Kereskedelem
Tipográfia

A plázákat érintette a legsúlyosabban a kötelező vasárnapi zárva tartás. Kérdés, milyen módon ellensúlyozta a kedvezőtlen hatásokat a korábbi vasárnapi látogatottsághoz képest 30-40 százalékos csökkenés. A karácsonyi roham pedig csak most kezdődik.

Az utóbbi évek különböző intézkedései közül leginkább a casino és dohánybolt törvény, valamint a vasárnapi zárva tartás érintette a legérzékenyebben a bevásárlóközpontokat. Utóbbi hatására több bevásárlóközpont be is zárt vasárnap. László Kata, a WestEnd Ingatlan­hasznosító és Üzemeltető Kft. marketing igazgatója szerint a vasárnapi zárva tartás negatív hatása elsősorban a kis és közepes magyar vállalkozásokat látszik sújtani, illetve a kereskedelmi dolgozók leterheltsége nőtt a többi hétköznap megerősödésével. Ide sorolható még a KSH által közölt adat a kereskedelemben dolgozók számának csökkenésével kapcsolatban. Azoknál a bevásárlóközpontoknál, amelyek minden vasárnap nyitva vannak, jelentős extra forrásokat kell mozgósítani a vasárnapi napok megerősítésére és a hétköznapokra való forgalom áttevődés felgyorsítására – mutatott rá a marketingigazgató.

„Emellett természetesen a bérlőmixet is folyamatosan felülvizsgáljuk, és mind a piaci, mind a vásárlói igényekhez alakítjuk. Kiemelt látványosságokkal és érdekességekkel tettük vonzóbbá a vásárlást a látogatóinknak, olyan elemekkel, amelyek, ha éppen a vásárlási lehetőség (vasárnap lévén) korlátozott, akkor is tartalmas szórakozást és kikapcsolódást nyújtanak látogatóinknak”– jegyezte meg László Kata.

A marketingvezető hozzátette: a bérlői mix nem változott jelentősen, illetve a változások inkább pozitív jellegűek voltak,  és nem függnek össze a vasárnapi zárva tartással.  2015-től további neves márkák, köztük az amerikai Tommy Hilfiger, az olasz O Bag Store, ősztől pedig a Lush, a The Body Shop, a Haagen Dazs, és az Okay Italia étterem színesítik megjelenésükkel a WestEnd kínálatát. December elsején pedig elsőként a WestEndben nyitja meg üzletét a Kiehl’s kozmetikai márka.

„A kommunikáció során fontosnak tartjuk hangsúlyozni, hogy vásárlóink a WestEndre továbbra is úgy tekintsenek, mint a hét minden napján nyitva tartó objektumra, hiszen a WestEnd Cinema City, a több mint 40 étterem és kávézó, illetve számos kisebb üzlet és szolgáltató továbbra is minden vasárnap várja a vásárlókat.” November 29-től  kezdve pedig minden vasárnap minden üzletünk nyitva tart, hiszen a kereskedőink által választott, egy szabadon választható vasárnap december 27-e lesz.

Érzik a bővülést

A kiskereskedelmi piac bővülése a Pólusban is érzékelhető – nyilatkozta lapunknak Kákosy Zsolt. Mint azt a CBRE ingatlanvagyon-kezelési vezetője elmondta: a látogatók bátrabban költenek, és ez a bérlői forgalmak növekedésében is megmutatkozik a tavalyi vagy akár a tavalyelőtti év azonos időszakával összehasonlítva. Jelen­tősen növekszik a divat- és a szolgáltatást kínáló üzletek forgalma, de hasonlóan pozitív változást tapasztalható az elektronikai szektorban vagy az éttermek, kávézók esetében.

A Pólus régióban betöltött stabilitása a kereskedelmi mutatók látványos növekedésében is megmutatkozik: a látogatószám 6 százalékkal, míg a bérlői forgalom 15 százalékkal emelkedett az előző év azonos, januártól október végéig terjedő időszakához képest – osztotta meg az eredményekről szóló adatokat Kákosy Zsolt.

