott, a forgalom jelentős hányada a 400 négyzetméter feletti csatornában realizálódik – jegyezte meg Fábián Péter.

Az időjárás és az áfa-csökkentés is hat

A grilltermékek forgalmában a legnagyobb befolyásoló tényező az időjárás. Esős, hűvös, szeles időben visszaesik a grillezési kedv. Bízunk benne, hogy a nyár ebben az évben is kitesz magáért - vélekedett Kazai Zsolt.

A Wiesbauer-Dunahús Kft. kereskedelmi vezetője szerint idén először jelentkezhet a sertéshús áfa­csökke­nésének hatása a grillszezonban. Kérdés, hogy a fogyasztók inkább otthon pácolják az 5%-os áfával megvásárolható  tarját, sertéskarajt vagy a vál­tozatlanul a 27%-os kulccsal sújtott convenience termékeket választják, ezzel időt és az esetleges „szénné égett a hús” kudarcát is megtakarítva. Kazai Zsolt szerint a fogyasztók bátrabban próbálnak ki új, eddig ismeretlen ízeket. Ezt bizonyítja a cég elmúlt években bevezetett újdonságainak - BBQ grillkolbász, Tiroli grillkolbász, Mustáros grillkolbász - nagy sikere is. „Értékesítési számaink pedig a fogyasztás változatlanul dinamikus növekedését mutatják.”  - fogalmazott a kereskedelmi vezető.

A kategóriában a legfőbb értékesítési csatornát változatlanul a nagy alapterületű üzletek jelentik. Az innováció területén az új ízek dominálnak.

A Wiesbauernél az elmúlt években végrehajtott arculatváltás már a grilltermékeknél is megjelent, így a teljesen megújult és az újdonságokkal kiegészült grill szortiment összetéveszthetetlen volt a piacon – emelte ki. A fogyasztás terén tapasztalható kedvező tendenciaként említette az igényes fogyasztói réteg bővülését, akiknek döntésében nem az ár, hanem a minőség és a megfelelő ár-érték arány dominál. Mivel a cég portfóliója megfelel ezeknek a fogyasztói elvárásoknak, a stabilan növekvő igényes vásárlói réteg biztos piacot jelent a Wiesbauer grilltermékeknek – mutatott rá.

A fogyasztók döntésében mind nagyobb súlya van a termékek „mentességének”. A vállalat a magyar piacon elsők között gyártotta a szója-, laktóz- és gluténmentes termékeket. Ahogyan a Wiesbauer termékek mindegyike, úgy a grilltermékek is „mentesek” – tette hozzá Kazai Zsolt.

Mint mondta: szezontermékekről lévén szó, az idő rövidsége miatt az eddig leginkább bevált, kereskedelmi partnerek szórólapjaiban történő, akciós megjelenésekre helyezik az idén is a hangsúlyt.

Kategória mozdító akciók és promóciók

A grill kategória komoly fejlődéséről számolt be Maczelka Márk, a Spar Magyarország Kft. kommunikációs vezetője is. A termékek forgalmi számai és az eladási mennyiségek évről-évre növekszenek, a választék pedig folyamatosan bővül, ami megmutatkozik új ízek, új termékek megjelenésében is. A megszokott magy aros és fokhagymás ízek mellet ma már a BBQ, a chilis és a currys ízvilág is elérhető a lánc választékában. A sertés tarján kívül manapság a különleges steak húsok is kedveltek: a vásárlók kifejezetten keresik például a T-BONE steak-et, a RIB-EYE steak-et és az ANGUS Érlelt marha steak-et is. Mint minden területen, a grill területet is megmozgatja a jó akciós ár, illetve a jó promóció. A Sparnál az utóbbi években célirányosan egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek  a grill szezonra és az ahhoz köthető termékekre.  

Nielsen: Divatba jött a grillkolbász

Figyelemre méltóan nőtt a kereslet grillkolbász iránt. Ugyanis értékben 15, mennyiségben pedig 12 százalékkal többet adtak el a boltokban 2014. március-2015. február között, mint az előző hasonló időszak során, így az éves piac elérte a 2 milliárd forintot, illetve elérte az 1100 tonnát.

Erősen koncentrált a kiskereskedelmi forgalom, változott azonban a bolttípusok súlya. Érték szempontjából a forgalom kevesebb, mint felét, 42 százalékát a 2 500 négyzetméternél nagyobb egységek vitték el, a legutóbbi kumulált év alatt. Egy évvel korábban viszont még 44 százalékot tett ki a részesedésük. Ezzel egy időben 2 százalékponttal, 50 százalékra emelkedett a szupermarketet és diszkontot magában foglaló 401-2 500 négyzetméter közötti csatorna piacrésze. A maradék 8 százalékon osztoznak a 400 négyzetméteres és kisebb boltok.

Négy hónapig tart a szezon, májustól augusztusig. Az átlagárak a kumulált év során hullámoztak.

Az eladás legnagyobb része a szezonra koncentrálódik, ami májustól augusztusig tart. 2015-ben az éves forgalom 81 százaléka realizálódott ebben az időszakban, 5 százalékponttal kevesebb, mint az azt megelőző évben.
                                              

 

(Termékmix - 2016. áprilisi szám)

hírlevél feliratkozás

newsletter

trendfm

Hipermarketek

diszkontok