Polc
Tipográfia

Az időjárás is befolyásolja a téli arc-, kéz- és testápolási piac alakulását, a hideg évszakban a speciális kézápolók és a testápolók egyaránt előtérbe kerülnek.

Az általános arc- és testápolási termékek piacának fejlődése a szezonális testápolás területén is megmutatkozik. A fogyasztók az adott szezonnak megfelelően célirányosan keresik az egyes termékeket. Általában mindenki a saját bőrtípusának megfelelő készítményeket keresi, és e típuson belül használja az alap termékeket. Jellemző továbbá a kiegészítő termékek együttes használata is. A szeles, hűvösebb időben a kézkrémek és ajakápolók használata sok esetben nélkülözhetetlen bőrünk ápolásához, ilyenkor e készítmények értékesítése is előtérbe kerül – húzta alá Szabó András, a Superio Kft. ügyvezetője.

Bár még csak a hideg szezon elején vagyunk és nem igazán kezdődött el a tél, a decemben-január-februári időszakban mindig előtérbe kerülnek a kézápolók és a testápolók.

Ez a dm-ben is megfigyelhető: a kézápolóknál – főleg a sok saját márkás terméknek köszönhetően – már most növekedés mutatkozik, a tavalyi év azonos időszakához képest – nyilatkozott Kanyó Roland, a dm Kft. marketing és PR menedzsere. A testápoló szegmens kiegyenlített az év minden időszakában a dm vásárlóközönségének köszönhetően, de természetesen az extra száraz termékek ebben a téli időszakban élik fénykorukat.

Az állandó és elsődleges igény ilyenkor a vásárlók részéről az, hogy az extra száraz bőrre megoldást találjanak.

A másik gyakori jelenség az SOS segítség a bőrnek, e termékek sűrűbb textúrájuknak köszönhetően elégítik ki az ilyesfajta igényeket.

Jobb a természetes

Balangó Mátyás, a Naboo Distri­bution Kft. ügyvezető igazgatója szerint a különböző testápoló termékeket használó trendkövetők és a tudatos vásárlók körében egyre népszerűbbek azok a márkák, amelyek minél több természetes anyagot tartalmaznak, például növényi olajokban gazdagok, és ezáltal táplálják, védik és kényeztetik is a bőrt. Az elmúlt évben megjelentek a polcokon a magas olajtartalmú bőrápoló készítmények, amelyek kifejezetten a téli időszak speciális igényeit elégítik ki.

A téli testápolás során a fogyasztók a gazdagabb formulájú krémeket keresik, az erősebb illatok iránti igény is felerősödik, mindemellett kritérium, hogy a termék hamar beszívódjon, a mindennapi testápolási rutin ne hosszabbodjon meg jelentősen - nyilatkozta. A vásárlásnál az elsődleges szempont a fogyasztói ár, a második viszont a krémekben található összetevők, adalék­anyagok minősége.

A fenjal kozmetikai termékeket bőrápolási szakértők segítségével fejlesztették ki. Növényi olajokban gazdagok, így nemcsak táplálják, védik, hanem kényeztetik is a bőrt és segítenek felkészíteni azt a mindennapi kihívásokra. A termékcsalád célcsoportja azok a tudatos nők, akiknek fontos a magas minőség, és a hatékony ápolás. A fogyasztók megbíznak a márkában, számukra a „made in Switzerland” a magas minőség és a megbízhatóság garanciája.

Testünk ápolása minden évszakban fontos, télen azonban fokozott törődést igényel. Bőrünket már az ősz beköszöntével érdemes megfelelően felkészíteni a tél kihívásaira. A nagy hőingadozás (fűtött szobából ki a szabadba), a téli alacsony páratartalom, a szél, a magas koncentrációjú légszennyezettség egyaránt rendkívüli módon megviselik a bőrt, a hajat és a körmöket is. A hideg évszakban ajánlott a kifejezetten téli bőrápolásra készült, magasabb olajtartalmú készítményeket vásárolni. Figyeljünk a jelekre, mert leginkább a kiszáradás fenyegeti a bőrt ebben az időszakban. Elsősorban a mélyhidratáló vagy száraz, extra száraz bőrre javasolt termékek forgalma nő meg.

