Polc
Tipográfia

A higiéniai papírtermék piac értékben és mennyiségben is növekedett. A növekedés motorja értékben elsősorban a toalett papír kategória, de a papír zsebkendő és papírtörlő kategóriák esetében is számottevő az erősödés. Egyedül a szalvéták piaca csökkent, amely nagyrészt a háztartási papírtörlő kategória növekedésével indokolható.

Promóciók virtuálisan

A háztartási papírok forgalmának  mennyiségi növekedését általában a kedvező ár generálja, amely vonatkozhat egyetlen kategóriára, vagy akár több egyforma, illetőleg kiegészítő termék együttes vásárlására is – nyilatkozta lapuknak Forgách Réka. Az SCA Hygiene Products Kft. Junior Trade Marketing Managere szerint ezen kívül az egyes kiskereskedelmi láncok saját hűségpromóciói is segíthetnek, amikor több vásárlót csalogatnak be az üzleteikbe, s így időszakosan több vásárlót szólíthatnak meg a márka kedvező ajánlatai – emlékeztetett Forgách Réka.

A szakember szerint a prémium termékek irányába történő elmozduláshoz fogyasztói és vásárlói edukáció szükséges, amely során a vásárlóknak megmutathatják, hogy a magasabb minőségű termékek magasabb szinten elégíthetik ki az igényeiket, s így ár-érték arány tekintetében kedvezőek.

A hűségprogrammal rendelkező láncokban egyre jellemzőbbek és jól működnek a partner specifikus hűségkártyák használatakor adott kedvezmények, illetve a lojalitás promóciók ideje alatt adott extra matricák vagy kisebb ajándékok. A hiper- és szupermarketekben elterjedtek és mind sikeresebbek a virtuális promóciók, mely során két egyforma vagy kiegészítő termék vásárlása esetén kedvezőbb csomagáron viheti haza a termékeket a vásárló. Ezen kívül továbbra is töretlenül népszerűek a kuponok, melyek kommunikálhatók az akciós újságokban, a polcokon vagy akár online felületeken is.

Az utóbbi időben megfigyelhető tendenciaként a hipermarketekben a toalettpapír vásárlások nagyobb kiszerelések irányába való eltolódását említette a manager.

Míg a szupermarketekben és a hazai láncokban általánosabb kisbevásárlások során inkább a kisebb csomagok fogynak, a diszkontokban meghatározó a saját márkás termékek értékesítése, míg a drogériákban a prémium minőségű termékek fogyása a jellemző.

Az újítások ereje

Jóllehet a háztartási papíráru termékek nem tartoznak a leginnovatívabb kategóriába, a tavaly bevezetett Zewa Aqua Tube azonban épp arra példa, hogy egy újítás – a toaletten lehúzható wc-papír-guriga - miként képes felkelteni a figyelmet egy alapvetően alacsony érdeklődésű kategória iránt és jelentős növekedést generálni a piacon – jegyezte meg Hegedűs Eszter. Az SCA Hygiene Products Kft. Junior Managere hozzátette: a márka a folyamatos kutatásoknak, felméréseknek és az ezeken alapuló innovációknak köszönheti kiemelkedő sikereit.

A Zewa toalettpapírok és papír zsebkendők a fogyasztói igényeket és a piaci tapasztalatokat alapul véve kívülről és belülről is megújulnak.

A megújulással együtt a Zewa toalettpapír portfólió egy új, nagy kiszerelésű termékkel is bővül ugyancsak ebben az évben, amit a nagyobb csomagok növekvő népszerűsége indokol.

A Zewa termékek olyan alapvető háztartási higiéniai termékek, amelyek majdhogynem mindenki számára nélkülözhetetlenek. Ennélfogva széles fogyasztói körnek kínálunk termékeket, a különböző igényekre különböző termékvariánsok nyújtanak megoldást.

A téli időszakban limitált kiadású termékek köre ezúttal a papír zsebkendőkkel is kiegészül. 

Kényelmi funkciók

A piacon tapasztalható erőteljes promóció érzékenység miatt, az innováció fókuszú szemlélet kiemelt prioritás a fogyasztói lojalitás kialakításában, a márkatermékek a piac többi szereplőjétől való megkülönböztetésében – fogalmazott Poprády Péter, a Vajda-Papír Kft. kereskedelmi és marketing igazgatója. Kifejtette: a cég ennek szellemében vezette be a piacra tavasszal az Ooops! Open&Close papírzsebkendő termékcsaládot.

