Kereskedelem
Tipográfia

pl

 

 

 

 

 


A külföldiekhez képest a hazai trendek továbbra is növekedést mutatnak. Az elmúlt években szinte valamennyi hálózat bővítette kínálatát elsőáras vagy sajátmárkás termékekkel.

Kedvezőbb árszinjük miatt pedig jelentősen növekedett e termékek iránt a kereslet. A kereskedelmi márkák toplistájáját az állateledel, a mélyhűtött áru és a háztartási papír vezeti.

A sajátmárkás termékek piaci részesedése Magyarországon a 2014-es évben is növekedést mutatott az előző évihez képest, összesen 1,1 százalékpontot. Jelenleg a piaci forgalom 25,6%-a sajátmárkás termék a Nielsen adatai szerint. Élelmiszerben ez az arány kicsit magasabb (27,5%) mint vegyi áruban (18,1%).
Az összes sajátmárkás forgalom értéke kb. 464 milliárd forint, ami kb. 38 milliárd forintnyi emelkedést jelent a 2013-as évhez viszonyítva.
A Reál sajátmárkás termékeinek köre szintén bővült, jelenleg mintegy 650 sajátmárkás cikket forgalmazunk, ami a forgalom 13-15%-át teszi ki - tájékoztatott Linczmayer Attila, a Reál Hungária Élelmiszer Kft. marketing igazgatója. A tavalyi év a sajátmárkás termékek szempontjából a csomagolások jelölésének
áttervezéséről szólt, összhangban a 1169/2011-es EU rendelettel. Emellett természetesen új termékek is bevezetésre kerültek, illetve folyamatosan napirenden van a meglévő termékkör ellenőrzése, indokolt esetben cseréje.

