Kereskedelem
Tipográfia

A kasszazónában kihelyezett termékek kifejezetten a gyorsvásárlást igénylő vásárlóknak kedveznek. Nem csoda, hogy a sorban állás idejét kihasználva, számtalan reklámeszköz
is elérhetővé vált a vásárlók figyelmének felhívása érdekében.

A kasszazóna egyszerre helyszíne az értékesítésnek, illetve a logisztikai-, beszerzési- és marketingtevékenységnek – azaz komplex vásárlói helyszín.

Sikeressé tett vásárlás

A kasszazóna sikertermékei felbonthatók az élelmiszer-termékekre, mint például: édesség, cukorka, rágógumi, csokoládé, majd ezt követően az italok, illetve a nem élelmiszertermékekre: például bevásárlószatyor, elemek, bolti szórólapok. Az utóbbiakra nagyon kevés figyelem irányul, csak az a vevő néz rá, akinek éppen arra van szüksége. A trafiktörvényként is ismert dohányárusítási jog bevezetése óta a dohányipari termékek árusítása kiesik a kasszazóna kínálatából, amit a Termékmix által megkérdezett kiskereskedők egyöntetűen negatívumként élnek meg. A választékot sok üzletben a szezonális igényeknek megfelelő termékekkel, így nyáron például kis kiszerelésű üdítőkkel vagy jégkrémekkel, télen pedig karácsonyi szalvétákkal és csomagolóanyagokkal is kiegészítik. Ha valaki a kasszazónában vásárol, elsősorban a kis kiszerelésekből válogathat, és bár időről időre bővül a kihelyezett termékcsoportok száma, és a pénztárak környezete technikai és stílusbeli fejlődésen esik át, az eredmény mindig ugyanaz marad: „Úgy tapasztalom, hogy mindig visszatérünk az igényeknek megfelelő csokoládé, rágógumi, édesség, fagylalt, üdítő, sóstermék kínálatához. Mellettük nagy igény van a non-food termékekre, mint például a ceruzaelemek, borotvapengék, óvszerek, esetleg zacskós leves porok, apró drogériatermékek, illetve játékok kínálatára” – ismertette tapasztalatait Szűcs Gergely, a Szarkabolt Kft. üzletvezetője. Noha néhány éve vesztett jelentőségéből, manapság az eladáshelyi reklám és termékelhelyezés szempontjából ismét a kasszazóna a kiskereskedelmi egységek egyik legfontosabb területe. Ez az a helyszín, ahol a fizetési szándék miatt a sorban állva a legtöbb időt tölti a vásárló, és a behatárolt körű termékmegjelenés ellenére is nagy a versengés a márkák között. Bár a kihelyezett termékek mennyiségét elsősorban az üzlettípusok mérete határozza meg, a nagy hipermarketekben – kis túlzással – szinte bármit ki lehet helyezni, itt csak a költségvetés és az adott retail hálózat stratégiája szab határt. A kiskereskedő szempontjából fontos, hogy a vásárlónak a lehető legkevesebb időt kelljen sorban állással töltenie. „Ezért nagy figyelmet szentelünk a kasszazóna kialakítására: több pénztárat létesítünk, és gyorskasszákat hozunk létre, ami lerövidíti a csupán 1-2 terméket vásárlók bevásárlásának idejét” – mondta Árvai Dezsőné, a bajai Goldshop kiskereskedés ügyvezetője.

Erősödik a kasszazóna promóciós kommunikációs értéke

Neff Nikolett a POS Services Kft. instore értékesítési vezetője úgy látja, hogy a kasszazónát alapvetően három típusú kommunikációra érdemes használni. A kasszazónában való megjelenés egyik típusát az imázst, ismertséget növelő megjelenések jelentik, hiszen itt biztosan minden vásárló találkozik az üzenettel. A vevő hosszabb időt tölt itt el, így a biztos észlelés mellett a bevésődés is mély. Amennyiben olyan eszközt választ a hirdető, mely a vásárló több érzékszervére is hat (például „következő vásárló” rúd esetén a látás és tapintás), akkor a reklámhatékonyság is többszörös lehet. A KKV-szektor sokszor kihasználja ezen előnyeit a kassza zónának. Ezenkívül akkor ajánlott a kasszazónában való reklámozás, amikor a termék konkrétan elérhető itt: rágók, csokoládék, ill. minden olyan általában napi fogyasztási cikk számára, amelyeket kihelyeztek itt. Harmadikként említette a szakértő a bankok-biztosítók és egyéb pénzügyi szereplők reklámanyagait, hiszen a pénzzel való tranzakció miatt általában számukra ez a legideálisabb instore reklámozási helyszín. A kasszazóna reklámeszközök tekintetében sok lehetőséget kínál. Sztenderd eszközök között szerepel a „következő vásárló” rúd, a pénzvisszaadó tálca matrica, az árutovábbítószalag matrica, az árupakoló-tálca matrica és a kijárati biztonsági kapu.
Egyéb, extra megoldásokra is lehetőség van, illetve előfordulhat, mint a plexilap matricázás, belógatott banner, szórólapok, display kihelyezések stb. Általában a kereskedelmi egység által kialakított pénztári terület szabja meg, hogy milyen reklámeszközöket lehet a kasszazónában elhelyezni. „A Tescónál várható idén újabb innovatív reklámfelületek megjelenése is a kasszazónában, melyek tovább fogják bővíteni az elérhető reklámeszközök körét” – mondta Neff Nikolett.

Digitális világ a kasszazónában

A promóció szempontjából az egyik alapmegoldás a zártláncú TV-megoldás (Digital Media Signage -DMS), ahol nagyméretű LCD tévéken történik egy egyirányú kommunikáció a vásárlók felé. DMS szempontból kiemelten hangsúlyos üzletrész a kasszazóna. Itt a sorban állás idejére tudnak multimédia tartalmakat megosztani a vevőkkel.

A kasszazóna jelene és jövője

Minden üzletnek van egy pontosan megtervezett, fő közlekedési útvonala. Ezeken időről időre át is szervezik a kihelyezéseket, hogy lehetőség szerint minél több termék a vásárlók szeme előtt legyen. Vannak kikerülhetetlen, fix pontok, ilyen a bejárat és kijárat mellett kasszazóna is. A bejárat utáni területet például sok esetben akciós szigetekkel rendezik be, így azok a termékek is be tudnak kerülni a fő sodrásba, amelyek egyébként a kevésbé frekventált helyeken kerülnek kihelyezésre.
Az eladóhelyek minden eszközzel igyekeznek a termékekre a vevők figyelmét felhívni, a vevőtér bejáratától kezdve egészen a fizetés pillanatáig . A jövőben várhatóan egyre jobban előtérbe kerülnek majd az önkiszolgáló kasszák is, így ez majd újabb feladatokat, kihívásokat állít a kassza területért felelősök számára, és újabb reklámfelületek kialakítását vonja majd maga után.

 

Kibelbeck Mara (Termékmix, 2014. március)

hírlevél feliratkozás

newsletter

trendfm

Hipermarketek