Polc
Tipográfia

A sütési hozzávalók piacának egyik legnagyobb szezonja a közelgő ünnepek. A kategóriában a kiegyenlített minőség ugyancsak fontos márkaépítő eszköz, hiszen a vásárlók hűségesek a bevált termékekhez, a termékeket pedig a vásárlók visszajelzései, észrevételei alapján is érdemes fejleszteni.

Cukrászhab és habalap

A növényi habalapok és tejszínek a professzionális felhasználók mellett a háztartásokban is mind nagyobb teret kapnak, amiben a minőség mellett

a termékek könnyű használata is fontos szerepet játszik – mondta Cserepes Szilvia, a Meggle Hungary Kft. márkamenedzsere. Ezek a termékek mára a hagyományos habtejszínek kiváló minőségű és megfizethető alternatívájaként szolgálnak – húzta alá. A háziasszonyok egyre inkább elfogadják és értékelik a növényi alapú termékek előnyeit: könnyen felverhetőek, ízletesek és rendkívül kiadósak. Ennek megfelelően bővül a kínálat a kategóriában: cukrozott, cukormentes változatok, sűrű és folyékonyabb verziók és különböző kiszerelések egyaránt megtalálhatóak a piacon – mutatott rá Cserepes Szilvia.

A kedvező árszintnek és a kiváló minőségnek köszönhetően folyamatosan növekszik a kereslet a növényi alapú habalapok iránt. Mint mondta, a Meggle jelenleg a második helyet birtokolja a növényi habalapok folyamatosan bővülő piacán. Magyarországon pedig a vállalatcsoport európai régiójának legmagasabb mennyiségi eladását érte el a növényi alapú habalap és főzőkrém termékivel. Ugyanakkor e stabil és kiegyenlített piacon is érezhető a nagyobb ünnepek előtt a forgalom erősödése, amit az ezekre az időszakokra időzített nagyobb promóciók, marketing aktivitások is fokoznak. A kategória folyamatos támogatását különböző eladást ösztönző eszközök is segítik: a másodkihelyezések és a displayek a termék elérhetőségét és láthatóságát növelik.

A vevői igények alapján kiemelt cél, hogy a márka minden alkalomra alternatívát kínáljon. A Meggle Cukrászhab 500 ml kiszerelés már évek óta magyar nyelvű felirattal kerül forgalomba. Felismerve a termék iránt a kisebb háztartások növekvő igényét a kisebb kiszerelésű, 200 ml-es cukrászhabot is bevezette magyar megnevezéssel a hazai piacra a cég. A legújabb innovációk közé tartozó Creme Patisserie DECOR cukrászhab, a termékcsalád új tagja is erre az igényre szeretne megoldást kínálni. A Meggle Decorral készített hab még tovább megőrzi tökéletes textúráját, nem reped, és nem esik össze. Jól használható különleges tortadekorációk készítéséhez, vagy akár töltelékként is. Gyorsan felverhető és rendkívül kiadós. Az már csak hab a tortán, hogy a termék laktóz- és tejfehérjementes – sorolta az előnyöket a menedzser.

A forgalmi eredmények azt mutatják, hogy a jó minőségű és megfizethető termékek iránt továbbra is növekszik a kereslet. A vásárlási döntésben ugyanakkor a könnyű, „háziasszonybarát” használat az elsődleges szempontok közé tartozik. A vállalat a valós fogyasztói igényekre épülő innovációkban látja a Meggle márka további fejlődési lehetőségét, a növényi kategóriában és a laktózmentes termékek területén egyaránt. A márka ismertségét és elfogadottságát klasszikus marketing eszközökkel építi a vállalat, amiben fontos szerepe van  a márka honlapján lévő aktuális információk megjelenítésének, illetve a fogyasztókkal való interaktív kommunikációnak is a közösségi oldalukon. A növényi habalap kategória támogatásában az online edukációs játékok, termékminták és eladáshelyi promóciók, sales folderek egyaránt szerepet kapnak.

Növényi vagy állati?

Ha sütésről van szó, és tejszínre van szükségünk, akkor az állati habtejszínre gondolunk minimum 30 százalékos zsírtartalommal. Az állati habtejszín használatakor több szempontot is figyelembe kell venni a tökéletes végeredmény érdekében. Legyen hideg és magas zsírtartalmú, hogy kemény habot kapjunk. Minél frissebb a tejszín, annál könnyebben fel tudjuk verni, és ha cukor nélkül tesszük mindezt, a hab sokkal tartósabb lesz.