A GYÁRTÓK NEVE ERŐSÍTI A KERESKEDŐK MÁRKÁIT

A sajátmárkás termékeket a vásárlók is egyre jobban elfogadják és keresik. A sajátmárka vásárlók 17%-a változtatott az eddigi vásárlási szokásain, ezek a változások pedig olyan irányba mutatnak, hogy több új sajátmárkás terméket próbálnak ki és szívesebben vásárolnak prémium sajátmárkás terméket.
Ez a termékkör iránti bizalom erősödését mutatja. A trendeknek megfelelően a Reál sajátmárkák kiválasztásánál is kiemelt fontosságú a termékek minősége.
Nem véletlen, hogy azokat a legtöbb esetben neves, a hazai piacon ismert és elismert, piacvezető vállalatok készítik számunkra, amit a csomagoláson is feltüntetünk, tájékoztatva a vásárlót.
A vásárlók bizalmát növeli, ha a Reál termékeken olyan gyártókat találnak, mint a Gyermelyi, a Pick, a Kaiser, a Sole-Mizo, vagy éppen az Univer.
A sajátmárkák tehát egy folyamatosan fejlődő szakaszban vannak, amely fejlődés előreláthatólag a következő években is folytatódni látszik - húzta alá Linczmayer Attila.
A piaci tapasztalatok és független kutatások egyaránt azt támasztják alá, hogy a magyar vásárlók a sajátmárkás termékek kiválasztásakor az árat, az ár-érték arányt és a minőséget veszik figyelembe. Ennek megfelelően fontos célunk, hogy ezen igényekre válaszul magas minőségű, de a vezető márkáknál alacsonyabb árú termékek széles választékát kínáljuk vásárlóinknak - mondta Gál Judit. Az Auchan Magyarország Kft. kommunikációs vezetője szerint a sajátmárkás élelmiszerek iránti kereslet és a vásárlók bizalma folyamatosan növekszik, de a 2013-ban bevezetett Qilive sajátmárkás műszaki cikk termékcsalád kis és nagy háztartási gépei, audiovizuális és informatikai cikkei is egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek.
„2014 a sajátmárkás termékek szempontjából is sikeres év volt az Auchan Magyarország Kft. számára, hiszen tovább folytatjuk ezen termékek fejlesztését, a kínálat bővítését, miközben a termékcsoportok forgalmi részesedése növekedett. Az első áras, úgynevezett Tuti Tipp termékeink forgalmi részesedése 2 százalékkal emelkedett 2014-ben, míg a vezető márkák termékeinek minőségét kedvező áron nyújtó Auchan márkás termékek 1 százalékos forgalmi részesedés növekedést értek el. A lánc vásárlói Magyarországon jelenleg mintegy 4 400 sajátmárkás termék közül válogathatnak, melyből közel 1 300 élelmiszer. 2014-ben több mint 300 új első áras és mintegy 400 Auchan márkás terméket vezettünk be. Nagy lehetőséget látunk a sajátmárkás termékeinkben, ezért 2015-ben is folytatjuk tovább a Tuti Tipp és az Auchan márkás termékek fejlesztését, hiszen fontos célkitűzésünk, hogy minél több, magas minőségű innovációt hozhassunk be áruházainkba.
Terveink szerint idén 800 új sajátmárkás terméket fogunk bevezetni, illetve már gőzerővel dolgozunk a Tájaink Ízei elnevezésű, hagyományos vidéki ízeket kínáló saját márkánk megújításán is, hogy minél több prémium minőségű terméket tudjunk felvonultatni.”- mondta el Gál Judit.
A sajátmárkás termékek kialakítása során a fő szempont a lehető legjobb minőségben, a legkedvezőbb ár-érték aránnyal előállítani a termékeket.
Ennek érdekében a vállalat a folyamat minden lépését megfelelő módon koordinálja. A beszállítók kiválasztása magyar és európai uniós jogszabályok figyelembevételével, a cég jogi és pénzügyi hátterének vizsgálatával zajlik, de az Auchan külön erre a célra létrehozott szabályrendszerének is meg kell felelniük. Ezek közé tartozik az állandó minőség, a megfelelően ellenőrzött előállítási folyamat és termék, az élelmiszerbiztonságot és minőséget előtérbe helyező felelősségteljes együttműködés és a vevőközpontú beállítottság. A vállalat törekszik arra, hogy beszállítói rendelkezzenek minőségbiztosítási rendszerekkel, ezért elfogadja a GFSI feltételei alapján megfelelően működő élelmiszerbiztonsági rendszereket (pl.: IFS6, BRC7, GlobalGap stb). Ez azonban nem kizáró ok, ha valaki nem ren-delkezik GFSI által elfogadott tanúsítvánnyal, ott az Auchan külső szakértő bevonásával végez saját sztenderd alapján auditot.
Az alapos auditáláson kívül az Auchan többrétű áruházi ellenőrzéseket is végez: csak olyan áruk kerülhetnek ki a polcokra, amely termékek érzékszervi panelvizsgálatokon megfeleltek. Ezt követően évente ellenőrzik a termék minőségét szervezetten, illetve a sajátmárkás csapat személyesen, véletlenszerűen is végez ellenőrzéseket.
A vizsgálatok termékspecifikusak, kiterjednek a termék kémiai jellemzőire, mikrobiológiai állapotára, csomagolására, jelölésének megfelelőségére és érzékszervi jellemzőire is.
Az Auchan kontrollálja a sajátmárkás termékek csomagolását, így csökkenti a szállító bekerülési költségeit és a termék fogyasztói árát, nem utolsó sorban pedig a környezetszennyezést.
Mindezt úgy, hogy a vevői elégedettség ne sérüljön, illetve a termék és a környezet is megfelelő módon védve legyen egymástól.