A szakember elmondása szerint e szegmensen belül egy egyedülálló innováció biztosítja a termékek könnyű nyithatóságát és visszazárhatóságát – húzta alá Poprády Péter.

Mint mondta: az év második felében egy megújuló termékkínálattal és arculattal lépnek a piacra. Elsőként az Ooops! Open&Close papír zsebkendők lesznek elérhetőek megújult külsőben a boltok polcain, de hamarosan Sindy tasakos papír zsebkendőik is a praktikus és könnyű nyithatóságot biztosító Easy Open csomagolással lesznek kaphatóak. A cég választéka a prémium kategóriában pedig egy új papír zsebkendő formátummal bővül, amit a praktikus hordozhatóság jellemez. E formátum, illetve kiszerelés gyártásához szükséges technológiával jelenleg csak a Vajda Papírnál rendelkeznek Magyarországon. „Ezzel egyidejűleg toalettpapír, papírtörlő és szalvéta, valamint a gyermekeknek szóló termékeink is megújulnak, amitől a belföldi, és export piacainkon egyaránt versenyképességünk további javulását várjuk.” – tette hozzá az igazgató. A termékkínálatban a magasabb fogyasztói igényeket kielégítő Ooops! és Sindy papíráruk mellett az alapvető fogyasztói igényekre választ adó márkák ugyancsak megtalálhatók – emlékeztetett a vezető. Hozzáfűzte: a kategória promóció érzékenységére tekintettel, kiemelt figyelmet fordítanak az akciós politikára is. A kereskedelmi partnerek újságaiban megjelentetett hirdetések mellett a másodlagos kihelyezések is nagy hangsúlyt kapnak.”

„A cég disztribúciós lehetőségeinek bővítése, így például a kisebb, független boltokban való jelenlét növelése érdekében regionálisan célzott kereskedelmi aktivitásokat folytattunk a nyár folyamán.” – monda Poprády Péter.

Döntő kérdés a minőség

A Malen Kft. tapasztalatai szerint a háztartási papíráruk terén a minőségi szempontok tartoznak a legmeghatározóbb fogyasztói elvárások közé. A vállalat a Delicarta olasz papíráru gyártó cég Nicky termékcsaládját forgalmazza magas minősége és kedvező árfekvése miatt– fogalmazott Sas Andrea, a Malen Kft. marketing vezetője.

Mint mondta: a Nicky három-négyrétegű toalett papírok és zsebkendők növekvő népszerűsége a jó minőségben és a kedvező ár-érték arányban rejlik.

A fogyasztók ugyanakkor leginkább ár alapján választanak, de fontos szempont a környezettudatosság: egyre keresettebbek az újrahasznosított papíralapú termékek, de az illatos toalettpapírok is, amit a Nicky termékeknél a 3 rétegű szegmensben vezettek be: kamillás, és aloe verás. A vevők számára fontossá vált, hogy a toalett papírok puhák legyenek, és ápoló funkciót is betöltsenek.

Ebben a szegmensben a fogyasztók jellemzően árérzékenyek. Figyelik az áruházak szórólapjait, akcióit, és igyekeznek nagyobb mennyiségű terméket beszerezni egy-egy ilyen ár-akció alatt. A lehető legjobb minőséget keresik, de azt a legkedvezőbb áron szeretnék megkapni. A forgalmi adatok azt mutatják, hogy a nagyobb kiszerelésű termékeket a már a kisebb méretű, lakóhelyhez közeli boltokban is vásárolják, és egyre népszerűtlenebb az 1-2 rétegű, kisebb kiszerelésű papíráru.

A márkához tartozó papíráruk különböző igényeket elégítenek ki, és eltérő súlyt képviselnek a forgalomban – emelte ki a marketingvezető. Legkeresettebb a citromos konyhai papírtörlő, amelynek bolti eladása folyamatosan nő. Az olcsóbb, egy- és kétrétegű papíroktól a magasabb minőségű, három és négyrétegű termékek felé mozdul el az eladás. Ebben a szegmensben a gazdaságosság miatt a mega kiszerelések népszerűsége egyre nő. Ezt az igényt elégíti ki a márka 600 lapos mega konyhai papírtörlői.

