Kereskedelem
Tipográfia

A technológia fejlődése szinte robbanásszerű. A vásárlónak fontos, hogy minél személyre szabottabb ajánlatot kapjon, neki kínált élményt élhessen át, s azt érezze, hogy ő van a középpontban.

Növekvő elvárások

A vásárlók a széles kínálatot és újszerű megoldásokat nyújtó hipermarketekben szeretnék intézi bevásárlásaikat, lehetőség szerint minél gyorsabban.

A Tesco a Jövő áruháza koncepció bevezetésével reagált ezekre az igényekre. Elsőként a Váci úton és a székesfehérvári hipermarketben vezettek be olyan megoldásokat, amelyek nemcsak gyorsabbá, de még kényelmesebbé teszik a bevásárlást. A vásárlók könnyebb eligazodását segíti például a készlet racionalizálása, és az alacsonyabb polcok – fejtette ki dr. Orosz András. A Tesco országos marketing vezetője hozzátette: a választékon belül a Tesco Finest termékkínálat szélesedett, valamint megújultak a zöldség-gyümölcs osztályok és pékségek. Elsőként itt vezették be a „bolt a boltban” fejlesztést. Nagyobb hangsúlyt kapnak a speciális élelmiszerek is: egy helyre kerülnek a bio, a nemzetközi, a gluténmentes és diabetikus termékek.

Mint mondta: az innováció jegyében folyamatosan fejlesztik a szolgáltatásokat és bővítik a termékválasztékot. A Tesco csoport nemzetközi szinten számtalan innovációt vezetett be sikeresen. Ezek itthon még nem elérhetőek, de keresik a legjobb pillanatot, amikor a magyar vásárlóknak is elérhetővé tudják tenni.

A marketingvezető szerint ugyanakkor a technológiai innováció nem minden. A bevezetések lehetőséget adnak arra, hogy plusz értéket kínáljanak a vásárlónak, ezáltal megnőjön a komplex vásárlási élmény. A növekvő ártudatosság és igényesség mellett az üzletbe érkezőknek a termékek frissessége, minősége is nagyon fontos. Az áruháznak azt is tudnia kell, hogy a vevő mire vágyik, mire van szüksége.

„Ennek az elvárásnak a kielégítésére készen áll a megfelelő technológia. Közös feladatunk, felelősségünk, hogy mikor tesszük meg a következő lépéseket” – fogalmazott a marketingvezető, hozzátéve, hogy a következő hónapokban gyűjtik és értékelik a vásárlók reakcióit a „Jövő áruháza” koncepcióval kapcsolatban. 

A kényelmes bevásárlás új csatornájaként a két budapesti Shell töltőállomáson üzemelő Tesco Expressz üzletet említette, amelyek az előzetes optimista várakozások szerint működnek.

Válasz gyorsan, hatékonyan

Az Auchannál ugyancsak a fogyasztói szokások változásaira igyekeznek gyorsabb, hatékonyabb megoldásokat kínálni. A minél gyorsabb vásárlási lehetőség biztosítása és a kényelmi szempont továbbra is prioritás, ennek érdekében tematikus részlegeket alakítottak ki az üzletekben - vázolta Tóth Vera. A lánc szervezési és projekt igazgatója szerint ezeken a területeken egy-egy témában – például nemzetközi konyha, babavilág, egészséges táplálkozást segítő termékek – a lehető legszélesebb választékban minden megtalálható. A vevők növekvő aktivitását és érdeklődését jelzi, hogy bevásárlás közben például szívesen kipróbálják vagy megkóstolják a termékeket és részt vesznek az áruházi rendezvényeken.

A felmérések szerint a non-food árukörben a vevők a minőségi termékeket preferálják, ezért a textil kínálat megújítása mellett más non-food területeken is szélesítik a választékot. Céljuk, hogy e részlegek felvehessék a versenyt akár egy szakbolt kínálatával is.

A kutatások szerint a vásárlók egyre nyitottabbak az újdonságokra, a különleges termékekre, ezért a lánc beszerzői is keresik a vásárlók igényeire választ adó különlegességeket. Nagy hangsúlyt fektetnek a szezonális választékra is, így például az éppen lezáruló iskolakezdésre, az ünnepekre, az évszakoknak megfelelő kínálatra.

Segítség az eligazodásban

Kanyó Roland, a dm Kft. marketing és PR menedzsere a szolgáltatások szerepének növekvő jelentőségét hangsúlyozta. A szakember számos olyan, a vevők kényelmét szolgáló, vásárlást segítő példát említett, amiket az elmúlt évek során vezettek be és a vevők pozitív értékelései már visszaigazoltak.

A széleskörű tájékozódási lehetőség, köztük a termékek csomagolásán szereplő termékösszetevők és egyéb információk megismerésének biztosítása érdekében a lánc olvasónagyítóval szereltette fel összes bevásárlókocsiját.

A családos, gyermekekkel érkező vásárlók kényelmét szolgálja az üzlettérben elhelyezett játszókocka, ami lehetővé teszi, hogy a bevásárlás ideje alatt a kicsik is elfoglaltságot találhatnak maguknak. További szolgáltatásként említette az üzletek többségében megtalálható fotópultot, amelynek segítségével a vásárlók akár azonnal is előhívhatják fényképeiket.

Mint mondta: a különös figyelemmel kísérik a kismamák igényeit. A lánc baba bónusz programjának köszönhetően már a várandósság kezdeti szakaszában kommunikálnak velük. A regisztrációt követően egy ingyenes kezdőcsomagot vehetnek át az üzletekben, ezt követően pedig a program kedvezményes vásárlási lehetőségekkel segít a babaápolási termékek megvásárlásában, valamint a változatos és egészséges étkezésben.  