Hozzátette: a Pólus és a Campona üzemeltetését és ezen üzletközpontok bérbeadási feladatait is ellátó CBRE nemzetközi ingatlan-tanácsadó proaktív menedzsmenttel dolgozik azon, hogy a bevásárlóközpontok a folyamatosan változó vásárlói igényeket a lehető legjobban kielégítsék.

Mindennek fontos része az épületek megújítása, a vásárlói benyomások javítása, forgalomnövelés a bérlők, és értéknövelés a tulajdonosok számára – húzta alá Kákosy Zsolt.

Elmondása szerint az eredményekhez az is nagyban hozzájárult, hogy a Pólusnál az elmúlt pár évben nagy hangsúlyt helyeztek a bérlői összetétel javítására, változtatására, a vásárlói igények minél szélesebb körű kiszolgálása érdekében. A pozitív változások, így a teljes körű felújítás, burkolatcsere, kellemesebb, világosabb környezet megteremtése, és persze a növekvő kereskedelmi mutatók felkeltették az új bérlők figyelmét a Pólus iránt, a meglévőket pedig szintén fejlesztésre, megújulásra ösztönözték – jegyezte meg az üzletág vezető. 2015-ben több mint 16 új bérlő költözött a központba, köztük a Rossmann és a Sam­sonite Trunk&Co, és 20 bérlővel hosszabbítottunk bérleti szerződést.

Ezen kívül a „strip mall”, magyarosabban külső üzletsor koncepció megnyitását és bevásárlóközpontba való integrálását a célközönség és a potenciális bérlők is jól fogadták.

A koncepció lehetővé tette, hogy újabb 2 ezer négyzetméter kiszolgálórészt tudjon bérbe adni az üzemeltetés, így új üzletet tudott nyitni a Háda, a Kik, a Pepco, a Homasita és hamarosan nyitva a Fressnapf is.

Kákosy Zsolt szerint stabil látogatószám és növekvő forgalom tapasztalható a Campona esetében is, ahol a szórakoztató funkció is erősödött az említett kategóriák mellett.

„A vasárnapi zárva tartás miatt a rendezvényeinket átszerveztük péntekre és szombatra, és ha szükséges volt, több rendezvénnyel, vásárlásösztönzéssel egybekötött promócióival készültünk a látogatóknak” – mondta a vezető.

Bővülésre számítanak

A Mammut kihasználtsága a kedvezőtlen változások ellenére is kiemelkedően magas, több mint 95 százalékos. Jelenleg mintegy 300 bérlő tart fenn üzlethelyiséget a mintegy 105 ezer négyzetméteres hasznos alapterületű épületegyüttesben – reagált kérdésünkre Szőke Tamás kereskedelmi vezető.

„Ez elsősorban a folyamatos megújulásnak és az üzletkínálat rendszeres bővítésének köszönhető. Tavasztól a fő üzenetünk az volt, hogy a Mammut a törvényi változások ellenére is nyitva áll a látogatók előtt vasárnaponként. Naponta egy közepes magyar város teljes lakosságát látjuk vendégül, ami közel 40-50 ezer főt jelent.” - fogalmazott a vezető.

A legtöbben a közeli városrészekből érkeznek, a látogatók kétharmada nő, jellemzően a fiatalabb korosztályból kerülnek ki. Tavasztól például bővült a számukra kínált vasárnapi szórakoztató programok köre, 2015. március 15-től pedig minden vasárnap a fedett parkolóban 3 órás ingyenes parkolásra van lehetőség vásárlástól függetlenül.

Elsősorban ezért döntöttünk úgy, hogy a Mammut hétfőtől szombatig továbbra is 9-től 21 óráig, vasárnap pedig 10 és 18 óra között tart nyitva.

Szőke Tamás kedvező tendenciaként említette a nagy bérlőik területigényének növekedését, ami azt jelzi, hogy nemhogy csökkenő, inkább bővülő forgalomra számítanak. Az igazgató szerint jellemzően a vásárlási szokások változtak: rendkívül erős lett a szombati nap és az esti órák.