A GYÁRTÓ MÁRKÁI IS FEJLŐDNEK

Az elmúlt években a piaci igényekhez igazodva szinte valamennyi hálózat bővítette kínálatát a brand termékek mellett elsőáras vagy sajátmárkás termékekkel. Ezen termékek forgalma elsősorban kedvezőbb fogyasztói áruknak köszönhetően jelentősen növekedett. A legtöbb gyártó éppen ezért igyekszik megszerezni a sajátmárkás termékek gyártásának lehetőségét, hiszen ez számukra is forgalmi növekedést eredményez - Sinkó Péter, a Házi Piros Paprika Kft. kereskedelmi igazgatója azt is elmondta, hogy gyártói oldalról meg van az a veszélye a kereskedelmi márkák megjelenésének, hogy azok elsősorban a márkatermékek forgalmát fogják csökkenteni, és nem feltétlenül járnak együtt fogyasztás növekedéssel.
Az esetek nagy részében csak a fogyasztás átcsoportosulását lehet megfigyelni, és nem a termékkategória forgalmának növekedését.
A Házi Piros Paprika Kft. profiljának megfelelően fűszerpaprikát, fűszereket, fűszerkeverékeket, és ételízesítőket gyárt és forgalmaz. Ezeknél a termékeknél nem nagyon lehet minőségi különbséget tenni a Házi Arany brand és a kereskedelmi saját márka között. A mono fűszereknél legfeljebb az osztályba sorolás, a csomagolás minősége, fűszerkeverékeknél és ételízesítőknél a termék sótartalma különbözhet.
A cég márkatermékeinek vásárlói pozitívan fogadják a bővülő termékskálát, amelyeknél nagy hangsúlyt helyeznek az egészségesebb, ízfokozóktól mentes termékek előállítására.
A fűszerpaprikánál a magyar paprika arányának növekedése figyelhető meg. Az ételízesítőknél pedig a zöldségtartalom növekedése és sótartalom csökkenése mellett az ízfokozók kivonása a fő irány. A vállalat az ALDI, Lidl, SPAR, COOP, METRO mellett a környező országok kisebb áruházláncainak is gyárt saját márkás fűszereket, fűszerkeverékeket, fűszerpaprikákat.
A vásárlók egy rétege nagyobb bizalommal van, és jobban preferálja a hazai vagy hazai előállítású termékeket. A Házi Piros Paprika Kft. a Magyar Termék Nonprofit Kft. által kiadott magyar termék, hazai termék és hazai feldolgozású termék védjegyeket használja.

A GYÁRTÓKNAK IS FONTOS

A sajátmárka beszállításának lehetősége nagyon fontos minden gyártónak, így a Magyarvíz Kft. számára is. Lehetőséget biztosít nagyobb mennyiségű termék gyártásához, ami az általános vállalati költségek csökkentéséhez járulhat hozzá - nyilatkozta lapunknak Kozák Krisztina.
A Magyarvíz Kft. marketing vezetője hozzátette: a hazai ásványvíz piac közel 1 milliárd liter, amelyet az elmúlt három évben csökkenés vagy stagnálás jellemzett, miközben a piaci szereplők száma jelentős. A fogyasztók döntéseit elsősorban az árak befolyásolják és a vevők azt a terméket teszik be kosarukba, amely elérhető, a márkahűség nem jellemző. A vásárlások az olcsóbb kategóriájú termékek felé tolódnak el, ezért a sajátmárkák térnyerése figyelhető meg, hiszen itt jellemző az alacsony árkategória. A mi esetünkben ásványvízről lévén szó, csupán csomagolóanyag tekintetében van eltérés, ami a palackot és a címkét, esetleg kupakot és zsugorfóliát érintheti, amennyiben ezt a megrendelő igényli.
Amennyiben vannak újdonságok a sajátmárkás termékek piacán, azt minden esetben a kereskedelmi lánc kérésére hozzuk létre. Jellemzően saját adataikat elemezve a piac igényeit szolgálják ki ez irányú kéréseikkel. A sajátmárkás választék piacára jellemző az enyhe emelkedés a brandek rovására, egyébként a trendek azonosak a márka termékek trendjeivel. A sajátmárkás termékek esetében akkor használunk védjegyet, ha ezt a megrendelő külön kéri.
A magyar termék megjelölést néhány termékünkön feltüntetjük - tette hozzá a vezető. Fontos szerep jut a a választékban a kizárólag a SPAR csoport üzleteiben kaphatók SPAR márkatermékeknek és exkluzív márkáknak - mondta Maczelka Márk, a vállalat kommunikációs vezetője.
A gyártói márkáknál általában 20-30 %-kal olcsóbb termékek kiváló minőséget képviselnek, kedvező ár-érték arányuk miatt a vásárlók körében gyorsan népszerűvé váltak.
Minden sajátmárkás terméket neves gyártó állít elő a SPAR számára, amely a márkatermékeivel már bizonyított. 2014-ben 26,46% a saját márka forgalmi aránya food és nonfood területen a teljes forgalomhoz viszonyítva, míg a forgalom 5,5%-kal nőtt a korábbi évhez képest.
A SPAR márkatermékek diadalútja az 1997-es bevezetés óta töretlen. A vásárlók visszajelzése alapján a SPAR márkatermékeket megbízható minőségük, széles választékuk és kedvező áruk miatt szívesen vásárolják.
Jelenleg több mint 700-féle élelmiszer és vegyiáru, valamint több mint 900-féle non-food sajátmárka (SPAR vagy más, saját márkanév alatt forgalmazott exkluzív márkák) szerepel a választékban, szinte mindegyik árucsoportban. 2014-ben a 1169/2011-es EU rendeletnek megfelelően az összes hazai sajátmárkás
termék csomagolását aktualizálta a vállalat, ezzel egyidejűleg designfrissítés is történt egyes termékeknél.

