Polc
Tipográfia

sonka

A virslik mellett a sonkák piacának változásai is igazodnak a fogyasztók elvárásaihoz, de a gyártók a kommunikációikban is támogatják a tudatos vásárlói döntést.

Az olcsó gyorspácolt termékek irányából némiképp elmozdulni látszik a kereslet. Sokan döntenek úgy, hogy inkább kisebb mennyiséget vesznek, de a hagyományosan érlelt és füstölt húsát választják – mondta Pozsgai Tamás. Kapacitását a korábbi évekhez képest jelentősen növelő Bogád-Hús Kft. kereskedelmi vezetője két fő tendenciára hívta fel a figyelmet.

Az egyik a prémium sonkák iránti erőteljes keresletnövekedés.

A házias termékeket előállító cég specialitása továbbra is a baranyai svábos ízvilágot képviselő, hagyományos, száraz sóban érlelt szívcomb, mely kisüzemünk büszkesége – fogalmazott a kereskedelmi vezető.

A másik meghatározó irányként a termékek adalékanyag mentes előállítását, és  a természetes összetevők használatát említette a kereskedelmi vezető. Például a konyhasót nagyszemű tengeri sóval helyettesítették.

A forgalom alakulása kapcsán Pozsgai Tamás kitért rá, hogy a kiemelt ünnepekkor, így a karácsonyt megelőzően is  jellemzően a hard diszkontokban és a hipermarketekben realizálódnak a nagybevásárlások. Forgalomnövekedést azonban nemcsak az ünnepek előtt, hanem utána is tapasztalnak. „Házias készítményeink elérhetőek Nagykanizsán, Székesfehérváron, Baján, Kecskeméten, Szolnokon, a budapesti üzletekben, hentes üzletekben és a hagyományos kisboltokban is. Dunántúlon a cég meghatározó partnere a Mecsek Füszért Zrt. – mondta, hozzátéve, hogy a Metro továbbra is kiemelt partnere a cégnek. Régiós szállítóként pedig az Auchan polcain, és március óta a Spar üzleteiben találhatók meg a Bogádi termékek.

Az egy vásárlásra jutó mennyiséget az is befolyásolja, hogy a csemegepultban kihelyezett termékből szeletelve kérnek-e a vásárlók. Ilyenkor egy-egy alkalommal 15-20 dekagrammot, míg a vákuumfóliás negyedelt vagy egész darabokból nagyobb mennyiséget vásárolnak.

A promóciókról szólva Pozsgai Tamás elmondta: az árakciók helyett intenzív promóciókat szerveznek a Metro és az Auchan áruházakban októbertől karácsonyig: az eladótérben kialakított kis piacon az üzem dolgozói kínálják, kóstoltatják a terméket. „Természetesen folyamatosan termékfejlesztések is zajlanak üzemünkben, népszerű termékünk a prémium füstölt Nyelves disznósajt. Újdonságként pedig az egész borsos Stifolder, és a Parasztmájas piaci bevezetése várható.”- fűzte hozzá Pozsgai Tamás.

A tudatos választást támogatják

A sonka kategória igazán kiemelkedő teljesítményt a húsvéti szezon környékén mutat. Az év más időszakaiban kevésbé kiugró forgalmi változások jellemzik a piacot. A Kométa kínálatában jelentős részt képviselnek a prémium termékek, amelyek értékesítése folyamatosan növekszik – mondta Bódi Krisztina, a vállalat marketing igazgatója, aki hozzátette, hogy az év hátralevő részében már inkább a szalámik és a virsli felfutását várják. A termékek forgalmának növekedéséhez a portfólió szélesítése és a meglévő termékkör fejlesztése egyaránt hozzájárult.

Ennek eredményekénta márka választéka immár szója,- laktóz,- glutén,- tejfehérje és glutamátmentesen kerül forgalomba. Az egészséges táplálkozást segítő kínálat kialakításával kapcsolatos fejlesztések a vállalat elsődleges céljai között szerepelnek, a termékek pedig nagyon kedvező fogadtatásra találtak a fogyasztók körében - emelte ki Bódi Krisztina. Fontosnak tartotta ugyanakkor hozzátenni, hogy a fogyasztói igények folyamatos változását alapul véve a vállalat a tudatos fogyasztást szeretné elősegíteni. Ezért a termékek csomagolásán is megjelenő kommunikációban az előírtnál részletesebb információkkal látják el vásárlókat.

„Az egyes üzlettípusokban termékeinket eladáshelyi reklámanyagokkal és kóstoltatásokkal népszerűsítjük.

Az idén nagy hangsúlyt helyezünk a Kométa márka építésére, TV kampányok, óriásplakátok és egyéb ATL valamint BTL eszközök és aktivitások segítségével”- fogalmazott a vezető.

A kereskedő szemével

Maczelka Márk, a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetője szerint a szezonális termékeknél az innováció az új ízek tekintetében jelenik meg. Erre példák a sajtos vagy chilis virsli, a paprikás vagy sült sonka.  

A különleges ízeket a vásárlók keresik és kedvelik, folyamatosan növekszik az igény a hagyományostól eltérő ízekre. Az elmúlt években a jövedelmek növekedésével párhuzamosan szélesedett a prémium termékek választéka is. Szinte az összes termékcsoportban vannak prémium kategóriás termékek (Pl.: Prágai sonka, Bécsi virsli, Sült karaj).

A márkaépítést és a forgalom növekedését intenzív marketing tevékenység támogatja, amelynek szerves részét képezik a rendszeres kóstoltatások. Ezen kívül a lánc valamennyi üzlettípusában folyamatos heti akcióváltással rotálják termékeiket, a piaci árak figyelembevételével. A kommunikációs vezető kitért rá, hogy ezt az irányvonalat folytatják, illetve erősítik majd a 2016-os évben is. A SPAR Húsüzemének új szeletelő üzemegysége 2015 végén kezdi meg a működését. A szeletelt termékek, köztük a sonkák is új csomagolást kapnak majd, így a cégnél a 2016-os évre komoly mennyiségi, forgalmi felfutásra számítanak.

Fellendülőben a csemege pult

sonkaÁtlag felett növekszik a sonka kiskereskedelmi forgalma. Idén január-augusztus között 25 milliárd forintnál nagyobb bevételt értek el a boltok. 8 százalékkal többet, mint a tavalyi hasonló időszak során. A 12 ezer tonnát meghaladó mennyiség pedig 9 százalékkal haladja meg a tavalyi első nyolc hónapi eladást.

Ezzel egy időben a húskészítmények forgalma értékben átlag 3, mennyiségben pedig 4 százalékkal emelkedett egyik nyolc hónapos időszakról a másikra.

Ami a bolttípusok súlyát illeti, 1-1 százalékponttal nőtt a szervezett nagy üzletek és a diszkontok piaci részesedése; előbbié 23, utóbbié pedig 26 százalékra.

Önkiszolgálásra jut az értékben mért forgalom 55 százaléka, csemege pultnál történő kiszolgálásra pedig 45 százaléka. Ezzel kapcsolatban figyelmet érdemel, hogy a csemege pultos forgalom 11 százalékkal nőtt nyolc hónapos összehasonlításban, míg az önkiszolgáló kevesebbel – 6 százalékkal.

(Nielsen)

 

(Termékmix - 2015. novemberi szám)

hírlevél feliratkozás

newsletter

trendfm

Hipermarketek

diszkontok