A boltokban immár 4 éve érintőképernyős kasszák működnek, amelyek több területen is fejlődést jelentenek, megkönnyítik a napi munkavégzést. Az active beauty törzsvásárlói program kedvezményeit ezentúl az infopult mellet már direktben a kasszánál is igénybe tudják venni a vásárlók az újításoknak köszönhetően.

A dm kiskereskedelmi stratégiájának célja azonban továbbra is az, hogy ne csak kövessék, hanem alakítsák a fogyasztói igényeket. A bio natúr és öko termékek ugyancsak valamennyi kategóriában megtalálhatók és meghatározók – emlékeztetett Kanyó Roland.

Habár a magyarországi dm minden esetben egységes üzletképekre és szolgáltatás kialakításra törekszik, az Allee-ban található 233-as bolt kétszintes boltként innovatív megoldásaival, különleges felépítésével egyediséget képvisel a magyarországi dm palettáján. Mindkét szinten található a törzsvásárlói programhoz kötődő információs pult, így nem csak fizetni, hanem kedvezményeket kiváltani is lehet mindegyik szinten.

A gyártói együttműködés keretében megvalósult szolgáltatások közt említette az országosan immár 100 üzletben elérhető szájápolási centert vagy a dekorkozmetikai szortimenten belül a lánc kiemelt üzleteiben február elején kihelyezett tabletet. A L’Oreal Make Genius interaktív tükörként lehetőséget ad arra, hogy otthon, vagy akár vásárlás közben is pillanatok alatt próbáljon ki a vásárló új sminktrendeket. 

Vonzerő a személyesség 

A vevők új generációja tudatosabb, igényesebb, keresi a minőséget, nyitott az újdonságra, gyorsan követi a világban megjelenő trendeket. Emellett ugyan a digitális világban éli az életét, de továbbra is fontos számára a személyesség, s elvárja, hogy minél személyesebb legyen az üzenet, amelyet eljuttatunk számára, vagy hozzá szóljanak a szolgáltatások, amivel találkozik a boltban – fejtette ki dr. Orosz András.

A személyre szabott ajánlatok eljuttatásának egyik legfontosabb eszköze a Tesco Clubcard hűségkártya. A lánc hűségprogramjához eddig több, mint 2 millió vásárló csatlakozott. A vásárlói adatok folyamatos elemzése lehetővé teszi az ajánlatok személyre szabását.

Ezzel a módszerrel növelhető a promóciók hatékonysága és a vásárlói elégedettség. A visszajelzések szerint a vásárlók értékelik, hogy az ajánlatok ténylegesen nekik szólnak. A beváltási arány persze sok mindentől függ, mint például a csatornahasználattól, az ajánlat mértékétől, időzítéstől, de általánosságban elmondható, hogy a nem személyre szabott ajánlatokhoz képest sokszoros - akár tízszeres - beváltás érhető el.

Orosz András fontos csatornának nevezte a közösségi médiát is, ami szintén vásárlói interakcióra ad lehetőséget.

Az Auchan tavaly októberben indította el törzsvásárlói programját, amely a hűséges vásárlóknak nyújt plusz kedvezményeket a lánc 19 áruházában és a 17 töltőállomásán.

Az Auchan szervezési és projekt igazgatója kiemelte azt is, hogy a hűségprogram a beszállítóknak is jó lehetőség arra, hogy termékeiket előtérbe helyezhessék, esetleg új termék bevezetésénél használják hatékony eszközként.

Tóth Vera példaként említette a több hónapja futó kezdeményezéseket, amelyek keretében hétfőnként nyugdíjas vásárlóik, péntekenként pedig a családok 5% kedvezményt kapnak a teljes vásárlásuk összegéből bizalompontok formájában.

Mint mondta: a nemzetközi és a hazai trendeknek megfelelően a fiatalabb generáció tagjai már a több csatornás vásárlási lehetőségeket is keresik, és maguk döntik el, hogy melyik csatornát használják információszerzésre vagy vásárlásra, illetve ezeket hogyan kombinálják.

Információt digitálisan

Egyre több vásárló rendelkezik okostelefonnal, és azt szeretné, ha a készülékén keresztül a lehető leggyorsabban és a legtöbb információ a rendelkezésére állna. Tudni szeretnék, hogy mit hol találnak, és mennyiért érhető el az adott áru – hangsúlyozta dr. Orosz András. Ehhez kapcsolódik a lánc Online Bevásárlás Szolgáltatásának applikációja is, amely többek között tájékoztat az egyes termékek áráról is, így összehasonlíthatóak a boltok ajánlatai. Ráadásul a termékek akár rögtön a bevásárló listához adhatóak, sőt a rendelést is leadhatjuk a mobiltelefonról, vagy tabletről. Ezt segíti az is, hogy a Tescónál ma már minden hipermarketben van Wi-Fi. Ennek a szolgáltatásnak a költsége más léptéket jelent a jellemzően nagy egységszámú, de kisebb alapterületű boltokkal rendelkező láncok esetében. Így például a dm-nél egyelőre a közelebbi tervek között szerepel a Wi-Fi elérés biztosítása az üzletekben.

A szolgáltatási palettáját szélesítve az Auchan is elindította ingyenes Wi-Fi szolgáltatását 19 áruházában. A vásárlók így bevásárlás vagy sorban állás közben megnézhetik üzeneteiket, vagy követhetik a legfrissebb híreket, illetve szükség esetén további információkat kereshetnek az interneten egy-egy megvásárolni kívánt termékről saját mobileszközük segítségével.

 

(TERMÉKMIX - 2015.szeptember)

hírlevél feliratkozás

newsletter

trendfm

Hipermarketek

diszkontok