VAN HOVA FEJLŐDNI

A Tesco szerint is nagy potenciál rejlik a sajátmárkás termékekben. „Ezt az is jól mutatja, hogy a brit anyavállalat is jóval magasabb sajátmárkás részesedéssel dolgozik, csakúgy mint számos más nyugat-európai kiskereskedelmi egység. Jelenleg összesen 4216 sajátmárkás terméket számlálunk, melynek 84%-a élelmiszer (3546 termék, friss és szárazáru), 16%-a pedig nem élelmiszer (670 árucikk) kategóriába tartozik” - tájékoztatott a Tesco sajtóosztálya.
„Tesco Value sajátmárkás termékeink a teljes választékunk 9%-át, a Tesco márkánk 77%-át, a Tesco Finest árucikkeink pedig 6%-át, az úgynevezett diszkont márkánk pedig 8%-át teszi ki. Az elmúlt időszakban vásárlóink egyre pozitívabban vélekednek márkáinkról. Azt vettük észre, hogy a kategóriájukban legolcsóbbnak számító árucikkek helyett egyre többen választják a középmagas árú termékeket, így a Tesco márkájú termékkínálatunk egyre dinamikusabb növekedést mutat. Sajátmárkás termékeinket gyártó beszállítóinknak magas minőségi elvárásoknak kell megfelelniük.
Vállalatunk egy komplett minőségbiztosítási rendszerrel rendelkezik, melynek minden sajátmárkás termékünknek meg kell felelnie. Ez a rendszer tartalmaz auditot, termékvizsgálatokat, specifikációs paraméterek rögzítését és a csomagoláson feltüntetett jelölések kontrollját is."


  Élelmiszernél inkább nőtt a sajátmárkás termékek részaránya mint vegyiárunál


  Mind élelmiszernél, mind háztartási vegyi árunál és kozmetikumnál 10 százalékkal nőtt az élelmiszer-kiskereskedelem bevétele a láncok saját márkás    termékeiből tavaly, az előző évhez viszonyítva. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen Kiskereskedelmi Indexe. Kereskedelmi márkás élelmiszerekkel a     boltok mintegy 406 milliárd forint forgalmat értek el 2013. december-2014. november között. Háztartási vegyi áruval és kozmetikummal pedig közel 59 milliárd forintos bevételt, 2014. január-decemberben - tájékoztatott Szűcs-Villányi Ágnes, a Nielsen osztályvezetője.

  Élelmiszerre a kiskereskedelem vásárlói által tavaly kiadott minden 100 forintból 27,5 jutott kereskedelmi márkákra, ami 1,2 százalékponttal több, mint   tavalyelőtt. Háztartási vegyi árunál és kozmetikumnál pedig majdnem minden hatodik forint (17,7 százalék) került a boltok pénztáraiba kereskedelmi márkás   termékekért 2014-ban. Itt a növekedés mértéke 0,6 százalékpont.

  Az adatok élelmiszernél a Nielsen által mért 90, háztartási vegyi árunál és kozmetikumnál 70 kategóriára vonatkoznak. Élelmiszer termékcsoportok értékben   mért forgalmából legmagasabb a kereskedelmi márkák részaránya állateledelnél (57 százalék) és mélyhűtött termékeknél (51). Legalacsonyabb szeszes   italoknál (14), valamint édességeknél (17). Háztartási vegyi árunál és kozmetikumnál háztartási papíráru vezet (46), majd utána a babahigiéniai termékek   következnek (35). Itt legkisebb az intim higiéniai termékek részaránya (5), továbbá a hajápolási termékeké (6).


 (Termékmix szaklap  2015.febr-márciusi szám)

hírlevél feliratkozás

newsletter

trendfm

Hipermarketek

diszkontok