Cukor és alternatív édesítőszerek

Erősödő márkapreferencia

A piaci trendek kapcsán pozitív változásként említette Fodor Ákos, az 1MCM Kft. marketing menedzsere, hogy a fogyasztók döntési mechanizmusába mind inkább kezd beépülni a márkapreferencia is. Keresik és értékelik az elismert, megbízható márkákat – mondta el. Épp ezért az 1MCM ezen az úton haladva akarja a Diamant márkát tovább építeni, és még több energiát fordítani annak a megértésére, hogy mit várnak el tőlük a fogyasztók.

Az elmúlt évekhez képest - ami a cukor árának csökkenésének is köszönhető - kevésbé van „fókuszban” ez a termékcsoport. Emellett a háztartásokban is egyre nagyobb százalékban jelennek meg a normál kristálycukor mellett a nád, illetve egyéb alternatív édesítőszerek. A normál kristálycukor mellett jellemzően a nádcukor és az alternatív édesítőszerek iránt növekedett a kereslet. A cég emiatt is törekszik arra, hogy minél több kategóriában, minél több kiszerelésben és íz variációban legyen jelen és ott mielőbb piacvezető pozíciót töltsön be.

A kategória márkaépítése kapcsán az állandó minőség meghatározó szerepét emelte ki a marketing menedzser. Fodor Ákos lényegesnek nevezte, hogy a már egyszer bevált termékekhez ragaszkodó vásárlók biztosak legyenek abban, hogy mindig ugyanazt a minőséget kapják. Hozzátette, hogy a Diamant márka cukorkülönlegességeinek forgalmazásával párhuzamosan az Economy család bővítése továbbra is napirenden van, ebben a termékcsoportban viszont a legversenyképesebb árszinten való értékesítésre törekednek.

Fontos, hogy a vevők termékekkel kapcsolatos igényét a választékkal teljes szélességében le tudják fedni, legyen szó kiszerelésről vagy épp bizonyos ízekről. A célok között megemlítette, törekednek arra, hogy a termék megvásárlásának pillanatában, nem csak maga a termék és az ár lenne az első és egyetlen fogyasztót érő impulzus. A marketingaktivitások terén a fő hangsúlyt az online jelenlétre helyeződött annak érdekében, hogy minél több akciót és receptet tudjanak megosztani a követőikkel.

Az édesítőszerek forgalmában a szezonalitás szerepe továbbra is érzékelhető, igaz, az ütem kissé eltér a megszokottól: jellemzően a karácsony és szilveszter utáni első hónapokban mutatkozik keresletnövekedés. Ennek oka, hogy az ünnepek alatt hajlamosak vagyunk „túl­enni” magunkat, amit lelkiismeret furdalás és újévi fogadalmak követnek – nyilatkozta lapunknak Kürti Viktória, az édesítőszerek piacán két márkával, az aszpartám/stevia alapú Canderel, és a szacharin tartalmú Pötyi „pöttyök” édesítőkkel jelen lévő DunaPro márkamenedzsere.

A következő ilyen időszak a nyár eleje, amikor a fürdőruhaszezon már a nyakunkon. Ezekben az időszakokban többen figyelnek az étkezésre, kalória bevitelre, s tudatosan próbálják kerülni a fehércukrot.  Illetve szezonalitás szempontjából fontos még megemlíteni az ünnepeket megelőző sütés - főzési időszakokat is.  

Napjainkban a diéta és a wellness szerepe egyre fontosabb a fogyasztóknak, ami gyakran együtt jár azzal, hogy csökkentik vagy teljesen megvonják táplálkozásukból a cukrot. Az édesítőszereket vagy kényszerből, vagy elszántságból választják a vásárlók, ám ez nem azt jelenti, hogy az ízekről is szívesen lemondanának. Sőt! A cukormentes életet választók széles köre keresi az alternatív lehetőségeket és szeretnek kísérletezgetni – jegyezte meg Kürti Viktória. Hozzátette: ugyanakkor a fogyasztók rendkívül nyitottak az innovációkra, új termékekre, s ez a jövőben sem lesz másképp. A növekvő piaci igényekre a Canderel termékcsoportba tartozó STEVIA alapú green termékválasztékának bővítésével válaszol a vállalat.