A fogyasztásban megmutatkozó változást jelzi, hogy az 1-2 rétegű 4 tekercses toalettpapír eladási mutatói folyamatosan csökkennek. A fogyasztók többet vásárolnak az egy egységre vetítve olcsóbban beszerezhető 8-as, 10-es, 16-os 24-es és 32-es kiszerelésből, abból is a jobb minőséget, a 3-4 rétegű változatot keresik. Ezért az olcsóbb, ám kevésbé jó minőségű, 2-4 tekercses toalettpapírokat kivezetik a forgalomból – tette hozzá Sas Andrea.

A termékcsalád szortimentje a piaci igényeknek megfelelően lett kialakítva. A termékek között van színes-mintás, vagy illatos, jó minőségű papíráru, kiszerelésben pedig elérhetőek a mega változatok, mindezt kedvező áron.

A cég összpapír eladásán belül a citromos konyhai papírtörlő forgalma mind értékben, mind volumenben vezető. Népszerű a 10 tekercses aloe verás és extra soft 3 rétegű toalettpapír. A nagyobb kiszerelésben a 24 tekercses kamillás toalettpapír a vezető. Szalvéták közül a színes- mintás, tuttifrutti változatnál forgalmi növekedés figyelhető meg. A környezettudatos vásárlók számára pedig a nature család szerepel a kínálatban toalett-papír, papír zsebkendő és szalvéta kategóriában.

A Nicky natur papír zsebkendő bolti forgalma mennyiségben és értékben emelkedett, a Nicky szalvéta kiskereskedelmi forgalma értékben nőni tudott. A piacon továbbra is az egyrétegű dominál, de a kétrétegű szalvéták mutatója is folyamatosan javul.

„Ebben az évben elsősorban az online marketing kampányokra helyezik a hangsúlyt. Új online hirdetéseket és hírlevél kampányokat indítunk. Erre célra létrehoztunk egy új facebook és weboldalt, a Praktikus háziasszonyokat, ahol háziasszonyoknak kínálunk tippeket, trükköket háztartási papíráru kategóriában.” - mondta el a marketing vezető.

 

Átlag felett bővült a bolti forgalom

Toalett papír, papír zsebkendő, konyhai törlőkendő és papírszalvéta alkotja a háztartási papíráruk Nielsen által mért kategóriáját. Együttes piacuk 2015. január-június között 8 százalékkal nőtt, az előző hasonló időszakhoz viszonyítva, és mintegy 27 milliárd forintot ért el a Nielsen Kiskereskedelmi Indexe szerint.

Három kategória bolti eladása nőtt értékben a négy közül, kivétel a papírszalvéta negatív trendje. Mennyiséget tekintve csak toalett papírból és papír zsebkendőből adtak el többet a boltok.

Toalett papír: Ez a termékcsoporton belül a legnagyobb kategória, amelyből a boltok bevétele 15 milliárd forinthoz közeledett a legutóbbi félév során. Értékben 7 százalékos emelkedést regisztrált a Nielsen, míg mennyiségben 5 százalékot, hat hónapos összehasonlításban. Ha a kereskedelmi márkákat nézzük, itt értékben mért piaci részesedésüknél a tavalyelőtti első félév 43 százaléka után idén január-június között 44 százalékot regisztráltunk.

Papír zsebkendő: Féléves piaca 7 milliárd forint felé közelít, amivel szintén beletartozik a top tízbe, a Nielsen által mért hetven háztartási vegyi áru és kozmetikum kategória forgalom szerint rangsorában. Értékben 12, mennyiség szempontjából 7 százalékkal többet adtak el a boltok legutóbb január-június között, mint az előző hasonló időszak alatt.

Konyhai törlőkendő: Hat hónap alatt elért, 4 milliárd forintot meghaladó forgalmával a top húsz kategória egyike. Érték szempontjából 9 százalékkal többet adtak el belőle, míg mennyiséget tekintve 1 százalékkal kevesebbet, idén január-júniusban, az előző hasonló időszakhoz viszonyítva. Kiemelkedően magas a kereskedelmi márkák értékben mért piaci részesedése: 64 százalék az idei első félévben; 1 százalékponttal alacsonyabb a tavalyi hasonló periódusénál.

Papírszalvéta: A papírszalvéta forgalma 1,5 milliárd forint körül mozgott a legutóbbi két első félév során. Idén értékben 3 százalékos, mennyiséget tekintve 4 százalékos csökkenést regisztrált a Nielsen az előző hasonló időszakhoz képest.

 

(TERMÉKMIX - 2015. szeptemberi szám)

hírlevél feliratkozás

newsletter

trendfm

Hipermarketek