Kereskedelem
Tipográfia

tesco csáki józsefné

Húsz évvel ezelőtt az elsők között nyitotta meg kapuit Győrben a Mécs László úti Tesco szupermarket. A piac változásai időről időre új kihívások elé állították az áruházat.
A tapasztalatokról Csáki Józsefné Mariannt, az áruház vezetőjét kérdeztük.

Hogy változott az áruház versenykörnyezete az utóbbi időben?

A vállalat az elsők között létesítette Győrben a Mécs László úti Tesco áruházat pontosan 1995. novemberében. Az elmúlt évek során nemcsak áruházunk, hanem a versenykörnyezete is jócskán változott: több bolt is megjelent a közvetlen szomszédságunkban, amelyek hatással voltak a piacunkra. Elsőként egy Plusz bolt, ami a diszkontlánc felvásárlását követően Spar szupermarketté alakult, két éve pedig egy Lidl áruház is megnyitott az út szemközti oldalán. Az újabb versenytársak megjelenésével a vásárlók számában is érzékelhető volt a visszaesés és bizony a forgalom csökkenését is tapasztaltuk.

A piaci helyezet tehát megkövetelte, hogy felvegyük a kesztyűt és a helyzethez igazodva jelentős lépéseket tegyünk. Ennek első eleme az áruház másfél évvel ezelőtti átépítése és a választék átalakítása volt.

tesco1 GyőrMi változott a kínálatban és az üzlet szolgáltatási körében a vevőközpontú értékesítés érdekében?

A megújulás során bevezetett megoldások, üzletberendezések, új polcok, a frissáru kihelyezést látványossá tevő pultok kényelmesebbé, korszerűbbé és kellemesebbé tették az áruházi környezetet. Az 1400 négyzetméteres eladótér további előnye, hogy kényelmesen, gyorsan bejárható és jól áttekinthető. A készlet racionalizálása során a választék helyi igényekhez való alakítására helyeztük a hangsúlyt. Növeltük a cikkelemek számát, a kevésbé jól fogyó termékek helyett keresett és népszerű árucikkeket helyeztünk a választékba. Bővítettük frissáru osztályt: a helyben sütött friss pékáru kínálatot, zöldség-gyümölcs osztályt és a húspultot.

A nonfood részlegen újdonság a ruházati osztály, mely az átalakítás során került kialakításra áruházunkban, s nagy sláger a gyermekruha kínálatunk. Emellett továbbra is szerepelnek a választékban konyha­felszerelési, barkács- és műszaki termékek, papíráruk egyaránt.

Mi az, ami nagyon tetszik a vásárlóknak, és mi az, ami nem?

A vásárlóinknak tetszik az áruház megújult választéka és az is, hogy jelen vagyunk az üzlettérben. Szívesen jönnek nemcsak a napi-, hanem a nagybevásárlásokért is. Az árurendelés - a regionális termékek kivételével - a fogyás alapján automatikusan történik. Jelenleg 50-60 termék, jellemzően a kenyér, a pékáru és a húskészítmények helyi szállítóktól érkeznek. A hűség­akciókat is kedvelik.

A vevők visszahódításában azonban óriási szerepe van az első osztályú kiszolgálásnak, és a vevőkkel való személyes kapcsolatnak. Nem túlzás, ha azt mondom, hogy az eladótérben együtt élünk a vásárlókkal. A megújulást követően az eredmény sem maradt el, a forgalmi felfutás hónapról hónapra megmutatkozott. A vásárlói kosárérték átlagosan 30 százalékkal emelkedett. A fogyasztók gyakrabban látogatják a boltot, a napi bevásárlások mellett emelkedett a heti bevásárlások száma is.

Negatív visszajelzést nem szoktunk kapni, a szórólapok kapcsán fordul elő néha félreértés, amikor a mi áruházunkban keresik a másik Tesco áruházra vonatkozó akciós termékeket. Az áruház további előnye az üzletsoron található üzletek választéka, a húst, savanyúságot árusító bolt, kávézó, dohánybolt. Ezek az egységek jól kiegészítik mindazt, amit az áruház tud nyújtani.

Mi jellemzi az áruház vonzáskörzetét, hány vásárlót szolgál ki?

Az elhelyezkedésünkből is adódik, hogy meglehetősen széles vevőkört szolgálunk ki. Az üzlet közelében megtalálható óvoda, álta­lános- és középiskola, nem messze pedig egy nyugdíjas otthon. Családosokat, diákokat, fiatalokat, nyugdíjasokat egyaránt a vásárlóink között tudhatunk.

Tipikusan lakóhelyközeli egységről lévén szó, gyalogosan és tömegközlekedéssel egyaránt kiválóan megközelíthető. A városi busszal Győr távolabbi pontjairól, sőt a szomszédos falvakból is érkeznek vevők.

Milyen gyakran látogatják a törzsvásárlók az üzletet?

A vevőkör nagy része törzsvásárló, amellett persze van átmenő forgalom is. A vásárlók 70 százaléka rendelkezik Clubcard hűségkártyával, nagyon kedvelik a hozzá kötődő akciókat, ebből adódóan a pontbeváltási arány is magas. Motiválja a fogyasztókat, hogy az általuk kedvelt árukat találják a beváltható kuponjaikon. Erősíti a személyes kötődést a munkatársak figyelmessége, hiszen a pénztáros kollégák is felhívják a figyelmüket az akciókra.

Hogyan változtak a vásárlói szokások a vasárnapi boltzár hatására?

A vasárnapi zárva tartás óta a nagyobb forgalom egyértelműen szombatra tevődött át, és hétköznap a délutáni órákra. A különböző napszakokban a vásárlások üteméhez igazítva osztjuk be a munkatársakat: eladókat, pénztárosokat. Ezáltal biztosított, hogy mindig kellő számú kolléga álljon a vevők rendelkezésére, amit igényelnek, és jó néven vesznek.

Üzletvezetőként hogy látja, mik az áruház az erősségei?

A vevőközpontú kiszolgálás, a frissáru pult, és a személyes kapcsolat a vásárlóval. Ebben az áruház dolgozóinak kiemelkedő szerepe van. Nyolc éve vezetem ezt az áruházat, azóta ketten mentek nyugdíjba , egy kolléga szülési szabadságon van. Nincs fluktuáció. Együtt, egy csapatban, jókedvűen, pozitív gondolkodást képviselve dolgozunk.

A regionális/helyi beszállítók termékei közül mik a legkedveltebbek?

A választékon belül nagyon keresett a Győr-Moson-Sopron megyére jellemző, úgynevezett bővített választék: ebbe a körbe a környékbeli beszállítók termékei tartoznak: finom pékáruk, helyi pékségek kenyerei, és persze a szikvíz, azaz a szóda.

Mi a személyes ars poeticája?

Munkám során arra törekszem, hogy a vásárló legyen a középpontban. Ugyanezt várom el a kollégáktól is.

Az a cél, hogy a vevő jól érezze magát nálunk és elégedetten távozzon.

 

(Termékmix szaklap - 2015. novemberi szám)

hírlevél feliratkozás

newsletter

trendfm

Hipermarketek