Polc
Tipográfia

A húsvéti ünnepi időszakban átlagosan több mint hatezer tonnányi füstölt árut értékesítenek, amelynek értéke a Hússzövetség adatai szerint eléri a 7 milliárd forintot.

A forgalom egyre inkább az ünnep előtti két hétre koncentrálódik.

A húsvét előtti időszakban elsősorban a darabolt termékek forgalma növekszik. A fogyasztás mennyiségében a háztartások nagysága is meghatározó, a vásárlás során a termékkiszerelések mérete is lényeges, illetve a kényelmi szempontok is kiemelt szerepet kapnak a döntésben, ahogy az adott márka ismertsége is – hangsúlyozta Mostisch Martina, a Magyar Húsiparosok Szövetségének ügyvezető titkára.

Mintegy 2 millió háztartásban a húsvéti ünnepek idején háztartásonként mintegy 3,1 kilogramm az átlagos fogyasztás mennyisége.

A termékösszetételtől függően egy adott cég éves sonkaforgalmának (formában, vagy bélben hőkezelt sonkaféléket nem ide sorolva) 25-30 százaléka fogy el ebben az időszakban.

Fontos a beltartalom

A vásárlás során fontos szempont a termék összetétele, minősége, csomagolása, polci megjelenése, és nem utolsó sorban ár-érték aránya. Az elmúlt évek tapasztalatai azt mutatják, hogy az egészségtudatos vásárlói kör növekedése ugyancsak hatással van a termékszerkezet forgalmának alakulására. Mostisch Martina azonban felhívta a figyelmet arra is, hogy a 800-900 forintos gyorsérlelt, főtt sonka (magas páclé tartalom) és a 2000 forint feletti parasztsonka esetében az árszinten túl, a beltartalom terén is óriásiak a különbségek.

A kereskedőláncok közül a Tescónál azt tapasztalják, hogy a forgalom egyre inkább a szezonhoz közeli időszakra koncentrálódik, nagy felfutásra tehát az ünnep előtti 2 hétben számítanak. Ennek ellenére már korábban, húsvét előtt 1 hónappal elkezdődik a húsvéti szezontermékek értékesítése – tájékoztatott a lánc sajtó­osztálya.

Minden üzlettípusban keresettek

Összességében több mint 1000 tonna füstölt áru eladását tervezi a Tesco, amelynek jelentős részét továbbra is a jó ár-érték arányú kötözött termékek teszik ki, de közel ilyen népszerű a füstölt hátsó csülök is. Folyamatosan növekszik a magasabb minőségű, hagyományos technológiával készült termékek aránya, ennek megfelelően idén még szélesebb választékkal várja a Tesco vásárlóit, még több hagyományos házi sonkából és füstölt áruból lehet válogatni. Az áruházlánc emellett erősíti az egészséges termékeket preferáló vásárlók lehetőségeit, s szélesebb füstölt csirke (pl. csirkemell) valamint pulykasonka választékkal készül a húsvéti szezonra, illetve egyéb különlegességekkel is szélesíti választékát. Minden üzlettípusban jól teljesít ez a termékkör, a legkisebb, lakóhelyhez közeli boltokba is olyan választékkal készül az áruházlánc, ami kielégíti a vásárlói igényeket, azonban a legnagyobb felfutás a hipermarketekben tapasztalható, ahol a lehető legszélesebb választékot találják meg a vásárlók. A húsvéti szezontermékeket folyamatos kommunikáció is kíséri a lánc akciós újságjaiban, óriásplakátokon, TV-ben, illetve egy speciális húsvéti katalógusban is.

A szezonális forgalom meghatározó szerepét hangsúlyozta Maczelka Márk, a Spar Magyarország Kft. kommunikációs vezetője. Mint mondta, a termékforgalom évről-évre folyamatosan emelkedik és az értékesített mennyiségek is növekedést mutatnak. A húsvéti forgalom az ünnephez közeledve folyamatosan nő, a csúcspontot pedig az ünnep előtti két hétben érik el általában – fogalmazott.

