Kereskedelem
Tipográfia

munkatarsakat keresunk2

A műhelyszakmákban a legnagyobb a hiány.
A kiélezett piaci környezetben továbbra is fontos kérdés, hogy milyen eszközökkel erősíthető a kereskedők versenyképessége, és ebben milyen szerepe van a szakképzett bolti személyzetnek.

Strukturális munkaerőhiány van a kereskedelemben: a jelenlegi adatok szerint 3-4 ezer főt keresnek az ágazatban a KSH adatai szerint.

Ez nem újkeletű probléma, hiszen az ágazatban a magas arányú fluktuáció mindig is jellemző volt –hívta fel a figyelmet Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára.

Miközben a kiskereskedelmi forgalom nőtt mind az év elejéhez képest, mind a tavalyihoz képest, a kiskereskedelemben az alkalmazottak száma félezerrel csökkent ez év februárjához viszonyítva. Ugyanez a mutató a foglalkoztatottakat nézve (a teljes és részmunkaidősöket együtt tekintve) 5000 fővel lett kevesebb. Ez a szám kisebb annál, mint amit előre jeleztek korábban a vasárnapi boltbezárás ellenzői, de nem elhanyagolható, viszont ellentmond azon állításoknak, amelyek szerint a vasárnapi boltzár nem okoz létszámcsökkenést az ágazatban. A szektor egyébként a feldolgozóipar után a nemzetgazdaság második legnagyobb foglalkoztatója, ahol félmilliónál több munkavállaló dolgozik.

Összetett probléma

A kényelmi bolt kategóriában, ahol a vásárlók talán a legnagyobb arányban veszik igénybe az eladók segítségét, valóban nagy a szerepe a szakképzett bolti személyzetnek. Sajnos ennek biztosítása egyáltalán nem könnyű feladat és komoly kihívás eléállítja az üzleteket –mondta Linczmayer Attila, a Reál Hungária Élelmiszer Kft. marketing vezetője.

Az Auchannál is úgy látják, hogy a versenyképesség egyik alapfeltétele a vásárlóik gyors, gördülékeny és professzionális kiszolgálása. Jelenleg azonban a legnagyobb kihívást országos szinten már a műhelyszakmákban, így a hentes, pék és cukrász szakmákban meglévő üres pozíciók betöltése jelenti –erősítette meg Czakó-Kiss Emőke, az Auchan Magyarország Kft. operatív HR igazgatója.
„Jelenleg a lánc minden áruházában hiány van pék szakemberekből, ezért e pozíciók betöltése érdekében szakmai partnerek segítségével saját belső átképzési programot indított a vállalat, amelyben a résztvevő munkatársaink elsajátíthatják a pék szakmát.”

Nincs egy válasz

A tapasztalatok alapján a probléma sokszor már a nem megfelelő színvonalú oktatásban gyökerezik –mutatott rá Linczmayer Attila. További gondot jelent a munkavállalók, még a fiatalok esetében is, a szakmai motiváltság hiánya, a munkáltató iránti lojalitás alacsony mértéke. Egyes szakmákban, mint például a hentes, vagy a pék, még nehezebb a helyzet, sokszor hosszú hónapokig kell keresni a megfelelő kollégát.

Tovább árnyalja a helyzetet, hogy az üzleteknek sokszor korlátozott lehetőségük van a kompenzációra, illetve az anyagi motiválásra, a munkavállalók pedig e területen hajlamosak túlértékelni saját képességeiket, ami tovább csökkenti annak esélyét, hogy a munkaerőkereslet és kínálat találkozzon –fűzte hozzáa vezető.

Ezen általános trendek az egyes országrészekben a helyi sajátosságok függvényében változhatnak, eltérések tapasztalhatók például Budapest-vidék viszonylatban, üdülőövezetekben, akárcsak a határ menti régiókban - emlékeztetett a Reál Hungária Élelmiszer Kft. marketing vezetője.

Czakó-Kiss Emőke hozzátette: a vállalat több területen is tesz azért, hogy növelje a munkatársak elkötelezettségét, többek között képzésekkel, közösségi eseményekkel, részvényesi programmal. Azoknak a munkatársaknak, akik még nem rendelkeznek a leendő pozíciójukhoz szükséges képesítéssel, a vállalat szakképzést biztosít, illetve többi munkatársuk esetében akár a szakmaváltásokat is támogatják, például műszaki eladói vagy akár műhelyszakmák esetében is.

A munkatársak önálló felelősségi területtel való felruházása pedig azt szolgálja, hogy területeket jobban magukénak érezzék, és lehetőségük nyílik arra, hogy ötleteiket, javaslataikat, véleményüket megosszák a területek felelős vezetőivel –fejtette ki a lánc operatív HR igazgatója.

A helyzet kapcsán hasonlóan vélekedik Maczelka Márk, a SPAR Magyarország Kft. kommunikációs vezetője.

„Első számú eladásösztönző fegyverünk a szakképzett bolti személyzet, akik képesek naprakész és releváns válaszokkal, illetve proaktív hozzáállással a vásárlóinkat kiszolgálni és az értékesítést fokozni.”–hangsúlyozta.

Együttműködve a képzésben

A vállalatnál az elmúlt időszakban megkezdték a hazai oktatási intézményekkel a kétoldalú együttműködések kiépítését, ami által a szakirányú képzésekben vagy a felsőoktatásban tanulók már tanulmányaik alatt belekóstolhatnak abba, hogy milyen egy nemzetközi vállalatnál dolgozni, például a gyakornok program keretein belül és tanulmányaik lezárásakor –amennyiben az adott területen van nyitott pozíció– munkájukat már teljes állásban tudják folytatni a SPAR berkein belül.

Területi megoszlást tekintve a nyugati országrészben, elsősorban a hentes szakmában küzdenek munkaerőhiánnyal a láncnál.
A lojalitást több eszközzel is támogatja a SPAR: belsőképzések, OKJ-s képzések, e-learning, karrierprogram és külföldi tapasztalatszerzés lehetősége áll a munkavállalók rendelkezésére. Emellett a juttatási rendszer részét képezi az Erzsébet utalvány, a munkatársi vásárlási kedvezmény és a 13. havi fizetés is.   

A légkör is számít

Mint Maczelka Márk hozzátette: az elkötelezettség inspiratív légkörrel, folyamatos visszajelzéssel, a munkavállalóvéleményének kikérésével, a munkatárs fejlesztésével növelhető. A minden hónap elején a fizetés megérkezéséről tájékoztató SMS fontos, de közel sem a legfontosabb - mondta. Ugyan pénzből élünk mindannyian, de azt nem szabad elfelejteni, hogy a munkavállaló előbb hagyja ott azt a munkahelyet, ahol esetleg kiemelkedően magas a fizetés, de a légkör, a környezet tolerálhatatlan, mint fordított esetben.

Czakó-Kiss Emőke, az Auchan Magyarország Kft. operatív HR igazgatója fontosnak tartotta még kiemelni, hogy a vállalat szociális védőhálót biztosít munkatársainak, és nehéz helyzetekben is a munkavállaló és annak családja mellé áll.

Mindezek mellett az Auchannál részvényesi program is a dolgozók rendelkezésére áll, ez utóbbi egyedülálló a hazai kiskereskedelmi szektorban, hiszen a munkatársak részvényeseivé válnak a vállalatnak, így ők maguk is érdekeltek a vállalat jó teljesítményében, sőt elvárják azt.

 

(TERMÉKMIX szaklap - 2015 októberi szám)

hírlevél feliratkozás

newsletter

trendfm

Hipermarketek