A téli bőrápolás során különösen fontos, hogy már zuhanyozás közben megfelelően hidratáljuk a bőrünket. A fenjal érzéki olajos tusfürdő valóban intenzíven táplálja az igénybevett bőrt, miközben az érzéki rózsaillat a lelket is kényezteti. Az érzéki olajos testápoló pedig hosszantartóan hidratál, megvédi a bőrt a további kiszáradástól.

Piacot meghaladó bővülés

A teljes piac értékben csaknem 10%-al növekszik, a kéz és arcápolók piaca pedig még ezt az arányt is felülmúlja, ha az idei év számait hasonlítjuk az elmúlt év azonos időszakához - nyilatkozta Tantics Viktória. A Beiersdorf Kft. brand managere szerint ez mindenképpen bizakodásra ad okot, hiszen azt jelzi, hogy a fogyasztók egyre inkább költenek önmagukra is.  Ősszel és télen a gazdagabb textúrájú krémeket preferálják a fogyasztók, hiszen a bőrnek ilyenkor erőteljesebb hidratálásra, táplálásra és védelemre van szüksége. Jellemző trend az olaj tartalmú termékek megjelenése és sikere a piacon, melyek olajtartalmuk ellenére nem hagynak ragacsos bőrérzetet maguk után. Keres­kedelmi szempontból a gazdagabb, hosszabb távú hidratáltságot biztosító testápolók fókuszba helyezése, és a nagyobb kiszerelésű termékek ismertetése a cél ebben az időszakban. A kategóriában jellemző a fogyasztók márkahűsége, és főleg újabb igény, vagy megoldandó probléma felmerülése esetén hajlandóak váltani, vagy keresnek megoldást, egyébként ragaszkodnak a már jól bevált termékekhez. A NIVEA márka nagyon konzekvensen, már a kezdetektől ugyanazt az értéket képviseli, és azonos üzenetet hordoz, így trendről nem igazán beszélhetünk - fejtette ki a márkaépítés kapcsán a brand manager. Hozzátette: mindez megjelenik a vásárlói visszajelzésekben is, hiszen a márka termékeit évről évre különösen ápoló és kiemelkedő minőségű termékekként értékelik, magát a márkát pedig a bőr- és arcápolás szakértőjeként jellemzik. „Ennek a következetes márkaépítésnek hála, hitelesek tudtunk maradni a fogyasztóink szemében is.” – mutatott rá.

Innováció célcsoportra szabva

Az arcápolásnál elsősorban a bőrtípusnak megfelelő termékekhez kötődnek a fogyasztók, ez akár több márka használatát is jelentheti. Az ár, és a különböző akciók e termékkör esetében is ösztönzők lehetnek a vásárlásra. Főleg a fiatalabb korosztály az, aki inkább kipróbál több terméket, márkát is, mire márkahűvé válik – vélekedett Szabó András, a Superio Kft. ügyvezetője.

Az innováció szerepe ebben a kategóriában is kiemelkedő, mára már számtalan bőrproblémára nyújtanak megoldást egyes termékek. Sok esetben a váltás oka a bőr jellemzői miatt indokolt: például egy kifejezetten fiataloknak készült Ziaja manuka fa termék nem teljesíti azokat a feltételeket, amit egy érett, ráncosodásra hajlamos bőr igényel. A Ziaja a közép­ár kategóriába tartozik igen széles termékskálával. Egyes termékeink a piac más szereplőitől eltérően nagyobb, családi kiszerelésben kaphatók.

A Ziaja vásárlói a termékek egyes szortimentjét a nagy hipermarketekben és drogériákban szerezhetik be. Emellett a márka webshopja azt mutatja, hogy az internetes vásárlás felé is orientálódnak a fogyasztók.