A húsvéti szezonra nem terveznek új szezon hústermékeket bevezetni. Maradnak az előző években bevált és sikeres kínálatnál, mint például a lánc saját márkás kötözött sonkája, a darabolt lapocka, a Regnum füstölt főtt tarja, vagy az S-BUDGET füstölt főtt tarja. A forgalom növelése érdekében a szezon termékek esetében folyamatos akciókkal és marketing aktivitásokkal készülnek, ezek közé tartozik a szórólap megjelenés, a TV, a print, vagy az online eszközök bevetése – mondta.

A húsvéti húskészítmények értékesítésének jelentőségét emelte ki a FÁN Trade Kft. kereskedelmében Kanizsai Tóth Csaba. A cégcsoport országos kereskedelmi vezetője a korábbi években tapasztalt növekedésről számolt be a szezonhoz kapcsolódóan: az ünnepi periódusban évről-évre 3-5 százalékkal többet tudnak értékesíteni a húsvéti termékekből. Az elmúlt években azt tapasztalták, hogy egyre nagyobb a kereslet a speciális, általánosságban a húsvéti időszakra tevődő húskészítmények iránt. Forgalmazóként folyamatosan figyelik és értékelik a piac változásait, valamint a fogyasztói szokásokat. Mindezek alapján úgy látják, hogy a kereslet mind inkább a hagyományos érlelésű termékek irányában billen.

A húsvéti sonkavásárlók szeretik a hazai ízeket, és a megfizethető minőséget. A termékek csomagolási méretét tekintve elég szórtnak mondható: parasztsonkából egészen a 8 kilóstól a 12 kilósig megtalálható a vállalat polcain.

Jóllehet e termékek jelentős részét azonban továbbra is a 400 négyzetméter feletti üzletekben szerzik be a fogyasztók, mint azt Kanizsai Tóth Csaba megerősítette: a FÁN Trade Kft. nagykereskedői az idén is felkészültek a magyarországi kiskereskedelmi piac ellátására és a szezonális időszakban megfelelő mennyiségű és minőségi termékekkel áll a kiskereskedők rendelkezésére. A nagykereskedelmi cégcsoport a parasztsonka, illetve parasztlapocka, valamint füstölt csülök esetében brand termékekkel készül fel a forgalmi felfutást hozó szezonra, tarja vonatkozásában sajátmárkás termékeik kiváló minőségét, ezen belül is a jó ár-értékarányt képviselő Hentes márkacsoportot említette a vezető. A cég 9 nagykereskedése országszerte minden kiskereskedő részére elérhető – tette hozzá.

Húsvéti sonka: Nőtt a kereslet

Sonkával és füstölt hússal a kiskereskedelem a húsvét környéki két hónap során tavaly több mint 7 milliárd forint bevételt ért el. Ez 5 százalékkal több, mint tavalyelőtt. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen Kiskereskedelmi Index.

Átlag felett, 9 százalékkal bővült a kimagaslóan legnagyobb szegmens, a főtt sonka piaca. Mennyiség szempontjából 16 százalékkal emelkedett a forgalom.

A kereslet erősen koncentrált: értékben az összes eladásból 93 százalékot vitt el a magasabb minőségű főtt sonka múlt év március-április során. További 1 százalék jutott a füstölt főtt szegmensre, 6 pedig „egyéb” sonkákra. Egy kilogramm sonka tavaly március-áprilisi, mennyiségi eladással súlyozott fogyasztói átlagára 1 932 forint; közel 3 százalékkal több, mint az előző évi hasonló periódusban.

Főtt sonkánál a szintén tavaly március-áprilisi kilogrammonkénti 2 034 forintos átlagára plusz 0,4 százalékot jelent. A bolti eladás erősen koncentrált, ugyanis a legutóbbi évek húsvéti időszakában értékben a sonka háromnegyed részét 400 négyzet­méternél nagyobb üzletekben adták el.

Amíg a 2 500 négyzetméternél nagyobb üzletek piaci részesedése csökken, addig a szupermarketet és diszkontot magában foglaló 401-2 500 négyzetméteres csatorna részaránya növekszik. Bár erős a modern üzlettípusok pozíciója, egyre inkább előtérbe kerül a csemegepult. Értékben mért piaci részaránya a legutóbbi három év során 40, 42 majd 43 százalékot ért el. Ennek megfelelően csökken az önkiszolgálás súlya.

Termékmix - 2016. februári szám

hírlevél feliratkozás

newsletter

BrandFestival

brand

trendfm

Hipermarketek

diszkontok