Kényelmi funkciók erősítése

A változás egyben mindig lehetőséget is jelent– jegyezte meg a marketing igazgató, kiemelve a változó fogyasztói szokásokhoz és a kereslethez való igazodás fontosságát. Az üzletkínálat alakításában szem előtt tartják, hogy lehetőség szerint minden korosztálynak érdemes legyen ellátogatni

a központba. Ennek jegyében nyitotta meg az országban legnagyobb, 750 négyzetméter alapterületű üzletét a lengyel érdekeltségű cipőóriás, a CCC, nemzetközi együttműködésben modernizálta 4100 négyzetméteres áruházát a SPAR élelmiszerlánc, és építette át áruházát a Libri. Idén tavasztól pedig a H&M is elérhető az üzletközpontban.

Az üzletház a korábban tervezett terjeszkedés helyett a meglévő ingatlanok korszerűsítését helyezte előtérbe. Tavaly zárult le a Mammut I. nagy felújítása, a Mammut II.-ben pedig idén 12 bérlő közel 5 ezer négyzetméternyi üzlethelyiségét érintő átépítés fejeződött be, amelynek köszönhetően a második emelet teljesen megújult mind látványában, mind bérlői összetételében. Emellett bővültek a kényelmi funkciók, az ünnepi bevásárlás időszaka alatt például ingyenes ruhatár is rendelkezésre áll a Mammut II. harmadik emeletén. A 3 órás ingyenes vasárnapi parkolás azokra a vasárnapokra is vonatkozik, amikor minden üzlet fogadja a vásárlókat. Az ünnepi időszakban pedig azok, akik legalább 15 ezer forint értékben vásároltak, 2 óra ingyenes parkolásra szereznek jogosultságot.

„Meggyőződésünk, hogy a vásárlókért folytatott rendkívül kiélezett versenyben az üzletkínálat folyamatos fejlesztése mellett döntő lesz, hogy ki és milyen élményekkel tudja hűséges vásárlóit meglepni és az újakat becsalogatni.” – tette hozzá a Szőke Tamás.

„Ahogy a bevásárlóközpontok versengenek a vásárlók figyelméért, egyre fontosabb a vendéglátás mind a látogatószám, mind a bevétel növelése szempontjából. A plázák sokrétű étel-ital kínálata is alátámasztja, hogy a vásárlás szabadidős tevékenység. A látogatók nemcsak vágyaik által vezérelten ’shoppingolnak’, hanem közben éhségüket is csillapítaniuk kell.” – mondta Peter Gold, a CBRE európai határokon átnyúló kiskereskedelemért felelős vezetője.

A WestEnd City Center esetében vasárnaponként a mozival és a vendéglátó egységekkel együtt 80 üzlet tart nyitva a 400-ból. A korábbi 35-40 ezerről pedig 25-28 ezerre csökkent a látogatók száma, ami jelenleg még így is a legmagasabb látogatottsági szám a bevásárlóközpontok között.

A Pólusban található 220 üzletből 14 étterem/kávézó és nagyjából 5-10 üzlet tart nyitva vasárnap, ebbe beleértve a mozit, a fitneszt, a Kölyökparkot, és a Lottózót is, tehát leginkább a szórakoztató/szolgáltató egységeket. Ez az üzletek számának mintegy 10 százalékát jelenti. Míg a Camponában 30 bérlemény -  szórakoztató egységek, éttermek/kávézók/szolgáltatók, pultok, néhány divatüzlet – ami az összes egység 20 százalékát teszi ki.

Vásárolni élmény, enni szükséglet

A plázák vendéglátói kínálatának szerepét a CBRE 22 ország 22.000 vásárlójának részvételével kutatta. Az eredmények szerint a plázákban a csak enni-inni szándékozó látogatók aránya az Egyesült Arab Emírségekben 59 százalék, Dél-Afrikában 52 százalék, Törökországban 52 százalék, Romániában 51 százalék és Spanyolországban 42 százalék. Jóllehet a megkérdezettek a látogatás fő okaként az evést-ivást jelölték meg, átlagosan 40 százalékuk azért mégis vásárol is valamit.

 

(Termékmix - 2015. decemberi szám)

hírlevél feliratkozás

newsletter

trendfm

Hipermarketek

diszkontok