A számos márka és termékcsoporton belül növekszik az egy-egy termékcsaládból összeállított csomagok népszerűsége. Az igényeket felismerve a Ziaja is ajándékcsomagokkal készül  az ünnepekre – tette hozzá a Superio Kft. ügyvezetője. A márka kecsketejes ajándékcsomagja a hölgyek számára nyújt kényeztető arcápolást. A kakaóvaj és olívaolaj tartalmú krémeket tartalmazó csomagok teljes körű testápolást kínálnak tusfürdő, testápoló, és kézkrém termékkombinációjukkal. A manuka fa termékei kifejezetten a tinik mitesszeres arcbőrére jelentenek megoldást. Míg a Ziaja men ajándékcsomag tartalma tusfürdő, roll-on, hidratáló arckém.

Fontos a termékkülső

A vevői igények általában a termék kinézetére vonatkozóan is megfogalmazódnak, tehát minden időszakban a megfelelő dizájnú terméket keresik. Ezért is nagyon sikeresek a kifejezetten „téli illatú” limitált kéz és testápolók. Ezekből nagyon sok újdonságot találhatunk a dm saját márkájában, a Balea márkában.

A célközönség széles, hiszen mindenki a saját problémájára keresi a legjobb megoldást, a neki legjobban megfelelő áron. Illetve van az a típus, aki az évszaknak köszönhetően használ ilyen termékeket, „mert télen szokás és kell” – fogalmazott Kanyó Roland.

E termékkörrel kapcsolatban márkahűek a vásárlók. Ha már valamelyiket kipróbálták és bevált (nem okozott irritációt sem) akkor maradnak a jól bevált készítménynél. A kézkrémeknél nagyobb arányban próbálgatnak ki különböző termékeket. Ez köszönhető a kisebb kiszerelésnek, illetve az alacsonyabb árnak is. A dm stratégiája továbbra is a tartósan alacsony árak alkalmazása, amely szerint nem kell a fogyasztóknak azonnal a boltba rohanni az akciós termékért, hanem 4 hónapig minimum azon az áron fogják nekik kínálni.

A téli szezon termékeinek tartós árát úgy ütemezi a lánc, hogy mindvégig biztonsággal tudja megvásárolni a fogyasztó. A dm saját márkás termékeit illetően sok az új, színes, igazán téli termék, amelyeket imádnak a fogyasztók. Ezek általában limitált darabszámúak, vagy limitált ideig vannak a polcokon, ami különösen becsalogatja a balea márka rajongóit. Megfigyelhető továbbá, hogy a márkatermékek is egyre inkább alkalmazzák a téli designt vagy a szezon alatti „ajándékot”, ami például azt jelenti, hogy a téli időszakra túltöltött kézkrémük lesz.

Jelentősen nőtt a forgalom

Idén az első nyolc hónap során 4 milliárd forint feletti bevételt ért el a kiskereskedelem testápoló krémből. Értékben 10, mennyiséget tekintve 7 százalékkal nőtt a forgalom, tavaly január-augusztushoz viszonyítva. Kedvező fordulat ez, hiszen tavaly az első nyolc hónap alatt értékben csak 1 százalékkal emelkedett az eladás a tavalyelőtti hasonló időszakhoz viszonyítva. Mennyiség szempontjából pedig akkor 3 százalék csökkenést regisztrált a Nielsen Kiskereskedelmi Indexe. Az amúgy is koncentrált értékesítés tovább erősödött. Idén ugyanis a drogéria és a 2 500 négyzetméternél nagyobb csatorna együtt elviszi forintban az értékesítés 85 százalékát. Ez egy százalékos növekedés az előző év január-augusztus időszakához képest.

Harmadik legnagyobb piaci részesedéssel a szupermarketet és diszkontot magában foglaló 401-2 500 négyzetméteres csatorna áll, 8 százalékos aránnyal idén is, tavaly is.

Valamelyest javítottak pozíciójukon a gyártói márkák. Az értékben mért forgalomból 88 százalék jutott rájuk múlt év első nyolc hónapjában. Idén arányuk 89 százalékra emelkedett, míg a piac többi része a kereskedelmi márkáké.

 

(Termékmix - 2015. decemberi szám)

hírlevél feliratkozás

newsletter

trendfm

Hipermarketek