A STEVIA alapú termékcsoport legújabb tagja az üzletekben hamarosan elérhető CANDEREL barnacukor és természetes STEVIA kivonat keveréke. A termék kétszer olyan édes, mint a fehércukor, így 50 százalékkal kevesebbet elegendő belőle fogyasztani, ami 50 százalékkal kevesebb kalória bevitelt jelent, úgy, hogy mindeközben az édes ízről nem kell lemondanunk. A boltokban hamarosan elérhető lesz az első SZUKRALÓZ alapú  Canderel termék. A cukor ízű terméknek nincs mellékíze, de mégsem cukor. A termék legnagyobb előnyeként említette a márkamenedzser, hogy rendkívül jó hő stabilitásának köszönhetően kiváló alapanyag lehet sütéshez és főzéshez egyaránt, nem veszít édes ízéből hő hatására. Az új termékek bolti bevezetését árakciók, displayes kihelyezések és image leaflet megjelenések támogatják – tette hozzá Kürti Viktória.

Az Auchannál úgy látják, hogy a sütési alapanyagok piacán a leginkább kelendő termékek egész évben: a vaníliás cukor, a sütőpor és a pudingok. Szezonális felfutást is meg lehet figyelni, amelyben a kínálat kap jelentősebb szerepet. Vásárlóink szívesebben próbálják ki az újdonságokat az ünnepi időszakban, mint az év többi részében. Vásárlóink szeretik az előkészített alapanyagokat, és szerepük a kényelmes felhasználásuk miatt nő. Az is sokat számít, hogy az adott termék, termékkör milyen kommunikációt kap. „A vásárlók kiemelten figyelnek a minőségre ebben a kategóriában, éppen ezért nem is dolgozunk diszkont termékekkel.” – emelte ki Samu Zsófia az Auchan Magyarország Kft. külső kommunikációs menedzsere.

Nagy szerepe van a szezonoknak, a kínálat-kereslet fedik egymást. A szezonokban - ami főleg a húsvéti és karácsonyi időszakot jelenti - a forgalom mindig nő az évközi időszakhoz képest.

Egyértelműen a sütési alapanyagok, dekorációs termékek, sütemény alapporok azok a termékcsaládok, amelyekben folyamatosan érdemes és lehet is fejleszteni, újítani.

„Szeretnénk szélesíteni a választékunkat, sajátmárkás termékköröket felépíteni, bevezetni, kiváló minőségben, jó ár-érték arányban.” – említette a kommunikációs menedzser. Az újdonságok bevezetése kiemelt szerepet kap, főként azoknál a termékeknél, márkáknál, amelyek országos kommunikációt kapnak. „Ezzel párhuzamosan mi is szeretnénk erősíteni - főként a szezonokban - a promóciós aktivitásainkat, például speciális tematikus újságokban.” – húzta alá.

Sütési adalékanyagok: kétszámjegyű a növekedés az átlagárakban

sutesi adalekanyagokA sütési adalékanyagok kiskereskedelmi forgalma 2014. december–2015. július során közel 4 milliárd forintot ért el; ez 7 százalék növekedést jelent az előző év hasonló időszakához viszonyítva. Mennyiség szempontjából 1 százalék növekedést regisztrált a Nielsen Kiskereskedelmi Indexe. A sütési adalékok egy csomagra jutó, mennyiségi eladással súlyozott fogyasztói átlagára 47-ről 52 forintra nőtt, nyolchónapos összehasonlításban. A sütési adalékanyagok szegmensei értékbeli részesedést tekintve a következő sorrendben alakultak: vanílin cukor, sütőpor, zselatin, torta és palacsinta töltelék, szárított élesztő, habfix, tortazselé, étkezési keményítő, habpor, ízesített porcukor és rétesfix. A desszertporok bolti eladása mennyiségben 3 százalékkal csökkent, míg értékben 4 százalékkal nőtt egyik nyolchónapos időszakról a másikra. A boltok bevétele majdnem elérte a 3 milliárd forintot legutóbb december-július között. Az egy csomagra jutó, mennyiségi eladással súlyozott fogyasztói átlagár 2014. december–2015. július során 114 forintra nőtt, a tavalyi hasonló időszakban mért 101 forint után. (Nielsen)

 

(Termékmix - 2015. novemberi szám)

 

hírlevél feliratkozás

newsletter

trendfm

Hipermarketek